Van Panama naar Columbia

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
bolletjeom
Reisexpert

van Panama naar Colombia

Bericht door bolletjeom »

Wij zijn al een tijd op zoek naar info over de oversteek van Midden naar Zuid-Amerika.
Overland is dit niet mogelijk door The Darian Gab. We wilde misschien wel naar Colombia vanaf Panama maar de vluchten waren vrij prijzig.

Toen las ik het verhaal van Niels en Maikel op nielsenmaikel.aroundtheglobe.nl
Ze zijn met de boot van Pananam naar Colombia gegaan en ik wilde meer weten dus heb de volgende vraag aan ze gesteld in hun gastenboek
En ik wilde jullie deze info niet onthouden
hallo

via Around The Globe bij jullie verhalen terecht gekomen.
Ook wij willen naar Midden en Zuid-Amerika en zitten/zaten met het Colombia vraagstuk in onze maag.

zouden jullie ons eens willen mailen hoe jullie precies aan die boottocht zijn gekomen ( is dit voor touristen of puur toeval?) en wat zo'n grapje kost???
en we zijn erg benieuwd hoe Colombia jullie bevalt

groetjes rudi en jeroen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom
Reisexpert

Niels van Kooten schreef:
Hoi rudi en jeroen,

Hoe kom je bij een boot van Panama naar Colombia?
heel makkelijk... Ga naar Panama city en daar worden zo elke week wel een aantal boten aangeboden. Sommige heel goed, sommige misschien niet. Voor ons heeft het grapje 250 dollar gekost. Dat is voor 5 a 6 dagen op de boot, 3 keer per dag eten. Je vaart 3 dagen rond op san blas en dan 2 dagen als je geluk hebt naar colombia. Je komt aan op cartegena.

en ja hoe is colombia??
In een woord meesterlijk, de mensen heel vriendelijk, zo vriendelijk hebben we ze niet ontmoet tijdens onze hele reis niet. Het land is heel mooi, je kan naar de verloren stad, in de stad hangen zoals medellin. Een geweldige stad en bogota, van alles. Echt een aanrader. Wij hebben ons daar 2 a 3 weken grandioos vermaakt. Gaan en je zult zien hoe het is!

Als je verder nog andere vragen hebt. Let me know.

Gr niels
Sjaak
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Sjaak »

Over de bootreis kan ik je niet helpen.

Ik hoor(de) over Colombia heel veel positieve verhalen.
Vriendelijke mensen en misschien wel het mooiste zuid amerikaanse land etc etc.

En over de veiligheid hoef je je niet echt druk te maken:
Blijf in de veilige gebieden en in de "toeristische" plekken. En doe geen dingen die je ergens anders in Zuid Amerika ook niet doet, zoals: camera op je borst, alleen over straat in het donker, veel geld laten zien etc etc.

En ja...gewoon gaan en ervaar hetzelf!
Groet,

Sjaak
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Van Panama naar Columbia

Bericht door Jos »

beste mensen,

één van de grootste obstakels op onze reis is deze overstap van noord naar zuid amerika. Voor zover ik weet zijn er grofweg twee mogelijkheden, met de boot of met het vliegtuig. Wat zijn jullie ervaringen met deze reis, wat heeft de voorkeur, wat is het goedkoopst en wat kunnen jullie aanraden???

We willen in Columbia van Cartagena naar het zuiden trekken richting Medellin en vervolgens door richting Equador. Is die route aan te raden? En is het op die manier reizen in Columbia enigzins te doen of zwaar af te raden?

We hebben nog even de tijd, halverwege oktober willen we de sprong wagen, en ik zal me meer gaan inlezen de komende weken, maar mochten jullie tips hebben dan zijn die zeer welkom!
bolletjeom
Reisexpert

heb er zelf geen ervaringen mee maar lees aleen maar goede verhalen over de oversteek met de boot langs de san blas eilanden.

