Australië vragen:

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
BeingVera
Vakantieganger

Australië vragen:

Bericht door BeingVera »

Hi guys,

Aangezien hier een aantal reiskenners aanwezig zijn, stel ik mijn vragen hier!
Mijn vriend en ik willen in december 2015 een maandje naar Australië toe. Het is niet super lang, maar veel langer kunnen we niet echt regelen helaas. Ik wil graag in die tijd een stuk van de oostkust zien incl. de highlights daar!

Mijn vragen:
- hoeveel geld moet je ongeveer rekenen voor een maand lang in Australië?
- is het slim om een camper te huren, of kun je beter met een auto/openbaar vervoer reizen?
- wat zijn te mooiste hoogtepunten aan de oostkust? (ik houd erg van mooie natuur plekken!)
- heeft iemand oud en nieuw in Sydney gevierd? Zo ja, HOE WAS HET? En is het een aanrader?? ^O^
- is er een mooie plek waar je kunt paardrijden? (evt. prijzen?)
- de naam van een goed, betaalbaar hostel/hotel in Sydney om bij te komen van een Lange reis! (liefst met eigen badkamer)

Wat ik in ieder geval zou willen zien: kangoeroe's! Koala's, waterval(len), stukje outback, groot stuk natuur.

Alle tips zijn welkom!

Liefs Vera O-)
Kims
Reisexpert

Re: Australië vragen:

Bericht door Kims »

Hi,

Klinkt als een mooie trip!

Voor de meeste van je vragen ligt het er helemaal aan wat en hoe je dingen wil gaan doen. Qua geld ligt het er aan hoe je wilt gaan reizen, waar je naartoe wil, waar je wil verblijven, wat je voor extra dingen wil doen, hoe/wat je wil gaan eten/drinken etc etc. Het leven in Australie is duurder dus hou daar rekening mee. Een nacht kamperen kost gemiddeld $15-$40, een nacht in een hostel in een dorm $20-$30 per persoon. Eten is duurder, benzine goedkoper maar afstanden langer.

Met eigen vervoer reizen geeft je veel meer vrijheid en de mogelijkheid om naar national parks te gaan en dus in de natuur te verblijven waar het toch om draait in Australie. Maar eigen vervoer is aanzienlijk duurder, zeker die tijd van het jaar.

Onder reisinformatie -> Australie kun je veel info vinden over de Oostkust en hoogtepunten, net als in andere posts hier op dit forum. Hou er rekening mee dat het in het tropische Noorden het regen- en cyclonenseizoen is en dus geen aanrader en verre van aangenaam. Je zou dus bijvoorbeeld qua weer beter tot aan Brisbane kunnen reizen of richting Melbourne/Adelaide kunnen gaan. Daarnaast is het in december de grote zomervakantie in het Zuiden en dus vrij druk vooral op campings etc.

Paardrijden kun je op veel plekken, zeker in plaatsjes aan de kust etc. Geen idee qua kosten maar dat kun je vast op het internet/in een reisgids vinden.

Als je op Hostelworld kijkt, kun je hostels in Sydney met reviews bekijken. Er zijn er veel in verschillende opties en prijsklassen.

Een aanrader is om een reisgids te kopen zoals de Lonely Planet, dan krijg je een goed overzicht van wat Australie te bieden heeft.

Succes ermee!

P.s. Als je in de natuur bent, zul je hoe dan ook kangaroes zien, ze zitten overal!!! :Y
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Saskia85
Vakantieganger

Bericht door Saskia85 »

Hoi,

ik ben eind 2008- begin 2009 een half jaar in mijn eentje naar Australië geweest dus misschien is mijn informatie wat gedateerd.
Om te beginnen wil ik even zeggen dat je bijna 'blind naar Australie' kunt. Dat wil zeggen zonder organisatie en eigenlijk ook zonder reisgids! (Hoewel ik een grote fan ben van de Lonely Planet). Dat land is zo ongelofelijk goed ingesteld op reizigers. Maar omdat je maar een maand gaat (en ook nog eens in december) is het maken van een planning een must.
Denk eraan dat de maanden december en januari het drukst zijn op de (zuid-)oostkust en dat het kan voorkomen dat alle hostels vol zijn! Maar 2 dagen van tevoren kun je eigenlijk altijd wel aan een slaapplek komen.

