Handige reistips voor Singapore, Thailand en Malesië

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Sdevries

Van Bangkok naar Maleisië tips?

Bericht door Sdevries »

Hallo,

Ik heb samen met een reisgenoot een vliegticket van 4 juli tot 3 augustus naar Bangkok en weer terug.

Ivm met het regenseizoen in Thailand, willen we graag zo snel mogelijk naar Maleisië vanuit Bangkok. In Maleisië willen we eindigen bij de oostkust ivm de mooie stranden:) en daarna weer naar Bangkok om naar huis te vliegen.

Wie heeft er tips betreft het vervoer(zo budget mogelijk)?
Wie heeft er een mooie route met dezelfde bestemming?
Wat zijn tips rondom deze bestemmingen, qua budgethotels, hotspots, excursies, eetgelegenheden etc. in Maleisië?

Ben erg benieuwd! Eerste keer backpacken! :Y

Groetjes,

Sharon
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Re: Van Bangkok naar Maleisië tips?

Bericht door LaosFan »

Ik ben verbaasd dat er nog geen reacties gekomen zijn :)

Leuk dat je daar heen gaat! Ik ben een paar keer in Maleisie geweest en heb me er altijd prima kunnen vermaken.
Wie heeft er tips betreft het vervoer(zo budget mogelijk)?
Soms zijn er hele goedkope vluchten van Bangkok naar Kuala Lumpur (KL) en vanuit KL zijn er dan weer goedkope opties naar andere plaatsen in het land. Ik kan me voorstellen dat de trein ook budget is, maar heel erg lang zal duren van Bangkok naar de oostkust van Maleisie. Een vliegreisje lijkt me dan toch wel een serieuze optie.
Wie heeft er een mooie route met dezelfde bestemming?
De Perhentian Islands zijn prachtig. Ik heb ook eens een paar dagen in Kota Bahru doorgebracht. Er is niet zo heel veel te doen was mijn ervaring, maar wel een prima plaats om het leven in een Maleisische stad (er wonen daar meer etnische Maleisiers dan op andere plaatsen was mijn idee) te zien. Voor de rest is het vervoer in Maleisie goed geregeld en kun je op veel plaatsen prima komen.
Wat zijn tips rondom deze bestemmingen, qua budgethotels, hotspots, excursies, eetgelegenheden etc. in Maleisië?
Goed rondkijken ter plaatse en op internet. Eten was ook prima in Maleisie, al heb ik liever Thais en Laotiaans eten.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Angeliquehap

Bericht door Angeliquehap »

Vanuit Bangkok kun je super goedkoop naar Kuala Lumpur vliegen. Daar is het leuk verblijven in Reggae hostel. Vanuit KL kun je voor een prikkie met de bus naar Singapore, wat echt heel mooi is! Daar verbleef ik in het Green Kiwi hostel. Als je echt de jungle in wil, raad ik je zeker aan om naar Borneo te vliegen. Echt prachtig!! En zeker de Mount Kinabalu beklimmen!
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

Zelf vond ik Maleisië niet zo leuk.
Perhentians daarentegen wel super.

Ik zou op het moment goed het weer in de gaten houden. Regenseizoen betekend niet dat het zeker regent en al helemaal niet lang.

Budget in maleisie en vooral singapore is toch een stuk hoger dan thailand.
Voor jungle zou je ook naar chiang mai kunnen gaan. Stuk uit de route maar of de moeite waard is? Voor mij niet iig

Succes
Dennis1982
Vakantieganger

Bericht door Dennis1982 »

Je kunt in elk geval de nachttrein van Bangkok naar Surat Thani nemen.

( ik zit trouwens zelf óók in die periode in Maleisië )
riseandgo

'Angsten' Backpacken

Bericht door riseandgo »

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en wist niet helemaal zeker waar ik deze vraag moest plaatsen maar ik hoop dat hij hier wel redelijk op zijn plek staat :).
Afgelopen jaren zijn er veel dingen in mijn leven gebeurd en veranderd, de dood van een van mijn ouders, waarna ik 2/3 jaar lang angststoornissen heb gehad en totaal niet lekker in mijn vel zat en vervolgens werd mijn lange relatie verbroken. Ik stortte alles maar op mijn studie want dat was dan maar mijn afleiding. Zojuist heb ik mijn bachelordiploma binnen gehaald en dat is natuurlijk heel erg fijn. Echter heb ik besloten om niet meteen aan mijn master te beginnen omdat ik even de tijd voor mijzelf wil nemen, alles op een rijtje te kunnen zetten en mezelf 'terug te vinden' of misschien beter gezegd te ontdekken. Ik voel dat dit nu echt de tijd is en heb bewust nu een jaar 'vrij' genomen en wil dus heel graag gaan reizen!

