GoPro Hero4 Silver of Hero4 Session?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Plaats reactie
Domi
Contacteer:

GoPro Hero4 Silver of Hero4 Session?

Bericht door Domi »

Hi,
Ik kreeg van alle kanten te horen dat GoPro een perfecte camera is voor op vakantie, dus om een spectaculaire reisvideo te maken, staat de keuze voor het merk (GoPro) al vast!

Echter... Hero3 was bijna niet meer te krijgen (nu zag ik 'm pas op Coolblue), dus zou het de GoPro Hero4 Silver Edition worden, want zo een LCD schermpje zou toch wel makkelijk zijn.
Nu mijn reis steeds dichterbij komt en ik waarschijnlijk toch teveel ga meenemen, probeer ik het gewicht en de hoeveelheid in de backpack alvast te beperken. Zodoende kwam ik de Hero4 Session tegen. Nóg kleiner, nóg lichter...goede kwaliteit en zo een NOOB |:( als ik ben: volgens mij alleen het ontbreken van een LCD-scherm dat het verschil is (buiten het obvious verschil: de grootte).

Mijn vraag is dus: zijn er meer verschillen? En is zo een Hero4 Session misschien toch makkelijker voor het backpacken?

Er staan wel wat "extreme" activiteiten op de planning, maar niet het continu sporten (waar de meeste reclames over t algemeen over gaan bij de Session).
Aangezien ik waarschijnlijk een soort "flashpacker" zal zijn, gaat er ook een mini laptopje of tablet mee, dus zou ik de filmpjes op dat ding wel terug kunnen kijken. Want laten we eerlijk zijn...als je in een prachtige omgeving bent, ga je toch niet zo vaak de filmpjes terugkijken en wis je waarschijnlijk niet veel...toch? Dus hoeveel toegevoegde waarde heeft een LCD-scherm nu eigenlijk? (Is een serieuze vraag, geen retorische)

Alvast bedankt voor de techneut, videoliefhebber of fotograaf/cameraman die me iets meer kan vertellen over deze camera's en mocht je nog tips hebben over welke accessoires echt de moeite waard zijn om mee te nemen/aan te schaffen, hoor ik die ook graag!

^O^
Erik
Site Admin

Re: GoPro Hero4 Silver of Hero4 Session?

Bericht door Erik »

Ik heb geen GoPro maar een andere actioncam en het onderdeel dat ik het meest mis is een scherm om te zien wat ik fotografeer of film. Nu kan ik mijn actioncam koppelen aan mijn telefoon en zo toch e.e.a zien, maar dat is niet altijd handig (zoals in het water bijvoorbeeld). Het scherm is dus niet alleen om e.e.a terug te kijken, maar vooral om te kijken wat je filmt.

Een display heeft wel weer als nadeel dat je accu sneller leeg raakt. Verder ben ik het niet helemaal eens dat een GoPro de ideale vakantie/reiscamera is. Zelf zie ik het meer als leuke aanvulling op een goede camera die ook zoom e.d. heeft. Het gewicht tussen de twee camera's zal (denk ik) te verwaarlozen zijn op het totaal wat je meeneemt (Zoals je laptop e.d.). Ga gewoon voor de keuze dat het beste bij je past en dat is denk ik wat het foto's maken het gemakkelijkste maakt (dus met display?).
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

GoPro is zeker niet de ideale reiscamera. Leuk voor selfies en voor het filmen van een activiteit, dat wel. Neem je ook een normale camera mee?

Silver heeft een betere camera dan session, session is lichter. Ik zou kiezen voor Silver (of als je het helemaal goed wilt doen een black).
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Domi
Contacteer:

Bericht door Domi »

Nouja, het ging ook vooral over de kwaliteit en dat de GoPro geschikt is voor duiken en andere "actieve" bezigheden. Ik neem sowieso mijn Nikon1 mee, voor de foto's aangezien GoPro niet echt goede recensies krijgt wat foto's betreft.
Gisteren toevallig bij een stel geweest dat een maand door Australië heeft gereisd en de foto's en filmpjes gezien die zij hebben gemaakt met de GoPro Hero4 Silver. En inderdaad.. voor de foto's hoef ik de GoPro niet mee te nemen, dus die bevestiging was wel fijn om te hebben.

