Nieuw Zeeland op de fiets

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
Plaats reactie
Marijn
Wereldreiziger

Nieuw Zeeland op de fiets

Bericht door Marijn »

Hey Lilian, leuk plan! Ik heb redelijk wat fietsers gezien in NZ en het lijkt me een hele uitdaging. Moet wel zeggen dat het gerust zwaar zal zijn, want zo plat als hier in NL is het daar natuurlijk niet :D Ik ben zelf een keertje een kleine dag over de wegen en ooki wat binnenweggetjes gaan fietsen, was erg mooi maar het viel me niks mee zo zwaar was het toch nog. En ik fiets hier en NL toch zeer regelmatig. Maargoed, met een beetje conditie en doorzettingsvermogen moet het toch goed mogelijk zijn! Kom je ook nog eens afgetrained terug! :lol: Ik zou in iedergeval NIET gaan fietsen als kostenbesparing een van je belangrijkste argumenten is... een beetje fiets met goede tassen enzo zal toch ook wel het nodige kosten.

Veilig tjah. Er zijn met name op het zuider eiland al zeer weinig goede wegen, dus fietspaden zul je zeker niet vinden. Dit betekent dat je gewoon op de 'snelweg' fietst, vergelijkbaar met een provinciale weg in NL. De auto's rijden dus vlak langs je en hoewel er dus wel meer mensen zijn die het doen, is het niet helemaal ongevaarlijk. Mocht er wat gebeuren dan rijden er wel genoeg auto's zodat iemand je kan helpen. Voor meer info zou ik kijken bij tourism office van nieuw zeeland, stuur ze een mailtje ofzo? Verder zal er ook vast wel een boek / reisgids over bestaan!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Marijn heeft al veel dingen aangestipt.

Wij zijn verschillende ervaren fietsers tegen gekomen die de "bergetappes" flink pittig vonden! We hebben ze zien ploeteren.....en daar moet je echt intens van houden anders is fietsen niet leuk!

Verder ben je waarschijnlijk meer kwijt aan een goede fiets en bagage karretje dan aan een 10de hands auto.

Ze fietsen allemaal met zo'n oranje vlaggetje op de fiets en volgens mij is een veiligheidsvest ook verplicht.
Omdat je dus op de gewone weg rijd is dit wel zo handig want het maakt je veel zichtbaarder voor de automobilisten. Ze zijn daar natuurlijk een stuk minder gewend qua fietsers dan wij gekke nederlanders.

Op een aantal mooie slingerstukjes heb ik wel wat zorgwekkende dingen gezien. sommige bergweggetjes zijn smal maar de locals kennen ze als hun broekzak....en gaan er voor het gemak van uit dat ze geen tegenliggers hebben.
Ze knallen dus om een bergbocht zonder te zien wat er aan de andere kant is.

N-Z is nu ook weer niet zo dun bevolkt dat je een dag niemand tegen komt. Maar je moet wel plannen dat je door dorpjes komt die een supermarkt hebben en weten waar slaap plekken zijn.

als je van fietsen houd en alle tijd hebt lijkt het me een prachtige manier om N-Z te zien. Maar dan moet je dat fietsen dus echt leuk vinden en in Europa ook al met liefde door de alpen fietsen.

gr rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Marliekedevries

Nieuw-Zeeland op de fiets

Bericht door Marliekedevries »

Haii!

Ik heb een vraagje: Heeft er iemand ervaring met fietsen door Nieuw Zeeland of tips welke routes te volgen.
De meeste routes die ik kan vinden zijn bedoeld om met de auto te doen en ik heb niet zoveel trek in auto's ontwijken op de snelweg gedurende 3,5e maand.

Mijn vriend en ik gaan half januari tot eind april rondtouren in Nieuw Zeeland en willen dit zeer low budget doen als extra uitdaging.
Dit betekent dus fietsen, wildkamperen, dumpsterdiving en vooral een hele mooie ervaring opdoen.
Omdat Nieuw Zeeland groot is en ook nog eens uit 2 eilanden bestaat zullen wij dus keuzes moeten maken.

Beiden willen we graag de westkust van beide eilanden zien, maar ja de oostkant heeft ook veel bijzonders te bieden.
Wie weet of het haalbaar is om de hele loop om Nieuw Zeeland te doen.

70-100 km per dag is goed haalbaar maar we willen ook de tijd kunnen nemen om langer in bepaalde plaatsen te kunnen blijven die bijzonderheden te bieden hebben (vulkanen, grotten, wijngaarden, nationale parken etc etc)

Wie o wie heeft ervaringen, tips of adviezen? Dit is zeer welkom

Vriendelijke bedankt!

Marlieke
travelingdutchess.com
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Re: Nieuw Zeeland op de fiets, 3,5 maand

Bericht door Moira »

Hallo,

Waarschijnlijk de grootste rede dat je hier weinig informatie over fietsen vind is omdat het best gevaarlijk is.
Ik woon zelf in Auckland en ik durf niet te fietsen omdat de automobilisten totaal niet gewend zijn aan fietsers. Dus er gebeuren ook veel ongelukken zo is er pas geleden nog een vrachtwagen over een fietser heen gereden.
Verder zal het ook komen omdat het hier een en al berg op en af is en ook nog eens veel bochten. Ik weet wel dat er bedrijven zijn die korte trips doen met fietsen. Tijdens de tijd dat je wil gaan zijn er ook giga veel campervans die hier rondrijden. De wegen zijn echt gebouwd op auto's en fietspaden kennen we wel maar niet heel goed. Die zijn er inmiddels wel meer maar nog lang niet genoeg.
Dat is voor mij ook de rede geweest dat ik mijn rijbewijs ben gaan halen omdat ik het gewoonweg doodeng vind en ik mis het fietsen elke dag dat is waarom ik nu een hometrainer heb zodat ik toch nog af en toe kan fietsen. Leuk detail is dat ik in februari in Nederland was en ik de hele vakantie elke dag ging fietsen zo lekker is het in Nederland fietsen.
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

Een goeie vriendin van mij heeft afgelopen jaar 6 maanden door NZ gefietst en vond het fantastisch. Wel veel over de auto wegen omdat er vaak geen alternatief is.

Zelf vond ik de wegen in NZ buiten de grote steden erg rustig. Dus als je de 3 grote steden vermijd is het in mijn optiek (als fanatieke fietser) zeer goed te doen.
Een veel beter land dan Nz om te fietsen met je tentje zal je niet snel vinden.

De westkust van het zuider eiland vind ik een must, super mooi en afwisselend. Noorder eiland ben ik door het midden gegaan dus kan niet zeggen over de westkust daar.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Het is erg persoonlijk maar wij hebben veel in Nieuw Zeeland met de auto rond gereden en vonden het altijd zeer eng om langs te fietser te moeten rijden omdat ze er opeens zijn. Ze zeggen hier altijd als je een dood wens hebt ga je fietsen en dat komt van de Kiwi's zelfs vandaan.
Plaats reactie