Guesthouse beginnen in Laos; wat vinden jullie daarvan?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Guesthouse beginnen in Laos; wat vinden jullie daarvan?

Bericht door LaosFan »

Zoals sommigen van jullie misschien weten is dat ik in Laos woon. Sinds een korte tijd ben ik getrouwd met een Laotiaanse vrouw en woon ik op een eiland in de Mekong. Het is een eiland zonder toeristen en het is nog behoorlijk 'ongerept' en 'traditioneel'. Veel rijstvelden, huizen in Laotiaanse stijl, af en toe een tempel, wat bos en kleine paadjes waar af en toe een brommer overheen rijdt, maar voornamelijk voetgangers en fietsers. Auto's zijn er (nog) niet en de paden zijn daar ook niet bepaald geschikt voor.

Nu hebben we het (vrij concrete) plan om hier een homestay/ guesthouse te starten. Het wordt anders dan vele andere guesthouses/ homestays in Laos (en in deze buurt). Ten eerste omdat we op een eiland zijn waar geen toerisme is en waar niet eens een restaurant te vinden is (buiten wat plaatsen voor de gebruikelijke noodlesoep, maar zelfs die niet eens). Ten tweede omdat we het een plaats willen laten zijn waar gasten zich heel erg op hun gemak voelen en waar we Laotiaanse en Brabantse gastvrijheid willen combineren en in de praktijk willen brengen. Het is pal aan de Mekong, we willen een veldje maken voor kataw (Laotiaans voetvolley), jeus de boulles (hier erg populair), 'book exchange' en ook wat geiten, kippen en eenden een plaats geven. Ook een kleine visvijver (in het regenseizoen ook te gebruiken voor overvloedige regen), een tuintje, een groentetuin en plaats voor een kampvuur zitten in de planning. Als het mogelijk is (soms zijn dingen hier wat lastig) zouden we ook heel graag een kleine bibliotheek starten voor lokale kinderen en kinderen de mogelijkheid geven om Engels te leren/ oefenen (al is dat laatste hier nu erg lastig vanwege een overheid die heel erg controleerd en de dingen soms net wat anders ziet).

We willen het ruim opzetten met bungalows die niet erg klein zijn en een grote veranda/ balkon voor elke bungalow. De toilet en badkamer zullen gezamenlijk zijn. We willen mensen ook stimuleren om contact met elkaar te maken en of WIFI aanwezig zal zijn (als er hier uberhaupt genoeg signaal is, op een 'dongel' lukt het wel, nu ook) is nog maar de vraag. Het zou geweldig zijn als mensen 's avonds onder het genot van een drankje en hapje kennismaken, kennis uitwisselen en een mooie tijd hebben. Een kookklas (mijn vrouw en haar zussen koken heerlijk en willen deze kennis graag delen), tripjes naar andere eilanden, vistrips (hengel ook aanwezig voor mensen die het vanaf de kant willen proberen) en nog het e.e.a. zitten ook in de pijpleiding.

Ik heb redelijke wat ervaring met guesthouses en met reizigers en denk dat dit een pluspunt kan zijn.

Nu is mijn vraag wat jullie ervan denken? Haken en ogen? Suggesties? Brand los. Ik ben erg benieuwd wat andere reizigers vinden en wat ze echt heel graag zouden zien. Ik loop over van de ideeen maar meer kan altijd.... Ik ben erg benieuwd. Mijn vrouw ook uiteraard, maar die kan dit niet lezen (ze spreekt erg goed Engels, een heel klein beetje Nederlands (en de Kempische versie van het Brabants :) ), Thais en natuurlijk Laotiaans).

*O* ^O^ _O_
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Erik
Site Admin

Re: Advies - wat denken jullie?

Bericht door Erik »

Hé LaosFan, hele mooie plannen en ik hoop voor je dat een groot succes wordt.