Ik gaf per maand 1000 tot 1500 euro uit. (Dan slaap je in dorms met 8 mensen op een kamer en koop je je eigen eten in de supermarkt). Omdat ik voor langere tijd ging, gaf ik dus per maand minder geld uit aan activiteiten. Als je maar een maand gaat, spreid je dat dus niet en moet je budget dus omhoog. Ook is de Australische dollar is nu hoger dan toen.
Weet trouwens dat in december alle hostelprijzen in Sydney verdubbelen. Waarschijnlijk slaap je liever met een vriend op een aparte kamer...dus waar kom je dan op uit.....minstens 3000 euro vermoed ik.

Ik heb geen ervaringen met het huren van een camper of auto.
Je kunt wel heel makkelijk een open Greyhound bus ticket kopen, dan kun je opstappen wanneer je wilt. (Wel even een dag van tevoren een plek reserveren via internet). Een camper huren lijkt me trouwens wel erg leuk. Als ik nog eens naar Australië ga dan zou ik de westkust doen (omdat ik daar nog niet geweest ben) of nog een keer de Great Ocean Road met een camper.

Hoogtepunten Oostkust waren voor mij:
Whitsunday islands, Fraser Island, Byron Bay, Sydney, Great Barrier Reef

Maar als je van de natuur houdt mag je absoluut niet overslaan: de Great Ocean Road (Tussen Melbourne en Adelaide).
Daar zitten ook veel Kangeroes, Koala's en er is een stukje outback in de buurt...

Als je oud en nieuw wilt vieren in Syndey moet je lang van tevoren een hostel boeken, anders zit alles vol!
Ik heb oud en nieuw in Sydney gevierd bij de Harbour maar ik vond het niet echt super. Maar ik was natuurlijk alleen en het had in andere omstandigheden, bij iemand thuis ofzo, heel anders kunnen zijn geweest.
Als je naar de Harbour wilt moet je er wel uren van tevoren zijn om een plek bemachtigen en ze controleren heel streng op alcohol.

Ik zat in Sydney in 'Wake-Up', dat is een heel goed hostel maar er wordt wel veel gefeest. Als je daarvan houdt is dat natuurlijk prima. Ze hebben wel een hele leuke bar onder het hostel, waar bijna iedereen uit heel Sydney naartoe gaat.
(Misschien omdat er zoveel Engelsen zitten). Ik kwam er trouwens achter dat alle Nederlanders in YHA om te hoek zitten, maar dat terzijde. YHA is wel een goede keten, ze hebben op veel plaatsen hostels zitten.

Conclusie: neem zoveel mogelijk geld mee en doe alles wat je wilt doen daar, waarschijnlijk kom je niet snel meer in Australie terug en het is echt een geweldig land. Sydney is een absolute wereldstad. Melbourne is ook heel leuk.
Je moet absoluut de Great Ocean Road meepakken. Ga naar Fraser Island (oostkust) met een self drive tour, ga vooral niet in zo'n grote bus zitten want dan is de hele beleving weg. Neem ook een binnenlandse vlucht of 2) want de afstanden zijn gigantisch. En als je naar de Whitsundays gaat geef dan iets meer geld uit aan een goede boot. En verder heel veel plezier natuurlijk :)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Goede input saskia!
BeingVera
Vakantieganger

Bericht door BeingVera »

Wouw, wat een handige tips. Daar heb ik tenminste wat aan! Thanks.
Wat zien jullie als de beste reistijd qua financiën en weer etc.?
Livelovetravel

Bericht door Livelovetravel »

Wat cool dat je naar Australië gaat! Ik heb er zelf een half jaar gewoond dus heb wel een beetje ervaring om je wat advies te geven.

