Digitale compact camera of spiegelreflex?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Jenny
Reisexpert

Re: nieuwe camera

Bericht door Jenny »

Ik zou gaan voor kwaliteit en een grote sensor.

Als de kwaliteit van de foto goed genoeg is, zou je eventueel achteraf digitaal in kunnen zoomen (lees: een uitsnede maken in fotobewerkingsprogramma).

Nadeel van veel zoom op een compactcamera is dat je vaak te weinig licht hebt voor zo'n kleine lens en dat je details verliest en snel bewogen foto's hebt. Ik ben er sowieso dus niet echt fan van :)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Zoveel mensen zoveel meningen.

Hier mijn mening:
Wij houden niet van sjouwen en hebben op onze reizen naar onder andere Costa Rica en Zuid Afrika een Panasonic Lumix TZ40 meegenomen met 20x zoom. Wij staan nog steeds versteld van de kwaliteit van de foto's ook tijdens zoom. Een luipaard op een rots 150 meter ver hebben wij redelijk dichtbij kunnen halen. Door de hoge resolutie en met een beetje Photoshop kennis kan je de kwaliteit van de foto's al weer opwaarderen.

Er zijn nu compactcamera's met zelfs 30x zoom zoals de coolpix s9900.

Wij hebben olympus, fujifilm, casio, ricoh en nog meer merken gehad maar tot nu het meest tevreden over Panasonic Lumix. Op Tweakers.nl staat bij de Panasonic TZ60 een review waarbij een Coolpix s9700 wordt meegenomen.
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik heb een Panasonic TZ35 en vind dat er een aantal leuke functies op zitten. Verder is de kwaliteit van de foto's matig en vertoonde hij al binnen een paar maanden nogal wat gebreken. Zo werkt de zoom niet altijd (het liefst net als je een bijzondere aap of vogel in je vizier hebt) en is scherpstellen bij het filmen nogal een opgave voor het ding. Vaak mislukt dit dan ook, of het duurt gewoon heel lang (het liefst net als er een groep dolfijnen naast de boot zwemt die dan vervolgens wordt vastgelegd als een vage bewegende blauwgrijze vlek).
Ik zou daardoor de TZ35 niemand aanraden en hem zelf ook niet opnieuw kopen...
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
ArnoEnzerink

Bericht door ArnoEnzerink »

Misschien moet je eens kijken naar compact camera's waar je met behulp van een adapter een lens met een grotere zoomafstand op kunt zetten?

Ik heb de Nikon1 (en de Nikon D800), en met een adapter kan ik alle lenzen van mijn DSLR ook op de Nikon1 gebruiken.
Het geeft je iets meer flexibiliteit dan met een standaard compact camera.
En als je na je tweede cursus nog enthousiaster wordt over fotografie, heb je ook wat meer mogelijkheden om uit te breiden zonder gelijk de hoofdprijs te moeten betalen voor een DSLR body.

Afhankelijk van je budget, natuurlijk.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Afgelopen week heeft Panasonic de in mijn optiek welhaast perfecte reiscamera gepresenteerd: de TZ100.

Afbeelding

Wat maakt deze camera in mijn optiek zo interessant? Hij is bijna net zo compact als de eerder al genoemde Sony RX100, heeft eveneens zo'n relatief grote 1" sensor, maar op de een of andere manier heeft Panasonic er een objectief met 10x optische zoom (25-250mm) in weten te proppen. Uiteraard wel tegen een prijs: de lichtsterkte hiervan is wat minder dan die van de RX100, natuurwetten laten zich nu eenmaal slechts tot op zekere hoogte bedriegen.