Zoals je weet wordt Around the Globe regelmatig gevraagd door partijen om een bestemming of bedrijf onder de aandacht te brengen. De belangrijkste dingen waar ik nu naar kijk omdat ik zie dat veel reizigers het belangrijk vinden :
  • Hoe gemakkelijk kan ik op jouw eiland komen en is er informatie daarover beschikbaar op het internet (niet je eigen website)?
  • Is er voldoende informatie beschikbaar over wat er te doen is voor mij als toerist op het eiland of waarom ik het zou moeten bezoeken.
  • Hoewel ik je punt van de Wi-fi snap kun je het ook zo bekijken: Ik moet soms mijn volgende bestemming nog regelen, het is dan gemakkelijk als daar Wi-fi voor is. Ook kan de Wi-fi gebruikt worden om jouw accommodatie te promoten wanneer ik direct mijn ervaringen kan delen op Social Media of met het thuis front (= gratis reclame). Wi-fi kan dus een boost aan je bekendheid geven als je het slim aanpakt (alleen wi-fi is niet genoeg).
  • Hoe ben je van plan jouw eiland te promoten? Laos is redelijk populair, maar dan volgens mij wel de gebaande paden? Ligt jouw eiland op de route van toeristen? Als het er niet op ligt hoe ga je dan jouw plekje promoten?
  • Promoten kost bijna altijd geld, heb je een budget hiervoor gereserveerd?
Een toerist voor je winnen als accommodatie betekent dat je iets speciaals moet hebben waarvoor mensen naar je toe willen komen of voor om willen reizen. Ik denk dat de infrastructuur naar je accommodatie tip top in order moet zijn, naar je accommodatie zelf natuurlijk.
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Wat een mooie plannen! Je denkt de dingen in elk geval goed uit, dat is al het halve werk.

Mijn eerste vraag zou zijn hoe ik er kom. Is het zonder al te veel omwegen te bereiken, liefst zelfstandig met openbaar vervoer zonder al te veel afhankelijk te zijn van vervoer van derden.

Wonen jullie alleen op dat eiland? Hoe denken eventuele andere buurtbewoners over de komst van toeristen?

Ken je de documentaire "Banana pancakes and the children of sticky rice"? Het gaat over een dorpje in het noorden van Laos, wat toerisme er met de samenleving doet, zowel in positieve als negatieve zin. Ik denk dat het een aanrader voor je is als je het nog niet kent.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Een tijdje geleden is er een onderzoek gepresenteerd wat reizigers belangrijk vinden. Volgens mij stond WiFi op één. Misschien weer @Erik welk onderzoek dat was? Ik zou Wifi niet zomaar weglaten.Het kan je zelfs helpen je naamsbekendheid te vergroten. Als je Wifi hebt kun je gasten ter plekke vragen om een review achter te laten op TripAdvisor en het forum van de Lonely Planet. Als de datastroom beperkt is kun je evt. mensen een aantal gratis MB geven en de rest laten betalen.

Kooklessen, lokale excursies, weinig toeristen klinken mij als muziek in de oren. Misschien kun je samenwerken met organisaties als I-like-local of WithLocals om een platform en naamsbekendheid te genereren?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik durf zo niet te zeggen welk onderzoek je bedoelt Jenny, maar (gratis) Wi-Fi is één van de belangrijkste dingen waar mensen op letten bij het boeken van een accommodatie. Ik zie soms plekken waar er alleen Wi-Fi in gemeenschappelijke ruimtes is, of alleen in restaurants om te voorkomen dat mensen alleen maar in hun kamer blijven om te internetten.
wxnderlustfine
Reiziger

Bericht door wxnderlustfine »

Een leuke inspiratiebron is misschien The Giggling Tree, een door Nederlanders opgezet guesthouse in het zuiden van China. Ik ben daar vorigjaar een week geweest en het was echt geweldig! De sfeer, gastvrijheid en omgeving zal ik niet snel vergeten. Ze verhuren ook fietsen en fietsroutes in de vorm van fotoboekjes. Ik kan er nog uren over doorpraten, maar dat zal ik maar niet doen.

Verder zal ik me er wel niet mee bemoeien, ben immers nog maar 16 en heb er nog niet zoveel verstand van.. :Y
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

wxnderlustfine schreef:Een leuke inspiratiebron is misschien The Giggling Tree, een door Nederlanders opgezet guesthouse in het zuiden van China. Ik ben daar vorigjaar een week geweest en het was echt geweldig! De sfeer, gastvrijheid en omgeving zal ik niet snel vergeten. Ze verhuren ook fietsen en fietsroutes in de vorm van fotoboekjes. Ik kan er nog uren over doorpraten, maar dat zal ik maar niet doen.

