Backpacken door Zuidoost-Azië in tussenjaar

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Re: Backpacken door Zuidoost-Azië in tussenjaar

Bericht door Bird »

Geef je ouders wat tijd. Ik denk dat geen enkele ouder staat te springen als hun dochter komt vertellen dat ze een tijdje alleen naar het buitenland wil.
Mijn ouders waren in het begin ook niet erg enthousiast toen ik op mijn 17e naar Frankrijk wilde om daar een zomer te gaan werken. Dat was nog niet eens Thailand ;) En het was in het pré-smartphone tijdperk, dus we hadden echt hooguit 1x per maand contact. Uiteindelijk is dat allemaal goedgekomen, maar nu ik 14 jaar ouder ben, kan ik me goed voorstellen dat het voor hen heel lastig moet zijn geweest.

Misschien heb je een oudere zus of nicht die bijvoorbeeld de helft van de reis met je mee kan (en wil)? Er zijn ook vast organisaties waarmee je een deel van je reis samen kunt afleggen. Je hebt nog tijd genoeg om dingen uit te zoeken. Betrek je ouders daar ook bij, laat hen zien wat je doet, daarmee win je in elk geval vertrouwen.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
wxnderlustfine
Reiziger

Bericht door wxnderlustfine »

Bird schreef:Misschien heb je een oudere zus of nicht die bijvoorbeeld de helft van de reis met je mee kan (en wil)?
Ik heb een oudere nicht met reiservaring (Zuid-Afrika), maar eerlijk gezegd lijkt het me niet echt wat om met haar op reis te gaan. Verder heb ik helaas geen oudere broer/zus. Het lijkt me wel heel leuk om een reismaatje hebben.
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

Moeilijke discussie altijd dit..
Net zoals ''de buren'' die zeggen wat moet je in zo een land. Laat mij maar lekker op een strand liggen in Turkije.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de meningen zo ver uit elkaar liggen dat het nagenoeg onmogelijk is om op de zelfde golflengte te komen.
Het jammere is vaak dat ''ze'' dan niet weten waarover ze praten.

Vraag eens naar de argumenten die ze er tegen hebben?
Is het te lang.. Overweeg eerst een korte periode en bekijk het van daaruit of je verder kan/wil/mag.

In Thailand kom je zat andere reizigers tegen, je zult nooit alleen zijn..

Je kunt dit altijd laten lezen aan je ouders. Waarom niet? Eerlijkheid duurt het langst toch?

Ik kan zelf geen nadelen bedenken van het reizen.. Overal kan wat gebeuren, tuurlijk. Maar is dat in Nederland niet zo?
Het enige mogelijke nadeel is dat als je terug bent, dat je misschien geen zin meer in school of iets hebt.
Een jaar er tussenuit kan niet iedereen. En daarna weer verder gaan...

Inderdaad zijn hier de meesten wat ouder, maar zoals ik je al zei vind je zat reispartners daar..
Van de ene plek naar de andere plek tijdens het vervoer bijvoorbeeld. Spreek je af om samen of met z'n allen hetzelfde hostel te boeken. En dan reis je weer verder voor een week en gaat een deel de andere kant op. In de tussentijd zijn er weer mensen bijgekomen. Daar hoef je je echt niet druk om te maken. Vaak kom je ze ineens op een andere plek weer tegen. Dat is juist wat het reizen mooi maakt..

Anyway succes. Het zal vast goedkomen.
En uiteindelijk kan je natuurlijk ook gewoon gaan he;) Maar dat heb ik niet gezegd 8)7 8)7
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Even praktisch: je zit nu in havo 4, dat betekent dat je nog een jaar (13 maanden) hebt tot je eindexamen. Daarna wil je ruim een half jaar werken, wat betekent dat de reis over een kleine twee jaar plaats zal vinden. Lijkt me voldoende tijd om het vertrouwen van je ouders te winnen.