Vier weken is genoeg voor de oostkust. Blijf alleen niet overal te lang hangen. Het mooie van de oostkust (Queensland) is dat je hier een koala mag vasthouden, dit mag in de andere staten niet.

Als je je reis goedkoop wil houden zou ik met een campervan gaan reizen. Je kan via diverse bedrijven misschien wel een leuke aanbieding scoren voor vier weken, zoals bijvoorbeeld bij Wicked campervans. Soms kan je ook voor $1 per dag een campervan huren, maar dan zit je vaak wel aan een korte planning waardoor je niet alles kan doen wat je eigenlijk wou. Dit heet re-location. Daarnaast is het goedkoper om te overnachten op een camping met je campervan dan een hostel.

In Sydney verbleef ik in MacLeay Lodge. Een prima pension om bij te komen van een lange reis. Alleen wel een gedeelde badkamer, maar heb er zelf nooit iemand anders gezien op de verdieping waar ik zat.
Let alleen wel op, als je oud en nieuw wil vieren in Sydney betaal je het dubbele voor een hotel/hostel overnachting. Vaak moet je dit ook ruim van te voren reserveren. Van andere reizigers heb ik wel eens gehoord een jaar van te voren.

Wat je echt niet mag overslaan van de oostkust is Airlie Beach, vanaf Airlie Beach kan je de Whitsundays en Whitehaven Beach bezoeken. Daarnaast is een must snorkelen of duiken in the Great Barrier Reef.

Check anders voor meer informatie mijn reisblog [verwijderd]. Hier geef ik regelmatig reistips en je kan mijn blog van Australië terug lezen.

Succes met de voorbereidingen!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

BeingVera schreef:Wat zien jullie als de beste reistijd qua financiën en weer etc.?
Qua reistijd zou ik niet de tropen in gaan als toerist die tijd van het jaar ivm het moessonseizoen, het is daar dan wel het goedkoopste maar veel zal dicht zijn of niet toegankelijk. Het is er dan erg benauwd, heet en nat over het algemeen. En als er een cycloon langskomt, verandert het hele verhaal en kun je ergens zelfs vast komen te zitten door overstroomde wegen etc. Rond Cairns is er in het regenseizoen nog wel het een en ander te doen en het is een fijne plek om te zijn, maar het zal rustig zijn. Je kunt wel duiken en snorkelen op het Great Barrier Reef als het weer niet te extreem is, maar het wordt wel aangeraden om een "stinger suit" te huren omdat er giftige kwallen zijn die tijd van het jaar.

In het Zuiden is het hoogseizoen, dus zijn de prijzen het hoogst van het jaar helaas en het kan erg heet zijn, maar wel het meest aangenaam ivm het Noorden.

Zie ook: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 10786.html

Succes met de voorbereidingen!
BeingVera
Vakantieganger

Bericht door BeingVera »

Nog een vraag voor de backpackers..

Als je met een camper gaat rondtouren, is het de bedoeling dat je alleen op campings gaat staan? Zijn er speciale sta plaatsen? Kun je een boete krijgen als je op een willekeurige plek (bijv. een parkeerplaats bij het strand) gaat staan?

Meer dan een vraag dus 8-)

Ik hoor het graag!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

BeingVera schreef:Als je met een camper gaat rondtouren, is het de bedoeling dat je alleen op campings gaat staan? Zijn er speciale sta plaatsen? Kun je een boete krijgen als je op een willekeurige plek (bijv. een parkeerplaats bij het strand) gaat staan?
Hi,

Je vraag is recentelijk gevraagd, zie: auto-slapen-australie-t31117.html

Hetzelfde geldt voor campers. De boetes kunnen flink zijn dus het is het risico over het algemeen niet waard.

