Reizen door Thailand, Laos, Cambodja en Indonesië?

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
Nightfoxy

Reizen door Thailand, Laos, Cambodja en Indonesië?

Bericht door Nightfoxy »

Hai,

Ook ik (vrouw, 24 jaar) wil graag (alleen) een rondreis gaan maken door Azië en zag mijn vraag er niet tussen staan..

Mijn idee is om naar Thailand te vliegen (ik denk BKK, maar andere suggesties zijn welkom!) om de kosten van de vlucht zo laag mogelijk te houden. Vanuit daar zou ik graag rondtrekken door Thailand zelf, Cambodja, Laos en Indonesië (laatste twee landen staan hoog op de verlanglijst).
Voor de reis heb ik een vrij beperkt budget (ik ben aan ’t sparen maar gok uiteindelijk op niet meer dan 3000 EUR, maar je weet 't niet). Ik stel daarentegen ook niet erg veel eisen aan slaapplaatsen, vervoer e.d. Het liefst houd ik het zo goedkoop mogelijk (snap natuurlijk dat sommige kosten sowieso hoog zijn, zoals visa etc). Voorop staat gewoon dat ik zoveel mogelijk kan zien en meemaken.
Ik heb voor de reis zo’n 2.5 a 3 maanden in de zomermaanden juni, juli en augustus, omdat ik dan zomervakantie heb. Helaas ben ik hieraan gebonden vanwege mijn studie.
Ik begrijp dat dit misschien niet helemaal haalbaar kan zijn en hoop (en denk) dat er hier wel veel mensen zijn die hier ervaring mee hebben.. Ik sta open voor alle suggesties, info en andere comments ;)

Mijn vragen zal ik maar even onder elkaar zetten in ’t kader van overzichtelijkheid :P :
Hoe haalbaar is het om deze vier landen te bezoeken met een beperkt budget en binnen maximaal 3 maanden (misschien is het bijv. verstandiger om Indonesië te skippen)?
Welke route/ volgorde zouden jullie me aanraden (hoe meer info, hoe beter :) )?
Wat zijn jullie ervaringen met deze route?
Hoe veel geld waren jullie ongeveer kwijt bij een gelijke route en duur van jullie reis (misschien moet ik dan namelijk nog even verder sparen, haha)?

Alvast heel erg bedankt voor alle tips en info! _O_
Groetjes, Brenda
kohraya
Reisexpert

Re: Reizen door Thailand, Laos, Cambodja en Indonesië?

Bericht door kohraya »