Mijn tips:
- Begin nu al met werken en sparen. Je geeft een duidelijk signaal af naar je ouders dat je serieus met je reis bezig bent
- Probeer deze zomer zonder ouders op reis te gaan naar een bestemming dichterbij. Overweeg bijvoorbeeld een paar weken vrijwilligerswerk met een organisatie als SIW. Voor jongeren hebben zij met name bestemmingen binnen Europa. Zij hebben bovendien voorbereidingweekenden waarin je op een leuke manier wordt voorbereid op reizen en cultuurverschillen. Gezellig voor jou, geruststellend voor je ouders
- Als dat allemaal goed gaat kun je misschien je reis door Azië combineren met een project van SIW. Je leert zo ter plekke al wat mensen kennen en je hebt een vangnet om op terug te vallen. SIW is goedkoper dan Project Abroad.
- Zorg dat je je SE's goed maakt en met een mooie lijst je examen ingaat. Met goede cijfers voor je PTA sta je sterker in je onderhandelingen :)

En inderdaad: probeer uit te vinden WAAROM je ouders geen voorstander zijn. Misschien mag je niet naar Thailand, maar wel een lange reis door Australië maken. Als je weet waar hun bezwaren vandaan komen kun je gericht proberen deze bezwaren te weerleggen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik denk dat de gemiddelde leeftijd op het forum inderdaad wat hoger ligt, maar als je kijkt bij de oproepjes voor reismaatjes, zie je ook veel twintigers of jonger voorbijkomen. Misschien stelt het je ouders juist wel gerust als je zou reizen met iemand die wat ouder is en die misschien zelfs al wat ervaring heeft.
Ik zou inderdaad proberen je ouders echt duidelijk te maken hoezeer het je bezighoudt en dat je het echt wilt, maar ook dat je bereid bent concessies te doen op punten waar zij het niet mee eens zijn. Dus dat je probeert een middenweg te vinden.
Als je moeder het afkapt, ga er dan misschien toch op door en leg uit hoe serieus je bent en dat je er goed over hebt nagedacht.
Lastig, hoor...
Naar aanleiding van jouw vraag vroeg ik trouwens aan mijn moeder of zij mij op m'n 17e had laten gaan en ze zei zonder te twijfelen NEE. Haha 8)7

Succes ermee, Lin : )
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Even een reactie van een andere kant:
Ik heb heel bewust gekozen voor een tussenjaar na mijn vervolgstudie en dat ik tot die tijd kortere reisjes zou maken.

Ik geloof wel dat het demotiverend werkt voor het vervolg van je studie en het brengt je misschien juist aan het twijfelen.

Daarnaast moet je nu keihard zwoegen voor een reisje, terwijl je als je 21/22 bent een veel hoger uurloon hebt waardoor je je niet hoeft uit te sloven.

Bovendien, maar dat kun je beter zelf inschatten, merk ik dat veel meiden van jouw leeftijd op reis (of iets ouder) een heel makkelijk doelwit zijn voor wat oudere reizende jongens. Veel meer dan in eigen land, zeker in Zuidoost-Azië. Alleen om de laatste reden begrijp ik je ouders al.

Ik wil je niet bang maken hoor en als je besluit om te gaan, dan wens ik je een geweldige reis.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
wxnderlustfine
Reiziger

Net iedereen een antwoord gegeven, heel verhaal getypt, loopt de laptop vast! Grrr... Poging 2 dan maar (wel een stuk korter ;-)!
Ik vind het trouwens echt heel fijn dat ik hier gewoon serieus word genomen! En ik hoop dat ik niet overkom als een naïeve, impulsieve tiener met ondoordachte ideeën...:@
kevinmp schreef: Inderdaad zijn hier de meesten wat ouder, maar zoals ik je al zei vind je zat reispartners daar..
Van de ene plek naar de andere plek tijdens het vervoer bijvoorbeeld. Spreek je af om samen of met z'n allen hetzelfde hostel te boeken. En dan reis je weer verder voor een week en gaat een deel de andere kant op. In de tussentijd zijn er weer mensen bijgekomen. Daar hoef je je echt niet druk om te maken. Vaak kom je ze ineens op een andere plek weer tegen. Dat is juist wat het reizen mooi maakt..
Hoi Kevin, bedankt voor je reactie.
Na heel veel gelezen te hebben hierover ben ik er ook wel van overtuigd dat het vinden van reismaatjes niet zo moeilijk is in Thailand. Alleen mijn ouders zijn wat minder goed te overtuigen; mijn moeder was al verbaasd dat mijn nicht, die drie maanden naar Zuid-Afrika ging, ter plekke meiden vond om mee te reizen. Daarom denk ik dat het fijner is voor hen als ik van te voren iemand heb.
Jenny schreef:Overweeg bijvoorbeeld een paar weken vrijwilligerswerk met een organisatie als SIW. Voor jongeren hebben zij met name bestemmingen binnen Europa. Zij hebben bovendien voorbereidingweekenden waarin je op een leuke manier wordt voorbereid op reizen en cultuurverschillen. Gezellig voor jou, geruststellend voor je ouders
Ik zal zeker eens kijken naar SIW! Ook heel erg bedankt voor je andere tips!
Travelator schreef:Ik zou inderdaad proberen je ouders echt duidelijk te maken hoezeer het je bezighoudt en dat je het echt wilt, maar ook dat je bereid bent concessies te doen op punten waar zij het niet mee eens zijn. Dus dat je probeert een middenweg te vinden.
Als je moeder het afkapt, ga er dan misschien toch op door en leg uit hoe serieus je bent en dat je er goed over hebt nagedacht.
Lastig, hoor...
Klopt, ik probeer nu vooral te laten merken dat ik echt serieus ben. Waarschijnlijk dachten ze eerst namelijk dat het gewoon wilde fantasieën waren (wat het ook zijn) en niet dat ik het echt daadwerkelijk van plan ben!
ubiytsa schreef:Even een reactie van een andere kant:
Ik heb heel bewust gekozen voor een tussenjaar na mijn vervolgstudie en dat ik tot die tijd kortere reisjes zou maken.

