Rondreis vanaf Cancun Mexico
Rondreis vanaf Cancun Mexico
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum.
Heb al gezocht op het forum en kom veel gelijkwaardige vragen tegen. Toch besloten een eigen vraag aan te maken, om de informatie te krijgen die op mijn reis van toepassing is.
24 januari 2015 vliegen mijn vrouw en ik naar Cancun in Mexico. Onze aankomst is diezelfde dag omstreeks 14:50 uur. Tickets zijn reeds geboekt. (Met dank aan de ticketsale)
Op 8 februari 2015 vliegen wij om 20:00 uur weer terug naar Amsterdam.
Wij weten nog niet precies hoe onze reis er uit komt te zien, daarom zoek ik advies op dit forum.
Natuurlijk heb ik zelf al iets in mijn hoofd. Echter weet ik niet of dit qua reistijd en reistijden realistisch is. Ook wil ik advies of de bestemmingen en routes aan te raden zijn ivm de veiligheid.
Voor jullie beeldvorming, wij zijn niet van de strandvakantie. Wij houden van natuur, geschiedenis, authentiek en cultuur. Wij willen graag Iets van de Maya's zien, het echte Mexico ervaren en mooie natuur bekijken. JE ontkomt niet aan de toerisme, maar ik wil geen mier in een mierenhoop zijn. De vakantie wil ik wel eindigen op het strand, maar dan denk ik aan een stil paradijsje.. Wij reizen vermoedelijk met OV.
Mijn idee over de reis:
Dag 1: Aankomst Cancun omstreeks 14:50 uur. Transfer van luchthaven naar Carmen del Playa voor de eerste overnachting. (In de avond lekker eten en een leuke kroeg/discotheek opzoeken)
Dag 2: Vroege bus naar Merida. Onderweg mogelijkheid om 2 uur Chichen Itza te bekijken.
Is Chichen Itza echt de moeite? Of te toeristisch en kan ik hem beter skippen?
Wij zijn voornemend in Merida enkel een rondje door de stad te lopen, de beroemde markt te bekijken en een hangmat te kopen.
Zijn er bijzondere plekken rond Merida die wij gezien moeten hebben?
Dag 3: Bus van Merida naar Campeche. Stad bekijken in de middag
Dag 4: Bus van Campeche naar Palenque
Dag 5: Omgeving Palenque
Dag 6: Jungle trip
Dag 7: Bus van Palenque naar San Cristobal de Las Casas. Stad bekijken in de middag
Dag 8: Bus (en boot?) van San Cristobal de Las Casas naar Flores
Dag 8: Bezoek Tikal en omgeving
Dag 9 tot 12: Bus en boot van Flores naar Caye Caulker
Dag 13: Boot en bus van Caye Caulker naar Tulum
Dag 14 tot 17: Bus en boot van Tulum naar Isla Holbox
Dag 17: Boot en bus naar Cancun voor inchecken omstreeks 17:00 uur voor de vlucht naar Amsterdam
Is dit realistisch?
Mis ik nu belangrijke dingen/plaatsen? (verkeerde prioriteiten)
Wat adviseren jullie aan ons om te bekijken? (mooie steden of gebieden)
Wat zouden jullie schrappen?
Wat zouden jullie toevoegen?
Zijn de routes en bestemmingen veilig om met het OV te reizen?
Hebben jullie tips om effectief te reizen?
Alvast bedankt!
Groetjes, Bram
Ik ben nieuw op dit forum.
Heb al gezocht op het forum en kom veel gelijkwaardige vragen tegen. Toch besloten een eigen vraag aan te maken, om de informatie te krijgen die op mijn reis van toepassing is.
24 januari 2015 vliegen mijn vrouw en ik naar Cancun in Mexico. Onze aankomst is diezelfde dag omstreeks 14:50 uur. Tickets zijn reeds geboekt. (Met dank aan de ticketsale)
Op 8 februari 2015 vliegen wij om 20:00 uur weer terug naar Amsterdam.
Wij weten nog niet precies hoe onze reis er uit komt te zien, daarom zoek ik advies op dit forum.
