Digitale compact camera of spiegelreflex?
Re: Goede compact camera voor naast DSLR
Duiken is zeker mogelijk en werkt top!
De mijne kan tot 10M volgens mij, één keer zag ik een haai en dook ik tot 15 meter.. Hij bleef het doen!
Soms lastig om de juiste camera te vinden, kijk eens op Tweakers, daar staan vaak duidelijke reviews en tevens de nieuwe modellen.
Groet.
De mijne kan tot 10M volgens mij, één keer zag ik een haai en dook ik tot 15 meter.. Hij bleef het doen!
Soms lastig om de juiste camera te vinden, kijk eens op Tweakers, daar staan vaak duidelijke reviews en tevens de nieuwe modellen.
Groet.
- Bijlagen
-
- voorbeeld foto AW100
- DSCN3954.JPG (6.5 MiB) 7241 keer bekeken
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Die Sony's lijken momenteel behoorlijk prijzig te zijn, maar wellicht een voordelig alternatief als fotokwaliteit belangrijker is dan features: de Canon G9X. Eenzelfde relatief grote sensor, maar net even simpeler uitgevoerd en daardoor flink goedkoper dan zo'n Sony.
Ik heb drie jaar geleden korte tijd met een een RX100 II gefotografeerd, niet naast maar als vervanger van m'n DSLR. Wellicht is de fotokwaliteit en vooral het bedieningsgemak net even iets minder dan een DSLR, het formaat en gewicht was toch een verademing.
Echter, ik had wel een maandagochtendexemplaar, die gedurende de eerste reis al kuren begon te vertonen, en tot drie keer toe gerepareerd is, waarbij het ene probleem voor het andere werd ingeruild. En uiteindelijk na bijna een jaar toch m'n geld terug. Domme pech waarschijnlijk. Het is er echter nog niet van gekomen een andere camera te kopen, dus sindsdien ben ik weer terug bij m'n oude vertrouwde Nikon...
Ik heb drie jaar geleden korte tijd met een een RX100 II gefotografeerd, niet naast maar als vervanger van m'n DSLR. Wellicht is de fotokwaliteit en vooral het bedieningsgemak net even iets minder dan een DSLR, het formaat en gewicht was toch een verademing.
Echter, ik had wel een maandagochtendexemplaar, die gedurende de eerste reis al kuren begon te vertonen, en tot drie keer toe gerepareerd is, waarbij het ene probleem voor het andere werd ingeruild. En uiteindelijk na bijna een jaar toch m'n geld terug. Domme pech waarschijnlijk. Het is er echter nog niet van gekomen een andere camera te kopen, dus sindsdien ben ik weer terug bij m'n oude vertrouwde Nikon...
De Sony's zijn toch wel de top qua compactcameras. Je kan veel dingen zelf instellen, goede lens en een goede sensor.
Compactcamera's en lichtgevoeligheid is iets was normaal niet echt samen gaat, maar deze camera komt in de buurt
Compactcamera's en lichtgevoeligheid is iets was normaal niet echt samen gaat, maar deze camera komt in de buurt

ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ik kan je niet helpen op het vlak van compact camera's Erik.
Enne ... ik ben Canonian geworden >:)
Enne ... ik ben Canonian geworden >:)
Wat jammer @Kohraya het voelde altijd een beetje dat jij mijn partner in crime was op het Sony vlak. Moet zeggen dat ik erg tevreden ben over mijn DSLR. Op wat kleine puntje na dan.
Dank je wel @Jenny ik had ook het idee dat de Sony camera's op een aantal punten in een aparte "klasse" zaten op dit moment. Dit plus het feit dat ik met één app beide camera's kan bedienen leek mij top. Alleen dat prijskaartje hè...
Jij ook bedankt @WizzardofOss Zeer nuttige info.Ik heb naar aanleiding van jouw suggestie even gekeken naar de Canon G9X en het ziet er uit als een goed alternatief.
@Semplar op tweakers ben ik begonnen met oriënteren tot ik een beetje wist wat ik wilde.
Dank je wel @Jenny ik had ook het idee dat de Sony camera's op een aantal punten in een aparte "klasse" zaten op dit moment. Dit plus het feit dat ik met één app beide camera's kan bedienen leek mij top. Alleen dat prijskaartje hè...
Jij ook bedankt @WizzardofOss Zeer nuttige info.Ik heb naar aanleiding van jouw suggestie even gekeken naar de Canon G9X en het ziet er uit als een goed alternatief.
@Semplar op tweakers ben ik begonnen met oriënteren tot ik een beetje wist wat ik wilde.
Ik heb een Canon. Kan de foto's dmv wifi overzetten. Heel handzaam ding, doet wat 'ie moet doen. Ben alleen niet heel erg tevreden over de kwaliteit van de foto's wanneer de lichtinval niet optimaal is, om eerlijk te zijn. En de snelle leegloop van de batterij is een dingetje. Als we een dagje (!) weg gaan heb ik twee batterijen mee 