Wat betreft reizen in Colombia en Ecuador. Beetje opletten maar verder niets aan de hand. heb een tijd in ecuador gezeten en iedereen ging op vakantie naar Colombia, gewoon met het openbaar vervoer enzo.
Iedereen vind het een geweldig land.
helaas had ik geen tijd
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Van Panama naar Columbia

Bericht door Jos »

Beste allemaal,

We hebben de sprong een paar weken terug gemaakt, van Centraal naar Zuid Amerika en de reis is probleemloos verlopen. Ik zal hier in het kort beschrijven welke mogelijkheden we hadden en welke we uiteindelijk hebben genomen.

Zuid en Centraal Amerika zijn door the Dariengap van elkaar gescheiden, een moerasachtig gebied, zonder wegen. Een gebied dat wordt beheerst door guerrillas en drugslords. Geen gebied waar je met een nachtbus doorheen kunt.

Er zijn verschillende manieren om toch van Panama naar Columbia te komen. Als rijden niet mogelijk is, blijven varen en vliegen over. Lopen is technisch gezien mogelijk, en er zijn mensen die er met een gids op uit trekken. Maar dit is alleen aan te raden voor mensen die erg zeker van zichzelf zijn. Varen is mogelijk met een touristen jacht, of met een vrachtschip. De eerste mogelijkheid is zeer populair in twee vormen, een twee daagse 'goedkope' cruise voor 200 tot 225 dollar, een een dure en luxe 5 daagse cruise met een drie dagen stop op de San Blas eilanden. Deze staat in de LP aangegeven als mogelijk voor 275 dollar, maar de prijs is behoorlijk omhooggeschroefd naar 325 tot 375 dollar per persoon. Voor up to date info moet je bij de verschillende hostels in Panama Stad zijn, die ook per mail te bereiken zijn. Vrachtschepen is een mogelijkheid voor degene met lef of ervaring op schepen. Het is lastig te regelen, maar de aanhouder wint.

Vliegen is mogelijk vanaf panama stad naar Bogota, Medellin of Carthagena voor een gemiddelde prijs van 200 tot 250 dollar. Ook deze optie is dus vrij prijzig.

Een laatste mogelijkheid is een reis van Panama Stad naar Puerto Obaldia. Dit is zelf te regelen met een boot vanuit Colon voor circa 30 dollar of, veel gemakkelijker, met het vliegtuig van Panama Stad naar Puerto Obaldia voor inclusief belastingen 67,50 dollar. Dit vliegtuig vertrekt op maandag, woensdag, vrijdag en zondagochtend om 10.00. Boeken is mogelijk vanaf het reisbureautje op het vliegveld (niet het internationale vliegveld Tocumen, maar het Marcos A. Gelabert vliegveld, achter het Albrook busstation). Over tickets zou ik me niet te druk maken, zondag is de drukste dag en het vliegtuig had nog steeds 20% lege stoelen. Aangekomen in Puerto Obaldia is het noodzakelijk om de immigratiezaken af te wikkeling en je exitstamp te krijgen. Dan is het een boottocht van een half uur over de grens naar Capurgana in Columbia, voor 12 dollar. Hier aangekomen moet je eerst door de duane heen, en vervolgens door de immigratie. Aansluitend moet je een ticket kopen voor een boot naar Turbo, de volgende dag om 7.00, voor 50.000 pesos, of 25 dollar. overnachting is makkelijk te regelen want ondanks dat het een klein dorpje is, heb ik zeker een dozijn hotels geteld. De goedkoopste vroeg ons 6 dollar pp voor de overnachting. De volgende dag kom je rond negen uur aan in Turbo, waar je geld kunt pinnen en een bus kunt nemen naar Monteria en Cartagena, of naar Medellin. Al met al kost de rit naar Turbo 110 dollar (inclusief overnachting) en kost het nog eens 30 dollar meer voor de bussen naar Cartagena. In totaal dus circa 150 dollar, en dus een stuk goedkoper dan een jacht naar Cartagena. Nadelig is wel dat het een stukje langer duurt en minder ontspannend is. Persoonlijk raad ik aan om ook te overnachten in Obaldia, omdat het een erg grappig caraibisch dorpje is, met een zeer ontspannen sfeer. Capurgana is ook een erg leuk stadje. Turbo zou ik zo kort mogelijk blijven, geen goede atmosfeer.

het is mogelijk om geld te wisselen aan de grens, iedereen wil dollars hebben, de koers is echter niet de beste. Op onze tocht zijn we veel touristen tegen gekomen, maar ook veel locals. Zakenmensen en Columbianen die naar Panama Stad gaan om goedkoop een Wii te kopen. Het feit dat locals de reis ook doen en dat het touristenbureau in Panama Stad het aanbeveelde stelde ons gerust over de veiligheidssituatie.

