Realistische planning Thailand? (en andere vragen)

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Monochrome
Vakantieganger

Realistische planning Thailand? (en andere vragen)

Bericht door Monochrome »

Lieve forumleden, ik heb al een aantal topics geplaatst en ben inmiddels gelukkig al een stuk wijzer. Maar er zijn nog een aantal vragen waar ik mee zit. Op dit moment is vooral mijn planning een beetje een probleem. Wanneer er nog vragen bij komen zal ik ze gewoon in dit topic plaatsen zodat ik jullie niet plat blijf stalken.

Ik hoop dat jullie zo lief zijn mij nog even in de goede richting te helpen O-)

Ik heb in totaal 3 maanden voor mijn reis. Ik vertrek op 14 januari en vlieg terug op 15 april 2015. Van 16 januari tot 20 februari zal ik in Nieuw Zeeland zijn. Hier ga ik met een busreis en wil ik nog niet teveel vast leggen. De route ligt in principe toch al vast dus daar maak ik mij niet zoveel zorgen over. Azië is wat lastiger. Er zijn namelijk veel dingen die ik wil doen, maar toen ik eens ging kijken hoeveel tijd ik dan over hou is dat helemaal niet zoveel.

Hoe mijn planning nu is:
3 nachten Bangkok bij aankomst
5 nachten voor duiken op Koh Tao (+ vervoer heen en terug)
2 nachten Bangkok voor vertrek (vertrek tijdens Thais nieuw jaar dus dit heb ik maar alvast vast gelegd)

En eigenlijk zou ik nog vrijwilligerswerk willen doen in Chang Mai van een week, maar dit zou dus ook alweer 8 nachten kosten. Dan hou ik in totaal nog 30 dagen over voor Laos en Cambodja, maar ik heb het idee dat dit te weinig zal zijn. Zal ik het vrijwilligerswerk dan maar laten vallen? Of proberen een week (of 2) langer te blijven? In principe heb ik alle tijd, maar helaas niet al het geld.

Ik heb 1500 euro gespaard voor 9 weken ZO-Azie, excl. vliegticket, vaccinaties, visum etc. Dus echt alleen verblijf/vervoer/uitjes en eten/drinken. Is het mogelijk hiermee nog iets langer te blijven denken jullie?

En in hoeverre leggen jullie altijd je reisplanning vast? Ik heb van zowel ZO-Azie als Nieuw Zeeland de lonely planet al grotendeels doorgenomen, veel op internet gezocht etc. maar ik blijf het heel moeilijk vinden om vast te leggen waar ik nu precies heen wil omdat ik geen idee heb hoe ik erover denk als ik daar eenmaal ben. Maar aan de andere kant maak ik het liefst een zo gedetailleerd mogelijke planning zodat ik het idee heb dat ik goed voorbereid ben.
Erik
Site Admin

Re: Realistische planning Thailand? (en andere vragen)

Bericht door Erik »

Het lijkt me dat je nu vrij lang in Bangkok bent. Misschien dat je hier wat minder dagen kunt verblijven zeker aangezien je er regelmatig terug gaat komen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik zou beslist zo min mogelijk vastleggen voor Zuidoost Azië. Zoals je zelf aangeeft weer je niet wat je daar wilt.

30 dagen voor Laos en Cambodja is niet heel ruim. Je hebt een budget van 23 euro per dag, zeker als je in je eentje reist is dat helemaal niet ruim. Ook omdat je nog wilt duiken.

Snel reizen kost meer dan langzaam reizen, dat is ook iets wat je in je achterhoofd moet houden.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Monochrome
Vakantieganger

Mee eens hoor Erik! Ik kom alleen om 01:00 's nachts aan dus ik dacht "misschien is het fijn om dan even bij te komen" maar 2 nachten is dan ook wel genoeg? En als ik terug ga zou ik 1 nacht ook prima vinden maar maakte me een beetje zorgen over reizen tijdens Thais nieuw jaar. Of denken jullie dat dit niet voor problemen gaat zorgen?

O en Jenny, denk je echt dat het te weinig is? Ik heb nog een buffer van € 500,- maar daar wil ik liever geen gebruik van maken en las overal dat iedereen nog geen 1000 euro per maand kwijt was. Maar dat is dan te optimistisch? Misschien dat ik dan beter daar kan besluiten of ik nog wil duiken want qua route is het ook niet erg logisch. Lijkt me alleen zo ontzettend gaaf en zou wel balen als ik dat moet Latem schieten!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Er is een verschil tussen 1000 euro per maand en nog geen 750 ;)

