Guesthouse beginnen in Laos; wat vinden jullie daarvan?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Re: Advies - wat denken jullie?

Bericht door LaosFan »

Jenny schreef:Geef mensen het idee dat ze welkom zijn. Een lokaal welkomstdrankje (verse kokosnoot?), samen eten (bv maaltijd om 7 uur), desnoods een afternoon snack om mensen naar de gezamenlijke ruimte te lokken. Gebakken banaan kost niet veel.

Bied leuke excursies aan en presenteer je als een kenner. Geef informatie over (gratis) wandelingen in de omgeving. Misschien kun je tzt een paar fietsen verhuren. Een mix van gratis activiteiten dus en dingen waar je wel geld voor vangt. Voor ieder wat wils.
Dank je! Dingen waar we ook aan zitten te denken. Welkomstdrankje leek ons inderdaad ook leuk. En we gaan mensen zeker het gevoel geven dat ze erg welkom zijn :) En niet alleen het gevoel, ze zijn het ook.

Ik heb al een eerste stap ondernomen om een kaart te maken van het eiland. Dat is niet heel makkelijk met de kleine paadjes, maar moet lukken. Er is wel het e.e.a. mogelijk. Het zal ook kleinschalig zijn en dus is er veel ruimte en tijd voor persoonlijk contact als bezoekers dat willen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Voor de reageerders tot nu toe: bij bezoek aan ons de eerste nacht gratis en een fles Beerlao voor niks.

Tot ziens!
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Wat ik altijd fijn vind is als een accommodatie gefilterd kraanwater aanbied. Of een grote gallon waar je water uit kunt tappen in je eigen fles. Dit voorkomt enorm veel plastic afval.
Je kunt de eventuele extra kosten hiervan naar mijn idee best in de prijs opnemen. Of, als het een te grote investering is in het begin, na verloop van tijd overgaan op zo'n systeem. Wat ik ook wel eens gezien heb is dat er geld voor gevraagd werd, maar iets minder dan wat een liter water in de winkel kost.

Verder gaat gastvrijheid in mijn ogen niet zozeer over dingen aanbieden, maar over vriendelijk en behulpzaam zijn. Daarmee zit het wel goed bij jullie.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
wxnderlustfine
Reiziger

Bericht door wxnderlustfine »

Misschien is het leuk (en handig) om lokale bewoners te betrekken bij je project. Als het goed gaat lopen kan je bijvoorbeeld lokale mensen inhuren als schoonmaker of kok.. Ik dacht, misschien is het ook wel grappig om in samenwerking te gaan met bijvoorbeeld lokale marktverkopers. Dat je bijvoorbeeld excursies organiseert naar de markt, waarbij een lokale verkoper allerlei dingen uitlegt over zijn werk op de markt.
*O*
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Bird schreef:Wat ik altijd fijn vind is als een accommodatie gefilterd kraanwater aanbied. Of een grote gallon waar je water uit kunt tappen in je eigen fles. Dit voorkomt enorm veel plastic afval.
Je kunt de eventuele extra kosten hiervan naar mijn idee best in de prijs opnemen. Of, als het een te grote investering is in het begin, na verloop van tijd overgaan op zo'n systeem. Wat ik ook wel eens gezien heb is dat er geld voor gevraagd werd, maar iets minder dan wat een liter water in de winkel kost.

