Indonesië kletstopic
Re: Indonesië kletstopic
Wie gaat er ook rond 17 juli richting Indonesië?
En voor wie er geweest zijn ik ben erg benieuwd naar goede ervaringen met hotels.
En voor wie er geweest zijn ik ben erg benieuwd naar goede ervaringen met hotels.
Indonesië is groot. Heel groot!
Van welk eiland/gebied wil je dit weten?
Van welk eiland/gebied wil je dit weten?
Je hebt gelijk sorry haha. Beginnend in yogja en eindigen op bali met daar tussen in Flores Komodo en Lombok
-
- Vakantieganger
ik ga 8 juli
Woensdag 26 augustus zal ik vertrekken naar Indonesië. Ik land in Jakarta en vanuit daar ga ik door naar Sorong, Papua. Volgens mij voor veel mensen vrij onbekend, net als voor mij. Ik ga in ieder geval Raja Ampat bezoeken, net als een aantal stammen. Voor de rest niks gepland. Als iemand nog tips heeft voor Papua, zijn deze welkom!
Later zal ik ook nog naar Sulawesi gaan. Voor de rest staat alles nog open.
Later zal ik ook nog naar Sulawesi gaan. Voor de rest staat alles nog open.

Hoi Kevin,
In Yogja zaten wij in Setia Kawan Losmen http://www.bedhots.com
Vond deze persoonlijk echt geweldig. Nette kamers waarvan alle kamers anders waren door mooie beschilderingen van de eigenaar. Ook qua prijs zijn alle kamers anders omdat er bijna geen een qua grootte hetzelfde is. Dakterras om te relaxen. Vanuit hier ook bezoek aan de tempels Prabanan en Borobudur geregeld.
Het ligt tegenover het treinstation in een supergezellige steeg met veel restaurantje etc in het centrum van Yogja,. Op loopafstand van bezienswaardigheden.
Maar ik weet niet of je een (middenklasse) hotel of losmen zoekt.
Voor een losmen is deze echt meer dan prima.
In Malang zat ik in een hotel Helios ook vlak bij het treinstation aan de rand van het centrum, waar we ook een chauffeur naar de Bromo hebben geregeld en direct door naar de haven helemaal in het oosten van Java om vervolgens de Ferry naar Bali te nemen. De Nette kamers liggen rond een kleine binnentuin.
Tegenover het hotel een gezellig barretje met terras.
Op Bali kun je kiezen zoveel hotels in alle maten en prijzen. Keuze zat.
Vanaf Lombok zijn we met Peramatours http://www.peramatour.com (kantoor in de hoofdstaat in het centrum van Kuta en o.a. ook kantoor in sengiggi en Mataran op Lombok) , met de boot in 3 dagen heen naar Flores Labuan Bajo en 2 dagen terug naar Lombok gevaren. Hier doe je diverse eilanden aan, je bezoekt supermooie baaitjes met schitterende witte stranden waar je kunt relaxen en snorkelen.
Ook ga je natuurlijk naar Komodo en Rinca. Deze boottrip vond ik echt het hoogtepunt van mijn reis toendertijd. Echt een aanrader.
Ik heb geboekt op Bali en ben vertrokken vanaf Sengiggi op lombok
Op Lombok moet je verzamelen voor de boottrip bij het kantoor van Peramatour.
Tegenover het kantoor in Sengiggi op Jalan Raya is een iets luxer hotel (het Dharmarie Beach Resort) maar toch nog zeer betaalbaar, in 2011 €30,= met een paar hele ruime nette luxe bungalows in een mega grote tuin aan het strand. Als je vanaf het strand naar rechts loopt om de rots heen, kom je op een poederwit schitterend zandstrand.
Links van het kantoor van Permatours ligt hotel Bukit Sengiggi met zwembad waar de kamers op een heuvel liggen. (de naam zegt het al, Bukit = heuvel) Je hebt hier standaard kamers of luxere bungalows kiezen.
Onderhandel over de prijs van de kamer, ik kreeg er best nog wat vanaf. betaalde ca € 16,=
100 meter verderop in de straat zijn nog wat goedkope basic accomodaties rond € 10 a €15
Als je tijd over hebt zou ik de gili's ook niet overslaan.
Trawangan Partyisland (het grootste en de meest toeristische)
Meno (iets minder toeristisch)
Air (de rustigste van de 3 eilanden)
Van uit Pandangbay op Bali met boot goed te bereiken.
Je komt aan meestal op Trawangan en met kleinere bootjes kun je nar de andere eilanden.
Laat je niet opdringen door de jongens die daar accomodaties aansmeren. Zeg dat je al een reservering hebt.
Loop rond, bekijk de kamer en beslis dan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Sandra