Ook in andere opzichten heeft Panasonic wat mij betreft goede keuzes gemaakt. De camera is ondanks z'n compacte formaat namelijk voorzien van een geïntegreerde (elektronische) zoeker, ook een flitser (dus geen onhandige losse opzetflitser zoals bij grote broer LX100), en voldoende knoppen voor een vlotte bediening zonder steeds de menu's in te moeten duiken. Hooguit is het jammer dat er geen kantelbaar display op zit, maar daar kan ik nog wel mee leven. Kortom: tenzij er voordat ie in de winkel ligt (vanaf maart) nog iets nóg interessanters verschijnt gaat dit mijn nieuwe camera worden :)

Ik heb twee jaar geleden korte tijd een Sony RX100m2 gebruikt, maar die is uiteindelijk na herhaaldelijke storingen (en een volstrekt incompetente afhandeling door CameraNu) retour afzender gegaan. Gedurende de tijd dat hij wel functioneerde was ik er dik tevreden over, de fotokwaliteit was dusdanig goed dat ik toen m'n DSLR niet gemist heb. Ook het beperkte zoombereik stoorde me bij het fotograferen niet echt, en sowieso kan je altijd achteraf nog wel wat knippen. Bij het filmen was die 3x zoom wel wat beperkt, en daar kwam nog bij dat de camera automatisch doorging met een digitale zoom van abominabele kwaliteit, dat viel niet uit te schakelen. Nadat ik uiteindelijk m'n geld terug had was ik dan eigenlijk ook van plan gewoon weer zo'n RX100 te kopen, maar nadat o.a. Panasonic en Canon ook met soortgelijke camera's kwamen ben ik gaan twijfelen, al die camera's hadden duidelijke voordelen maar zeker ook nadelen. En dus gebruik ik nu nog steeds die ellendig grote DSLR...
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

@Retse en WizardOfOss: al een keuze kunnen maken? Ik heb onlangs mijn EOS500d verkocht en een Sony A7 gekocht, ben erg onder de indruk. Heb ook nog aan de Sony A6000 gedacht, deze is wat compacter maar dus met APS-C sensor i.p.v. full frame. Ik kan me helemaal vinden in de gedachten van @Jenny.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Ik heb die Panasonic nog niet gekocht, sinds een paar weken is ie weliswaar daadwerkelijk verkrijgbaar, maar ben de laatste tijd meer met wat andere dingen bezig geweest (o.a. verhuizing van het werk en een nieuwe auto). Maar inmiddels wel de eerste tests gelezen, en dan lijkt die TZ100 toch z'n belofte waar te maken: fotokwaliteit minimaal gelijkwaardig aan de andere camera's met 1" sensor, gezien de (prima) 10x zoomlens verbazingwekkend compact, voornaamste kritiekpunt bij de meeste tests is de niet echt geweldige EVF. Daar kan ik wel mee leven. Kortom, tenzij er ineens nog een grote verrassing op de markt verschijnt zal ik voor mijn volgende reis die camera in huis halen.

Zo'n A7 is trouwens ook wel fantastisch, maar mij wat te prijzig. En met een goed objectief erop ook weer niet zoveel compacter dan een SLR.
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Ik heb in augustus de rx100 gekocht en daar ben ik tevreden mee. In Sri Lanka wel zoom gemist, maar deze foto's aan mijn reisgenoot overgelaten. De camera van Wizardofoss klinkt ook aantrekkelijk.
RaniPermentier
Vakantieganger

Re: Gezocht: Compact camera

Bericht door RaniPermentier »

Ik heb de Nikon AW130 en ben daar best tevreden over! Maakt mooie filmpjes, foto's en ook onderwater foto's en is bovendien zéér compact.
Je kan hem heel lang gebruiken (tijdens mijn reis van 10 dagen maar één keer moeten opladen & héééééél veel gefilmd) hij heeft mij ongeveer een dikke 200 euro gekost. Op mijn blog zie je foto's www.youngwildfree.be , zo zie je de kwaliteit (ik ben zélf absoluut geen foto-pro)
en hier een filmpje met deze camera (wel in HD zetten voor de kwaliteit!) :) https://www.youtube.com/watch?v=EhEa0UqP3Ms

Grtjs,
Knaapie

Re: Gezocht: Compact camera

Bericht door Knaapie »

Ik ben eigenaar van de Canon PowerShot SX610 HS, handige compacte camera met goede kwaliteit en 18x optische zoom terwijl de beeldkwaliteit
er zeker niet op achteruit gaat. Met de handige Canon app kun je gemakkelijk (met wifi) foto's van je camera op je mobieltje zetten om zo familie/vrienden af en toe een foto te sturen. Ik ben er blij met deze, niet al te dure camera.
Erik
Site Admin