Verder gaat gastvrijheid in mijn ogen niet zozeer over dingen aanbieden, maar over vriendelijk en behulpzaam zijn. Daarmee zit het wel goed bij jullie.
Dank je. Ik heb daar ook eens over nagedacht in het verleden. We gebruiken hier voor het drinkwater gefilterd (ik hoop dat het goed is.... want soms vrees je er wel voor) water van een fabriek hier. Dat smaakt prima overigens en is niet zo duur. Een 1,5 literfles bijvullen is dan een prima optie misschien. Die kosten normaalgesproken 5.000 Kip (55 eurocent), dat kan ook voor 1.000 of 2.000 Kip. Dat scheelt veel flessen inderdaad. We hebben gisteren in een guesthouse in de buurt vernomen dat er wel een familie is die lege flessen wil voor 1.000 Kip per kilo. Dat is erg weinig maar is wel prima voor het milieu. Nu worden de flessen op het eiland zo goed als allemaal verbrand (kleine flesjes, frisdrank en af en toe water)... Een systeem voor afvalinzameling is er niet en wegen om dit te doen ook niet. Een idee is om gasten bij aankomst een flesje water te geven (dat is in mijn ogen normaal), of evt. een 1,5 literfles en dan te vragen of ze die bij willen vullen iedere dag (1 voor niks, als service en voor een extra fles een kleine bijdrage).
wxnderlustfine schreef:Misschien is het leuk (en handig) om lokale bewoners te betrekken bij je project. Als het goed gaat lopen kan je bijvoorbeeld lokale mensen inhuren als schoonmaker of kok.. Ik dacht, misschien is het ook wel grappig om in samenwerking te gaan met bijvoorbeeld lokale marktverkopers. Dat je bijvoorbeeld excursies organiseert naar de markt, waarbij een lokale verkoper allerlei dingen uitlegt over zijn werk op de markt.
We zijn zelf ook lokale mensen :-) De eerste bungalow zal gebouwd worden door een oom en 2 bekenden van hem (waarschijnlijk ook uit het dorp of van het eiland). Dat geld gaat dus weer terug de 'lokale economie' in. Het hout komt van een Laotiaan die het uit Cambodja haalt. De andere spullen van de markt aan de overkant van het water. Groetes en vis uit eigen tuin (en rivier) en aangevuld met spullen van het eiland en van de markt aan de overkant. De familie gaat soms ook met groentes en bananen naar de markt. Ik ben het helemaal met je eens dat het leuk en handig is om lokale mensen te betrekken en ik doe dat ook erg graag, maar je moet wel opletten met verwachtingen en we gaan zelf een tijd tegemoet waarin we misschien ook weleens richting een behoorlijk armzalig leven gaan (niet dat het nu luxe is) en we kunnen ons dus niet teveel van 'buitenaf' veroorloven vrees ik.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Hout is inmiddels 'in bestelling' en gaat er snel zijn. Inmiddels al het e.e.a. opgeruimd en een palmboom gekapt (ze zijn prachtig maar op plaatsen waar vaak mensen lopen/ zitten zijn ze behoorlijk gevaarlijk...). Het idee zien we voor ons, maar het zal niet makkelijk worden. Vooral mensen bereiken is nog een punt natuurlijk. Al verwachten we natuurlijk heel veel mensen die hier lezen _O_ ;) 8-)
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Ik ben jaren geleden bij Tipi Jungla in Costa Rica geweest. Misschien kan je eens op hun site kijken en in contact met hen treden voor ideeen en suggesties. Zij komt uit Nederland, hij uit Costa Rica. Gastvrijheid, samen eten, samen de jungle in voor een wandeltocht en kleinschaligheid (ze zijn volgens mij goed geslaagd in hun ondernemersschap, maar willen niet in de lonely planet terecht komen) waren dingen die mij nog steeds een goed gevoel geven.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Retse: ik ben net eens gaan lezen en kijken en dat ziet er geweldig uit! Bedankt voor je tip!
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Inmiddels zit het dak erop, zijn 2 van de 4 wanden (bijna) klaar en slapen we hier alweer een paar nachten (het regent nu nauwelijks dus het kan). Het is niet groot maar wel knus en ziet er in mijn ogen netjes uit. We kijken er nu al naar uit om de eerste gasten een mooie tijd te bezorgen in ons kleine paradijsje aan de Mekong (een paar meter van de Mekong met een uitzicht op dit deel van de rivier en de eilandjes, vissers, de stroomversnellingen en de dorpjes aan de andere kant *O*
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Heb je een foto van de accommodatie? :)
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ja, best wel wat. Ik probeer later wat te plaatsen hier.

En ik mail je vandaag of morgen ook nog even :)
pwoninck

Bericht door pwoninck »

Mooi plan al vind ik (zoals al eerder hier aangegeven) moet je wel het authentieke van je eiland bewaren. Er zijn al zoveel eilanden helemaal kapot gegaan door massa toerisme en alles is natuurlijk ooit klein begonnen.

Je geeft zelf aan dat het een niet heel groot eiland is, misschien is juist dit gegeven een mooi uitgangspunt voor jullie accommodatie.

Er zijn genoeg reizigers (waaronder ikzelf) die opzoek zijn naar plekken waar men nog echt de cultuur,locals etc kan ervaren. Misschien is het een idee om je juist op deze reizigers te gaan richten en het kleinschalig te houden. Een website opzetten zou in ieder geval al een stap in de goeie richting zien. Hier kunnen de nederlandse en belgische reizigers dan terecht, reviews achterlaten etc. Hiervoor hoef je dan ook niet perse wi-fi te hebben, dit kan men ook bij thuiskomst doen.

Dan is er nog een dingetje wat ik niet helemaal begrijp. Ik dacht juist dat de leef kosten in Laos heel laag zijn? Waarom werkt jou vrouw dan nog steeds 35 uur?
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

pwoninck schreef:Mooi plan al vind ik (zoals al eerder hier aangegeven) moet je wel het authentieke van je eiland bewaren. Er zijn al zoveel eilanden helemaal kapot gegaan door massa toerisme en alles is natuurlijk ooit klein begonnen.

Je geeft zelf aan dat het een niet heel groot eiland is, misschien is juist dit gegeven een mooi uitgangspunt voor jullie accommodatie.

Er zijn genoeg reizigers (waaronder ikzelf) die opzoek zijn naar plekken waar men nog echt de cultuur,locals etc kan ervaren. Misschien is het een idee om je juist op deze reizigers te gaan richten en het kleinschalig te houden. Een website opzetten zou in ieder geval al een stap in de goeie richting zien. Hier kunnen de nederlandse en belgische reizigers dan terecht, reviews achterlaten etc. Hiervoor hoef je dan ook niet perse wi-fi te hebben, dit kan men ook bij thuiskomst doen.

