Rondreis Noorwegen 3,5 week

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Rondreis Noorwegen 3,5 week

Bericht door Marcell` »

Beste mede-Forummers,

Midden juni vertrek ik voor + 3,5 week naar Noorwegen. Mijn vriendin en ik hebben een "hippie-busje" gehuurd bij CrazyCampers om zo alles op eigen houtje te verkennen. Om teveel gereis en gehaast te voorkomen zullen we op het zuiden focussen. Zie onderstaande afbeelding voor de highlights die we hebben gevonden en allemaal proberen te coveren. Een gedetailleerde dagplanning zullen we niet maken; Ik hou van spontaniteit en vrijheid tijdens het reizen. Uiteindelijk zullen we het doen met een globale weekplanning.

We beginnen en eindigen ons Noorse avontuur in Kristiansand. Hoe we de route precies volgen is nog nader te bepalen. Deze puzzelstukjes ineen steken om tot een logische route te komen is een heerlijk gedeelte van de voorpret.

Echter heb ik nog weinig gevonden over écht leuke highlights en "must-see's" voor de reis van Nederland naar Kristiansand. In Duitslands en Denenmarken willen we graag stoppen bij mooie dorpjes en/of natuurschoon. We zijn beide meer fan van de natuur (bos, watervallen, duinen etc. dan grote steden. Kopenhagen ligt te ver uit de route om te bezoeken.

Vraag #1:
Ik hoor het graag als jullie nog tips hebben voor mooie stops in Duitsland en Denenmarken. Het gaat immers om de reis, niet de bestemming. Onze voorkeur ligt bij natuur i.p.v. grotere steden & musea.

Vraag #2:
Op onderstaande kaart staan wat Noorse hoogtepunten. We hebben een duidelijke travel-scope, waarbij we niet Noordelijker willen reizen dan Fläm. Oslo is redelijk uit de route, maar schijnt wel de moeite waard te zijn om te bezoeken. Zijn er highlights die nog niét op de kaart staan en jullie wel aanraden? Ook zijn alle tips over de route welkom!

Alvast bedankt voor jullie reacties. ^O^

Marcel
Norway.jpg
Norway.jpg (132.9 KiB) 1535 keer bekeken
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
menasil
Reisexpert

Re: Rondreis Noorwegen [ 3,5 week ]

Bericht door menasil »

Ik ben al eens in Noorwegen geweest en ook wel eens naar Duitsland dus ik ga even meedenken. Ben alleen nu net weekend in Duitsland dus kom er later op terug :)
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

De Luneburger heide in Duitsland is onderweg leuk om te bezoeken!

Ik heb samen met een vriendin ongeveer dezelfde roadtrip in een maand tijd gedaan. Iets waar je heel erg op moet letten is dat je vooral in Noorwegen geen grote afstanden per dag kan maken.

Wij zijn in 1 dag naar Fredrikshavn in Denemarken gereden, daar hebben wij de ferry genomen naar Oslo. Hier hebben wij paar dagen gekampeerd, daarna zijn wij via Dalen doorgereden naar Fyresdal. Van daaruit naar Kristiansand om op de camping van Kees Verkerk te overnachten. Via de zuidkust Lindesnes Fyr en de Prekestolen bezocht. Daarna doorgereden naar Folgefonna NP. Een paar dagen Bergen om daarna naar Voss te gaan om te raften en de Norway in a Nutshell tour te doen. Via het Jotunheimen NP zijn wij in Hamar beland om te schaatsen en de Olympische plaatsen rond Lillehammer te bezoeken.

Later ben ik nog bij een vriendin in Geilo op bezoek geweest, in die omgeving kan je ook mooi wandelen en van daaruit de treinreis naar Flam maken waarbij je ook met de Norway in a Nutshell tour komt. Wat nog hoog op mijn lijstje staat is de Rallarvegen te mountainbiken.

Vanuit Oslo hebben wij de boot weer terug genomen naar Fredrikshavn, dit was een nachtboot en van daaruit direct naar huis gereden.