Het enige probleem dat we tegen het lijf liepen was de bagage, 30 pond, of 13.5 kilo is het maximum voor de bagage in het ruim. We vlogen op zondag, de tas van mijn vriendin was een kilo te zwaar wat ons 2 dollar meer kostte. Geen probleem. Het vliegtuig was echter ook te zwaar en de tas werd een dag later nagevlogen. Tip, ze wegen de handbagage niet, stop daar je zware boeken in. Ben je alsnog te zwaar, pak over totdat je onder het gewicht zit. Tenzij je er zeker van bent dat het een rustige dag is en je alleen een paar dollar extra hoeft te betalen.

Mocht je nog vragen hebben, stuur een mail of een berichtje!

en succes! ^O^
bolletjeom
Reisexpert

Re: Van Panama naar Columbia

Top dat je dit zo uitgebreid met ons deelt!
Er zijn veel mensen die zich afvragen hoe dat stuk te bereizen is.
Mogen we het eventueel opnemen in "alles over" ???
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dank voor de info! Ik heb nog een keer een reis naar Panama en Noord Colombia in m'n hoofd, dus nuttig :-). Altijd leuk om een low-budget optie te kennen :-).
Vliegen is mogelijk vanaf panama stad naar Bogota, Medellin of Carthagena voor een gemiddelde prijs van 200 tot 250 dollar. Ook deze optie is dus vrij prijzig.
Toch is dit wat de meeste mensen doen volgens mij. Ik heb ooit prijzen van rond de 150 dollar gehoord. Misschien is het nu een duur seizoen?
bolletjeom
Reisexpert

ik weet wel dat je voor ongeveer $150 a $200 kunt vliegen tussen Panama en Ecuador(Quito)
Maar de boot optie klinkt een stuk leuker!
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

natuurlijk Rudi, 'alles over' lijkt me een goeie plek voor deze informatie.

Ik zat er nog bij na te denken over andere mogelijkheden voor deze reis. Voor mensen met de tijd is het een leuke manier om van Centraal Amerika naar Equador te komen. Vanaf Turbo ben je een busreis verwijderd naar Medellin en vervolgens zit je op de Pan Amerika snelweg naar Equador. En zo zie je een interessant stuk van Colombia.

En Erik, ik heb die prijzen ook gehoord maar op de websites van de vliegmaatschappijen heb in niet minder dan 240 dollar kunnen vinden. In het locale kantoor van de airliner vroegen ze ons zelfs 291 dollar pp.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Het zal wel omhoog gegaan zijn....
Had je dit verhaal op de LP al gezien(ook die optie via "turbo")?
james-karolien
Vakantieganger

Bericht door james-karolien »

Jos,
Super zeg zo'n uitgebreide info!
En bolletje om voor 150 dollar van panama naar quito dat klinkt goed! via welke website vind ik dat?
greetz Karolien
bolletjeom
Reisexpert

ehm, waar je dat nu kan vinden weet ik niet. Ik zat destijds in Ecuador en daar waren ze Panama enorm aan het promoten als shoppingsparadijs en hadden ze van die shoppers aanbiedingen.
Een beetje zoals ze in nederland van die boottripjes naar engeland aanbieden met maar 2 overnachtingen enzo.

Het richtte zich dus erg op de welvarend Ecuadoraan en niet zo zeer op de internationale vakantie ganger. Maar met slim googelen als je spaans kunt moet het nu ook vast nog wel te vinden zijn
Plaats reactie