Meerdere vragen over uitrusting met backpacken

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
rebeccafs

Meerdere vragen over uitrusting met backpacken

Bericht door rebeccafs »

Hee,

Ik wilde een paar nieuwe onderwerpen beginnen, maar toen ik besefte hoeveel vragen ik had, besloot ik het maar in één keer te doen :P , beetje lullig als ik het hele forum overneem.

In het kort:
Ik wil grofweg van oktober t/m januari in Zuid-Amerika reizen. Mijn plannen zijn nog erg vaag. Ik wil gaan backpacken en misschien even de Andes in, maar ik vind het ook prima om in hostels of bij gezinnen te slapen. Ik weet nog niet wat ik het meest zal doen. Naar aanleiding hiervan heb ik een paar vragen over de spullen die ik mee moet nemen. Op het moment heb ik nog niets gekocht.

Backpack:
Ik wil een goede backpack kopen, aangezien ik er maanden mee wil reizen en ik hem vast vaker zal gebruiken. Ik denk dat ik hem bij Bever ga kopen; iets duurder, maar wel zeker goed. Ik ga me daar ook ongetwijfeld laten informeren, maar ik vraag me nu al af of er iets is waar ik van tevoren rekening mee moet houden. Ik ben 1.65 meter en vrij dun en ik heb geen ervaring met backpacks. Denken jullie dat er iets is wat ik nu al moet weten of zullen ze alles in de winkel wel weten?

Slaapzak en tent:
Aangezien ik dus wil backpacken is een slaapzak wel handig. Ik zou met een erg dunne voor warme temperaturen kunnen, want ik ga toch naar de tropen. Of is het slimmer een warmere te doen voor het geval ik de bergen in ga? En is een tent noodzakelijk? Liever sleep ik niet met dat gewicht eigenlijk :@ ben niet bepaald de sterkste.

Bergschoenen:
Ook mijn berg-/wandelschoenen wil ik me bij Bever over laten informeren. Again: is dat genoeg? Ik heb een halfjaar geleden mijn enkel verzwikt en daarbij mijn enkelbanden gescheurd. Nu is het zeker slim om hoge schoenen te kopen?

En als laatste (sorry, ik zal jullie niet langer vervelen :X )
De rest:
Hoeveel nemen jullie mee als jullie maanden reizen? Neem je dan 5 setjes kleren mee en was je die steeds ofzo? Neem je een boek mee voor het geval je je verveelt in de bus/vliegtuig? Neem je alleen maar lichtgewicht sportkleren mee of ook wel iets wat er iets mooier uitziet? En is het noodzakelijk om warme kleren mee te nemen als ik naar een regenwoudklimaat ga?

Alvast heel erg bedankt als jullie ook maar één vraag hiervan willen beantwoorden! Ik ken wel mensen die in Zuid-Amerika zijn geweest, maar ze hadden altijd betere plannen of gingen niet backpacken en ik ben nog een beetje lost in alle mogelijkheden die er zijn.
Andere tips zijn ook altijd welkom, want ik weet nog niet zeker waar ik naartoe ga, hoe ik ga vliegen of hoeveel geld ik mee moet nemen, dus ik ben blij dat hier veel mensen met reiservaring zijn. _O_
ketting
Reisexpert

Re: Meerdere vragen over uitrusting met backpacken

Bericht door ketting »

rebeccafs schreef:Hee,

Ik wilde een paar nieuwe onderwerpen beginnen, maar toen ik besefte hoeveel vragen ik had, besloot ik het maar in één keer te doen :P , beetje lullig als ik het hele forum overneem.

In het kort:
Ik wil grofweg van oktober t/m januari in Zuid-Amerika reizen. Mijn plannen zijn nog erg vaag. Ik wil gaan backpacken en misschien even de Andes in, maar ik vind het ook prima om in hostels of bij gezinnen te slapen. Ik weet nog niet wat ik het meest zal doen. Naar aanleiding hiervan heb ik een paar vragen over de spullen die ik mee moet nemen. Op het moment heb ik nog niets gekocht.

