Paar vraagjes Sulawesi Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
tom317
Reiziger

Re: sulawesi..!?

Bericht door tom317 »

hallo allen!

Wij zitten inmiddels bijna aan het einde van onze reis van anderhalf jaar azie en nieuw zeeland en zitten
nu te kijken naar onze laatste twee weken om ergens te gaan chillen en nu is ons oog gevallen op
sulawesi, we zitten te dubben tussen bunaken of tongean, we willen vooral veel duiken en natuurlijk wat van het eiland zien!
En na Bali, Lombok en Java lijkt dit wel een mooie laatste stop voor we weer terug keren naar nederland ..

Iemand ervaring met accomodatie op TOngean? of duik resorts als lumbalumba??
alle informatie is welkom ook alsje betere tips hebt voor elders op het eiland natuurlijk!
ALvast bedankt!

Tom
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Hoi Tom, ik ben niet op de Togeans of Bunaken geweest, maar wel op WaKaToBi; erg mooi!
Veel mensen zijn enthousiast over Hoga, maar ik vond zelf Tomia erg mooi. Ook het duiken daar was fantastisch (maar dat kan elke keer anders zijn). Het is wel een klus om er te komen, maar ook dat is weer een hele ervaring...
Op mijn blog (zie onderschrift) kun je enkele verhalen vinden over WaKaToBi, soms geef ik ook informatie over transport en accommodatie.
Ik heb gehoord dat je op Pulau Lembeh (Bij Bitung) geweldige muckdives kunt maken, maar ook daar ben ik zelf niet geweest...
Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag!

Veel plezier vast!
Groetjes,
Siem
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

Ben zelf op de Togians geweest. Verbleven bij Sifa cottages en was fantastisch. Erg rustig, mooie reef om te snorkelen en voldoende mogelijkheden om te duiken.
Djoebie
Vakantieganger

Andere route/onbekendere Indonesië (zoals Sulawesi)

Bericht door Djoebie »

Hoi,

Ik heb een tijdje op het forum gezocht naar mensen die een 'andere' route door Indonesië hebben gemaakt. Toch zie ik tientallen berichten met alleen het rondje Java, Bali, Gili.

Ik ga binnenkort zelf een paar maanden weg, en blijf 1 maand in Indonesië. Ik wil graag naar Java omdat ik daar vooral heel graag vulkanen wil bezoeken en mooie cultuur/natuur wil zien. Ik dacht om hier 2 weken voor uit te trekken. Verder wil ik graag naar een iets minder ontdekt Indonesie, waar je niet platgelopen wordt door toerisme dus ik dacht zelf aan Sulawesi. Ik vind het fijn om ervaringen van andere mensen te lezen ipv georganiseerde reiswebsites. Dus is iemand misschien in Sulawesi geweest of Borneo of op andere mooie plekken behalve Bali en Gili? En bijvoorbeeld Flores, Lombok, Timor en Komodo.. is dat te vergelijken met Bali/Gilli qua toerisme of niet?

Groetjes
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Re: Andere route/onbekendere Indonesië (zoals Sulawesi)

Bericht door Bird »

Ik denk dat heel Indonesië buiten de 'standaardroute' de moeite waard is, ik heb er alleen nog geen ervaring mee. Maar of twee weken dan genoeg tijd is?

Mijn ervaring is dat je ook op Java heel goed de gebaande paden kunt verlaten. Ik heb bijvoorbeeld ten zuiden van Bandung (richting Ciwidey en verder) geen toerist gezien, ook in Surabaya waren vrijwel geen toeristen en ik hoor hetzelfde over Cirebon en Semarang. Er zijn ook genoeg nationale parken waar bijna niemand komt.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Travelator
Reisexpert

Hoi Djoeah!

Ziehier een artikel over Sulawesi: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/in ... 15473.html
Ik ben er vorig jaar geweest en zou niemand aanraden om voor 2 weken naar Sulawesi te gaan...
Het is een enorm eiland en twee weken is veeeeeeeeel te kort! Dan ben je alleen maar aan het racen, of je ziet gewoon heel weinig. Zou je eerder aanraden om nu voor het ene te kiezen en een volgende keer het andere te doen...

Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Djoeah schreef:Dus is iemand misschien in Sulawesi geweest of Borneo of op andere mooie plekken behalve Bali en Gili? En bijvoorbeeld Flores, Lombok, Timor en Komodo..
Ik ben op Sumatra, Java, Bali, Lombok (incl. Gili's), Sumba, Flores (incl. Rinca/Komodo), Alor, Timur (alleen Kupang), Sulawesi en Papua (o.a. Raja Ampat en Biak) geweest.

Wat wil je weten? Heb je mijn website al eens bezocht?

Verder sluit ik me aan bij Bird: als je langer dan twee weken uittrekt kun je heel veel plekjes bezoeken waar nooit een toerist komt. Bird noemde Semarang al, maar ook in de omgeving van Malang (Batu e.d.) en regio Blitar/Kediri komt nooit iemand.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Djoebie
Vakantieganger

Bericht door Djoebie »

Travelator schreef:Hoi Djoeah!

Ziehier een artikel over Sulawesi: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/in ... 15473.html
Ik ben er vorig jaar geweest en zou niemand aanraden om voor 2 weken naar Sulawesi te gaan...
Het is een enorm eiland en twee weken is veeeeeeeeel te kort! Dan ben je alleen maar aan het racen, of je ziet gewoon heel weinig. Zou je eerder aanraden om nu voor het ene te kiezen en een volgende keer het andere te doen...
Bedankt voor de tip :-)
Is inderdaad erg groot ja... Maar kan ik denk je ook niet een klein stukje van Sulawesi zien? En zo ja, wat raad je het meeste aan? Het lijkt mij namelijk zo fijn om na het beklimmen van al die vulkanen ( ;) ) lekker bij te kunnen komen op Sulawesi oid.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Zoals je op mijn website kan lezen heb ik een rondje van een kleine twee weken door het zuiden gemaakt. Dat is beslist niet relaxen en bijkomen, maar wel erg mooi.
Djoebie
Vakantieganger

Bericht door Djoebie »

Jenny schreef:
Djoeah schreef:Dus is iemand misschien in Sulawesi geweest of Borneo of op andere mooie plekken behalve Bali en Gili? En bijvoorbeeld Flores, Lombok, Timor en Komodo..
Ik ben op Sumatra, Java, Bali, Lombok (incl. Gili's), Sumba, Flores (incl. Rinca/Komodo), Alor, Timur (alleen Kupang), Sulawesi en Papua (o.a. Raja Ampat en Biak) geweest.

Wat wil je weten? Heb je mijn website al eens bezocht?

Verder sluit ik me aan bij Bird: als je langer dan twee weken uittrekt kun je heel veel plekjes bezoeken waar nooit een toerist komt. Bird noemde Semarang al, maar ook in de omgeving van Malang (Batu e.d.) en regio Blitar/Kediri komt nooit iemand.
Dat zijn een hoop plekken, leuk! :) Zal je website eens bekijken.
En goed om te weten van die plekjes op Java! Welke eilanden vond jij persoonlijk het allermooist of leukst? Of is dat een hele moeilijke vraag :p
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Wat ik op Java ok erg leuk vond en onontdekt was de homestay in Cianjur: http://www.cianjuradventure.com
Ze nemen je mee naar plekken waar maar zelden blanken komen, maar die echt de moeite waard zijn. Voor mij was dit zoveel meer het échte Indonesië vergeleken met plaatsen als Yogya.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik vind het lastig om te zeggen welke eilanden ik het leukste vind, omdat ze allemaal heel divers zijn. Daarbij ben ik op plekken geweest die ik zelf nooit tijdens een eerste reis zou bezoeken en ook mensen niet zou aanraden. Gewoon omdat je dan dingen 'mist' of omdat ze minder toegankelijk zijn.

Mijn vriend is deze zomer voor het eerst (met mij) in Indonesie geweest en heeft een deeltje van Papua bezocht. Helemaal geweldig, maar daardoor heeft hij wel de Borobudur op Java gemist. Terwijl dat voor mij persoonlijk toch wel een van de hoogtepunten is (ik ben er twee keer geweest).