Ik geloof wel dat het demotiverend werkt voor het vervolg van je studie en het brengt je misschien juist aan het twijfelen.

Daarnaast moet je nu keihard zwoegen voor een reisje, terwijl je als je 21/22 bent een veel hoger uurloon hebt waardoor je je niet hoeft uit te sloven.

Bovendien, maar dat kun je beter zelf inschatten, merk ik dat veel meiden van jouw leeftijd op reis (of iets ouder) een heel makkelijk doelwit zijn voor wat oudere reizende jongens. Veel meer dan in eigen land, zeker in Zuidoost-Azië. Alleen om de laatste reden begrijp ik je ouders al.

Ik wil je niet bang maken hoor en als je besluit om te gaan, dan wens ik je een geweldige reis.
Ik had een lang antwoord getypt op je reactie, maar ik kort het nu toch even wat in ;-)
Ik geef je gelijk over de vele nadelen, ricico's en consequenties van reizen vóór je studie op zo'n jonge leeftijd. Maar het komt er op neer dat ik bang ben dat ik heel erg spijt ga krijgen als ik niet eens m'n best heb gedaan er echt voor te gaan! Ik wil dit al zo lang, zo graag en ben echt bereid er hard voor te werken.
Anyway, wel bedankt voor je reactie! Een reactie van een andere kant hoort er ook bij...
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

Hoi Kevin, bedankt voor je reactie.
Na heel veel gelezen te hebben hierover ben ik er ook wel van overtuigd dat het vinden van reismaatjes niet zo moeilijk is in Thailand. Alleen mijn ouders zijn wat minder goed te overtuigen; mijn moeder was al verbaasd dat mijn nicht, die drie maanden naar Zuid-Afrika ging, ter plekke meiden vond om mee te reizen. Daarom denk ik dat het fijner is voor hen als ik van te voren iemand heb.
In zuid Afrika is het ook wat minder vanzelfsprekend.. In ieder geval in vergelijking met Thailand. Dat is backpackland nummer 1. Dat kan iedereen hier beamen. Thailand is het lloret van de backpackers.. Als je ouders dat niet willen geloven is dat klote maar ook zeer kortzichtig. Zonder ze te beledigen maar wat weten zij er van? Waarschijnlijk nooit zoiets gedaan denk ik dan..
Precies wat ik zei, dat het overtuigen van iemand die het zelf niet meegemaakt heeft, erg moeilijk is.
wxnderlustfine
Reiziger

Mijn ouders gaven aan dat ik sowieso niet alleen en ongeorganiseerd mag reizen, en het feit dat er in Thailand heel veel backpackers zijn is voor hen niet genoeg. Ze zeggen dat die allemaal ouder zijn en ik dus moeilijk aansluiting zal vinden.
En om als 17 jarig meisje alleen op reis te gaan vinden ze te jong. Ze zeggen dat ik situaties en bepaalde risico's minder snel zal zien aankomen omdat ik nog heel onbevangen in het leven sta.
Het beste is dus om van te voren een reismaatje te vinden (of meerdere) en dan met een organisatie te gaan.
Ook zeggen ze dat ze het nog heel vroeg vinden om erover te praten (waar ze overigens wel een beetje gelijk in hebben).