Backpack:
Ik wil een goede backpack kopen, aangezien ik er maanden mee wil reizen en ik hem vast vaker zal gebruiken. Ik denk dat ik hem bij Bever ga kopen; iets duurder, maar wel zeker goed. Ik ga me daar ook ongetwijfeld laten informeren, maar ik vraag me nu al af of er iets is waar ik van tevoren rekening mee moet houden. Ik ben 1.65 meter en vrij dun en ik heb geen ervaring met backpacks. Denken jullie dat er iets is wat ik nu al moet weten of zullen ze alles in de winkel wel weten?
Belangrijk is dat een backpack goed zit. Verder, wil je hem alleen gebruiken voor vliegtuig-bus-hostel of ga je hem ook gebruiken tijdens (meerdaagse) tochten? Wil je een front- of toploader? Hoe gemakkelijk moet alles in je tas bereikbaar zijn? Flightbag en/of regenhoes? Met jouw postuur zou ik denken aan maximaal 65 liter.
rebeccafs schreef: Slaapzak en tent:
Aangezien ik dus wil backpacken is een slaapzak wel handig. Ik zou met een erg dunne voor warme temperaturen kunnen, want ik ga toch naar de tropen. Of is het slimmer een warmere te doen voor het geval ik de bergen in ga? En is een tent noodzakelijk? Liever sleep ik niet met dat gewicht eigenlijk :@ ben niet bepaald de sterkste.
Hier geldt: alleen meenemen als je het regelmatig gaat gebruiken, anders is het een hoop onnodige ruimte/gewicht. Slaapzakken en tenten kun je ook vaak ter plaatse huren/lenen. Ik zou wel een (zijden) lakenzak meenemen.
rebeccafs schreef: Bergschoenen:
Ook mijn berg-/wandelschoenen wil ik me bij Bever over laten informeren. Again: is dat genoeg? Ik heb een halfjaar geleden mijn enkel verzwikt en daarbij mijn enkelbanden gescheurd. Nu is het zeker slim om hoge schoenen te kopen?
Ook hier geldt; alleen bergschoenen meenemen als je ze daadwerkelijk gaat gebruiken, dat wil zeggen meerdere meerdaagse tochten. Als ze 90% van de tijd in/aan je backpack zitten vind ik het alleen maar onhandig om mee te nemen. Zelf doe ik veel op mijn hardloopschoenen, maar ik heb geen zwakke enkels. Voldoet prima voor lange dagtochten, licht gewicht en snel drogend. Daarnaast heb ik slippers mee en soms ook all-stars/Vans, neemt weinig ruimte in. Naar Peru heb ik wel mijn bergschoenen meegenomen en ook veel gebruikt; Inca trail, Colca Canyon, verschillende treks rond Huaraz etc..
rebeccafs schreef: En als laatste (sorry, ik zal jullie niet langer vervelen :X )
De rest:
Hoeveel nemen jullie mee als jullie maanden reizen? Neem je dan 5 setjes kleren mee en was je die steeds ofzo? Neem je een boek mee voor het geval je je verveelt in de bus/vliegtuig? Neem je alleen maar lichtgewicht sportkleren mee of ook wel iets wat er iets mooier uitziet? En is het noodzakelijk om warme kleren mee te nemen als ik naar een regenwoudklimaat ga?
Het ligt een beetje aan de reisbestemming maar doorgaans reis ik met een backpack van 60L (+- 12 kilo) en een daypack van 15L (2 kilo?). Ik neem voor 5 á 6 dagen kleding mee, wassen moet toch. LP gaat mee, evenals een boek (kun je vaak ruilen in de boekenkast van hostels als je m uit hebt). Verder tegen de verveling muziek (en luisterboeken) op mn smartphone. Dure/nieuwe kleding blijft thuis omdat er wel eens wat kwijt/stuk gaat en de wasserettes toch alles bij elkaar gooien tijdens het wassen. Voor regenwoudklimaat zou ik ook iets duns meenemen met lange mouwen/pijpen tegen de beestjes en muggen. Spijkerbroek thuislaten, is warm, zwaar en droogt langzaam.
rebeccafs schreef: Alvast heel erg bedankt als jullie ook maar één vraag hiervan willen beantwoorden! Ik ken wel mensen die in Zuid-Amerika zijn geweest, maar ze hadden altijd betere plannen of gingen niet backpacken en ik ben nog een beetje lost in alle mogelijkheden die er zijn.
Andere tips zijn ook altijd welkom, want ik weet nog niet zeker waar ik naartoe ga, hoe ik ga vliegen of hoeveel geld ik mee moet nemen, dus ik ben blij dat hier veel mensen met reiservaring zijn. _O_
Stel je bankrekening in voor geldopname buiten NL/Europa. Neem een Visa/Mastercard creditcard om vliegtickets of hostels te boeken. Houd altijd een beetje cash geld achter de hand voor het geval er geen ATM's werken of in de buurt zijn. Download de app Maps.me op je smartphone met de kaarten van de landen waar je heengaat (offline navigeren met GPS). Download zo nodig ook een vertaal app Spaans o.i.d. Upload kopieen van je paspoort/visa of mail ze naar je eigen mailbox.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Backpack:
Niet onnodig veel betalen voor een rugzak met features die je toch niet gebruikt. Verder kun je hier nog wat informatie vinden over het kiezen van een backpack: [verwijderd]
Slaapzak en tent:
Slaapzak en tent kun je eventueel daar huren, zonde om van tevoren mee te nemen. Veel ruimte en duur.
Bergschoenen:
Buiten de extreme hikes, zal ik bergschoenen niet snel aanbevelen. Normale sneakers voldoen vaak ook gewoon. Zwakke enkels? Koop een wat hogere schoen.
De rest:
Dat is aan jezelf. Lange en korte kleding. Als je meer variatie wilt (leuk op de foto), neem je meer mee. Wassen is vaak heel goedkoop. Werk in laagjes.