Geluid
Wat ik ook had gelezen was dat het geluid van de GoPro niet optimaal was en ook die mening deel ik, na de filmpjes gezien te hebben. Het is duidelijk dat GoPro de focus legt op beeldkwaliteit, want door de case (is ons vermoeden) die om de camera zit, valt het geluid regelmatig weg door omgevingsgeluid. De camera aan-of uit zetten, de positie iets veranderen op bijv. een selfiestick, zorgt voor een harde tik/bons in de film. De filmpjes van de GoPro lijken dus echt bedoelt om (zoals ze het in de winkels laten zien) zonder geluid af te spelen en/of muziek onder het beeldmateriaal te zetten. Wel jammer, want bijv. bij een autorit, waarbij je een spectaculaire weg filmt, zijn de gesprekken in de auto ook wel leuk om te horen..maar dat is dus bijna niet mogelijk...

Microfoontje?
Ik geloof ergens de "extra accessoire" GoPro microfoontje gezien te hebben...ik vermoed dat je deze aan de case bevestigd met de "mounts", maar of dat nu zo ideaal is...

Om eerlijk te zijn, twijfel ik nu of ik wel een GoPro zal aanschaffen... maar ik las ook ergens dat iemand ontzettend veel spijt had dat hij/zij geen GoPro had aangeschaft of meegenomen voor zijn/haar reis..
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Een GoPro (of andere actioncam) is gaaf om aanvullend beeld mee te schieten zoals ik al eerder aangaf. Zo kun je bijvoorbeeld hele gave timelaps video's maken, ook een GoPro op je helm zetten als je gaat skydiven of iets in het water gaat ondernemen. Er is niet echt een oplossing om ook het geluid op te nemen en in de meeste gevallen wil je dat ook niet. Tenzij je echt een soort 3 op reis verslag wilt maken.

Je spreekt jezelf een beetje tegen in de eerste en tweede alinea over de kwaliteit :) Ik heb geen GoPro maar wat ik er van gezien heb is de kwaliteit voldoende voor internet foto's en in de meeste gevallen voor je foto album. Foto's op poster formaat afdrukken zal niet echt gaan omdat de kwaliteit daar inderdaad te slecht voor is. Dit om e.e.a een beetje in perspectief te plaatsen. Ook is de beeldhoek van de GoPro erg gaaf, waardoor je andere foto's kunt maken van met je Nikon.

Je auto rit filmen zal prima kunnen door je gopro op het dak van de auto te zetten. De vraag is ook waarom je de gesprekken wilt opnemen en wat je er later mee denkt te doen? Dat zou namelijk ook deels met een normale camera kunnen?

Een microfoon zou ik zelf niet zo snel aanschaffen, tenzij je semi-professionele filmpjes wilt maken. Een GoPro is verder wel een leuke aanvulling op je normale camera, zeker als je hem ook zo gebruikt.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Ik vind het leuk om zelf ook eens op de foto te staan, dan zijn de foto's van GoPro echt ideaal. En zelfs met duiken kun je hele mooie foto's maken.

En dit is met Hero3 Silver, dus met Hero4 nog veel mooier.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Qua geluid is hij niet echt sterk, nee. Maar ik denk ook niet dat dat nodig is. Meestal zet je er een muziekje achter. Die case kun je er overigens gewoon afhalen en dan bevestigen (wel speciale mount nodig), dan is het geluid stukken beter.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
ArnoEnzerink

Bericht door ArnoEnzerink »

GoPro heeft qua fotografie niet zo'n beste kwaliteit (ik zeg dat vanuit het oogpunt van een professionele fotograaf). Voor dingen waar een langzame sluiter(tijd) geen probleem is, is de schade nog te overzien, maar als je echt actiefoto's wilt nemen, hoef je het met de GoPro niet te proberen.
De kwaliteit van de video is fantastisch en met de gratis GoPro Suite, te downloaden van de GoPro website, kun je betere kwaliteit still frames uit de video's halen dan je kunt fotograferen.
De GoPro's, ongeacht de versie, hebben een geweldige sluitervertraging. Bijna een seconde. Da's vreselijk irritant als je foto's wilt maken van iets dat beweegt.

Als je onderwater gaat, koop er dan een roodfilter bij om te compenseren voor het verlies van kleur onderwater.

Wat betreft de versie:
Neem de versie met schermpje (of koop het schermpje apart als accessoire), daar krijg je geen spijt van. De Black heeft geen scherm, maar hogere videoresolutie. De Silver heeft het schermpje.
Als je gewend bent aan fotograferen met een (D)SLR, ga je geheid het schip in met de GoPro, omdat de lens in de linkerbovenhoek zit in plaats van in het midden.
Plaats reactie