Rijden in Australie, welke route nemen we?

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Ozzieboy

Rijden in Australie, welke route nemen we?

Bericht door Ozzieboy »

Hallo allemaal ik heb een vraag. Ik ga het najaar een jaar backpacken met een vriend van mij in Australië en zitten beide in een soort discussie.

We zijn van plan rond april-mei van Adelaide naar Darwin te rijden en eindigen in Perth of van Adelaide naar Perth. Nu is wel het geval zo dat we graag Alice springs willen zien met Uluru, kata tjuta en Kings Canion.

Verder zou ik persoonlijk ook heel graag Flinders range NP, de Oodnadatta track en cooper pedy willen zien. Uiteraard van Adelaide naar darwin waarbij je langs al deze wegen/bezichtigingen komt en bovendien dwars door de outback rijd lijkt mij echt gaaf en is eens heel wat anders. Zolang je maar genoeg benzine en water mee neemt, geen gekke dingen doet en die auto van te voren nog even na laat kijken zie ik er geen probleem in.

Die vriend van mij wil echter liever door naar Perth en vanuit daar richting Darwin om dan daar naar beneden te rijden naar Alice en dan terug naar boven om in Cairns te eindigen met de reis. Hij vind namelijk the outback saai en gevaarlijk want je ziet naar zijn mening continue hetzelfde alleen maar zand met wat dorre bomen en met die gevaarlijke slangen en spinnen daar moet je echt een ''dijhard' zijn (soort tarzan) wil je daar overleven. Hij is overigens ook tikje verlegen en extreem voorzichtig vind ik persoonlijk.

Maar wat is jullie mening? Is het echt zo moeilijk om die weg te rijden (ook als je soms een stuk afwijkt) Wat zouden jullie adviseren en wat moet je tegen wat overwegen?
Kims
Reisexpert

Re: Rijden in Australie, welke route nemen we?

Bericht door Kims »

Hi,

Mooie plannen zo te lezen! Dus je wil voor een jaar gaan reizen in Australie of een deel van het jaar?

Australie is gigantisch divers en ook de woestijn is zeer afwisselend en schitterend, absoluut niet saai! Er zijn veel verschillende soorten woestijn en het idee van uitgebreide zandvlakten zonder (veel) bomen is over het algemeen niet het soort woestijn wat je in het midden van Australie vindt, al is het er zeker wel. Het gebied rond Alice Springs en Uluru heeft schitterende bergketens, kloven, water, aboriginal "rock art" en is ontzettend mooi. Zeker de moeite waard dus om die toe te voegen aan je reisplannen. Het reizen is over het algemeen makkelijk als je op de "normale" wegen blijft en absoluut niet gevaarlijk mits je inderdaad voorzorgsmaatregelen neemt zoals extra water en eventueel benzine meenemen. Er is vaak regelmatig verkeer dus wat dat betreft is er hulp genoeg mocht je pech krijgen. Als je met een 4WD wat afgelegenere gebieden bezoekt, zul je wat beter voorbereid moeten zijn en weten wat je doet maar zelfs dan worden de meeste plekken door meerdere toeristen bezocht, helemaal de populaire plekken in het hoogseizoen.

Er zijn inderdaad "gevaarlijke" dieren in Australie maar niet perse meer in de woestijn. Ook daarvoor geldt dat als je je goed voorbereid en inleest, je de risico's dramatisch verminderd en is het zeer waarschijnlijk dat je ze helemaal niet zult zien. Laat bijvoorbeeld niet 's nachts je schoenen buiten staan, sluit je tent, loop niet met korte broek of blote voeten door lang gras etc. etc.

Qua route zou ik inderdaad kijken wat je wil zien en daarnaast vooral kijken naar de seizoenen. Dit is erg belangrijk en kan je reis maken of breken!!! Het idee dat Australie altijd warm weer heeft, is niet waar want het is een gigantisch continent met veel verschillende klimaten van zeer gematigd tot tropisch. In het Zuiden sneeuwt het bijvoorbeeld op verschillende plekken regelmatig in de winter en kan het stormen met veel regen, geen ideaal reisweer. Daarnaast kan het in de tropen in de zomer zo heet en benauwd zijn dat het zeer onaangenaam en soms onmogelijk is om te reizen, het is dan ook het cyclonenseizoen in het Noorden. Over het algemeen is het zo dat je beter in de Australische zomer in het Zuiden kunt reizen en in de winter in het tropische Noorden. Zie ook: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 10786.html

En voor meer info over specifieke regio's en plekken, zie: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/australie/

Als je inderdaad voor een heel jaar gaat reizen, zou ik een beginpunt plannen en globaal een idee van wat jullie willen zien en dan maar kijken hoe het loopt. Je hoort onderweg over nieuwe plekken en ontmoet veel andere reizigers etc etc. Australie is het ideale backpackersland met zeer veel voorzieningen en mogelijkheden!

Succes met de voorbereidingen!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Plaats reactie