Verder zal ik me er wel niet mee bemoeien, ben immers nog maar 16 en heb er nog niet zoveel verstand van.. :Y
Nog een poging (heel slecht internet vandaag...).

Hartelijk dank voor je reactie en suggestie! Dat je 16 bent zegt niet zoveel denk ik. Erg leuk dat je al zover weg bent geweest en ik hoop dat je nog veel vaker op reis kunt ^O^
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

@Erik
@Bird
@Jenny

Onderstaande mijn antwoord. Internet werkt nog steeds heel matig en was een groot deel van de dag afwezig. De stroom viel ook een paar keer korte tijd uit. Maar hopelijk lukt het nu... Getypt in Word overigens....

Ha Erik!

Dank voor je positiviteit en reactie!

Ik reageer op je punten (dat werkt voor mij altijd het fijnste):
Hoe gemakkelijk kan ik op jouw eiland komen en is er informatie daarover beschikbaar op het internet (niet je eigen website)?
Het is vrij makkelijk, maar veel informatie is er nog niet. Dat gaat veranderen omdat ik daar aan zal werken. De lijntjes zijn kort en de boot is dichtbij. Op internet is daarover weinig informatie te vinden, zeker niet voor dit deel van het eiland.
Hoewel ik je punt van de Wi-fi snap kun je het ook zo bekijken: Ik moet soms mijn volgende bestemming nog regelen, het is dan gemakkelijk als daar Wi-fi voor is. Ook kan de Wi-fi gebruikt worden om jouw accommodatie te promoten wanneer ik direct mijn ervaringen kan delen op Social Media of met het thuis front (= gratis reclame). Wi-fi kan dus een boost aan je bekendheid geven als je het slim aanpakt (alleen wi-fi is niet genoeg).
Duidelijk. Wellicht moet ik dat punt nog eens goed overwegen en bepraten met mijn vrouw. Internet is hier via een stick ook mogelijk (meestal) overigens. Het sociale aspect is in mijn ogen belangrijk, maar ik begrijp het advies volkomen.
Hoe ben je van plan jouw eiland te promoten? Laos is redelijk populair, maar dan volgens mij wel de gebaande paden? Ligt jouw eiland op de route van toeristen? Als het er niet op ligt hoe ga je dan jouw plekje promoten?
Promotie op diverse manieren; flyers, websites, Facebook, Youtube, via vrienden en bekenden in andere delen van Laos etc. etc. Ons eiland ligt op de route van toeristen en het is dus mogelijk om ze hier te krijgen zonder al teveel omwegen.
Promoten kost bijna altijd geld, heb je een budget hiervoor gereserveerd?
Ja, we houden daar wat rekening mee. Al denk ik dat we de kosten laag kunnen houden.
Een toerist voor je winnen als accommodatie betekent dat je iets speciaals moet hebben waarvoor mensen naar je toe willen komen of voor om willen reizen. Ik denk dat de infrastructuur naar je accommodatie tip top in order moet zijn, naar je accommodatie zelf natuurlijk.
Een belangrijk punt ook natuurlijk. Ik denk dat we iets speciaals gaan hebben. Daar gaan we ons uiterste best voor doen. De infrastructuur kan een probleem zijn, maar ik denk dat deze uitdaging te overwinnen is. Zeker met een eigen boot(je) worden de opties wat beter. De plaats waar de reguliere boot stopt is ongeveer 1 km van ons, maar ophalen van mensen is geen probleem.

Nogmaals hartelijk dank voor je advies en het meedenken!

Hallo Jenny!

Ook jij hartelijk dank voor je reactie!!

Ik moet WiFi (mits mogelijk hier) dus nog eens overwegen. Al heb ik te vaak gezien en gemerkt dat mensen meer bezig zijn met hun sociale contacten op Facebook e.d. dan in hun directe omgeving, en dat is in mijn ogen erg jammer.

Dank voor je suggesties. Met WithLocals al eens contact gehad. Die richten zich nog niet op Laos, maar wie weet...

Ik denk dat we meerdere dingen kunnen doen die vernieuwend zijn en die mensen leuk vinden. Het is geen eiland met grote watervallen, speciale attracties of grote bouwwerken, en dus zullen we zelf creatief moeten zijn en mensen wat moeten kunnen bieden. Fietsen is overigens wel heel leuk op het eiland aangezien de kleine paadjes een uitdaging zijn en je middenin het leven van de Laotianen van het laagland brengen.

