Kledingvoorschriften Zuid-Oost Azië

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
eerstereisazie

Kledingvoorschriften Zuid-Oost Azië

Bericht door eerstereisazie »

Voor mijn reis (Thailand, Cambodja, Zuid-Vietnam, Maleisië en Singapore) wil ik graag weten of er kledingvoorschriften zijn. Dit bedoel ik niet vanuit religieus opzicht, maar meer ook voor bepaalde ziektes. Bij 3 op reis valt mij op dat ze vaak een lange broek aan hebben. Ik heb ook gehoord van een mug, welke een mens behoorlijk ziek kan maken.

Kan ik gewoon in sportbroekje daar rondlopen of hebben jullie daar andere gedachten over? :Y
Jenny
Reisexpert

Re: Kledingvoorschriften Zuid-Oost Azië

Bericht door Jenny »

Er zijn twee soorten muggen die je ziek kunnen maken. De dengue-mug die steekt overdag, en de malaria-mug in de schemering/'s nachts. Tegen malaria kun je pillen nemen (praat met de GG&GD), tegen dengue niet. DEET en bedekkende kleren helpen tegen beide soorten muggen. Maar ja, onder de douche en op het toilet ben je niet beschermd....

Een dame van dit forum heeft met dengue in het ziekenhuis is Maleisië gelegen, misschien reageert ze.

Los van die muggen, als ik door Azië reis heb ik nooit een kort shortje aan, behalve op het strand. Het is daar not-done om er 'halfnaakt' bij te lopen, en het getuigd niet echt van respect voor de lokale bevolking.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Wat betreft muggen: je zou alleen in Cambodja en Maleisisch Borneo moeten uitkijken voor malaria, dus DEET smeren, proberen onder een klamboe te slapen en malariapillen slikken. In de andere landen die je noemt komt niet of nauwelijks malaria voor. Denque heerst overal volgens mij, zolang je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt zou ik me niet al te druk maken.

Ik heb juist in mijn 6 maanden in Azie bijna alleen maar korte broeken aangehad. Ik had wel lange harembroeken die ik 's avonds droeg tegen, inderdaad, eventuele muggen (maar dat helpt niet, ze prikken er gewoon doorheen). Verder droeg ik ze in religeuze gebouwen, af en toe in Maleisië (Islamitisch, dus je wordt wat sneller aangekeken) of op minder toeristische plekken. Maar veel plekken in Azië zijn zo toeristisch, dat de korte broek gewoon bij het straatbeeld hoort. Dat het not done is, heb ik nooit meegemaakt. Zolang je er niet als een bimbo bijloopt vind ik het gewoon kunnen.

Al met al zijn er verschillende meningen maar ik denk dat je, als je eenmaal daar bent, zelf wel aanvoelt wat voor jou het beste werkt.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Die dengue-dame dat was ik : )

Inderdaad wat al eerder gezegd is, de dengue-mug steekt overdag. Veel mensen weten dit niet en smeren zich alleen rond en na zonsondergang in.
Dengue heerst in heel Azië en ik ken veel reizigers die het een of meerdere malen gehad hebben (vaak gewoon door onwetendheid), dus ik zou je adviseren om je vanaf het moment dat je opstaat tot je naar bed gaat goed in te smeren of op een andere manier te beschermen.
Probeer er gewoon voor te zorgen dat je zo weinig mogelijk gestoken wordt.
Blijf ook uit de buurt van stilstaand water. Dit is een broedplaats voor muggen.
Er is (nog) geen preventief geneesmiddel tegen dengue en als je het toch oploopt, kun je verder ook niets doen, behalve veel (heel veel) water drinken en je eventueel laten opnemen in het ziekenhuis, zodat je vocht toegediend kunt krijgen via een infuus en je je bloedplaatjes dagelijks kunt laten checken.
Ik zou me niet al te veel zorgen maken, hoor. Als je goed oppast, is de kans klein dat je dengue oploopt.
Dit geldt ook voor malaria. Hierin maakt iedereen z'n eigen keuze. Omdat ik lang (jaren) op reis was, heb ik besloten om geen malariapillen te slikken, omdat ik m'n lijf geen maandenlang wilde volpompen met die troep.
Ik had wel altijd een noodvoorraadje bij me, wat je meteen kunt innemen als je (vermoedt) dat je toch malaria hebt opgelopen.
Ik heb trouwens gewoon altijd in een korte broek en hemdje/T-shirt rondgelopen, behalve als het koud of niet gepast was : )
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
eerstereisazie

Bedankt voor jullie reactie!

Wat ik er vooral van geleerd heb en eruit haal is dat Dengue vooral overdag is en stil water een broedplaats voor hen is. Hier dus van wegblijven en vanaf opstaan tot aan slapen gaan insmeren met DEET. Malariapillen neem ik mee en deze is vooral in Cambodja en een deel van Maleisië nodig. Kledingvoorschriften qua muggen maakt niet zoveel uit want ook door lange kleding kunnen zij steken. Dus het belangrijkste is dat ik mij kleed volgens de cultuur en in religieus opzicht wanneer het ongepast zou zijn om korte kleding aan te doen.

