9daagse trip andalusie, tips gevraagd

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
Gino_santi
Reiziger

9daagse trip andalusie, tips gevraagd

Bericht door Gino_santi »

Volgende maand heb ik 9 hele dagen om Andalusie te ontdekken. Normaal zie ik wel wat er te doen is en plan ik niet zoveel maar het probleem is dat ik wel graag naar de Alhambra wil en dat ik daar al een kaartje voor moet kopen. Dit vergt dus wat planning. Ik kom aan op Sevilla en vertrek van Mallaga. Ik ga alles met het openbaar vervoer doen.

Nu heb ik twee soort van planningen om mijn vrijheid zo groot mogelijk te houden. Eerste optie is dat ik Alhambra op één van mijn laatste dagen plan de laatste dag naar Malaga vertrek om vervolgens naar NL te vliegen. Mijn tweede optie is om Alhambra gelijk na Sevilla te doen en daarna kriskras door Andalusie te reizen. Wil nog graag naar Cordoba en misschien Ronda. Dat vraagt wel dat het openbaar vervoer regelmatig is en redelijk direct gaat. Iemand ervaring of een vergelijkbare tip gemaakt(ik heb de "reisgids" al gecheckt ;))

Verder nog tips of dingen die ik al van te voren moet plannen?

Groet,
rob
Travelator
Reisexpert

Re: 9daagse trip andalusie, tips gevraagd

Bericht door Travelator »

Hoi Rob,

Leuk, Andalusië! Ik was er vorig jaar en vond het prachtig! Alhambra is ook erg bijzonder, al vond ik de vele toeristen wel een beetje een afknapper, en ik was er nog wel in de winter....
9 dagen is niet zo heel lang, want de streek is vrij groot, dus je zult keuzes moeten maken.
Ik vond zelf El Torcal (bij Antequerra) echt prachtig en zou je zeker aanraden om dat niet over te slaan.
Hier wat meer informatie daarover: antequera-torcal-national-park-t29398.html
Verder lekker doelloos dwalen in de steden.
Als je de tijd en de conditie hebt, bezoek dan veel dingen te voet, zo kom je vaak op bijzondere plekjes terecht waar je anders nooit zou komen.

Als je met de trein reist, kijk dan ook eens op de site compartetren.com. Dit is een soort carpoolwebsite, maar dan voor treinkaartjes.
Mensen die met de trein reizen "huren" een vierzitsplek (dat is schijnbaar voordeliger) en verhuren de overgebleven lege plekken weer via deze site. Zo ben je vaak een stuk goedkoper uit en als je mazzel hebt, is het nog gezelliger ook.
Een leuk alternatief is blablacar.es. Daar heb ik in Spanje veel gebruik van gemaakt en ook dat isveel goedkoper. En je kunt op meer plekken komen.
spanje-december-blablacar-t29343.html

Verder schijnt Tarifa heel erg leuk te zijn, maar dat ligt waarschijnlijk te ver uit de route, gezien het beperkte aantal dagen.
Op mijn blog vind je misschien ook nog wat informatie: https://siem.aroundtheglobe.nl/travel-s ... 87479.html

En wellicht heeft @basdebruijn toevallig ook nog een paar leuke tips? :)

*edit: Met de bus kom je trouwens ook een heel eind...
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
basdebruijn

Bericht door basdebruijn »

Aha kijk....Bas wordt opgetrommeld. Wat een eer!

Zoals ik het lees blijf je een beetje te midden van de grote steden Rob. Maar ik zeg je er alvast bij: Andalusie in 9 dagen is niet te doen. Maar als je het op de grote steden houdt is het natuurlijk geen probleem. Ook het makkelijkste qua ov natuurlijk. Ik zal je dus wat tips geven op de route tussen die grote steden. Een beetje minder bekend allemaal.

- Tussen Granada en Cordoba ligt Jaen. Een prachtige steile stad met een enorme kathedraal en een van de mooiste uitzichten vanuit het kasteel hoog boven de stad. Zoveel olijfbomen als hier groeien heb je nog nooit gezien.
- In Granada kan je redelijk ontsnappen aan de toeristen door de wijk schilderachtige wijk Albaicin in te lopen. Nauwe steegjes, mooie doorkijkjes op het Alhambra en vooral veel locals.
- Vanaf Estacion de Autobuses gaan elke dag een paar bussen naar de Sierra Nevada op 2600 meter. Ik hoor net van mijn vrienden daar dat er weer sneeuw gevallen is. Ik ging altijd liften vanuit Los Pinillos aan de A-395. Er gaan zat mensen omhoog en aan het eind van de middag weer omlaag.
- Tussen Motril en Malaga ligt Nerja. Een verschrikkelijk toeristisch oord, maar met een spectaculaire wandeling door een rivier naar een kloof: Los Cahorros. Hier start ie: https://www.google.nl/maps/place/36°46' ... 15447,17z/

Verder is er zoveel moois. Donana, Tarifa zoals degene die me optrommelde al zei, Casares (een van de mooiste witte dorpjes), etc, etc, etc.

Mocht je nog geinteresseerd zijn in de natuurparken: ik heb ze zo goed als allemaal verkend.
Gino_santi
Reiziger

Bericht door Gino_santi »

Dank voor de reacties.

Wees gerust. Ik heb ook zeker niet de ambitie om Andalusië in 9 dagen helemaal te zien. Keuze om hier naar toe te gaan zijn vooral de goedkope tickets. en Moorse architectuur. Ik zal daardoor vooral in de steden blijven. Ik zat zelf te denken aan drie dagen Sevilla, Cordoba, en 2/3 dagen Granada. De andere dagen uitstapjes maken. Welke natuurpark zou jij aanraden @basdebruijn ?
celinesnijckers
Vakantieganger

Bericht door celinesnijckers »

Nerja is echt een aanrader! super leuk stadje en heel erg mooi, ik zou alleen niet weten hoe je er met openbaar vervoer komt. Het ligt ongeveer 1 uurtje vanaf Malaga!
basdebruijn

Bericht door basdebruijn »

Sorry Rob, basdebruijn zat in diepe winterslaap 8)7 maar is door Travelator op het matje geroepen......

Aangezien je route Sevilla-Cordoba-Granada-Malaga is, kan je het beste gewoon Parque Nacional Sierra Nevada pakken. Ik kan je zo tientallen andere mooie plekjes noemen, maar die liggen met jouw manier van reizen gewoon te ver van je echte doelen af.

Mijn wandeltips voor de Sierra Nevada zijn:

Cumbre Verdes:
https://www.google.nl/maps/place/37%C2% ... 62247,17z/

Los Cahorros de Monachil:
https://www.google.nl/maps/place/37°07' ... 18047,17z/

En een tocht vanaf het bezoekerscentrum:
https://www.google.nl/maps/place/37°07' ... 71647,17z/

Of gewoon lekker in Pradollano op 2600 meter de berglucht opsnuiven ^O^

Geniet!!
Gino_santi
Reiziger