@Erik
@Bird
@Jenny
Onderstaande mijn antwoord. Internet werkt nog steeds heel matig en was een groot deel van de dag afwezig. De stroom viel ook een paar keer korte tijd uit. Maar hopelijk lukt het nu... Getypt in Word overigens....
Ha Erik!
Dank voor je positiviteit en reactie!
Ik reageer op je punten (dat werkt voor mij altijd het fijnste):
Hoe gemakkelijk kan ik op jouw eiland komen en is er informatie daarover beschikbaar op het internet (niet je eigen website)?
Het is vrij makkelijk, maar veel informatie is er nog niet. Dat gaat veranderen omdat ik daar aan zal werken. De lijntjes zijn kort en de boot is dichtbij. Op internet is daarover weinig informatie te vinden, zeker niet voor dit deel van het eiland.
Hoewel ik je punt van de Wi-fi snap kun je het ook zo bekijken: Ik moet soms mijn volgende bestemming nog regelen, het is dan gemakkelijk als daar Wi-fi voor is. Ook kan de Wi-fi gebruikt worden om jouw accommodatie te promoten wanneer ik direct mijn ervaringen kan delen op Social Media of met het thuis front (= gratis reclame). Wi-fi kan dus een boost aan je bekendheid geven als je het slim aanpakt (alleen wi-fi is niet genoeg).
Duidelijk. Wellicht moet ik dat punt nog eens goed overwegen en bepraten met mijn vrouw. Internet is hier via een stick ook mogelijk (meestal) overigens. Het sociale aspect is in mijn ogen belangrijk, maar ik begrijp het advies volkomen.
Hoe ben je van plan jouw eiland te promoten? Laos is redelijk populair, maar dan volgens mij wel de gebaande paden? Ligt jouw eiland op de route van toeristen? Als het er niet op ligt hoe ga je dan jouw plekje promoten?
Promotie op diverse manieren; flyers, websites, Facebook, Youtube, via vrienden en bekenden in andere delen van Laos etc. etc. Ons eiland ligt op de route van toeristen en het is dus mogelijk om ze hier te krijgen zonder al teveel omwegen.
Promoten kost bijna altijd geld, heb je een budget hiervoor gereserveerd?
Ja, we houden daar wat rekening mee. Al denk ik dat we de kosten laag kunnen houden.
Een toerist voor je winnen als accommodatie betekent dat je iets speciaals moet hebben waarvoor mensen naar je toe willen komen of voor om willen reizen. Ik denk dat de infrastructuur naar je accommodatie tip top in order moet zijn, naar je accommodatie zelf natuurlijk.
Een belangrijk punt ook natuurlijk. Ik denk dat we iets speciaals gaan hebben. Daar gaan we ons uiterste best voor doen. De infrastructuur kan een probleem zijn, maar ik denk dat deze uitdaging te overwinnen is. Zeker met een eigen boot(je) worden de opties wat beter. De plaats waar de reguliere boot stopt is ongeveer 1 km van ons, maar ophalen van mensen is geen probleem.
Nogmaals hartelijk dank voor je advies en het meedenken!
Hallo Jenny!
Ook jij hartelijk dank voor je reactie!!
Ik moet WiFi (mits mogelijk hier) dus nog eens overwegen. Al heb ik te vaak gezien en gemerkt dat mensen meer bezig zijn met hun sociale contacten op Facebook e.d. dan in hun directe omgeving, en dat is in mijn ogen erg jammer.
Dank voor je suggesties. Met WithLocals al eens contact gehad. Die richten zich nog niet op Laos, maar wie weet...
Ik denk dat we meerdere dingen kunnen doen die vernieuwend zijn en die mensen leuk vinden. Het is geen eiland met grote watervallen, speciale attracties of grote bouwwerken, en dus zullen we zelf creatief moeten zijn en mensen wat moeten kunnen bieden. Fietsen is overigens wel heel leuk op het eiland aangezien de kleine paadjes een uitdaging zijn en je middenin het leven van de Laotianen van het laagland brengen.
Bedankt!!!
Bird,
Ook jij hartelijk dank!