Natuurlijk heb ik zelf al iets in mijn hoofd. Echter weet ik niet of dit qua reistijd en reistijden realistisch is. Ook wil ik advies of de bestemmingen en routes aan te raden zijn ivm de veiligheid.
Voor jullie beeldvorming, wij zijn niet van de strandvakantie. Wij houden van natuur, geschiedenis, authentiek en cultuur. Wij willen graag Iets van de Maya's zien, het echte Mexico ervaren en mooie natuur bekijken. JE ontkomt niet aan de toerisme, maar ik wil geen mier in een mierenhoop zijn. De vakantie wil ik wel eindigen op het strand, maar dan denk ik aan een stil paradijsje.. Wij reizen vermoedelijk met OV.
Mijn idee over de reis:
Dag 1: Aankomst Cancun omstreeks 14:50 uur. Transfer van luchthaven naar Carmen del Playa voor de eerste overnachting. (In de avond lekker eten en een leuke kroeg/discotheek opzoeken)
Dag 2: Vroege bus naar Merida. Onderweg mogelijkheid om 2 uur Chichen Itza te bekijken.
Is Chichen Itza echt de moeite? Of te toeristisch en kan ik hem beter skippen?
Wij zijn voornemend in Merida enkel een rondje door de stad te lopen, de beroemde markt te bekijken en een hangmat te kopen.
Zijn er bijzondere plekken rond Merida die wij gezien moeten hebben?
Dag 3: Bus van Merida naar Campeche. Stad bekijken in de middag
Dag 4: Bus van Campeche naar Palenque
Dag 5: Omgeving Palenque
Dag 6: Jungle trip
Dag 7: Bus van Palenque naar San Cristobal de Las Casas. Stad bekijken in de middag
Dag 8: Bezoek Tikal en omgeving
Dag 9 tot 12: Bus en boot van Flores naar Caye Caulker
Dag 13: Boot en bus van Caye Caulker naar Tulum
Dag 14 tot 17: Bus en boot van Tulum naar Isla Holbox
Dag 17: Boot en bus naar Cancun voor inchecken omstreeks 17:00 uur voor de vlucht naar Amsterdam
Is dit realistisch?
Mis ik nu belangrijke dingen/plaatsen? (verkeerde prioriteiten)
Wat adviseren jullie aan ons om te bekijken? (mooie steden of gebieden)
Wat zouden jullie schrappen?
Wat zouden jullie toevoegen?
Zijn de routes en bestemmingen veilig om met het OV te reizen?
Hebben jullie tips om effectief te reizen?
Alvast bedankt!
Groetjes, Bram
Re: Rondreis vanaf Cancun Mexico
Het lijkt mij een flinke route voor de tijd die je hebt. In dit topic kun je onze route zien voor drie weten en ongeveer dezelfde route: advies-mexico-guatemala-honduras-belize ... 27065.html (onderaan kun je het reisschema downloaden).
Chichen Itza is toeristisch, maar ik vond het nog steeds de moeite waard om te bezoeken. Als je je stoort aan veel mensen, ga dan zo vroeg of zo laat mogelijk op de dag. Dan zijn alle dagbussen weg en zijn er veel minder mensen.
Voor Merida, lees even dit artikel: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/me ... 14335.html
Ik zou de route nog wat aanpassen. Kijk even naar ons schema, dat was op zich vrij efficient / snel.
Routes zijn relatief veilig te bereizen met het OV. Wij hebben alles met locale bussen gedaan en af en toe een snelle shuttle om tijd te winnen. Hoe meer geld je uitgeeft hoe beter vervoer je hebt en hoe sneller je reist. Zelf zou ik alles van waarde thuis laten. Sieraden (zelfs kettinkjes en ringen en horloges). Er bestaat altijd een kans dat je het moet inleveren als je op een verkeerd moment op de verkeerde plaats bent. Los daarvan is het goed te bereizen met gezond verstand. Wij hebben er b.v. ook voor gekozen niet s' avonds of s' nachts te reizen en waar mogelijk wat meer betaald.