Goede compact camera voor naast DSLR

Bericht door Erik »

Ik hoop dat iemand mij kan helpen bij de keuze voor een kwalitatief goede compact camera welke in je broekzak past. De camera wordt gebruikt naast een DSLR en met name op momenten dat je die camera niet mee kunt of wilt nemen.
Mijn wensen zijn:
  • Wi-fi om foto's te downloaden van de camera
  • Tot een bedrag van max €500,-
  • Goede kwaliteit, ook bij weinig licht (misschien wel juist bij weinig licht)
  • Bij voorkeur een Sony al is dat niet doorslaggevend. Reden hiervoor is dat ik al Sony heb en dan dezelfde apps en software kan blijven gebruiken.
Ik heb nog even gekeken naar de eisen van hierboven en dat een camera ook onderwater gebruikt kan worden, maar het lijkt er op dat deze combi niet mogelijk is.

Mijn oog is gevallen op de Sony DSC-RX100 III of Sony DSC-RX100 II maar deze vallen helaas ver buiten de prijsklasse. Wel voldoen deze camera's precies aan wat ik zoek. Ik vraag mij af of deze camera's de meerprijs waard zijn.

Omdat ik niet heel veel tijd heb om te zoeken tag ik even een paar mensen die hier laatst nog naar gezocht hebben in de hoop dat zij goede suggesties hebben.
@semplar @kohraya @piepert @Globeskater @jenny @Knaapie
semplar

Re: Goede compact camera voor naast DSLR

Bericht door semplar »

Hey Erik,

Even gekeken voor je.
Ik heb de AW100 van Nikon, nu al een aantal jaar en moet zeggen dat ik deze sneller pak dan mijn DSLR.
Het is een zeer fijne camera en een echte alles kunner, behalve foto's maken in het donker.
Nu zijn we al een aantal jaar verder en is er een nieuwe op de markt, namelijk de AW130.

Nikon AW130
Prijs: €269,- bij de BBC.
- Wifi + NFC + GPS
- 16 MP
- minimale diafragma f 2.8
- Beeldsensor CMOS
- 5x optische zoom
- waterdicht tot 30 meter diepte / tot -10*C / val tot 2 meter.

Sony DSC-RX100 3
Duurder!! maar wel een stuk beter in zeer weinig licht.
- Diafragma f1.8
- Beeldsensor CMOS
- 20.1 MP
- Optische zoom 2.9x

Het zijn 2 camera's die je niet met elkaar kan vergelijken, de Sony is nagenoeg een vervanger voor een DSLR terwijl de Nikon een camera voor erbij is.

Hopelijk heb je er wat aan!

Groet
Travelator
Reisexpert

Hoi @semplar : )

Ik lees even mee... Ik was op zich niet op zoek naar een waterdichte camera, maar dit klink wel interessant voor die prijs!
Ga je ook wel eens met je camera duiken? Ben wel benieuwd hoe hij het houdt onder water, of het risico dat er stiekem toch iets gaat lekken groot is en of je ook wel eens dieper bent geweest dan 30 meter.

Travelator
Reisexpert

Travelator schreef:Hoi @semplar : )

Ik lees even mee... Ik was op zich niet op zoek naar een waterdichte camera, maar dit klink wel interessant voor die prijs!
Ga je ook wel eens met je camera duiken? Ben wel benieuwd hoe hij het houdt onder water, of het risico dat er stiekem toch iets gaat lekken groot is en of je ook wel eens dieper bent geweest dan 30 meter.
Sorry, niet goed gelezen.... Jij hebt natuurlijk de AW100...

Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Dank je wel @semplar voor je uitgebreide antwoord! Erg fijn. Ik heb even naar de AW130 gekeken, zeker omdat ik de AW120ook heb uitgeprobeerd. Foto's waren goed en verder was ik ook best tevreden over de camera, behalve de focus. Wanneer je van dicht bij wat foto's wilde maken dan ging het bijna altijd mis.

Ik heb ook nog even gekeken naar Canon, want ik ben het wat de kleuren betreft altijd wel gecharmeerd van dat merk. Maar kan niet echt een type of serie vinden die ergens in een wat beter kwaliteitssegment zitten.
Plaats reactie