De meeste budgetten zijn gebaseerd op reizen met zijn tweeën. Dan deel ke kosten van een kamer, de taxi/tuktuk van het station naar je hotel, afdingen gaat makkelijker enz.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik heb heel lang alleen door ZO Azië gereisd en mijn uitgaven waren heel wisselend...
Er waren maanden bij dat ik heel zuinig heb gedaan en uitkwam op zo'n 700 per maand (op basis van 1 persoon dus).
Maar er zitten ook maanden bij waarin ik wel 1600 per maand heb uitgegeven. Ik heb toen een live-aboard gedaan en samen met een vriendin gereisd die echt op vakantie was en dus niet op de centjes wilde letten, vandaar.
Mijn gemiddelde tussen januari 2014 en juli 2014 is 980 euro per maand. En ik heb over het algemeen niet extreem zuinig gedaan.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Tomm
Wereldreiziger

Bericht door Tomm »

Hmm 1500,- lijkt me ook een beetje krap idd. Het is voor thaise begrippen veel geld, maar mijn ervaring van 2013 thailand is zolang je alleen reist zoals travelater als zei kant het goedkoop maar als je in een gezellig clubje beland met andere backpackers kunnen je uitgaven opeens omslaan, ik spreek uit ervaring. En je wil toch leuke dingen doen, en daarbij tikken de kleine dingen ook wel aan alleen heb je dat niet zo snel door. Ik persoonlijk zou voor iets meer geld meenemen gaan, ook ivm onverwachte uitgaven.

Maar iig super veel plezier, is een geweldig mooi en vriendelijk land :).
piepert
Reiziger
Contacteer:

Bericht door piepert »

Toen ik naar Zo-Azië ging had ik ongeveer hetzelfde dagbudget in gedachten. In Maleisië ging dat vrij makkelijk, omdat ik daar langzaam reisde en niet veel (qua uitstapjes, feesten, enz) heb gedaan. In Thailand ging het volledig fout wat betreft het gestelde dagbudget. Dit door een duikcursus, een feestje hier en daar, Thais oud en nieuw en het vele gereis van A naar B. Hetzelfde gebeurde in Vietnam.
Ik reisde ook alleen en wat hier al is gezegd is de kans erg groot dat je in een gezellige en leuke groep terecht komt, wat ervoor zorgt dat je toch meer gaat uitgeven. Gelukkig bepaal je altijd zelf nog wat je wel en niet doet. Plus dat je bijvoorbeeld heel vaak gratis water kan bijvullen, goedkope en prima hostels inclusief ontbijt hebt, gratis stadsvervoer en meer van dit soort dingen. Dat drukt toch een beetje de kosten, maar vergt ietwat meer inspanning om dit uit te zoeken.
*O* *O* *O*
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Twee nachten bangkok is echt te weinig hoor...ook al kom je er nog eens terug. Hou rekening dat je je de eerste dagen omwille van jetlag minder goed kan voelen
Monochrome
Vakantieganger

Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik gewoon nu even nog niets vast leg verder behalve dus m'n verblijf in Bangkok, maar dit kan ik tot 2 dagen voor aankomst wijzigen. Mijn plan was dus eigenlijk eerst te gaan duiken maar misschien dat ik dit tot het laatst bewaar en kijk of ik hier nog tijd en/of geld voor heb. Mijn budget kan ik niet heel veel meer aan veranderen omdat ik momenteel geen werk meer heb en het is lastig om voor 3/4 weken nog iets te vinden. Tips om wat te bezuinigen zijn welkom haha!
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Enkele tips om te bezuinigen:

* In Thailand staan overal waterautomaten waar je voor 1 of 2 Baht je fles kunt vullen. Een fles bij 7/11 kost zo'n 15 Baht.
Als je elke dag 2 of 3 liter water per dag drinkt, scheelt dat uiteindelijk best een een hoop.

* Ga eten op de night markets. Vaak heb je daar voor 35-45 Baht een goede maaltijd. In een restaurant betaal je al gauw 80-100 Baht.

* Haal biertjes of andere drankjes bij de 7/11 in plaats van in een restaurant. Scheelt vaak de helft.

* Slaap in dorms in plaats van privé bungalows.

Zijn vast nog wel meer tips!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
piepert
Reiziger
Contacteer:

Bericht door piepert »

In de nacht van a naar b reizen in plaats van overdag. Scheelt hostel kosten.
*O* *O* *O*
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Niet uitgaan, niet duiken, geen alcohol drinken en naar weinig fris. Reizen met het OV en niet met toertjes. Langzaam reizen. Ter plekke een reisgenoot vinden om de kosten te drukken. Veel lopen.

Beknibbel echter niet op alles: je moet ook genieten!
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Ik heb een artikel geschreven over hoe te besparen tijdens het backpacken. Erg handig om erbij te pakken! De link naar mijn website staat in het onderschrift.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Monochrome
Vakantieganger

Wow wat een tips *O* alcohol drink ik gelukkig toch niet dus dat scheelt, ben ook niet zo'n partyganger. Handige tip van die waterautomaten! Ik heb sowieso al zelf een bidon mee dus kan ik die lekker vullen. O en lisette, jouw site heb ik al grondig doorgespit! :Y
Plaats reactie