Als je van lezen houdt, kun je een boek meenemen. Overal kun je de boeken weer inruilen voor andere boeken. Sportkleding gewoon minimaal houden. Regenwoudklimaat? Blijf je in de Amazone? Ga je naar de Andes, dan neem je sowieso ook warmere kleding mee. Hoog in de bergen kan het ontzettend koud zijn. ]
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
N00dle

Bericht door N00dle »

rebeccafs schreef:Ik wil gaan backpacken en misschien even de Andes in, maar ik vind het ook prima om in hostels of bij gezinnen te slapen.
Ik denk dat je niet helemaal weet wat backpacken precies inhoudt. Backpacken is echt niet: overal heen lopen en slapen in een tent. Backpacken is gewoon een tof woord voor op vakantie zonder auto, en met een rugzak ipv een koffer :P Backpackers slapen toch echt in 90% van de gevallen in een hostel.
rebeccafs schreef:Ik wil een goede backpack kopen, aangezien ik er maanden mee wil reizen en ik hem vast vaker zal gebruiken.
Een goede verkoper kan je een goede backpack aanraden, ongeacht hoe groot/klein/dun/dik je bent. Duur is niet beter. Het belangrijkst is dat een backpack goed zit. Op twee komt voor mij: frontloader. Niets is chiller dan bij al je spullen kunnen zonder alles uit je tas te hoeven halen. Vergeet ook zeker niet een flightbag te kopen. Want je tas wordt goor in de kippenbus.
rebeccafs schreef:Aangezien ik dus wil backpacken is een slaapzak wel handig. En is een tent noodzakelijk?
Zoals ik al zei, ik denk niet dat je helemaal zeker weet wat backpacken inhoudt :P Dat is niet erg! Just making a point. Er zijn maar weinig plekken waar je zomaar kan kamperen, en ook al doen sommige mensen het, illegaal kamperen in ZA is mss niet heel veilig. Sommige hostels hebben een tuin waar dat mag... Scheelt je dan een paar euro per nacht voor een hoop ongemak. Als je gaat wandelen oid kan je toch overal tenten en slaapzakken huren. Vaak ongewassen. Ik neem zelf altijd een linnen lakenzak mee.
rebeccafs schreef:Ik heb een halfjaar geleden mijn enkel verzwikt en daarbij mijn enkelbanden gescheurd. Nu is het zeker slim om hoge schoenen te kopen?
Bergschoenen bij bever zijn duur! Tenzij je veel gaat lopen zou ik goedkopere halen. Ik heb zelf op 50 euro kostende schoenen door de himalaya, andes, rockies, nieuw zeeland en patagonia gewandeld. En nog wat jungles, hier en daar. Nu pas echt naar de klote. Money well spent!
