Voor de 2e maal terug naar dezelfde vakantiebestemming

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Plaats reactie
GinoT
Wereldreiziger

Voor de 2e maal terug naar dezelfde vakantiebestemming

Bericht door GinoT »

Beste forumleden en reisgenoten.

Op dit moment zit ik met een vraag en ben ik benieuwd hoe jullie erover denken en hoe jullie het hebben ervaren! Ook ben ik nieuwsgierig hoe deze thread gaat lopen. :)

In 2013 ben ik voor maand in Zuidoost-Azie gaan reizen. Hierbij heb ik 3 maal Bali aangedaan. Hoewel de 2e en 3e geen geen vrijwillige keuzes waren, heb ik er een prachtige tijd gehad! Das war einmal! :)

De 2e keer dat ik op Bali kwam, was omdat tijdens de Komodo-tour de boot besloot niet meer te varen naar Lombok ivm de ruwe zee. De enige optie was terugvliegen naar Bali vanaf Labuan Bajo. De 3e keer was omdat mijn bankpas eindelijk was aangekomen op Bali. Dat terwijl ik al halverwege Vietnam was. Gezien het feit dat ik al 2 maanden reisde met alleen mijn creditcard, besloot ik na Vietnam voor 6 dagen terug te gaan naar Bali. Ik moet toegeven dat de 3e keer ook wel genoeg was! :)

Zeer waarschijnlijk ga ik op het eind van september 12 dagen op vakantie. Ik heb de keuze laten vallen uit Bali, Thailand en Curacao. Van deze 3 bestemmingen ben ik alleen op Bali geweest.

Nu is dus mijn vraag:

- zijn jullie ooit voor een 2e keer terug gegaan naar een vakantiebestemming die de 1e keer (super)goed was bevallen?

- en zo ja, hoe hebben jullie deze 2e maal ervaren?

Hoewel ik Bali geweldig vond, ben ik op dit moment dat ik me onbewust toch laat leiden door (enige) sentiment en ben ik nog nooit teruggeweest naar een bestemming die ik geweldig vond. Ik ken Bali en weet wat ik er van kan verwachten betreft cultuur, natuur en eten. Ik moet toegeven dat Indonesie over het algemeen heel veel indruk op mij heeft achter gelaten. Hoewel ik de meeste bestemmingen die ik heb bezocht een 2e keer bezoeken absoluut de moeite waard zijn!

Graag zou ik jullie ervaringen en meningen hierover willen horen! :)
Jenny
Reisexpert

Re: Voor de 2e maal terug naar dezelfde vakantiebestemming

Bericht door Jenny »

Ik ben inmiddels meer dan 10 keer in Indonesie geweest, waarvan vaak op Bali. Elke keer vind ik het vanwege familie en vrienden jammer om weer weg te gaan, en ik blijf nieuwe plekjes ontdekken. Tuurlijk zijn en waren er dingen die ik minder vind, maar het goede overheerst nog steeds.

Ook Bangkok, Kuala Lumpur, Singapore en Dahab heb ik meer dan 4-5 keer bezocht. Heerlijk om daar te zijn.

Er zijn echter ook plekken die me bij terugkomst tegenvielen. Op stip staan de Gili-eilanden bij Lombok. In 2006 was ik er een dag of 5 en vond ik het geweldig. In 2007 maakte ik een dagtocht vanuit Lombok en in 2011 (of 2012?) was ik er weer een paar nachten. Die laatste keer is me erg tegengevallen. Drukker. Voller. Minder laid-back. Stranden volgebouwd, toeristisch. Er miste iets, en ik zal niet snel terug gaan.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Ik ga regelmatig terug naar landen/steden/plekken waar ik eerder geweest ben en die goed zijn bevallen, is nog nooit tegengevallen.
Komende winter ga ik voor de derde keer naar Stockholm, volgend jaar voor de tweede keer naar Indonesië en Maleisië (deels naar dezelfde plaatsen), ik ben al een keer of 20 op Terschelling geweest en zo kan ik nog wel even door gaan.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Ik ben afgelopen winter voor het eerst naar een bestemming waar ik eerder was geweest terug gegaan. De eerste keer Lapland was magisch. De tweede keer was mooi, maar het betoverende, magische was een stuk minder. Natuurlijk heb ik een ontzettend mooie week gehad en erg genoten. Maar ik heb daarna wel besloten dat ik liever nieuwe bestemmingen ontdek dan dat ik terug ga naar een bepaalde bestemming. Afgelopen voorjaar was ik in Dalyan in Turkije. Een ontzettend mooie bestemming waar we in twee weken tijd geen andere mensen hebben ontmoet die daar ook voor de eerste keer waren. Er waren alleen 'repeaters'. Ik zal niet teruggaan gezien mijn ervaring eerder dit jaar. Maar er zijn genoeg mensen die jaren achter elkaar naar dezelfde bestemming gaan en daar ontzettend genieten. Denk dat het iets persoonlijks is. En zoals iemand in Dalyan zei; op een gegeven moment krijg je een leeftijd waarbij het fijn is om ergens heen te gaan waar je de weg al kent. Succes met je keuze. Curacao is een mooie bestemming voor 12 dagen. Thailand verdiend eigenlijk iets meer tijd.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