In Yogja zaten wij in Setia Kawan Losmen http://www.bedhots.com
Vond deze persoonlijk echt geweldig. Nette kamers waarvan alle kamers anders waren door mooie beschilderingen van de eigenaar. Ook qua prijs zijn alle kamers anders omdat er bijna geen een qua grootte hetzelfde is. Dakterras om te relaxen. Vanuit hier ook bezoek aan de tempels Prabanan en Borobudur geregeld.
Het ligt tegenover het treinstation in een supergezellige steeg met veel restaurantje etc in het centrum van Yogja,. Op loopafstand van bezienswaardigheden.
Maar ik weet niet of je een (middenklasse) hotel of losmen zoekt.
Voor een losmen is deze echt meer dan prima.
In Malang zat ik in een hotel Helios ook vlak bij het treinstation aan de rand van het centrum, waar we ook een chauffeur naar de Bromo hebben geregeld en direct door naar de haven helemaal in het oosten van Java om vervolgens de Ferry naar Bali te nemen. De Nette kamers liggen rond een kleine binnentuin.
Tegenover het hotel een gezellig barretje met terras.
Op Bali kun je kiezen zoveel hotels in alle maten en prijzen. Keuze zat.
Vanaf Lombok zijn we met Peramatours http://www.peramatour.com (kantoor in de hoofdstaat in het centrum van Kuta en o.a. ook kantoor in sengiggi en Mataran op Lombok) , met de boot in 3 dagen heen naar Flores Labuan Bajo en 2 dagen terug naar Lombok gevaren. Hier doe je diverse eilanden aan, je bezoekt supermooie baaitjes met schitterende witte stranden waar je kunt relaxen en snorkelen.
Ook ga je natuurlijk naar Komodo en Rinca. Deze boottrip vond ik echt het hoogtepunt van mijn reis toendertijd. Echt een aanrader.
Ik heb geboekt op Bali en ben vertrokken vanaf Sengiggi op lombok
Op Lombok moet je verzamelen voor de boottrip bij het kantoor van Peramatour.
Tegenover het kantoor in Sengiggi op Jalan Raya is een iets luxer hotel (het Dharmarie Beach Resort) maar toch nog zeer betaalbaar, in 2011 €30,= met een paar hele ruime nette luxe bungalows in een mega grote tuin aan het strand. Als je vanaf het strand naar rechts loopt om de rots heen, kom je op een poederwit schitterend zandstrand.
Links van het kantoor van Permatours ligt hotel Bukit Sengiggi met zwembad waar de kamers op een heuvel liggen. (de naam zegt het al, Bukit = heuvel) Je hebt hier standaard kamers of luxere bungalows kiezen.
Onderhandel over de prijs van de kamer, ik kreeg er best nog wat vanaf. betaalde ca € 16,=
100 meter verderop in de straat zijn nog wat goedkope basic accomodaties rond € 10 a €15
Als je tijd over hebt zou ik de gili's ook niet overslaan.
Trawangan Partyisland (het grootste en de meest toeristische)
Meno (iets minder toeristisch)
Air (de rustigste van de 3 eilanden)
Van uit Pandangbay op Bali met boot goed te bereiken.
Je komt aan meestal op Trawangan en met kleinere bootjes kun je nar de andere eilanden.
Laat je niet opdringen door de jongens die daar accomodaties aansmeren. Zeg dat je al een reservering hebt.
Loop rond, bekijk de kamer en beslis dan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Sandra

@ Piepert,
Wauw wat een geweldige reis ga je maken. Papua!
Staat ook nog op mijn lijstje, zoals zoveel andere plekken!!!
Sulawesi is ook echt een aanrader, Heel indrukwekkend, Zeker Toraja!
Heb je het artikel wat ik over Sulawesi heb geschreven op deze site al gelezen.
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/in ... 15473.html
Zelf ga ik begin september 30 dagen naar Flores en West Timor.
Wilde eigenlijk mijn reis van vorig jaar, waar ik een deel van Kalimantan heb gedaan. weer voorzetten.
Maar heb toch vanwege de grote afstanden en kosten dit even in de ijskast gezet.
Ben erg benieuwd wat je van Papua gaat vinden.
Laat het maar weten als je weer terug bent.
Zoveel mensen komen daar niet.
Veel plezier!

Wauw wat een geweldige reis ga je maken. Papua!

Staat ook nog op mijn lijstje, zoals zoveel andere plekken!!!