Hoi,

Ik begin met het goede nieuws: met je budget zit je wel snor. Reken zo'n 15 à 20€ als dagbudget. Reken daarbij je vliegtickets en je komt er wel.
Dit houdt wel in dat je alles zelf onderneemt en regelt. Indien dit je eerste reis in deze streken is, kan het zijn dat het even duurt alvorens je door hebt hoe goedkoop je alles kan doen.
Je zei dat je zoveel mogelijk wou zien en meemaken. Dat is een beetje tegenstrijdig aangezien je soms meer 'meemaakt' als je een tijdje op dezelfde plaats blijft. Ik raad je aan om te reizen ipv te racen. Van de ene highlight naar de andere hoppen, is niet zo voldoening schenkend als rustig te genieten van de bevolking en de cultuur ('rustig' is relatief in deze landen).
Zelf ben ik meerdere malen naar ZO Azië geweest, gewoon omdat er zoveel te zien is. Indonesië is zo groot dat je er een half jaar voor nodig hebt. Thailand, Laos en Cambodja zijn mooi te doen op 2,5 maanden. Je hebt dan alle highlights gezien, tijd gehad om te relaxen op de stranden (of duiken) en ook enkele off the beaten tracks te doen (zoals ze dat noemen, want écht off the beaten track zal het zelden zijn).
Indonesië kan je wel opsplitsen in groepen van eilanden die haalbaar zijn in de tijd die je hebt. Daarbij komt ook dat het in onze zomer droog seizoen is in Indonesië en niet in die andere landen. Je kunt dus best een keuze maken tussen het ene of het andere.
Maar dat is mijn persoonlijke mening. Hou dit topic dus even in de gaten.
To be continued ... ;)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Hoe haalbaar is het om deze vier landen te bezoeken met een beperkt budget en binnen maximaal 3 maanden (misschien is het bijv. verstandiger om Indonesië te skippen)?Goed te doen, wij hebben bijv gedaan 3 weken indonesie (alleen bali en stukje java), 2 week zuid-thailand en 4 weken laos. Een andere reis 2 weken thailand, 1 week cambodja. Tuurlijk kan je dan lang niet alles zien maar wel wat hoogtepunten van een aantal landen.
Welke route/ volgorde zouden jullie me aanraden (hoe meer info, hoe beter )? Redelijk standaard is bangkok, noord thailand, laos, cambodja, bangkok. Ook de logischte route als je veel mensen wil ontmoeten. Daarna kan je dan naar keuzen nog lekker strand hangen in zuid-thailand of een airasia ticket boeken naar indonesie (of mischien wel allebei)
Wat zijn jullie ervaringen met deze route? overal in dit deel van asia is vervoer goed, wij deden laos van beneden naar boven en dan ben je wel echt een uitzondering.
Hoe veel geld waren jullie ongeveer kwijt bij een gelijke route en duur van jullie reis (misschien moet ik dan namelijk nog even verder sparen, haha)? Thailand is echt wel een stukje duurder geworden, deze keer met zijn 2e ongeveer 20-25 euro p.p.per dag. Laos is een stuk goedkoper, we hebben wat duurdere dingen gedaan zoals trekking en gibbonexperience waardoor gemiddeld ook richting de 15-20 euro p.p.p.d gingen. Maar zonder dat mischien 10,- per dag (meer in toeristen plekken zoals luang prabang). Indonesie is weer wat goedkoper dan thailand. Cambodja ook maar daar moet je rekening houden met de kosten van ankor. Als je wil duiken (ja doen aanrader), moet je hier nog weer extra geld opzij zetten.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Wat daar boven word vermeld klopt wel waarom racen je kan beter rustiger aandoen.
Cambodja hoef je niet super lang te zijn maar Siem Reap moet je natuurlijk niet overslaan voor Angkor Wat.
Ik denk dat het wel handig is om net even wat meer geld te hebben zodat je ook nog leuke dingen kunt doen zoals duiken of net even wat meer geld heb voor de onverwachte dingen. Visa kosten ook wel aardig wat vind ik in Laos en Cambodja.

Weet wel dat als je reist in die tijd dat je veel Nederlanders gaat tegen komen. Wij waren in juli in Laos en we werden soms wel een beetje gek van de Nederlanders. Het kan zijn dat je het prettig vinden maar wij vinden het erg fijn om weinig Nederlanders tegen te komen. Wij komen over het algemeen tijdens het reizen bijna geen Nederlanders tegen.

gr van Moira
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Ik heb 6 maanden Zuid-Oost Azie gedaan met India en Nepal er bij en zo een 3000 tot 4000 euro uitgegeven. Wat dat betreft red je het voglensmij makkelijk. Indonesie is mijn favoriet, dus wat mij betreft zou ik dat zeker niet overslaan. Wij hebben in 1 maand van Oost Java gezien: Solo naar Yogjakarta, Borobodur en Bromo. Toen naar Bali en dat uitgebreid gezien en ook nog naar de Gili-eilanden voor de kust van Lombok en ook nog een 5 daagse boottrip naar de Komodo-eilanden. Ongeloofelijk maar daarna hadden we nog tijd over. Cambodia heb je wel meer tijd nodig als je het goed wilt zien: dan met name het oosten en noord-oosten. Maar als je voor de 'standaard' dingen gaat als Ankor, Phnom Penh etc heb je maar 2/3 weken nodig schat ik. Laos ligt er ook weer aan of je de standaard dingen gaat zien in relatief korte tijd of meer naar de uithoeken wilt wat meer tijd kost. Ponsavan, Nam Neun en Non Kiaw waren mijn favorieten qua geschiedenis en schoonheid. Van Thailand heb ik zelf niet zo heel veel gezien, is wel idd wat duurder. Succes!
Nightfoxy

Bericht door Nightfoxy »

Hey allemaal,
Onwijs bedankt alvast voor jullie reacties, daar heb ik al super veel aan! Ik ga me er natuurlijk nog veel verder in verdiepen, maar ben in ieder geval blij dat ik nu wat meer weet over de mogelijkheden.
Uiteraard zijn nog meer reacties welkom want ik ben er natuurlijk nog lang niet uit, haha :)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

even over 3000 euro en het makkelijk redden.... moet daar nog een ticket van af???
heb je dan al je reisverzekering betaald???
En hou je er rekening mee dat eventuele medische kosten die je daar maakt (laten we hopen van niet) dat je die voor moet schieten??
Zorg dus dat je een back-up hebt voor noodgevallen als dit echt al het geld is dat je hebt. je ouders ofzo.
kijk eens op mijn website onder de 2 kopjes "reiskosten" en zie ook waar ık mijn geld aan uitgaf in de verschillende landen en voroal aan thailand is goed te zien dat het iedere maand duurder wordt.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
sira23

Bericht door sira23 »

Hi!