De eerste grote reis was naar Australië en Nieuw Zeeland en ik heb mezelf deze vraag ook wel eens gesteld. Wat als je terug gaat naar deze landen zal het dan hetzelfde zijn als toen. Ik denk het eigenlijk van niet (maar heb het nog niet uitgeprobeerd). Sowieso zie je dat landen best snel veranderen en het nooit meer het zelfde kán zijn als het was. Ik verwacht dat ik zeker nog wel een keer naar deze twee landen zal reizen (al is het maar om digitale foto's te hebben), maar ik verwacht er niet van dat het 't zelfde zal zijn.

Verder probeer ik iedere reis naar een nieuw land te gaan. Ja, soms ga je voor een tweede keer naar het zelfde land maar dan in een ander deel (wat erg veel uit kan maken). Ook voor werk kom ik vaker op dezelfde plek. Ook daar merk ik al dat als het eerste bezoek fantastisch was (door bijvoorbeeld de mensen die je ontmoet) dan valt het daarna toch altijd weer wat tegen bij een tweede bezoek. Ik denk dat het komt door de verwachtingen die je hebt (en het weer).

Verder sluit ik me denk ik aan bij het laatste stuk van @Retse omdat ik mezelf daar ook wel in kan vinden. Als ik ouder zou worden zou ik ook eerder naar plekken willen waar je weet wat je krijgt en het dus rustiger is.

Sowieso bewaar ik bijna alles in Europa al voor als ik ouder ben en heb alle "top bestemmingen" nog niet gezien.
els08

Bericht door els08 »

Ik ga zelf niet gemakkelijk terug naar eenzelfde plaats. Toch heb ik mij laten overhalen een tweede keer naar Jordanië te gaan. Ik heb dit gedaan in een heel andere setting (eerste keer was het zomer, tweede keer was het oudjaar, in de winter dus). Daardoor had ik toch 2 keer een hel aparte ervaring.
Als je je goed voelt bij een land, denk ik dat je zeker ook op je tweede of derde keer nog nieuwe ervaringen kunt opdoen!
GinoT
Wereldreiziger

Bericht door GinoT »

Bedankt voor jullie reacties! :)

Wellicht laat ik me juist leiden door het feit dat ik juist bang ben dat het een 2e keer zal tegenvallen, terwijl het wellicht juist perfect kan zijn. Dat gezegd, ik ken de bestemming en weet wat ik ervan kan verwachten. Ik besef me al te goed dat het anders zal zijn, maar de vraag is dus ''hoe anders?''.

Een klein voorbeeld is dat een goede vriend van me heeft 2 keer de Chinese Muur bezocht. Zowel winter als zomersetting en beide ervaringen verschillen significant van elkaar. Dit zal voor een verre bestemming met een droog- en regenseizoen natuurlijk anders zijn.

Thailand is inderdaad wat kort, maar mocht ik gaan, dan richt ik me enkel op Bangkok en max 2 eilanden. Betreft totale uitgaven komen de 3 bestemmingen in de buurt voor mij.