Chichen Itza is toeristisch, maar ik vond het nog steeds de moeite waard om te bezoeken. Als je je stoort aan veel mensen, ga dan zo vroeg of zo laat mogelijk op de dag. Dan zijn alle dagbussen weg en zijn er veel minder mensen.
Voor Merida, lees even dit artikel: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/me ... 14335.html
Ik zou de route nog wat aanpassen. Kijk even naar ons schema, dat was op zich vrij efficient / snel.
Routes zijn relatief veilig te bereizen met het OV. Wij hebben alles met locale bussen gedaan en af en toe een snelle shuttle om tijd te winnen. Hoe meer geld je uitgeeft hoe beter vervoer je hebt en hoe sneller je reist. Zelf zou ik alles van waarde thuis laten. Sieraden (zelfs kettinkjes en ringen en horloges). Er bestaat altijd een kans dat je het moet inleveren als je op een verkeerd moment op de verkeerde plaats bent. Los daarvan is het goed te bereizen met gezond verstand. Wij hebben er b.v. ook voor gekozen niet s' avonds of s' nachts te reizen en waar mogelijk wat meer betaald.
Bedankt voor jouw reactie en tips Eric.
Het is dus niet verstandig mijn Digitale Spiegelreflex mee te nemen?... Ik ben fanatiek fotograaf en wilde juist prachtige foto's maken..
Verder zijn wij niet zo van de sierraden... Dat zit dus wel goed.
Jouw route ziet er leuk uit. Ik begrijp wat je bedoelt met de 'drukte' van ons schema. Ik wil niet alleen maar onderweg zijn..
Wat zou jij aan de route veranderen? Een dagje minder op Caye Caulker is niet erg. Misschien nog een plek die minder de moeite waard is schrappen?
Jij hebt inderdaad een aantal 'rustdagen'. Dat is ook wel erg lekker!
We willen proberen redelijk low budget te reizen.
Verder misschien handig te vermelden dat we beide erg sportief zijn en 30 jaar jong..
Het is dus niet verstandig mijn Digitale Spiegelreflex mee te nemen?... Ik ben fanatiek fotograaf en wilde juist prachtige foto's maken..
Verder zijn wij niet zo van de sierraden... Dat zit dus wel goed.
Jouw route ziet er leuk uit. Ik begrijp wat je bedoelt met de 'drukte' van ons schema. Ik wil niet alleen maar onderweg zijn..
Wat zou jij aan de route veranderen? Een dagje minder op Caye Caulker is niet erg. Misschien nog een plek die minder de moeite waard is schrappen?
Jij hebt inderdaad een aantal 'rustdagen'. Dat is ook wel erg lekker!
We willen proberen redelijk low budget te reizen.
Verder misschien handig te vermelden dat we beide erg sportief zijn en 30 jaar jong..
Aangepast:
Wij zijn voornemend diezelfde dag in Merida een rondje door de stad te lopen, de beroemde markt te bekijken en een hangmat te kopen. (zondag)
Dag 3: Omgeving Merida en Cinotes
Dag 4: Bus van Merida naar Campeche. Stad bekijken in de middag
Dag 5: Bus van Campeche naar Palenque. Stad bekijken na aankomst
Dag 6: Omgeving Palenque en Jungle trip
Dag 9: Bezoek Tikal en omgeving (jungle)
Dag 10: Bus en boot van Flores naar Caye Caulker
Dag 11: Duiken op Caye Caulker
Dag 12: Boot en bus van Caye Caulker naar Tulum
Dag 13: Tulum en omgeving
Dag 14: Bus en boot van Tulum naar Isla Holbox
Dag 15 en 16: Isla Holbox (Duiken/snorkelen en chillen aan het strand)
Het aantal dagen op Caye Caulker kunnen omgewisseld worden met Isla Holbox.
Of kunnen wij beter, gelet op het aantal reisdagen, ons enkel beperken tot Mexico?! (Tikal en Caye Caulker schijnen toch wel echt de moeite waard te zijn....)
Palenque en/of San Christobal en/of Campeche schrappen?
