Ik hoop dat jullie zo lief zijn mij nog even in de goede richting te helpen

Ik heb in totaal 3 maanden voor mijn reis. Ik vertrek op 14 januari en vlieg terug op 15 april 2015. Van 16 januari tot 20 februari zal ik in Nieuw Zeeland zijn. Hier ga ik met een busreis en wil ik nog niet teveel vast leggen. De route ligt in principe toch al vast dus daar maak ik mij niet zoveel zorgen over. Azië is wat lastiger. Er zijn namelijk veel dingen die ik wil doen, maar toen ik eens ging kijken hoeveel tijd ik dan over hou is dat helemaal niet zoveel.
Hoe mijn planning nu is:
3 nachten Bangkok bij aankomst
5 nachten voor duiken op Koh Tao (+ vervoer heen en terug)
2 nachten Bangkok voor vertrek (vertrek tijdens Thais nieuw jaar dus dit heb ik maar alvast vast gelegd)
En eigenlijk zou ik nog vrijwilligerswerk willen doen in Chang Mai van een week, maar dit zou dus ook alweer 8 nachten kosten. Dan hou ik in totaal nog 30 dagen over voor Laos en Cambodja, maar ik heb het idee dat dit te weinig zal zijn. Zal ik het vrijwilligerswerk dan maar laten vallen? Of proberen een week (of 2) langer te blijven? In principe heb ik alle tijd, maar helaas niet al het geld.
Ik heb 1500 euro gespaard voor 9 weken ZO-Azie, excl. vliegticket, vaccinaties, visum etc. Dus echt alleen verblijf/vervoer/uitjes en eten/drinken. Is het mogelijk hiermee nog iets langer te blijven denken jullie?
En in hoeverre leggen jullie altijd je reisplanning vast? Ik heb van zowel ZO-Azie als Nieuw Zeeland de lonely planet al grotendeels doorgenomen, veel op internet gezocht etc. maar ik blijf het heel moeilijk vinden om vast te leggen waar ik nu precies heen wil omdat ik geen idee heb hoe ik erover denk als ik daar eenmaal ben. Maar aan de andere kant maak ik het liefst een zo gedetailleerd mogelijke planning zodat ik het idee heb dat ik goed voorbereid ben.