rebeccafs schreef:Hoeveel nemen jullie mee als jullie maanden reizen? Neem je dan 5 setjes kleren mee en was je die steeds ofzo? Neem je een boek mee voor het geval je je verveelt in de bus/vliegtuig? Neem je alleen maar lichtgewicht sportkleren mee of ook wel iets wat er iets mooier uitziet? En is het noodzakelijk om warme kleren mee te nemen als ik naar een regenwoudklimaat ga?
Zuid Amerika is niet warm! Vooral ecuador, peru en bolivia ligt op hoogte. Zuid argentinië en chile is koud. Denk niet in setjes, denk in laagjes! Ik heb zelf momenteel 3 shirts, een dikke en dunne lange broek, een korte broek, zwembroek, dunne en dikke trui, windstopper, regenjas, nette bloes, en 5 boxers bij me. En nog een soort thermoshirt fleece ding. En een handoek. Dat is het wel. Daarmee doe ik het al een jaar... Investeer in een tablet of ereader.
rebeccafs schreef:want ik weet nog niet zeker waar ik naartoe ga, hoe ik ga vliegen of hoeveel geld ik mee moet nemen, dus ik ben blij dat hier veel mensen met reiservaring zijn. _O_
[/quote][/quote]

Zelf vond ik Chile en Colombia de tofste landen! Geld: ligt aan wat je wil en welke landen je kiest! In Ecuador ofzo kan je goed voor 22-25 euro per dag leven, in Chile is dat mss 35, afhankelijk van wat je doet.
anouska
Vakantieganger

Bericht door anouska »

hey beginnende avonturier, Bij Bever kunnen ze je echt alles vertellen over de juiste backpack en schoenen voor jou. Mijn ervaring is dat ze echt alle tijd nemen en je goed voorlichten. Dan heb je de juiste spullen en goede kwaliteit. Ga absoluut voor kwaliteit, daar heb je jaren wat aan.
Ik reis veel en heb onlangs 5 weken van Zuid Argentinie naar grens Bolivia gezworven. Ik pak altijd voor 1 week aan kleding, ondergoed, sokken, 1 warme fleece, die je als trui en warme jas in combinatie met een goed jack ook wind, kou en waterdicht is. 3 T shirts Met totaal 13 kilo incl. het gewicht van je rugzak kom je echt de wereld over. Elke avond wassen! Dan zit je nooit onder schoon goed. In hostels en bij gastgezinnen hebben ze wellicht ook een wasmachine, maar anders gewoon even in een wasbakje prutsen. tijdens het douchen kun je ook je wassen, multitasken ha! Een paar zware schoenen die je aan doet als je vliegt, scheelt gewicht, een paar teenslippers die je in badkamers en ook buiten kan dragen en 1 paar gympen/sneakers voor warm weer. 1 vuilniszak, als je was niet droog is doe je de nog vochtige spullen daar in en ,s avonds hang je het weer uit.
Een reishanddoek ( Xenos) droogt snel. Medicijnen en EHBO spul ( in je handbagage). Opvouwbaar regencape die ook over je rugzak kan, 1 euro bij Blokker, neem er een paar mee, weegt niks.
Nog vragen? Stel ze, veel plezier met de voorbereiding
Anouska
Plaats reactie