Bedankt!!!

Bird,

Ook jij hartelijk dank!

Ik denk hier al jaren over na 

Er gaan directe busjes van Pakse naar de plaats aan de andere kant van de rivier. De andere kant op is lastiger. Dat is een uitdaging. Soms is het ‘openbaar vervoer’ (wat er eigenlijk niet is aangezien alles in handen is van prive bedrijven en bedrijfjes) hier wat lastig. Daar zullen we dus creativiteit op los moeten laten.

We wonen niet alleen. Het is een vrij groot eiland met diverse dorpjes. De buurtbewoners (het is vrij ver van de ‘hoofdpad’) zijn bijna allemaal bekenden en familie. Wat die er van vinden is lastig in te schatten. Ik ken de docu van naam maar heb het nog niet gedownload. Ik ken de boodschap uiteraard en we hebben hier ook over gesproken en gedacht. We hebben echter een kleinschalig iets en het is vrij ver van het dorpje (relatief) gezien. De ligging, de afwezigheid van grote attracties of hele spectaculaire dingen en het feit dat er een backpackerseiland in de buurt is met veel dingen die een deel van de reizigers aanspreken zullen er denk ik voor zorgen dat massa-toerisme hier niet toe zal slaan en het kleinschalig blijft en de invloed wellicht alleen positief kan blijven. We kopen veel dingen (vooral verse producten) van het dorp aan de andere kant van het water (veel din gen daar komen op hun beurt weer van de eilanden), de boot zal iets meer mensen hebben, de dingen die gebouwd worden, worden door mensen van hier gebouwd en zo zijn er meer dingen die volgens mij direct de lokale economie op een kleinschalige basis terug in gaan. Als we een trip op kunnen zetten naar bijvoorbeeld plaatsen waar mensen noodles, rijstmandjes, rijstwhiskey etc. maken gaat daar natuurlijk ook een deel van terug en heeft dat een positieve invloed. Ik weet dat er haken en ogen aan toerisme zitten en denk daar vaak over na. Sommige dingen zijn lastig in te schatten natuurlijk en de tijd doet wat ie wil. Een ander aspect is natuurlijk dat ook wij onze boterham (of eigenlijk rijst hier ;-) ) willen verdienen op een manier dat we er plezier aan beleven. Mijn vrouw is lerares op een klein middelbaar schooltje op 35 km afstand van hier (combinatie van een slechte weg naar daar en een oversteek over de rivier betekend dat ze daar van maandag tot en met vrijdag verblijft in een huis wat eigenlijk niet meer is dan een krot). Ze wil daar graag weg en gaat proberen les te geven wat dichterbij (dan is er meer mogelijk maar gaat het al niet bijster hoge salaris wel flink omlaag omdat de toeslag voor lesgeven in afgelegen gebieden dan vervalt). Ze wil ook graag wat anders doen want lesgeven is haar droombaan niet en een guesthouse en restaurant zou ze heel erg leuk vinden. Voor mij geldt voor wat betreft het laatste hetzelfde. We willen zeker niet egoistisch zijn en absoluut rekening houden met de omgeving, maar hebben ook onze eigen levens en levensonderhoud (geen inkomen hier betekend ook echt 0,0 en niets om op terug te vallen qua geld zoals in Nederland en Vlaanderen). Als ik echt het gevoel heb dat toerisme een hele slechte invloed heeft, dan kap ik ermee. Ik denk echter dat het mogelijk is om het een positieve invloed te laten hebben. De vader van mijn vrouw werkt voor de overheid in het ministerie waar ook toerisme onder valt (geen grote vis maar op districtsniveau weet hij wel een beetje hoe het werkt) en ik houdt ook graag contact met hen hierover. Al is dat soms lastig omdat ik heb idee heb dat men soms geen plan heeft, de invloed en kennis beperkt is en de beroepseer hier vaak ver te zoeken is... Dat uit zich op meer plaatsen waar toerisme is in Laos helaas.

Een klein project met geiten en kippen voor de armsten hier is ook mogelijk wellicht en ik heb al een hele lange tijd contact met een organisatie in dit district (ook als vrijwilliger voor hen) die hier bezig is met helpen van schooltjes e.d. (opknappen en bouwen van klaslokalen, waterpompen, WC’s, bibliotheekjes etc.) waar we wellicht ook wat mee/voor kunnen doen.