..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Precies dat hebben we nu ook met de huidige "camera voor erbij". Het is ook al een oud dingetje, maar voldoet niet meer helaas. Je wil gewoon gemakkelijk je camera ergens op kunnen richten en je foto maken. Of dat nu buiten of binnen is. Ook wil je geen batterijen meeslepen als je juist voor een lichte variant gaat.
WizzardOfOss heeft me wel op een nieuw spoor gebracht. Ik ben nu serieus de Canon Powershot G7 X aan het overwegen. Deze camera valt net iets buiten de 500 euro grens die ik mezelf had opgelegd, maar het is te overzien. Ook hier is batterijduur nog wel een dingetje.
WizzardOfOss heeft me wel op een nieuw spoor gebracht. Ik ben nu serieus de Canon Powershot G7 X aan het overwegen. Deze camera valt net iets buiten de 500 euro grens die ik mezelf had opgelegd, maar het is te overzien. Ook hier is batterijduur nog wel een dingetje.
Ik had naast mijn Canon EOS500D altijd een goedkope Canon Ixus. Inmiddels heb ik een Sony A7 en gebruik ik daarnaast mijn smartphone.
Mijn gedachte was ook om een 1'' camera te kopen voor ernaast maar de prijzen voor een beetje kwaliteit zijn vrij hoog en dan is het kwaliteitsverschil tot mijn A7 nog steeds erg groot. Mocht ik toch nog iets er tussenin willen zou een G7Xmk2 mijn keuze zijn.
Mijn gedachte was ook om een 1'' camera te kopen voor ernaast maar de prijzen voor een beetje kwaliteit zijn vrij hoog en dan is het kwaliteitsverschil tot mijn A7 nog steeds erg groot. Mocht ik toch nog iets er tussenin willen zou een G7Xmk2 mijn keuze zijn.
Mijn smartphone camera is niet toereikend aangezien de foto's echt slecht zijn helaas. @Ketting waarom zou jouw keuze uiteindelijk naar de G7MK2 gaan? Zag dat die camera ook weer een stukje duurder is en dan ook weer in de buurt komt van de Sony camera's wat prijs betreft.
MK2 ligt prettiger in de hand, betere processor en beter scherm.
Wat is het geworden?
Nog niets, besteld. Ik ben nu op reis en heb nu wel beide camera's kunnen bekijken. De Sony heeft iets minder problemen bij lang gebruik. Bij de canon blijkt namelijk snel stof in de zoom lens terecht te komen en de batterij niet lang genoeg mee te gaan bij actief gebruik voor één dag.
De Sony blijft duur, maar lijkt een stuk beter. Ben maandag weer terug en ga dan mijn beslissing maken. Ik wil de Sony, maar zal waarschijnlijk uiteindelijk voor de Canon moeten gaan i.v.m. het grote prijsverschil.
De Sony blijft duur, maar lijkt een stuk beter. Ben maandag weer terug en ga dan mijn beslissing maken. Ik wil de Sony, maar zal waarschijnlijk uiteindelijk voor de Canon moeten gaan i.v.m. het grote prijsverschil.
Even verder sparen geen optie? Als je de canon aanschaft en daar eigenlijk meteen al spijt van hebt dan is het weggegooid geld.
(Ik heb dit ooit gedaan. Uiteindelijk veel te snel alsnog een andere camera gekocht.)
(Ik heb dit ooit gedaan. Uiteindelijk veel te snel alsnog een andere camera gekocht.)
Ik heb er het geld wel voor, maar weet niet of ik het er voor over heb. Wachten is niet echt een optie omdat ik steeds een compact camera mis en er nu maar gewoon eens een moet aanschaffen.
Volgens week ga ik de knoop doorhakken en dan zal ik laten weten wat het geworden is.
Volgens week ga ik de knoop doorhakken en dan zal ik laten weten wat het geworden is.
Het is de Sony RX100 III geworden
Enige verschil (los van de prijs) is dat je met de RX100 IV en of V (nog) sneller kunt focussen en in 4K kunt opnemen. Omdat ik enkel een camera zoek voor goede foto's is de RX100 III voldoende en een flink stukje goedkoper (maar nog altijd redelijk stevig geprijsd)

Enige verschil (los van de prijs) is dat je met de RX100 IV en of V (nog) sneller kunt focussen en in 4K kunt opnemen. Omdat ik enkel een camera zoek voor goede foto's is de RX100 III voldoende en een flink stukje goedkoper (maar nog altijd redelijk stevig geprijsd)