Ik zal het in ieder geval alles nog eens rustig laten bezinken! :)
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ja, wij gaan graag terug naar een bestemming waar we eerder zijn geweest en wat goed is bevallen. We zijn een paar keer in Slovenië geweest, blijft mooi. Duitsland (gaan we een paar keer per jaar naar toe) en Tsjechië idem, om maar wat te noemen. Cairns.. Daar wil ik ieder jaar wel naar toe! Maar Malta is bijvoorbeeld een land waar ik voorlopig even niet naar toe hoef. Niet omdat het daar niet mooi is, integendeel, maar voor mijn gevoel hebben we daar alles wel gezien.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Ik ga niet snel naar eenzelfde bestemming met als reden dat ik dat land (deels) kan herleven bij een land wat daarop lijkt. En dan kies ik liever voor dat land met nieuwe sights.

Alleen Japan wil ik sowieso voor een tweede keer bezoeken. Andere landen als ik nog niet het gevoel heb dat ik er alles heb gezien wat ik wil (bijvoorbeeld Venezuela).
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Vroeger koos ik nooit een bestemming voor de 2e keer maar nu we een dochter hebben juist wel steeds vaker. Je ervaart een plek dan toch weer heel anders. In jouw geval zou ik dus nu nog lekker voor iets nieuws kiezen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik ben misschien wel een uitzondering, maar ik ben nadat ik de eerste keer in Polen was, nog zo'n 7 keer teruggekeerd. Daarbij ben ik 4x in Kraków geweest en 5x in Warschau geweest. Als je echt kritisch kijkt wel meerdere keren omdat ik Warschau vaak gebruik als 'aankomst en vertrekplaats' en meteen daar nog een dag of 2 blijf. Ik ben zelfs in 2014 2 keer teruggegaan naar Polen. Ik moet wel zeggen dat ik het grotendeels combineer met andere nieuwe plaatsen maar spijt heb ik nooit. Ik vind het heerlijk om weer terug te kregen in Warschau, het voelt als een soort van thuiskomen, je kent de weg en tot nu toe altijd weer iets nieuws weten te ontdekken en je gaat meer van de gebane paden af. Bang om te vervelen? Tot nu toe is het me niet gelukt. Misschien ook omdat als je er vaker heengaat, je ook de rust neemt om te relaxen en niet perse hoeft te zien. Er staan nog meer delen van Polen op mijn lijst om te ontdekken. Ik moet wel zeggen dat ik van de Poolse cultuur hou en vooral het eten. Nu ik dit schrijf besef ik dat ik dit jaar voor het eerst niet naar Polen ga sinds 2010. Heel misschien eind december nog maar dat bekijk ik dan wel! Staan andere mooie bestemmingen op het programma.

Ook naar Finland ben ik vaker gegaan maar wel steeds andere plekken dus dat is telkens iets nieuws. Verder ga ik veel naar schaatsbestemmingen en zo kom je natuurlijk vaker op bepaalde plekken. Zo ga ik in november voor de 3e keer naar Calgary en Salt Lake City. Ik zie daar dit keer vooral de ijsbaan omdat we het combineren met andere plaatsen waar we nog niet heen zijn geweest. Dat is dus niet echt te vergelijken met als je voor de 2e keer ergens heen gaat op vakantie.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Op sommige plekken kom ik graag terug, al van baby af aan kom ik bijvoorbeeld aan de moezel. Dit voelt echt als thuis komen en ook al heb ik het meeste al gezien het is elke keer weer genieten.

In Budapest heb ik gewoond en ook daar keer ik graag naar toe terug, helaas ligt Australië wat verder weg.. Ik ben ook al meerdere keren naar Parijs en Londen geweest en merk dat ik in die steden meer ga doen wat de locals doen of wijken ontdekken waar geen toeristen komen. Ook al 2 keer naar Thailand geweest en daar 2 compleet verschillende reizen gehad (vakantiereis en studiereis).. wel probeer ik het te combineren met nieuwe uitstapjes in de omgeving of nieuwe dingen te zien! Zo ben ik met mijn 2e minicruise naar Newcastle helemaal niet meer in Newcastle geweest.. 1e keer Newcastle was met auto in de zomer, 2e keer met de minicruise en 3e keer zijn wij vanaf de boot naar de kust gaan wandelen en hebben heerlijke dag in de kustplaatsen gehad :)
Plaats reactie