In Voss hebben wij op een camping gestaan waarbij je een waterval op de camping hebt, heel grappig zijn de toeristenbussen die dus over de camping komen om de waterval te bekijken terwijl je 's avonds alle ruimte hebt en ook even tijd hebt om naar boven te klimmen.

Vanuit Bergen vond ik het erg leuk om met de kabelbaan naar boven te gaan en daar in de omgeving wat rond te wandelen. De Prekestolen wandeling is ook zeker een aanrader!
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Top, bedankt voor de reactie!

Gezien we echt met een oldskool campervan gaan reizen verwacht ik inderdaad weinig kilometers te maken. Zeker niet op die typische kronkelwegen en bergopwaarts.Dat is ook hoofdreden dat we op het Zuiden van Noorwegen focussen.

Vooral dat raften lijkt me erg gaaf! Het is een gegeven feit dat we veel zullen wandelen langs de fjorden, dat raften is een erg leuke afwisseling. Is dit een relax tochtje langs de fjorden of neigt het naar een typische "Wild Water Rafting" excursie? Beide opties klinken overigens erg aanlokkelijk.
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Zelf ben ik ook erg benieuwd wat de mensen hier van Oslo vinden. Deze stad ligt redelijk uit de route en ik vraag me af of het echt de moeite waard is om hier een tweetal dagen te verblijven. Als Oslo "slechts" een stad is, blijf ik liever een aantal dagen langer in de fjorden.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Oslo is mooi en kun je veel doen maar is ook een stad dat goed te bereiken is voor een losse stedentrip. Dus als je er te ver voor moet reizen dan kun je overwegen om het te laten gaan. Je hebt in Oslo oa veel musea en mooie haven en vigelandspark. Bijzonder. Maar zou denk ik hierin keuze maken wat je liever wilt.
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

menasil schreef:Oslo is mooi en kun je veel doen maar is ook een stad dat goed te bereiken is voor een losse stedentrip.
Eigenlijk heel logisch en vanzelfsprekend wat je hier zegt, maar ik had er zelf nog niet aan gedacht! Briljant.

Gezien de rest van de route lijkt het me verstandig om Oslo te bewaren voor een andere keer. Inderdaad een mooi excuus voor een lang weekend weg.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Marcell` schreef:
menasil schreef:Oslo is mooi en kun je veel doen maar is ook een stad dat goed te bereiken is voor een losse stedentrip.
Eigenlijk heel logisch en vanzelfsprekend wat je hier zegt, maar ik had er zelf nog niet aan gedacht! Briljant.

Gezien de rest van de route lijkt het me verstandig om Oslo te bewaren voor een andere keer. Inderdaad een mooi excuus voor een lang weekend weg.
Ik ben op een gegeven moment het idee van "alles moeten zien" gaan loslaten en heb zoiets van 'als ik echt nog een keer terug wil, kan dat en anders heeft het niet zo moeten zijn". Het is ook natuurlijk een kwestie van voorkeuren :)
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Het raften dat ik vanuit Voss heb gedaan was white water rafting, waarbij wij 1 stuk niet konden doen omdat het te gevaarlijk was... bootje is toen van de waterval gegaan en wij eromheen gewandeld. Echt super gaaf!

Ik vond Bergen denk ik een leukere stad dan Oslo, Oslo is zeker geschikt voor een stedentrip!

Hoog op mijn lijstje staat nog om te gaan mountainbiken over de rallarvegen, een fietsroute waarvan denk ik het traject naar Flam het mooiste is! Plus Flam is een mooi plaatsje (wel heel toeristisch) gelegen aan een fjord.
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Zie hieronder voor de route die we af gaan leggen binnen 3,5 week. We zullen focussen op het gebied rond Bergen en Flam. Om zeker te weten dat we voldoende tijd voor deze gebieden hebben zullen we z.s.m. vanuit Geilo terug naar Kristiansand rijden. Met andere woorden, het hele "rechtergedeelte" van de route zullen we binnen + 2 dagen rijden.

We hebben al enorm veel informatie vergaard over mooie hike-routes rondom deze route. Alle tips over deze route, de haalbaarheid en "Hidden Gems" zijn meer dan welkom!

Afbeelding
Plaats reactie