Uitschrijven uit gemeentelijke administratie

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Metor
Wereldreiziger

Re: Uitschrijven uit burgerregister?

Bericht door Metor »

Ben zelf al 2 jaar weg en niet uitgeschreven. Maak geen gebruik van financiele instanties en val dus ook niet op. Mocht ik wel gepakt worden dan is dat zo en neem de boete voor lief.
In mijn familie is de nodige ervaring met langer verblijf in het buitenland. En afhankelijk van werk, financiele hulp, is het soms verstandig wel/niet uit te schrijven.

Zal dus niet adviseren om de wet (uitschrijven verplicht) niet na te leven maar heb er bewust voor gekozen om het niet te doen.
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Even een vraag hier over:
Als je langer dan 8 maanden weg gaat, moet je je dus officieel uitschrijven.
Dan hoef je geen zorgverzekering te hebben, maar krijg je dus ook geen zorgtoeslag.
Je moet dan een reisverzekering met extra zorgkostendekking hebben.

Als je je niet uitschrijft, houd je je zorgverzekering en ontvang je je zorgtoeslag.
Als de instanties het zien, moet je je zorgtoeslag terugbetalen. Vervelend, maar geen ramp.

Maar als je een ongeluk krijgt in bijvoorbeeld de tiende maand van je reis, ben je dus eigenlijk niet meer verzekerd voor de zorg (omdat je geen recht had op een zorgverzekering). Je zorgverzekeraar gaat natuurlijk uitzoeken of je recht hebt op de zorgverzekering; uiteindelijk willen ze natuurlijk niets meer uitkeren dan wettelijk verplicht is.

Een reisverzekering met extra zorgdekking lijkt mij dus sowieso nodig als je langer dan 8 maanden gaat reizen. Of maak ik hier een denkfout?
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Laat mijn vorige vraag maar zitten. Als je reist en je je niet op een bepaalde plek vestigt zal je geen probleem hebben. Anders dan bij een situatie zoals die van Aussie.
gerrit3362

Uitschrijven uit gemeentelijke administratie

Bericht door gerrit3362 »

Is het nodig, wenselijke, slim om je uit te laten schrijven bij het burgerloket gemeentezaken van je gemeente als je een jaar weg gaat ? Wie kan mij daar verder mee helpen ? P.s. ik woon nog thuis !!!
Wat de gemeente ambtenaar gaat zeggen weet ik nog niet, dat komt nog !
groet gerrit en alvast bedankt voor je reacteis
ketting
Reisexpert

Re: Uitschrijven uit gemeentelijke administratie

Bericht door ketting »

Als je meer dan 8 maanden uit Nederland weg gaat dan hoor je je uit te schrijven. Of dat slim is, is een tweede.
KeimennaH

Bericht door KeimennaH »

Ik vertrek over 2 weken voor onbepaalde tijd op reis en heb mij uitgeschreven.
Ook ik woon nog thuis met mijn moeder en zij betaald daar bepaalde kosten voor 2'personen.
Woonbelasting oid. Doordat ik dus ben uitgeschreven hoeft zij dus minder geld te betalen.

Ik heb dit dus voornamelijk gedaan om haar wat kosten te besparen,
En ik werkelijk geen idee heb wanneer ik terug kom.
chrisdevries

Bericht door chrisdevries »

Wij verhuizen altijd naar mijn ouders.
Kuess
Wereldreiziger

Bericht door Kuess »

Ik krijg zo langzamer hand het gevoel dat die 8 maanden regel aan vernieuwing toe is. Meer en meer mensen gaan voor een jaar weg. Ik hoor nooit iemand praten over "8 maanden".... Zelfs als een student weg zou gaan voor een "schooljaar" zou het al om 10 maanden gaan.
.:: Sapere Aude ::. - Horatius 20BC
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Het is inderdaad een beetje een rare regel.
margoos

Bericht door margoos »

Erik dat hangt helemaal af van hoe en wat. Laat je je uitschrijven, wat je moet doen als je langer dan 8 maanden weg bent, maar dan wordt je in de toekomst gekort op je AOW (ik geloof 2 % per jaar), uitgeschreven zijn heeft behalve het niet betalen van reinigingsbelasting, geen enkel voordeel. Laat je je uitschrijven dan kan je je ziekteverzekering stoppen. Het is mij niet duidelijk of de verzekering betaalt als je in het buitenland ziek wordt. Dat was eerst wel zo, maar ik geloof dat ze dat willen veranderen. Hebben je ouders er geen probleem mee dat je bij hun blijft ingeschreven, zij betalen reinigingsbelasting etc., dan zou ik me niet laten uitschrijven.
Sterkte met het organiseren. Margo
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

In februari 2014 is er een nieuwe wet aangenomen die vanaf 1 juli 2015 van kracht wordt.
Deze wet zegt dat AOW'ers die samenwonen met een of meer kinderen gekort gaan worden op hun pensioenuitkering; de zogenaamde "mantelzorgboete". Het gaat om het (enorme) bedrag van 300 euro per pensioengerechtigde ouder.
Houd hier rekening mee als je wilt gaan reizen en bij je ouder(s) ingeschreven wilt blijven staan. Je ouder(s) kunnen door deze maatregel flink in de problemen komen...
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
margoos

Bericht door margoos »

goed te weten, dank je
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Travelator schreef:In februari 2014 is er een nieuwe wet aangenomen die vanaf 1 juli 2015 van kracht wordt.
Deze wet zegt dat AOW'ers die samenwonen met een of meer kinderen gekort gaan worden op hun pensioenuitkering; de zogenaamde "mantelzorgboete". Het gaat om het (enorme) bedrag van 300 euro per pensioengerechtigde ouder.
Houd hier rekening mee als je wilt gaan reizen en bij je ouder(s) ingeschreven wilt blijven staan. Je ouder(s) kunnen door deze maatregel flink in de problemen komen...
bron? Ik weet niet anders dan dat ie bijna is gesneuveld in de Eerste Kamer en behandeling is uitgesteld
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

menasil schreef:
Travelator schreef:In februari 2014 is er een nieuwe wet aangenomen die vanaf 1 juli 2015 van kracht wordt.
bron? Ik weet niet anders dan dat ie bijna is gesneuveld in de Eerste Kamer en behandeling is uitgesteld
Bron: Mijn ouders, bij wie ik sta ingeschreven en die sinds kort allebei pensioengerechtigd zijn, de ANBO, waar mijn vader als vrijwilliger werkt, en het www...
Klopt mijn informatie niet? Ik hoop het! :Y
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Net even nagezocht op de website van anbo, voorlopig is deze 'mantelzorgboete' uitgesteld tot 1 juli 2016.
Plaats reactie