Sulawesi is ook echt een aanrader, Heel indrukwekkend, Zeker Toraja!
Heb je het artikel wat ik over Sulawesi heb geschreven op deze site al gelezen.
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/in ... 15473.html
Zelf ga ik begin september 30 dagen naar Flores en West Timor.
Wilde eigenlijk mijn reis van vorig jaar, waar ik een deel van Kalimantan heb gedaan. weer voorzetten.
Maar heb toch vanwege de grote afstanden en kosten dit even in de ijskast gezet.
Ben erg benieuwd wat je van Papua gaat vinden.
Laat het maar weten als je weer terug bent.
Zoveel mensen komen daar niet.
Veel plezier!

Ik was vorig jaar in Papua. Eerst een weekje duiken in Raja Ampat, toen naar Sentani en de Baliem-vallei en tot slot naar het eiland Biak. Papua is echt heel gaaf!
De gids die ik had was goed en (voor Papua) niet al te duur.
http://www.ikreis.net/p-463/papua.
De gids die ik had was goed en (voor Papua) niet al te duur.
http://www.ikreis.net/p-463/papua.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Hi Sannie,
Bedankt voor je reactie.
Op zich zoeken wij wel een wat luxere kamer, het hoeft geen super luxe te zijn uiteraard. Met warm water en gewoon privekamer. Met voorkeur voor een gezellige buurt. niet te afgelegen
Ik begrijp dat veel hotels in Indonesië ook vaak een eigen zwembad hebben bijvoorbeeld?
Ja met peramatours gaan we sowieso. Zit alleen heeeeel erg te twijfelen wat het beste is om te doen.
FF kort gezegd komen we aan in yogya dan afzakken via iljen bromo naar bali. Lovina en dan ubud.
Vanaf dan is het ff kiezen of vliegen naar maumere voor mount kelitmutu en dan langzaam terug reizen met perama naar bali via lombok etc. OF vanuit bali richting mount kelimutu reizen en dan terugvliegen naar bali.
Omdat wij wat meerdere dagen op flores willen blijven, voor kelimutu o.a. twijfel ik of dat wel kan. Ik kan nergens info vinden of je de boot af kan zeg maar. Met deze trip lijkt het of je overal maar 1 dag bent.
Bedankt voor je reactie.
Op zich zoeken wij wel een wat luxere kamer, het hoeft geen super luxe te zijn uiteraard. Met warm water en gewoon privekamer. Met voorkeur voor een gezellige buurt. niet te afgelegen
Ik begrijp dat veel hotels in Indonesië ook vaak een eigen zwembad hebben bijvoorbeeld?
Ja met peramatours gaan we sowieso. Zit alleen heeeeel erg te twijfelen wat het beste is om te doen.
FF kort gezegd komen we aan in yogya dan afzakken via iljen bromo naar bali. Lovina en dan ubud.
Vanaf dan is het ff kiezen of vliegen naar maumere voor mount kelitmutu en dan langzaam terug reizen met perama naar bali via lombok etc. OF vanuit bali richting mount kelimutu reizen en dan terugvliegen naar bali.
Omdat wij wat meerdere dagen op flores willen blijven, voor kelimutu o.a. twijfel ik of dat wel kan. Ik kan nergens info vinden of je de boot af kan zeg maar. Met deze trip lijkt het of je overal maar 1 dag bent.
Ik snap dit bericht niet helemaal. Ik heb elders op dit forum aangegeven dat je het beste naar Maumere kan vliegen, dan naar Labuan Bajo kan reizen en dan de Perama-boot kan nemen.kevinmp schreef: Omdat wij wat meerdere dagen op flores willen blijven, voor kelimutu o.a. twijfel ik of dat wel kan. Ik kan nergens info vinden of je de boot af kan zeg maar. Met deze trip lijkt het of je overal maar 1 dag bent.
Ja, je kan de boot af en een ticket boeken voor een volgende boot. Of je boekt gewoon een enkele reis.
Gezien het wegennet op Flores zou ik niet van Labuan Bajo naar Kelimutu willen reizen en dan weer terug naar Labuan Bajo.
Ok ja omdat die boot niet elke dag ging dacht ik, op basis van hoe het uit gaat komen om die boot te halen, misschien de andere kant op te gaan. Dat was de gedachte:D!
Ok die route is dus heel slecht. Op de manier die jij aangeeft kom je er dus maar 1 keer langs, bedoel je dat?
Ik neem aan dat het beide kanten op slecht is?
Heeft ook wel wat slechte wegen, dan zie je wel veel:P!
Iemand die hier in Riung bij 17 island park geweest is, is dat de moeite waard?
Als ik voor Maumere naar labuan bajo met stops bij moni, kelimutu, riung(17 island) ongeveer een week aanhoudt is dat voldoende? Ik heb echt geen idee van de staat van de wegen.
Is het zoiets als van laos naar chiang mai ofzo?
Ok die route is dus heel slecht. Op de manier die jij aangeeft kom je er dus maar 1 keer langs, bedoel je dat?
Ik neem aan dat het beide kanten op slecht is?
Heeft ook wel wat slechte wegen, dan zie je wel veel:P!
Iemand die hier in Riung bij 17 island park geweest is, is dat de moeite waard?
Als ik voor Maumere naar labuan bajo met stops bij moni, kelimutu, riung(17 island) ongeveer een week aanhoudt is dat voldoende? Ik heb echt geen idee van de staat van de wegen.
Is het zoiets als van laos naar chiang mai ofzo?
De wegen op Flores zijn slechter dan Chieng Mai naar Laos. Reken op 30-40 km per uur gemiddeld. De weg loopt inderdaad twee kanten op en je maakt in beide gevallen net zo veel hoogtemeters (Labuan Bajo en Maumere liggen beide aan zee). Van Labuan Bajo naar Kelimutu is een paar dagen reizen, dat zou ik niet op en neer doen.
Maumere naar LB in een week kan, maar is niet zo ruim. Riung heb ik niet bezocht.
Maumere naar LB in een week kan, maar is niet zo ruim. Riung heb ik niet bezocht.
Misschien dan een hele domme vraag maar is het dan van kelimutu naar lb ook meerdere dagen?
Daar ontkom je dus niet aan.
Verder met meerdere dagen bedoel je dan elke dag zeg maar 24 uur per dag onderweg zijn?
Daar ontkom je dus niet aan.
Verder met meerdere dagen bedoel je dan elke dag zeg maar 24 uur per dag onderweg zijn?
Googlemaps zegt 10-11 uur zonder verkeer.
In de praktijk is er wel verkeer, moet je overstappen, zal de bus een paar rondjes door de stad rijden, moeten tanken, nog een paar rondje door de stad rijden, een geit inladen, 10 kippen uitladen en nog wat van die dingen
Mijn ervaring met Googlemaps in Indonesie is dat ze 1,5 - 2 keer te positief zijn. Minimaal. Ik denk dat je er met de bus zeker 25-30 uur over doet. Ik zou dat persoonlijk verdelen over 3 dagen, ook omdat ik op Flores liever 's nachts niet op weg ben.
In de praktijk is er wel verkeer, moet je overstappen, zal de bus een paar rondjes door de stad rijden, moeten tanken, nog een paar rondje door de stad rijden, een geit inladen, 10 kippen uitladen en nog wat van die dingen