Ik ben net als jij van plan om in de zomer naar thailand, laos, cambodja en indonesie te reizen... Zelf twijfel ik erg of ik hierbij ook vrijwilligerswerk ga doen om de cultuur beter te kennen en omdat ik dan niet gelijk aan mijn lot word overgelaten. Maar erg leuk om je verhalen te lezen! Geeft mezelf ook weer genoeg info. Ik had in gedachten dat ik met 7000 euro toch wel een redelijk bedrag bij elkaar heb, dit heb ik dus veel te hoog ingeschat... :)

Groetjes Sira
bolletjeom
Reisexpert

nou Sira, met dat bedrag kan je zeker een maand of 7 weg. Dat is toch wel een lekker gevoel, toch dat je ruim in je geld zit!
Wat betreft dat vrijwilligerswerk...zeker doen! Het zijn onze mooiste ervaringen. Kijk in Nederland is bij SIW die draaien je financieel geen poot uit en kunnen je aan mooie projecten helpen.
Nightfoxy

Bericht door Nightfoxy »

@ Sira: daar had ik inderdaad ook aan gedacht (aan vrijwilligerswerk) en er zitten hele leuke projecten bij! Ik ben alleen bang dat het voor mij te kort is want ik zou dan (zoals mijn - hele globale- planning er nu uitziet) maar 2 weken kunnen en ook nog ff iets harder moeten sparen :P Dan heb ik voor mezelf het gevoel dat ik dan 'net niets' heb, zegmaar.. of denken anderen daar toch anders over?

@ Alle andere lezers: Na al jullie reacties (thanks!) te hebben gelezen blijf ik er toch bij dat ik wel heel graag iets van Indonesië wil zien, dus ik denk eraan om dan alleen voor Bali te kiezen, ondermeer vanwege de bereikbaarheid en natuurlijk ook gewoon omdat het me een mooi eiland lijkt (vliegen vanaf BKK, 2.5 - 3 weken).. Goede keuze of een ander eiland doen? ;)

De planning op basis van de info die jullie stuurden is nu trouwens: 2 weken Thailand, 3 weken Laos, 2 weken Cambodja en 3 weken Indonesië (Bali?). Daarmee ga ik nog heel wat schuiven want ook door school is het nu nog wat onzeker hoe lang ik precies weg kan (het kan alleen maar meer worden dus ik ga even uit van het meest ongunstige scenario van 2.5 maanden), maar er begint wel vorm in te komen, haha! Het is wel veel in een korte tijd, maar ik ben niet van plan om hierna te stoppen met reizen, dus ik zie het ook als een soort kennismaking ;)
bolletjeom
Reisexpert

normaal gesproken zou ik zeggen dat 2 weken vrijwilligerswerk niet te kort hoeft te zijn. Zeker niet op een goed geoliede locatie en bij projecten zoals SIW ze aanbied. Dan moet je het vooral zien als een mooie kennismaking met een cultuur.

wij hebben oa een 2 weken project gedaan in Thailand bij de Akha's (bergvolk). Lees de verhalen eens en kijk de foto's! (www.bolletjeom.nl wereldreis deel 1)

Maar als je maar 2 weken per land hebt dan is het voor jou idd misschien niet ideaal.

3 weken voor Bali vind ik vrij lang. Ga in iedergeval niet (te lang) in Kuta zitten. Het meest toeristische en in mijn ogen ook het lelijkste deel van Bali. Ga naar de binnenlanden. Ubud, Padangbai aan de oostkust etc.
Als je 3 weken de tijd hebt kan je ook een kleine oversteek maken naar Lombok en daar gaan chillen op de ombewoonde Gili eilandjes
sira23

Bericht door sira23 »

Goed om te lezen dat mijn financiele situatie al wel rond is. Dat biedt meer mogelijkheden qua luxe en mezelf af en toe iets leuks gunnen! Vrijwilligerswerk ga ik inderdaad ook doen om de cultuur te leren kennen en om de eerste stapjes in azie te zetten :) Daarna moet ik het dan zelf uitzoeken en hoop ik veel nieuwe mensen te ontmoeten en samen te kunnen gaan reizen.
Plaats reactie