Beste allemaal,
We hebben de sprong een paar weken terug gemaakt, van Centraal naar Zuid Amerika en de reis is probleemloos verlopen. Ik zal hier in het kort beschrijven welke mogelijkheden we hadden en welke we uiteindelijk hebben genomen.
Zuid en Centraal Amerika zijn door the Dariengap van elkaar gescheiden, een moerasachtig gebied, zonder wegen. Een gebied dat wordt beheerst door guerrillas en drugslords. Geen gebied waar je met een nachtbus doorheen kunt.
Er zijn verschillende manieren om toch van Panama naar Columbia te komen. Als rijden niet mogelijk is, blijven varen en vliegen over. Lopen is technisch gezien mogelijk, en er zijn mensen die er met een gids op uit trekken. Maar dit is alleen aan te raden voor mensen die erg zeker van zichzelf zijn. Varen is mogelijk met een touristen jacht, of met een vrachtschip. De eerste mogelijkheid is zeer populair in twee vormen, een twee daagse 'goedkope' cruise voor 200 tot 225 dollar, een een dure en luxe 5 daagse cruise met een drie dagen stop op de San Blas eilanden. Deze staat in de LP aangegeven als mogelijk voor 275 dollar, maar de prijs is behoorlijk omhooggeschroefd naar 325 tot 375 dollar per persoon. Voor up to date info moet je bij de verschillende hostels in Panama Stad zijn, die ook per mail te bereiken zijn. Vrachtschepen is een mogelijkheid voor degene met lef of ervaring op schepen. Het is lastig te regelen, maar de aanhouder wint.
Vliegen is mogelijk vanaf panama stad naar Bogota, Medellin of Carthagena voor een gemiddelde prijs van 200 tot 250 dollar. Ook deze optie is dus vrij prijzig.
Een laatste mogelijkheid is een reis van Panama Stad naar Puerto Obaldia. Dit is zelf te regelen met een boot vanuit Colon voor circa 30 dollar of, veel gemakkelijker, met het vliegtuig van Panama Stad naar Puerto Obaldia voor inclusief belastingen 67,50 dollar. Dit vliegtuig vertrekt op maandag, woensdag, vrijdag en zondagochtend om 10.00. Boeken is mogelijk vanaf het reisbureautje op het vliegveld (niet het internationale vliegveld Tocumen, maar het Marcos A. Gelabert vliegveld, achter het Albrook busstation). Over tickets zou ik me niet te druk maken, zondag is de drukste dag en het vliegtuig had nog steeds 20% lege stoelen. Aangekomen in Puerto Obaldia is het noodzakelijk om de immigratiezaken af te wikkeling en je exitstamp te krijgen. Dan is het een boottocht van een half uur over de grens naar Capurgana in Columbia, voor 12 dollar. Hier aangekomen moet je eerst door de duane heen, en vervolgens door de immigratie. Aansluitend moet je een ticket kopen voor een boot naar Turbo, de volgende dag om 7.00, voor 50.000 pesos, of 25 dollar. overnachting is makkelijk te regelen want ondanks dat het een klein dorpje is, heb ik zeker een dozijn hotels geteld. De goedkoopste vroeg ons 6 dollar pp voor de overnachting. De volgende dag kom je rond negen uur aan in Turbo, waar je geld kunt pinnen en een bus kunt nemen naar Monteria en Cartagena, of naar Medellin. Al met al kost de rit naar Turbo 110 dollar (inclusief overnachting) en kost het nog eens 30 dollar meer voor de bussen naar Cartagena. In totaal dus circa 150 dollar, en dus een stuk goedkoper dan een jacht naar Cartagena. Nadelig is wel dat het een stukje langer duurt en minder ontspannend is. Persoonlijk raad ik aan om ook te overnachten in Obaldia, omdat het een erg grappig caraibisch dorpje is, met een zeer ontspannen sfeer. Capurgana is ook een erg leuk stadje. Turbo zou ik zo kort mogelijk blijven, geen goede atmosfeer.
het is mogelijk om geld te wisselen aan de grens, iedereen wil dollars hebben, de koers is echter niet de beste. Op onze tocht zijn we veel touristen tegen gekomen, maar ook veel locals. Zakenmensen en Columbianen die naar Panama Stad gaan om goedkoop een Wii te kopen. Het feit dat locals de reis ook doen en dat het touristenbureau in Panama Stad het aanbeveelde stelde ons gerust over de veiligheidssituatie.
Het enige probleem dat we tegen het lijf liepen was de bagage, 30 pond, of 13.5 kilo is het maximum voor de bagage in het ruim. We vlogen op zondag, de tas van mijn vriendin was een kilo te zwaar wat ons 2 dollar meer kostte. Geen probleem. Het vliegtuig was echter ook te zwaar en de tas werd een dag later nagevlogen. Tip, ze wegen de handbagage niet, stop daar je zware boeken in. Ben je alsnog te zwaar, pak over totdat je onder het gewicht zit. Tenzij je er zeker van bent dat het een rustige dag is en je alleen een paar dollar extra hoeft te betalen.
Mocht je nog vragen hebben, stuur een mail of een berichtje!
en succes!