Dan is er nog een dingetje wat ik niet helemaal begrijp. Ik dacht juist dat de leef kosten in Laos heel laag zijn? Waarom werkt jou vrouw dan nog steeds 35 uur?
@pwoninck : een hele late reactie van me. Je reactie was me ontschoten... Hartelijk dank voor je reactie.

We gaan absoluut proberen het authentieke van het eiland te bewaren en ik denk dat dat ook absoluut zal lukken. Het eiland is niet heel groot, maar ook niet zo klein (er wonen ongeveer 7.000 mensen in zo'n 10 dorpen en daar omheen, al lijkt het dat er een stuk minder wonen en zou dit me ook niet verbazen).

Dit eiland is nog heel traditioneel en je kunt hier echt de cultuur van de locals ervaren. Je zit er ook midden tussenin.

Intussen heb ik een Facebook-pagina opgezet en zijn we nog volop bezig. We proberen volgende week te openen maar verwachten nog geen stormloop en dus een 'zachte opening'.

M.b.t. je laatste vraag: Mijn vrouw werk als lerares aan een middelbare school hier ongeveer 35 km vandaan. Dat is echt noodzakelijk nog omdat we anders een groot probleem hadden gehad de laatste maanden. Ze is daar ook voor naar school geweest en ze wil dat niet opgeven zonder enigszins wat zekerheid van inkomsten op een andere manier te hebben, en daar ben ik het volledige mee eens. De leefkosten in Laos zijn laag maar niet heel laag, de kosten in 2 van de grote buurlanden, Thailand en Vietnam (buiten de steden) liggen volgens mij een stuk lager. Veel dingen zijn hier niet zo goedkoop omdat het import is, en de inkomsten zijn ook vrij laag.

Wat dingen die we hebben gedaan e.d. laatste maanden (soms gaan dingen erg langzaam en gebrek aan geld maakt het ook niet sneller):

- een irrigatiestelseltje voor de overvloedige regen, die naar de door mij gegraven visvijver loopt.
- ophogen en verstevigen van de waterkant en andere delen
- badkamer/ WC is bijna klaar
- er is nu licht binnen (2 lampen en voldoende licht binnen en 1 lamp op de veranda en 1 in de badkamer)
- we hebben een pad gemaakt (ik hoop nog steeds op)
- we hebben weer nieuwe kuikens en dat gaat dus vrij goed (en nu hopen dat we geen ziektes krijgen zoals hier gebruikelijk lijkt)
- hek verstevigd en verbeterd e.d.
- wat decoratie aan de muur
- een boekenplank met boeken over Laos, ZO Azie en meer
- bezig met een klein menu
- visvijver vergroot

Nog veel werk, maar dat komt allemaal goed. We gaan vandaag ook de (in onze ogen lage) prijs bekendmaken en werken verder aan een mooie map met info over het eiland, de regio, de provincie en het land e.d. Water en hervullen van water zijn voor niks hebben we besloten, een welkomsdrankje wordt verzorgd, met een oom gepraat over vistrips en we zien en merken dat het al een beetje toevoegd hier omdat we dingen kopen op de markt aan de overkant van het water, een oom en een andere man veel werk hebben verzet en dus inkomsten (we betalen ze prima), een man uit het dorp met een grote boot heeft af en toe werk met ons (en dus inkomsten). We gaan met het menu ook rekening houden met lokaal verkrijgbare spullen en dus op die manier ook proberen het geld een beetje 'in de buurt' te houden. We gaan misschien ook Engelse les geven in de weekenden tegen een kleine vergoeding en als bezoekers en leerlingen zin hebben kunnen ze dus ook samen praten en 'oefenen'. Een schommel is in de maak, bankjes worden nog een keertje geverft en we hopen nog veel meer te kunnen doen.

We hebben ook besloten dat (mochten mensen dat leuk vinden) we de twee tentjes die we hebben uit willen huren als mensen willen 'camperen'. Ze kunnen dan uiteraard ook gebruik maken van de badkamer (vooralsnog grotendeels 'Laotiaanse stijl').
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Prijzen ook bepaald nu.

Voor de bungalow vragen we van 15 oktober tot 15 november als introductie 60.000 Kip per nacht (op dit moment is dat 6,60 euro)

Daarna 80.000 Kip (8,80 euro).

Volgens ons hele redelijke prijzen (hopelijk volgens anderen ook) :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

LaosFan schreef:Prijzen ook bepaald nu.

Voor de bungalow vragen we van 15 oktober tot 15 november als introductie 60.000 Kip per nacht (op dit moment is dat 6,60 euro)

Daarna 80.000 Kip (8,80 euro).

Volgens ons hele redelijke prijzen (hopelijk volgens anderen ook) :)
Voor hetgeen je biedt (op basis van de foto's) vind ik het spotgoedkoop!

Misschien kun je ook een pakketprijs aanbieden inclusief transport? Je hebt toch een bootje nodig om bij jullie te kunnen komen?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie