Afgelopen week heeft Panasonic de in mijn optiek welhaast perfecte reiscamera gepresenteerd: de
TZ100.
Wat maakt deze camera in mijn optiek zo interessant? Hij is bijna net zo compact als de eerder al genoemde Sony RX100, heeft eveneens zo'n relatief grote 1" sensor, maar op de een of andere manier heeft Panasonic er een objectief met 10x optische zoom (25-250mm) in weten te proppen. Uiteraard wel tegen een prijs: de lichtsterkte hiervan is wat minder dan die van de RX100, natuurwetten laten zich nu eenmaal slechts tot op zekere hoogte bedriegen.
Ook in andere opzichten heeft Panasonic wat mij betreft goede keuzes gemaakt. De camera is ondanks z'n compacte formaat namelijk voorzien van een geïntegreerde (elektronische) zoeker, ook een flitser
(dus geen onhandige losse opzetflitser zoals bij grote broer LX100), en voldoende knoppen voor een vlotte bediening zonder steeds de menu's in te moeten duiken. Hooguit is het jammer dat er geen kantelbaar display op zit, maar daar kan ik nog wel mee leven. Kortom: tenzij er voordat ie in de winkel ligt (vanaf maart) nog iets nóg interessanters verschijnt gaat dit mijn nieuwe camera worden
Ik heb twee jaar geleden korte tijd een Sony RX100m2 gebruikt, maar die is uiteindelijk na herhaaldelijke storingen
(en een volstrekt incompetente afhandeling door CameraNu) retour afzender gegaan. Gedurende de tijd dat hij wel functioneerde was ik er dik tevreden over, de fotokwaliteit was dusdanig goed dat ik toen m'n DSLR niet gemist heb. Ook het beperkte zoombereik stoorde me bij het fotograferen niet echt, en sowieso kan je altijd achteraf nog wel wat knippen. Bij het filmen was die 3x zoom wel wat beperkt, en daar kwam nog bij dat de camera automatisch doorging met een digitale zoom van abominabele kwaliteit, dat viel niet uit te schakelen. Nadat ik uiteindelijk m'n geld terug had was ik dan eigenlijk ook van plan gewoon weer zo'n RX100 te kopen, maar nadat o.a. Panasonic en Canon ook met soortgelijke camera's kwamen ben ik gaan twijfelen, al die camera's hadden duidelijke voordelen maar zeker ook nadelen. En dus gebruik ik nu nog steeds die ellendig grote DSLR...