Al een aantal jaren zit ik met zuid-oost azie in mijn hoofd (Voornamelijk thailand, omdat dit natuurlijk een goede start is voor een eerste backpackreis - verder denk ik ook aan laos/vietnam en cambodja omdat ik toch een tussenjaar heb en zo'n 3/4 maanden weg wil). Misschien dat dit heel stom klinkt maar door de dood van een van mijn ouders heb ik veel angststoornissen gehad. Ik was zelf ook bang om dood te gaan, werd hypochondrisch en had voor zoveel dingen angsten. Iets wat ik daarvoor nooooooit had. Ik zal dit allemaal niet teveel uitwijden maar ben hier uiteindelijk grotendeels overheen gekomen, ik dacht helemaal, totdat ik me dus ging orienteren op 'mijn reis'.
Natuurlijk weet ik dat in azie allerlei andere ziektes etc voorkomen dan in nederland of europa. Voor hygiene oid ben ik totaal niet bang aangelegd, maar hoe meer en meer ik me inlees, hoe meer ik bang ben voor malaria of denque (in feite de ziektes waar je dus niet voor ingeënt kan worden)
Een week geleden was ik nog vol goede moed en energie info aan het verzamelen en routes proberen uit te stippelen, maar op het moment focus ik me alleen nog maar op die rare rotziektes.

Ik heb me voorgenomen een afspraak te maken met de GGD, zodat ik niet die rare gedachten blijf voeden maar met concrete informatie wat kan gaan doen. Ergens gaat namelijk ook al door me heen dat ik beter maar een ander land of continent kan uitzoeken, desnoods gewoon europa maar ik wil dit jaar en zo'n ongelooflijk mooie reis niet door mijn verleden of zulke angsten laten verpesten.

Wat ik me dus eigenlijk afvraag is het volgende: in hoeverre hebben jullie je bij jullie reis druk gemaakt om malaria of denque? Dan weet ik een beetje of mijn druktemakerij reel is of dat ik gewoon mijn gedachten weer stop moet zetten. Ergens weet ik ook wel dat als het echt levensbedreigend zou zijn, er niet zoveel mensen naar azie zouden gaan, maar toch.
Natuurlijk ben ik van plan goede maatregelen te nemen zoals DEET, kleding en klamboe etc en waar nodig ga ik wellicht malaria pillen slikken, maar toch.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier naar hebben gekeken toen jullie zelf gingen backpacken :)
ubiytsa
Reisexpert

Re: 'Angsten' Backpacken

Bericht door ubiytsa »

Wat een naar verhaal. Ik kan mij voorstellen dat zoiets enorme invloed heeft op je geest, maar goed dat je dan toch je plannen wil voortzetten.

Mijjn antwoord op je vraag: ik heb geen seconde wakker gelegen over malaria of dengue. Heb ook nog nooit pillen geslikt en natuurlijk wel bedekkende kleding gedragen wanneer het nodig was en met deet gespoten. Het slikken van pillen is je eigen keuze, hoeveel 'risico' je durft te lopen. Weet wel dat je ook hele nare bijwerkingen kunt krijgen, al kun je je daarover goed inlezen of laten adviseren door de GGD.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Idd heftig verhaal om te lezen, maar even concreet op je vraagstelling:

Zelf ook niet te druk gemaakt om de ziektes. Wel alle benodigde inentingen laten zetten. Bij een traveldoktor of ggd kunnen ze je hierbij perfect inlichten. Van alle vaccinaties is er eigenlijk maar 1 waarbij je zelf de keuze hebt. En dit is degene voor rabies. Uiteindelijk kies je met deze vaccinatie of je ipv 24 uur, 48 uur de tijd wilt hebben om een doktor te vinden. Zelf heb ik deze (ondanks de hoge kosten) wel laten zetten aangezien die 24 uur extra toch wel fijn zijn. Zeker met de wat langere reistijden in die landen.

Verder had ik wel anti malaria pillen (malarone) bij me. Uiteindelijk maar heel even ingenomen. Kreeg er erg levendige dromen van en heb zelf niemand ontmoet die malaria heeft opgelopen. Belangrijkste is om goed te smeren met DEET, (ook overdag aangezien de mug die denque overbrengt overdag steekt.

Al met al zal ik je willen adviseren je echt niet te druk te maken over de "enge"ziektes. De kans dat je zelf iets oploopt is nihil. Zie het als een vekeerd lot winnen. En hoe vervelend de verschillende ziektes ook zijn met al hun bijwerkingen, er echt aan doodgaan hoeft met de huidige medicatie echt niet meer.