Wij zijn voornemend diezelfde dag in Merida een rondje door de stad te lopen, de beroemde markt te bekijken en een hangmat te kopen. (zondag)
Dag 3: Omgeving Merida en Cinotes
Dag 4: Bus van Merida naar Campeche. Stad bekijken in de middag
Dag 5: Bus van Campeche naar Palenque. Stad bekijken na aankomst
Dag 6: Omgeving Palenque en Jungle trip
Dag 9: Bezoek Tikal en omgeving (jungle)
Dag 10: Bus en boot van Flores naar Caye Caulker
Dag 11: Duiken op Caye Caulker
Dag 12: Boot en bus van Caye Caulker naar Tulum
Dag 13: Tulum en omgeving
Dag 14: Bus en boot van Tulum naar Isla Holbox
Dag 15 en 16: Isla Holbox (Duiken/snorkelen en chillen aan het strand)
Het aantal dagen op Caye Caulker kunnen omgewisseld worden met Isla Holbox.
Of kunnen wij beter, gelet op het aantal reisdagen, ons enkel beperken tot Mexico?! (Tikal en Caye Caulker schijnen toch wel echt de moeite waard te zijn....)
Palenque en/of San Christobal en/of Campeche schrappen?
Ik denk dat je nog vrij veel onderweg bent. Aangezien je de hele route wilt maken ook niet heel vreemd. Sommige afstanden zijn best lang en ik denk dat je ook soms een break wil hebben. Less is more
Wanneer je Palenque en San Cristobal de Las Casas zou laten schieten zou je misschien je tijd rustiger en fijner kunnen besteden in Yucatan en Belize (misschien met een uitspatting naar Flores). Deze plaatsen liggen namelijk net iets te ver weg. Ben benieuwd wat anderen hier over te zeggen hebben.
Het lijkt mij zonde om maar één dag op Caye Caulker te verblijven. Heel het eiland is ingesteld op relaxen dus dat zou je ten minste een dag moeten doen. Toen wij er waren kon je ook niet iedere dag duiken (of duiken op de blue hole) ook iets waar je rekening mee moet houden misschien.
Je kunt wel je camera meenemen, maar zorg dat je deze in zo onopvallend mogelijke tas meeneemt. Wij hadden een normale rugzak dat ook een camera tas was. In Mexico en Belize valt het allemaal erg mee, maar Guatemala is wat dat betreft wat risicovoller.
Low budget reizen is goed te doen, maar betekent ook dat je wat langer onderweg ben en dus meer tijd nodig hebt.

Wanneer je Palenque en San Cristobal de Las Casas zou laten schieten zou je misschien je tijd rustiger en fijner kunnen besteden in Yucatan en Belize (misschien met een uitspatting naar Flores). Deze plaatsen liggen namelijk net iets te ver weg. Ben benieuwd wat anderen hier over te zeggen hebben.
Het lijkt mij zonde om maar één dag op Caye Caulker te verblijven. Heel het eiland is ingesteld op relaxen dus dat zou je ten minste een dag moeten doen. Toen wij er waren kon je ook niet iedere dag duiken (of duiken op de blue hole) ook iets waar je rekening mee moet houden misschien.
Je kunt wel je camera meenemen, maar zorg dat je deze in zo onopvallend mogelijke tas meeneemt. Wij hadden een normale rugzak dat ook een camera tas was. In Mexico en Belize valt het allemaal erg mee, maar Guatemala is wat dat betreft wat risicovoller.
Low budget reizen is goed te doen, maar betekent ook dat je wat langer onderweg ben en dus meer tijd nodig hebt.
Hoi Erik,
Bedankt voor wederom een uitgebreid en goed ondersteundend advies.
Ik kan me zeker vinden in 'less is more', Mañana Mañana. Enkel verwacht ik niet snel terug te komen in Mexico en omgeving ivm schoolgaande kinderen.. Wij willen de echte highlights dus wel gezien hebben.