Mijn ervaring met Googlemaps in Indonesie is dat ze 1,5 - 2 keer te positief zijn. Minimaal. Ik denk dat je er met de bus zeker 25-30 uur over doet. Ik zou dat persoonlijk verdelen over 3 dagen, ook omdat ik op Flores liever 's nachts niet op weg ben.
@ Kevin
Je kunt inderdaad van de boot af in labuan bajo.
Vanaf daar gaat hij weer terug naar lombok.
Heen of terug zijn ook los te boeken.
Mocht je de boot nemen, vraag dan 1 van de 2 hutten op het dek, achter de stuurhut.
Wij hadden geluk deze te hebben.
Anders zit je onderin het schip of je slaapt op een matje achterop het dek als je geen hut neemt.
Als je van Java naar bali reist met de ferry en je wilt naar lovina, houdt er dan rekening mee dat de bussen naar Den pasar altijd vertrekken omdat dat een drukke route is. Naar lovina kwam onze bus niet vol en ging dus ook niet.
De bussen vertrekken pas als deze echt vol zitten of je moet hem als charter huren. Dan betaal je de hele bus voor jezelf.
Het zijn lokale bussen die overal stoppen. Wij hebben er ca. 6 uur over gedaan om in Den pasar te komen.
Met de wat luxere hotels kan ik je niet echt verder helpen. Ik slaap meestal in basic accomodaties.

Je kunt inderdaad van de boot af in labuan bajo.
Vanaf daar gaat hij weer terug naar lombok.
Heen of terug zijn ook los te boeken.
Mocht je de boot nemen, vraag dan 1 van de 2 hutten op het dek, achter de stuurhut.
Wij hadden geluk deze te hebben.
Anders zit je onderin het schip of je slaapt op een matje achterop het dek als je geen hut neemt.
Als je van Java naar bali reist met de ferry en je wilt naar lovina, houdt er dan rekening mee dat de bussen naar Den pasar altijd vertrekken omdat dat een drukke route is. Naar lovina kwam onze bus niet vol en ging dus ook niet.
De bussen vertrekken pas als deze echt vol zitten of je moet hem als charter huren. Dan betaal je de hele bus voor jezelf.
Het zijn lokale bussen die overal stoppen. Wij hebben er ca. 6 uur over gedaan om in Den pasar te komen.
Met de wat luxere hotels kan ik je niet echt verder helpen. Ik slaap meestal in basic accomodaties.