Ga vooral genieten van de reis!
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Dian

Route Maleisie en Borneo 3 weken

Bericht door Dian »

Hallo allemaal,
In augustus ga ik samen met een vriendin naar Maleisie. Zouden jullie mee kunnen kijken en feedback geven op het volgende schema?

5-9 augustus Kuala lumpur
9-11 augustus Taman Negara
11-13 augustus Cameron highlands
13-16 augustus Penang
16-19 augustus Miri
19-22 augustus Kuching (Bako NP , Semenggoh, annah Raise longhouse)
22-25 augustus Perhentian Islands
25 augustus Kuala lumpur
26 augustus terugvlucht 22.00

Groetjes, Dian
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wat een heftig verhaal en vervelend wat je allemaal heb meegemaakt. Wanneer je gaat reizen zijn er altijd risico's maar deze heb je ook wanneer je in Nederland blijft. Gelukkig kun je jezelf door goede voorbereiding behoorlijk goed wapenen tegen de dingen waar je nu angst voor hebt.

Ondanks alle voorbereidingen blijft een eerste reis altijd spannend. Maar het zal zeker een onvergetelijk avontuur zijn. Zelfs als je eenmaal bent vertrokken en je het toch om welke reden dan ook niet (meer) ziet zitten om verder te reizen.

Daarom denk ik dat het erg kan helpen om inderdaad goede informatie in te winnen (ik zou eerder de TravelDoctor aanraden dan de GGD om tal van redenen) en zorgen dat je de dingen die je kunt voorbereiden goed op orde hebt. Verder is het dan "gewoon" de stap nemen om te gaan. Zorg dat je een speciaal potje hebt met geld waarmee direct weer naar huis zou kunnen als je dat wilt. Op die manier kun je wat rust inbouwen voor jezelf en weet je dat je altijd ergens op terug kunt vallen.

We kunnen altijd en overal komen te overlijden, dus daarom maar zorgen dat je zo veel mogelijk mooie en leuke dingen hebt gedaan tot dat moment daar is dan (in angst) afwachten.
RayW

Kuala Terengganu-Lake Kenyir Maleisië

Bericht door RayW »

Over ongeveer een maand verblijf ik 3 volle dagen in Kuala Terengganu in Maleisië.

Ik wil vanuit Kuala Terengganu graag dagtrips maken naar o.a. Lake Kenyir

Kan iemand mij een tour en/of tourbureau aanbevelen?
Welke dingen raden jullie mij aan hier te doen?

Groetjes Raymond.
Erik
Site Admin

Handige reistips voor Singapore, Thailand en Malesië

Bericht door Erik »

Uit de mailbox
Ik ga over drie weken vlieg ik naar Bangkok en wou graag naar Maleisië en ook naar Singapore en uiteindelijk terug naar Bangkok in Thailand. Dat is de eerste keer voor me. Graag handige tips en plekken in deze landen te bezoeken. Ook misschien tips hoe is het handig om te reizen en waar kan ik goedkoop motels in deze landen vinden.Alvast bedankt.
jip2005
Contacteer:

Re: Route Maleisie en Borneo 3 weken

Bericht door jip2005 »

beste dian,

op verzoek van erik een reactie, hoewel ik mij realiseer dat het een waarheid is gebaseerd op mijn ervaring en op een ervaring met reizen met kinderen. maar goed als ik je planning bekijk denk ik waarom, waarom borneo ook nog en dat allemaal in drie weken? ik heb nu 2,5 jaar in azie mogen reizen en ben recentelijk nog 12-nachten voor de derde keer op perhemtian geweest. het is daar zo mooi. de taman negara en de cameron highlands kun je ook gemakkelijk een week blijven en dan kies je ervoor om palua tioman niet te bezoeken. mijn advies laat planning los. boek geen vluchten zeker niet naar borneo, geniet en als je langer wil blijven blijf.

meer info op facebook volop genieten in azie

groet jeroen
lpompen

Bericht door lpompen »

Ik kreeg ook van Erik het verzoek hier eens naar te kijken. Echter zie ik dat je planning al vanaf 5 aug begint.. Ik neem aan dat je inmiddels in maleisie bent en dus niet echt veel meer hebt aan eventuele tips? Indien je hier nog wel behoefte aan hebt hoor ik het wel.
Ik heb begin 2014 door maleisie gereisd, zowel vaste land als borneo maar andere gebieden bezocht dan in jouw planning staat (ivm het regenseizoen).

Veel plezier in ieder geval!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Dank je wel dat je naar deze vraag hebt willen kijken. Mocht je toch nog tips hebben is het altijd fijn om deze toch te plaatsen. Anderen lezen vaak mee en kunnen er dan ook nog wat aan hebben. Misschien kan Dian nu ook zelf enkele vragen zelf beantwoorden die dan weet nuttig zijn voor andere mensen in de toekomst :)
Plaats reactie