Rondreis Vietnam, Laos en Cambodja

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Herma

Rondreis Laos, Cambodja, Vietnam sep-okt

Bericht door Herma »

Hallo allemaal,

Aan het eind van de zomer ga ik met mijn man (ik 29, hij 30) vier maanden op reis! Een droom die uitkomt! Het plan voor de eerste twee maanden is rondreizen door Laos, Cambodja en Vietnam. We vliegen op Bangkok. We zijn nu bezig met een route te bepalen en stuiten bij Laos op wat dingen. Ik las dat het reisadvies voor Laos wat is gewijzigd en nu wordt afgeraden om route 13 te nemen tussen Luang Prabang en Vientiane. Vooral mijn man begint zich nu toch wel zorgen te maken of het dan wel zo'n goed idee is om daarheen te gaan. Zijn er mensen die een beetje weten hoe het daar zit? Is het een groot risico? We zouden dan met de bus eerst naar Vang Vieng en dan een paar dagen later door naar Vientiane. Sowieso jammer dat er geen treinen rijden, want in de bus voel ik me altijd iets onveiliger. Is die route erg bergachtig en hobbelig? Hoe hebben jullie die route ervaren?

Verder in Laos staat op de planning: Nong Khiaw, Muang Ngoi, Pakse en Si Phan Don/Don Det. In Cambodja willen we graag naar Siem Reap, Phnom Penh, Sihanoukville, Koh Rong, Kampot en misschien Kratie. In Vietnam is dit ons plan: Ho Chi Minh, Mekong Delta, misschien Phu Quoc, verder Mui Ne, Dalat, Hoi An, Hue, Ninh Binh, Hanoi, Sapa en Halong Bay. We dachten aan vier weken Vietnam en voor Laos en Cambodja allebei 2 weken (of Cambodja iets korter en Laos iets langer). Alle tips zijn welkom! Best spannend allemaal! Maar ook heel gaaf :) Zijn er nog plekken die we niet aandoen, die echt de moeite waard zijn? Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, Herma
Erik
Site Admin

Re: Rondreis Laos, Cambodja, Vietnam sep-okt

Bericht door Erik »

@IlseGovers heb jij een antwoord op deze vraag?
Herma

Bericht door Herma »

Iemand hier nog ideeën over?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

We kunnen @laosfan ook nog proberen :)
vincentdekolf
Reiziger

Bericht door vincentdekolf »

Hoi Herma,

ten eerste, wat leuk dat jullie samen zo´n reis gaan maken!!

Ik ben dit jaar niet op route 13 geweest, maar ik kan er verder ook niet erg veel over vinden op internet... En je moet weten dat er daar dagelijks heel veel mensen over heen reizen. Vang Vieng - Vientiane is een route die bij veel mensen op de planning staat.

Ik kan je er dus niets over vertellen, maar wil je meer geruststellen dat het zeer waarschijnlijk toeval/pech is geweest dat er daar een ongeluk heeft plaats gevonden.

Verder zien de plaatsen die je wil bezoeken er logisch uit. In Cambodja heb ik een 3-daagse trekking gedaan in Banlung, was erg gaaf. In Vietnam zou je nog naar Phong Nha national park kunnen gaan en zou ik niet teveel tijd besteden in Mui ne, tenzij je van windsurfen houdt:).
Herma

Bericht door Herma »

Bedankt voor je reactie, Vincent! We zijn inmiddels al wat gekalmeerd haha, soms maak je jezelf helemaal gek als je wat negatieve dingen leest en denk je ineens 'waar ben ik aan begonnen'?! Maar we hebben er alweer helemaal zin in :) Bedankt voor je geruststelling! Het stond trouwens op de site van reisadviezen van ministerie buitenlandse zaken.

Je zal inderdaad wel over die weg heen moeten, als je door Laos reist. We gaan er maar vanuit dat alles goed zal gaan. Die trekking in Ban Lung klinkt ook goed! Wat maakte het zo gaaf? Mooie dingen gezien? Phong Nha heb ik inmiddels ook wel over gelezen, mooie grotten schijn je daar te hebben. Ga ik ook eens naar kijken. Bedankt!

Iemand anders nog tips/adviezen??
We zijn nu van plan om vanaf bkk door te vliegen naar Laos, van daar via het zuiden naar Cambodja en dan de oversteek naar Vietnam en eindigen in Hanoi. We zouden de route ook andersom kunnen doen... maakt dat nog uit? Ik dacht dat Sapa mooier/fijner is om eind oktober te doen ipv begin september, klopt dit? Alvast bedankt!
EJ Haselhoff

Bericht door EJ Haselhoff »

Wij gaan toevallig ook deze periode (eind september en oktober) naar Thailand en Laos.
Het reisgezelschap waar ik mee ga wil geen risico lopen op een schietincident waarover het volgende staat op de website van de rijksoverheid:

In de afgelopen maanden zijn er verschillende schietincidenten geweest op de route tussen Vientiane en Luang Prabang. Reis alleen als dat noodzakelijk is over de snelwegen 4 van Kasi naar Luang Prabang en 13 van Vang Vieng naar Luang Prabang.