Om positief af te sluiten (want ik ben positief, ondanks dat ik ook realistisch ben en dat dat soms verward wordt met negativisme): we hebben er zin in en willen graag aan de slag!
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Al heb ik te vaak gezien en gemerkt dat mensen meer bezig zijn met hun sociale contacten op Facebook e.d. dan in hun directe omgeving, en dat is in mijn ogen erg jammer.
Ben ik helemaal met je eens, maar dat is een achterhoede gevecht dat je nooit kunt winnen.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

stevenl schreef:
Al heb ik te vaak gezien en gemerkt dat mensen meer bezig zijn met hun sociale contacten op Facebook e.d. dan in hun directe omgeving, en dat is in mijn ogen erg jammer.
Ben ik helemaal met je eens, maar dat is een achterhoede gevecht dat je nooit kunt winnen.
Ik denk dat je daarin helemaal gelijk hebt. Ik heb niets tegen WiFi/ internet (integendeel, ik denk dat het een geweldige uitvinding was) maar mensen die alleen maar daar mee bezig zijn als ze op reis zijn, en maar weinig contact maken met anderen, missen in mijn ogen wel een beetje de essentie. Ik ben nog niet zo oud (34 nu) en de eerste echte grote reis maakte ik in 2006 (toen was ik dus 24). Toen was er al internet uiteraard, maar waren smartphones en WiFi nog niet aanwezig (voor zover ik weet) en het contact dat ik overal maakte met andere reizigers en de lokale bevolking was geweldig.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik zie dat op een aantal plekken Wi-Fi hotspots zijn gemaakt op het terrein. Vaak op plekken waar je niet heel lang wilt blijven of gemakkelijk kunt zitten. Dit om het internet gebruik te ontmoedigen. Soms werkt dit ook averechts wanneer het alleen in het "restaurant" is om op die manier meer drankjes te verkopen. Zodra mensen zitten te eten of ontbijten pakken ze allemaal hun telefoon omdat er op andere plekken geen bereik is.

Ik denk dat als een accommodatie voldoende gezelligheid biedt dat het mobiele telefoon gebruik vanzelf afneemt.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

LaosFan schreef:... de eerste echte grote reis maakte ik in 2006 (toen was ik dus 24). Toen was er al internet uiteraard, maar waren smartphones en WiFi nog niet aanwezig (voor zover ik weet) en het contact dat ik overal maakte met andere reizigers en de lokale bevolking was geweldig.
In 2006 was ik een jaar op reis in mijn eentje. Ik ben nu een aantal jaar ouder en ik heb meer te besteden, maar toch zie ik overeenkomsten.

- 10 jaar geleden zat je met een boek aan tafel, nu met een smartfoon. Het is voor mijn gevoel niet moeilijker of makkelijker geworden om mensen te leren kennen in het hostel/hotel. Het leuke anno 2016 is dat je makkelijker contact houd via bv. Facebook

- Contacten met de locale bevolking zijn ook hetzelfde gebleven. Soms zijn de contacten tegenwoordig zelfs makkelijker, omdat je evt. gebruik kan maken van een vertaal app
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

Hey LaosFan,

Ik snap je Wifi dilemma helemaal, maar ik denk dat het voor backpackers ook vooral belangrijk is dat ze weten waar ze aan toe zijn. Ik vond zelf bijvoorbeeld het gebrek aan internet in Cuba helemaal geen problem, want dat wist ik van te voren al. Echter het hostel in Mexico waar het internet het niet deed irriteerde mij wel (je betaalt er immers ook deels voor in de prijs van je bed)

Daarnaast hoeft Wifi natuurlijk ook niet 24/7 aan te staan, en ik denk zelfs dat het een prima manier is om mensen juist samen te brengen. Bij een hostel in Semuc Champey (Guatemala) was er uberhaupt alleen elektriciteit tussen 6 en 10 's avonds, met stopcontacten en wifi maar op 1 plek beschikbaar. Hierdoor kwam iedereen daar bij elkaar en zaten we er om een uurtje of 3 nog steeds.