Ik denk hier al jaren over na
Er gaan directe busjes van Pakse naar de plaats aan de andere kant van de rivier. De andere kant op is lastiger. Dat is een uitdaging. Soms is het ‘openbaar vervoer’ (wat er eigenlijk niet is aangezien alles in handen is van prive bedrijven en bedrijfjes) hier wat lastig. Daar zullen we dus creativiteit op los moeten laten.
We wonen niet alleen. Het is een vrij groot eiland met diverse dorpjes. De buurtbewoners (het is vrij ver van de ‘hoofdpad’) zijn bijna allemaal bekenden en familie. Wat die er van vinden is lastig in te schatten. Ik ken de docu van naam maar heb het nog niet gedownload. Ik ken de boodschap uiteraard en we hebben hier ook over gesproken en gedacht. We hebben echter een kleinschalig iets en het is vrij ver van het dorpje (relatief) gezien. De ligging, de afwezigheid van grote attracties of hele spectaculaire dingen en het feit dat er een backpackerseiland in de buurt is met veel dingen die een deel van de reizigers aanspreken zullen er denk ik voor zorgen dat massa-toerisme hier niet toe zal slaan en het kleinschalig blijft en de invloed wellicht alleen positief kan blijven. We kopen veel dingen (vooral verse producten) van het dorp aan de andere kant van het water (veel din gen daar komen op hun beurt weer van de eilanden), de boot zal iets meer mensen hebben, de dingen die gebouwd worden, worden door mensen van hier gebouwd en zo zijn er meer dingen die volgens mij direct de lokale economie op een kleinschalige basis terug in gaan. Als we een trip op kunnen zetten naar bijvoorbeeld plaatsen waar mensen noodles, rijstmandjes, rijstwhiskey etc. maken gaat daar natuurlijk ook een deel van terug en heeft dat een positieve invloed. Ik weet dat er haken en ogen aan toerisme zitten en denk daar vaak over na. Sommige dingen zijn lastig in te schatten natuurlijk en de tijd doet wat ie wil. Een ander aspect is natuurlijk dat ook wij onze boterham (of eigenlijk rijst hier

) willen verdienen op een manier dat we er plezier aan beleven. Mijn vrouw is lerares op een klein middelbaar schooltje op 35 km afstand van hier (combinatie van een slechte weg naar daar en een oversteek over de rivier betekend dat ze daar van maandag tot en met vrijdag verblijft in een huis wat eigenlijk niet meer is dan een krot). Ze wil daar graag weg en gaat proberen les te geven wat dichterbij (dan is er meer mogelijk maar gaat het al niet bijster hoge salaris wel flink omlaag omdat de toeslag voor lesgeven in afgelegen gebieden dan vervalt). Ze wil ook graag wat anders doen want lesgeven is haar droombaan niet en een guesthouse en restaurant zou ze heel erg leuk vinden. Voor mij geldt voor wat betreft het laatste hetzelfde. We willen zeker niet egoistisch zijn en absoluut rekening houden met de omgeving, maar hebben ook onze eigen levens en levensonderhoud (geen inkomen hier betekend ook echt 0,0 en niets om op terug te vallen qua geld zoals in Nederland en Vlaanderen). Als ik echt het gevoel heb dat toerisme een hele slechte invloed heeft, dan kap ik ermee. Ik denk echter dat het mogelijk is om het een positieve invloed te laten hebben. De vader van mijn vrouw werkt voor de overheid in het ministerie waar ook toerisme onder valt (geen grote vis maar op districtsniveau weet hij wel een beetje hoe het werkt) en ik houdt ook graag contact met hen hierover. Al is dat soms lastig omdat ik heb idee heb dat men soms geen plan heeft, de invloed en kennis beperkt is en de beroepseer hier vaak ver te zoeken is... Dat uit zich op meer plaatsen waar toerisme is in Laos helaas.
Een klein project met geiten en kippen voor de armsten hier is ook mogelijk wellicht en ik heb al een hele lange tijd contact met een organisatie in dit district (ook als vrijwilliger voor hen) die hier bezig is met helpen van schooltjes e.d. (opknappen en bouwen van klaslokalen, waterpompen, WC’s, bibliotheekjes etc.) waar we wellicht ook wat mee/voor kunnen doen.
Om positief af te sluiten (want ik ben positief, ondanks dat ik ook realistisch ben en dat dat soms verward wordt met negativisme): we hebben er zin in en willen graag aan de slag!