In de provincie Xaysomboune kunnen gewelddadigheden tussen leger en rebellengroepen voorkomen. Reis daar als het noodzakelijk is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nhoud/laos

Ik heb zelf het idee dat de kans groter is dat je de loterij wint dan dat je wat overkomt, zeker omdat ik bij reisorganisaties zie dat de reisroute per bus loopt tussen Luang Prabang en Vientiane via Vang Vieng. Mijn reisgezelschap twijfelt er sterk over om te vliegen van Luang Prabang naar Vientiane en dan Vang Vieng over te slaan. Is Vang Vieng een plaats die je niet over zou mogen slaan?

Heeft iemand hier meer informatie over?

Groeten Ernst-Jan
fofo
Vakantieganger

Bericht door fofo »

Hoi Herma,

4 weken is een mooie tijd om Vietnam te bezoeken.
Kan je mijn eigen ervaringen geven over de plaatsen waar ik ben geweest in Vietnam.
De sapa rijstvelden vond ik prachtig. Ben zelf in maart geweest en had prachtig weer. Rond de 23 graden met zon.
Ik vond de stad Sapa zelf weinig aan. Heel toeristisch en veel verkeer. Mijn tip is om in het dorpje Ta Van te verblijven en daar overnachten bij een homestay. En via de homestay een trekking te doen. Ik ben zelf verbleven bij Sapa Volunteer Homestay. Was een mooie ervaring. Ik was als ik het me goed herinner 5 euro kwijt voor een dorm room en een trekking voor de hele dag was 3 euro ( met een groep ). Ze hebben ook privé kamers. Maar er zijn vele homestay's in het dorp. De bus vanaf Hanoi naar Sapa is het snelst en goedkoopst ivm een nieuwe weg. 5,5 uur reistijd en vanaf Sapa kan je een taxi of een scooter taxi nemen naar Ta Van ( ca 30 min ).
Je kan ook de nachttrein nemen, iets comfortabeler maar duurder en de rit is 8 uur. En daarna moet je nog een bus nemen van 1 uur om in Sapa te komen. Want sapa heeft geen treinstation.
Je kan ook een tour boeken vanuit Hanoi. Is duurder maar uiteraard wel makkelijker.

Halong Bay heb ik via mijn hostel geboekt. Was best duur maar alles was top geregeld. Ik betaalde 100 euro ( prijs was eigenlijk 120 euro ) voor 2d/1n inclusief vervoer, excursies en eten (zonder drankjes ).

Ninh Binh is een hele rustige stad met weinig toeristen. Ideaal om een scooter te huren. Je hebt hier ook de grootste pagode van Vietnam.
Ik vond Ninh Binh erg mooi.

In Hoi An is een bezoekje aan de Coconut Village een aanrader. Gelegen in het dorpje Cam Thanh. Je kan er in een ronde houten roeiboot varen tussen kokosnoot en palmoliebomen. Staat nog niet in de Lonely Planet. Dus lekker rustig.

In Phong Nha ben ik naar de Dark cave en Paradise cave geweest. Beide erg mooi maar totaal verschillend. Dark cave is meer een fun cave met zip lining, zwemmen en een hele aparte en niet te missen modderbad. Paradise cave is een enorme grot waar je normaal doorheen kan lopen.
Phong Nha kan je het beste met een scooter verkennen. Als je zelf niet durft te rijden kan je een scooter huren met bestuurder.

Probeer ook de trein te nemen ipv de bus. De trein was soms de helft van de prijs. Je kan bijvoorbeeld heel goedkoop met de trein van Hanoi naar Ninh Binh. Treinkaartjes kocht ik ter plekke op het station.
De treinreis van Hue naar Da Nang is prachtig. Je reist door berggebieden met uitzicht over de zee. Reis je van noord naar zuid vraag dan om een zitplek aan de linkerkant bij het raam.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.
Als je nog vragen hebt. Hoor ik het graag.
Fijne reis!
Tam

Bericht door Tam »

Hoi allemaal,

Voor vragen over Vietnam mbt reizen, vervoers en derg. kunnen jullie bij mij terecht. Email: tamnguyen9239@gmail.com of mobnr.: +84.942714279
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

@Erik - bedankt dat je aan me gedacht hebt. Mijn antwoord zal te laat komen vrees ik. Afgelopen maanden bezig geweest met overleven maar ik ga weer actiever worden hier nu (nieuwsbrief is altijd een goeie herinnering :Y ).

vincentdekolf schreef:Hoi Herma,

ten eerste, wat leuk dat jullie samen zo´n reis gaan maken!!

Ik ben dit jaar niet op route 13 geweest, maar ik kan er verder ook niet erg veel over vinden op internet... En je moet weten dat er daar dagelijks heel veel mensen over heen reizen. Vang Vieng - Vientiane is een route die bij veel mensen op de planning staat.

Ik kan je er dus niets over vertellen, maar wil je meer geruststellen dat het zeer waarschijnlijk toeval/pech is geweest dat er daar een ongeluk heeft plaats gevonden.

Verder zien de plaatsen die je wil bezoeken er logisch uit. In Cambodja heb ik een 3-daagse trekking gedaan in Banlung, was erg gaaf. In Vietnam zou je nog naar Phong Nha national park kunnen gaan en zou ik niet teveel tijd besteden in Mui ne, tenzij je van windsurfen houdt:).
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Plaats reactie