Ik heb de reisorganisatie 333Travel ontdekt, en ik word heel enthousiast van het bekijken van hun reizen richting Thailand. Is dit een goede reisorganisatie? Het zijn wel individuele reizen, dus geen groepsreizen/jongerenreizen.
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

17 is inderdaad JONG. Maar geloof me dat er zat jongeren zijn.
Dat punt snap ik wel. Ook het punt dat je misschien minder snel of geen gevaar ziet. Kan ik me ook in vinden.

Het argument dat je geen aansluiting vind is echt onzin.

In Azië zat met hele jongeren gezeten maar ook ouderen. Onze groep in Indonesië vanaf Java naar Bali bestond uit echt alle leeftijden en op een bepaald moment ging een deel de andere kant op en het andere deel weer een andere.

Het voordeel van georganiseerd is ... Geen idee eindelijk.
Nadeel is dat je vastzit aan een planning.
Stel je komt in jou geval op koh phi phi en je vind het leuk dan blijf je langer. Vind je er niks aan dan kan je snel naar een volgende bestemming.

Vaak zitten die reizen helemaal volgestampt met sights en ben je heeeeeel veel aant reizen.

Als ze het echt niet willen, wat hun goedrecht is, zou ik het gewoon ff uitstellen een jaar of 2.

Een reismaatje in je omgeving wellicht?
Ben je met z'n tweeën en voor je het weet heb je 15 mensen om je heen.
Torra
Reisexpert

Bericht door Torra »

Het voordeel van georganiseerd reizen is dat als er iets onverwachts onprettigs gebeurt, bijvoorbeeld diefstal, ziekte of een andere calamiteit, je geholpen wordt door de contactpersonen van die organisatie. Ook als een vliegtuig overboekt is, zorgt de organisatie voor een oplossing.

Wij hebben met 333 travel een privé reis geboekt in West Maleisie: met een huurauto een rondreis in hotels. Wij waren reeds op eigen gelegenheid in Azië en vonden het wel makkelijk en goedkoop.
Het is goed bevallen, 1 hotel was verschrikkelijk en na een melding met foto's kregen wij een cadeaubon voor een weekendje weg. Wel netjes dus.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik heb dit topic zojuist doorgelezen. Nog ontwikkelingen de laatste dagen?

Je komt erg volwassen op me over en je lijkt goed na te denken over je plannen. Ik kan de terughoudendheid van je ouders overigens wel een beetje voorstellen. Je bent nog jong tenslotte en bij ouders zal dat ongetwijfeld nog net wat meer meespelen....

In dit topic heb je erg veel advies gekregen en bij heel veel van dat kan ik me alleen maar aansluiten. Probeer het niet te forceren bij je ouders en laat ze wennen aan het idee. Als je jonger bent dan 18 hebben ze volgens mij wel het laatste woord, daarna is dat anders, al lijkt het me altijd goed om de harmonie zoveel mogelijk te bewaren :)

Ze willen dus dat je met een reisorganisatie gaat. Dat is een stuk duurder, dat weet men ook (wellicht dat men zelfs wil sponsoren als het dat subtiel aangeeft?). Een reismaatje is misschien ook wel leuk inderdaad en stelt ze misschien ook meer gerust.

Ik zie hier in Laos wel meer jonge backpackers rondlopen. De leeftijd is soms lastig in te schatten, maar mensen van rond de 18 zie je zeker wel. Laotianen zijn over het algemeen respectvol t.o.v. meisjes/ vrouwen en problemen hoef je dan ook niet te verwachten normaalgesproken. Ze begrijpen soms niet hoe jonge mensen al zo ver weg kunnen gaan (als je zelf je provincie, of zelfs dorp, nooit uit gaat of kunt is dat ook lastig voor te stellen) maar in de meer toeristische gebieden ziet men vrij veel jonge backpackers.

Succes met alles!
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Foutje (verkeerde topic). Dit mag weg dus... :)
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
wxnderlustfine
Reiziger

Dankjewel voor je reactie, @Laosfan! :-)
wxnderlustfine
Reiziger

Torra schreef: Wij hebben met 333 travel een privé reis geboekt in West Maleisie: met een huurauto een rondreis in hotels. Wij waren reeds op eigen gelegenheid in Azië en vonden het wel makkelijk en goedkoop.
Het is goed bevallen, 1 hotel was verschrikkelijk en na een melding met foto's kregen wij een cadeaubon voor een weekendje weg. Wel netjes dus.
Klinkt goed!
Plaats reactie