Lodder
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Jenny schreef:
LaosFan schreef:... de eerste echte grote reis maakte ik in 2006 (toen was ik dus 24). Toen was er al internet uiteraard, maar waren smartphones en WiFi nog niet aanwezig (voor zover ik weet) en het contact dat ik overal maakte met andere reizigers en de lokale bevolking was geweldig.
In 2006 was ik een jaar op reis in mijn eentje. Ik ben nu een aantal jaar ouder en ik heb meer te besteden, maar toch zie ik overeenkomsten.

- 10 jaar geleden zat je met een boek aan tafel, nu met een smartfoon. Het is voor mijn gevoel niet moeilijker of makkelijker geworden om mensen te leren kennen in het hostel/hotel. Het leuke anno 2016 is dat je makkelijker contact houd via bv. Facebook

- Contacten met de locale bevolking zijn ook hetzelfde gebleven. Soms zijn de contacten tegenwoordig zelfs makkelijker, omdat je evt. gebruik kan maken van een vertaal app
Ik zit nog steeds niet (of meestal niet) met een smartphone aan tafel, maar ik ben een uitzondering aan het worden denk ik.... Ik herken dat van dat boek wel een beetje overigens, al probeerde ik vaak wel contact te maken. Of contacten met lokale bevolking hetzelfde zijn, zou kunnen, voor mij in ieder geval wel. Maar het blijft me toch wel opvallen hoeveel mensen met de telefoon zitten te spelen. Overal waar iets te doen is zie je mensen met mobieltjes omhoog staan ook... Ik erger me er niet zo aan hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het valt me gewoon op en een het is in mijn ogen eerder 'jammer' soms. Och ja, ik kan het toch lastig anders maken dan het is, de wijheid heb ik niet in pacht en misschien zit ik wel mis.

Erik en Lodder: dank voor jullie reacties!

Mijn vrouw is vandaag naar de markt geweest (ik had mee kunnen gaan, maar voor sommige verkopers blijft het een stimulans om de prijs een beetje omhoog te doen vrees ik, ook in de plaats waar ze me vaker zien en waar voor de rest nauwelijks westerse buitenlanders komen) en heeft prijzen gevraagd van een hele hoop dingen.

Het blijft een behoorlijke stap. Aan de ene kant denk ik dat we een mooi idee hebben en dat er zeker mensen zijn die het geweldig bij ons zouden hebben (met misschien toch maar WiFi ;) ). Aan de andere kant is het een behoorlijk risico en hebben we weinig financiele ruimte om 'fouten' te maken. De onzekerheid m.b.t. corruptie en lastige politie en overheidsmensen blijft ook meewerken op de achtergrond... Ook eventuele problemen met Cambodja (men is wat lastig aan het doen tegen elkaar hier aan de grens, maar ik denk dat dat met een sisser af gaat lopen) en eventuele problemen binnen Laos en vooral binnen Thailand (met een stokoude koning en veel spanningen) spelen in mijn achterhoofd een beetje mee...

Plannen worden steeds duidelijker en morgen gaan we toch het e.e.a. kopen en alvast een voorschotje nemen op het vele werk. Al blijft het Laos en gaat niet alles snel hier... dat weet ik heel goed.

Bedankt voor alle reacties!!!

Wat zouden jullie echt heel graag doen, zien of hebben in een guesthouse? Wat mis je soms en wat niet? Ik heb door de jaren veel dingen gezien die ik erg mooi vond maar ook dingen die ik anders zou doen. Zoals het er nu naar uitziet komen er een paar bungalows van 4 bij 4 meter (dat is wat ruimer dan op veel andere plaatsen) met een vrij grote 'veranda/balkon' om op de relaxen en te genieten van het uitzicht over de Mekong. Een hangmat hebben we ook al en er zullen er nog wel een paar volgen...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Geef mensen het idee dat ze welkom zijn. Een lokaal welkomstdrankje (verse kokosnoot?), samen eten (bv maaltijd om 7 uur), desnoods een afternoon snack om mensen naar de gezamenlijke ruimte te lokken. Gebakken banaan kost niet veel.

Bied leuke excursies aan en presenteer je als een kenner. Geef informatie over (gratis) wandelingen in de omgeving. Misschien kun je tzt een paar fietsen verhuren. Een mix van gratis activiteiten dus en dingen waar je wel geld voor vangt. Voor ieder wat wils.
Plaats reactie