Op Java vond ik de omgeving van Malang erg mooi. Met de bus en de trein op zoek naar onbekende tempels. Kijken in kleine dorpjes waar weinig toeristen komen en lekker relaxen en op straat eten. Dingetjes proberen dus. Hetzelfde geldt min of meer voor Blitar en omgeving.

Verder kun je een kijkje nemen op de website van I-like-Local, via heb heb ik een tochtje op Bali gedaan en dat was ook erg goed!
Djoebie
Vakantieganger

Bericht door Djoebie »

Bedankt voor de tips, Jenny en Bird. ^O^

Denk dat ik toch maar de focus leg op Java, zo te zien genoeg moois te beleven.
Dan kan ik altijd daar nog kijken of ik nog genoeg tijd heb om naar een ander eiland te vliegen of iets dergelijks.
Travelator
Reisexpert

Djoeah schreef:
Travelator schreef:Hoi Djoeah!

Bedankt voor de tip :-)
Is inderdaad erg groot ja... Maar kan ik denk je ook niet een klein stukje van Sulawesi zien? En zo ja, wat raad je het meeste aan? Het lijkt mij namelijk zo fijn om na het beklimmen van al die vulkanen ( ;) ) lekker bij te kunnen komen op Sulawesi oid.
Natuurlijk kun je een klein stukje van Sulawesi zien. Je kunt ook 3 dagen op vakantie gaan naar Zuid-Amerika.
Ik zou het alleen niemand aanraden.
Maar goed, ik las al dat je je toch gaat concentreren op Java. Een slimme keuze, als je het mij vraagt.

Mocht je Sulawesi toch nog in je achterhoofd houden, weet dan dat de afstanden op Sulawesi enorm zijn.
Je bent al snel een dag of langer onderweg van A naar B en het zogenaamde OV is niet bepaald om over naar huis te schrijven. Een reis duurt over het algemeen uuuuuuuren langer dan "gepland".
Ik vind het altijd zonde om zo'n lange reis te maken naar zo'n prachtige plek en dan maar zo kort te blijven, alleen maar om te kunnen zeggen dat je er geweest bent.
De meeste mensen zijn enthousiast over Bunaken, een eilandengroep uit de kust van Manado, en de Togean/Togian Islands. Uiteindelijk had ik daar zelf geen tijd meer voor en heb ik ze overgeslagen.
Wel heb ik de Tukangbesi Islands, oftewel de Wakatobi Islands bezocht. Erg mooi, maar moeilijk bereikbaar. Dat geldt overigens ook voor de Togean Islands.
Het is zeker leuk om te zeggen dat je op Sulawesi lekker bent bijgekomen van de rest van je reis, maar Sulawesi is nog vrij onontwikkeld en de dingen gaan er niet altijd even makkelijk.
En waarom zou je zoveel geld betalen voor een vlucht, alleen om een mooi eiland te zien, terwijl er nog zooooooveel mooie eilanden dichter in de buurt liggen?
Ga dan een volgende keer langer naar Sulawesi en bekijk alles wat dit bijzondere eiland te bieden heeft. Want dat is echt heel veel! Ik ben er twee maanden geweest en heb nog lang niet alles gezien.

Succes met je plannen en vast veel plezier! *O*

Djoebie
Vakantieganger

Bericht door Djoebie »

Je hebt ook helemaal gelijk hoor. Het is meer omdat ik heel veel mooie dingen over Sulawesi heb gelezen (juist ook dat onontwikkelde) maar ook super veel dingen op Java wil zien, dat ik dan moet kiezen maar daar ben ik heel slecht in haha. En ik vergis mij ook altijd in die afstanden op het kaartje en denk dan dat het allemaal wel makkelijk kan. 8)7
Er is gewoon veel te veel te zien.. of ik wil gewoon te veel! Maargoed ik ga nog even flink erin duiken welke kant ik opga. Ik weet in ieder geval nu wel dat mijn oorspronkelijke plan te fanatiek is ;)
Plaats reactie