Groetjes
BeingVera
Vakantieganger

Bericht door BeingVera »

Kleine update over onze reis (in april)! Gewoon ook omdat het super leuk is om te delen en wie weet wel inspiratie oplevert..

Het meeste is al geboekt en gepland, nog niet alles maar dit staat in ieder vast! :
Van 2 tot 5 april beginnen we in Sydney, dan vliegen we naar Cairns en blijven daar een week in een hotel en gaan is the great barrier reef bekijken, paardrijden (ik dan) en national parks zien. Daarna vliegen we naar Melbourne en gaan langs the great ocean road, Ballarat (schijnt echt lachen te zijn, 1800 zoveel nagebouwd) en dan door het binnenland van Melbourne naar Sydney in een huurcamper over ongeveer 9 dagen. Super gaaf dus!
Daarna verblijven we nog zo'n 4 dagen in Sydney voor de stad en the blue mountains 8-)

De reis krijgt na maaaaanden plannen dan eindelijk vorm. En er verandert steeds wel weer iets. Maar ik kan niet wachten om er te zijn en daarna ook anderen tips te kunnen geven!
Als iemand nog goede tips of aanraders heeft aan de hand van deze locaties, let me know!

Cheers! *O*
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Tips voor Cairns en omgeving: Daintree (kroks spotten in de Daintree River), Cape Tribulation (cassuary spotten), Atherton Tablelands (veel watervallen, bijzondere natuurfenomenen, tree kangaroo spotten), zwemmen in het gratis zwembad op de Esplanade/zwempoelen Crystal Cascades en Mossman Gorge, de Botanic gardens. Zie ook het artikel met reisinformatie/bezienswaardigheden over Cairns. Cairns zelf heeft niet echt mooie stranden, hiervoor ga je naar een eiland of iets noordelijker, Trinity Beach bv.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
BeingVera
Vakantieganger

Bericht door BeingVera »

Thanks reismeis voor de tips! Ook leuk om dat stuk te lezen over Cairns, volgens mij hebben we een goede locatie uitgekozen.

Iemand ook nog ervaring met de route Melbourne - Sydney? We hebben 9 dagen. 8-)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Veel mensen lijken het stuk tussen Melbourne en Sydney over te slaan. Canbarra de hoofdstad schijnt ook niet helemaal de moeite waard te zijn. Net als veel anderen heb ik dat stukje ook overgeslagen :)
BeingVera
Vakantieganger

Bericht door BeingVera »

Nou in dat geval zal ik wel laten weten hoe het was!
BeingVera
Vakantieganger

Bericht door BeingVera »

Voor diegene die goede tips hebben gegeven maanden terug.. We zijn naar Australië geweest!!! Maar niemand heeft me dit verteld, en ik was er totaal niet op voorbereid: Je wilt Nooit meer terug! :N
We hebben de volgorde gedaan: ams-syd, syd-cair, cair-mel, mel-syd, (en syd-ams :( ) binnen 3,5 week. Gedoken in Cairns, de Blue Mountains van alle kanten gezien en bewandeld, op campings gestaan wat prima te doen was, en nog geld overgehouden ook!

Het stuk van Melbourne - Sydney met de camper was fantastisch, we hebben het binnen 9 dagen gereden en zijn zo gereden langs:
- the 12 apostles
- Queenscliff
- Wilsons Promontory National Park (wilde kangoeroes!)
- Lake's Entrance
- Merimbula
- Ulladulla
- The Blue Mountains

En vanaf daar terug naar Sydney. We reden zo'n 3-4 uur per dag en genoeg sightseeing! Een echte aanrader dus!
Ik dacht zo, het is nog het leukst om een reisverhaal na te vertellen na alle voorbereiding en vragen. Nu plannen we deel 2 voor april 2017, en willen dan de volgorde doen: ams-per, per-syd, syd-christchurch, christchurch-cair, cair-syd, syd-ams!
Tips zijn welkom! (vragen uiteraard ook) *O*
Plaats reactie