Is DEET daar ook te halen of moet ik een flinke lading meenemen? Hoeveel DEET is p.p. ongeveer nodig voor 6 weken?
Travelator
Reisexpert

In Maleisië kun je nergens DEET kopen, omdat dat verboden is. In Thailand en Cambodja wel, maar dat is vaak maar 12 - 20%. Vietnam weet ik niet.
Als je maar zes weken gaat, zou ik je aanraden om één spuitflesje met 40% te kopen (er zijn nl geen spuitflesjes met 50%) en een stuk of 5/6 gewone flesjes van 50%. Zo kun je steeds het spuitflesje bijvullen. Is gewoon wat makkelijker. Overigens kun je bij de ANWB ook DEET kopen. Als je lid bent, is het volgens mij iets goedkoper dan bv bij de Bever. Ook bij de Xenos verkopen ze soms DEET, niet van Care Plus, maar net zo goed.
Ik deed ongeveer een week met een vol flesje. Als je regelmatig spuit/smeert, gaat het best snel.
Mocht je te weinig hebben, is in Cambodja en sommige delen van Thailand DEET te koop van het merk OFF! Dat werkte bij mij altijd heel goed en het ruikt nog lekker ook. Het is een lotion en het zit in een wit met oranje plastic flesje.
In Thailand gebruikte ik altijd Sofell, ook een lotion met een niet onaangename geur (ik kan zelf slecht tegen de geur van citronella blèh!). Dit zit in een wit met roze plastic flesje.
Van beide kun je op Google wel afbeeldingen vinden.

Travelator
Reisexpert

Overigens maakt lange kleding wel degelijk iets uit.
Ze kunnen er wel doorheen steken, maar toch minder makkelijk. Zeker als je bv een spijkerbroek draagt.
Er zijn ook merken die muggenwerende kleding verkopen. Even googelen...

eerstereisazie

Helder, dankje! Maleisië mag het niet verkocht worden, zeg je. Als ik DEET zelf meeneem uit een ander land en het in Maleisië opsmeer, mag dat dan wel?
Travelator
Reisexpert

eerstereisazie schreef:Helder, dankje! Maleisië mag het niet verkocht worden, zeg je. Als ik DEET zelf meeneem uit een ander land en het in Maleisië opsmeer, mag dat dan wel?
Geen idee eigenlijk...
Ik heb er nooit problemen mee gehad en ben héél vaak Maleisië binnengekomen met een rugzak vol DEET. Heb zelfs wel eens een stuk of 12 flesjes DEET naar Maleisië laten opsturen vanuit Nederland. Geen enkel probleem...
Ik zou me daar dus echt geen zorgen over maken.

lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Je kunt ook bij de Etos DEET kopen (huismerk), een stuk goedkoper dan van het merk CarePlus.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
SylP

Bericht door SylP »

Is er ook makkelijk muggenwerende kleding te koop in Indonesie en omringende landen..? Ik twijfel sterk of ik dit speciaal moet kopen en meenemen. Het is best duur, en ik weet nog niet zeker of ik jungletochten ga doen of niet.
Weet iemand dit..?

Groetjes
Sylvester
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb nog nooit speciale muggenwerende kleding gezien in Indonesie. Ik heb het nooit aangehad, en nooit gemist. Afhankelijk van waar ik ben gebruik ik DEET.
SylP

Bericht door SylP »

Jenny schreef:Ik heb nog nooit speciale muggenwerende kleding gezien in Indonesie. Ik heb het nooit aangehad, en nooit gemist. Afhankelijk van waar ik ben gebruik ik DEET.

Nou kijk dat is wel beter dan, dan hoef ik daar wellicht ook geen gebruik van te gaan maken.. ;-)
Ik wil alleen liever geen DEET gebruiken, of iig zo weinig mogelijk.. heb ook DEET vrij muggen spul van Care-Plus gekocht.

*O*
Travelator
Reisexpert

SylP schreef:
Jenny schreef:Ik heb nog nooit speciale muggenwerende kleding gezien in Indonesie. Ik heb het nooit aangehad, en nooit gemist. Afhankelijk van waar ik ben gebruik ik DEET.

Nou kijk dat is wel beter dan, dan hoef ik daar wellicht ook geen gebruik van te gaan maken.. ;-)
Ik wil alleen liever geen DEET gebruiken, of iig zo weinig mogelijk.. heb ook DEET vrij muggen spul van Care-Plus gekocht.

*O*
Ik hoop dat het helpt! Laat het ons weten! Ik heb nog nooit DEET-vrij spul gevonden dat de muggen van m'n lijf hield, dus hoor graag je bevindingen!
Ik werd mét DEET in ieder geval zelden gestoken.
Pas wel op, DEET kun je niet overal kopen, mocht je toch besluiten dat je het wilt gaan gebruiken. In Maleisië is het bijvoorbeeld verboden.

Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Muggenspul zonder DEET werkt vaak minder goed is mijn ervaring. Ik zou voor de zekerheid óók DEET meenemen voor als dat andere spul niet werkt. Beter DEET dan dengue of malaria. En gewone bulten zijn ook niet fijn...
Plaats reactie