Als ik jou zo hoor kunnen wij beter Mexico bekijken met een doorreis vanuit Tulum naar Caye Caulker. Kan je vanuit Caye Caulker makkelijk naar Flores voor een bezoek aan Tikal? De zelfde weg terug naar Belize lijkt mij dan weer saai... Of kan je weer vlot naar Yucatan? Tikal staat namelijk wel hoog op mijn lijst ivm de ligging van de site in de jungle.
Moeilijke beslissingen....
Bedankt voor wederom een uitgebreid en goed ondersteundend advies.
Ik kan me zeker vinden in 'less is more', Mañana Mañana. Enkel verwacht ik niet snel terug te komen in Mexico en omgeving ivm schoolgaande kinderen.. Wij willen de echte highlights dus wel gezien hebben.
Als ik jou zo hoor kunnen wij beter Mexico bekijken met een doorreis vanuit Tulum naar Caye Caulker. Kan je vanuit Caye Caulker makkelijk naar Flores voor een bezoek aan Tikal? De zelfde weg terug naar Belize lijkt mij dan weer saai... Of kan je weer vlot naar Yucatan? Tikal staat namelijk wel hoog op mijn lijst ivm de ligging van de site in de jungle.
Moeilijke beslissingen....
Begrijp je punt helemaal, maar blijf bij mijn advies 
Caye Caulker naar Playa del Carmen kun je ongeveer in één dag afleggen. Wij zijn vanaf Caye Caulker per boot naar Chetumal gevaren en daar de bus gepakt naar Playa del Carmen. Je kun ook in een dag van Caye Caulker naar Flores reizen voor een bezoek aan Tikal. Het zijn wel intensieve dagen. (grensovergangen langzame bussen snelle boten etc).
Misschien kun je van Flores naar Palenque, maar dat durf ik zelf niet te zeggen? Op die manier hoef je niet over dezelfde weg terug en maak je toch een soort rondje dat minder groot is dan je eerst wilde doen?

Caye Caulker naar Playa del Carmen kun je ongeveer in één dag afleggen. Wij zijn vanaf Caye Caulker per boot naar Chetumal gevaren en daar de bus gepakt naar Playa del Carmen. Je kun ook in een dag van Caye Caulker naar Flores reizen voor een bezoek aan Tikal. Het zijn wel intensieve dagen. (grensovergangen langzame bussen snelle boten etc).
Misschien kun je van Flores naar Palenque, maar dat durf ik zelf niet te zeggen? Op die manier hoef je niet over dezelfde weg terug en maak je toch een soort rondje dat minder groot is dan je eerst wilde doen?
Dit kan en is ook logischer dan vanaf San Cristobal.Erik schreef:Misschien kun je van Flores naar Palenque, maar dat durf ik zelf niet te zeggen? Op die manier hoef je niet over dezelfde weg terug en maak je toch een soort rondje dat minder groot is dan je eerst wilde doen?
Als ik een enkel ding zou skippen zou het waarschijnlijk campeche zijn. San Cristobal is een tof stadje, Campeche vond ik zelf niet zoveel aan. Ik denk dat je ook terug gaat komen van je enkele middag San Cristobal.
Wellicht moet je eens nadenken om het schema om te draaien, dan kan altijd de minst interessante hoek (campeche \ merida) skippen en een nachtbus van Palenque > Tulum etc. pakken. Hierdoor krijg je een flexibeler schema dan je huidige route. Verder verwacht ik dat je qua reistijden \ bustijden beter uit komt (ga na vliegen gelijk naar Tulum en plan dan maar eens verder).
Erg jammer dan je niet net een weekje meer hebt want dan had je vanaf San Cristobal wat relaxer door Guatamala kunnen reizen (Lanquin is

Verder:
- Ik vond Palenque ruines mooier en authentieker dan Chitzen Itza, maar onderweg is het leuk voor 2-3 uurjes.
- Tikal kan je het beste heel vroeg in de ochtend gaan met een tour.
- In Tulum zijn ook cenotes en je kan er in een grot duiken (erg tof, eerste van 40 meter diep met wat toffe water effecten en dan een tweede die erg groot \ lang is maar niet zo diep). Zelf vind ik 2 dagen Tulum wel de moeite waard.