Rondreis door Thailand Laos Vietnam en Cambodja

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Re: Veel vragen over Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam

Bericht door stevenl »

JoskaR schreef:Ik weet niet hoe het zit met het vliegen op Bangkok maar ik ben in oktober van Kuala Lumpur naar Hat Yai (zuiden thailand) gevlogen en kreeg zonder een ticket voor het land uit een visa on arrival. Ze vroegen alleen wat mijn reisplannen waren. Dat ik vertelde dat ik de grens met Laos wou oversteken via land was voldoende om een visum te krijgen.

Maar ik weet dus niet in hoevere ik misschien wel geluk heb gehad. Maar op het vliegveld in Kuala Lumpur hebben ze gecheckt of ik een vlucht het land uit nodig had en dit was niet het geval voor mensen uit Nederland zeiden ze daar.
1. Je hebt geen visum gekregen maar een visumvrije entree.
2. Officieel is voor een visumvrije entree een vliegticket naar buiten Thailand met vertrek binnen 30 dagen vereist, met name vanuit Europa, VS en Australie is er een redelijk risico dat dit wordt gecontrollerd, vanuit omringende landen veel minder.
3. Vliegticket is dus wel degelijk vereist, maar inde omringende landen weten ze dat de Thaise immigratie niet moeilijk doet hierover.
KatjaWies

Vragen over reis naar Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja

Bericht door KatjaWies »

Hoi!

Wij zijn 2 meiden en gaan eind oktober/begin november voor 3 maanden reizen!
We zijn van plan om te vliegen op Chiang Mai, daar even te blijven en eventueel een 'Gibbon experience' te doen (iemand daar ervaring mee?), en vanuit Chiang Mai met een slow boat de grens over te gaan naar Laos, naar Luang Prabang. Moet je die slow boat van te voren reserveren? En zo ja; is dat goed genoeg bewijs dat je Thailand verlaat ivm visum?

Laos willen we zowel door noord- en zuid reizen, en we vroegen ons af of het national park Nam Ha in Laos de moeite waard is? Verder willen we graag Muang Ngoi Neua, Pakse en de 4000 islands bezoeken. Heeft iemand nog tips voor Laos, dingen die je gezien moet hebben? :)

Vanuit Laos willen we de grens oversteken naar Hue in Vietnam. Via Hoi An willen we naar het zuiden reizen (we gaan dus niet naar Noord-Vietnam omdat we denken dat dat te veel wordt) om vervolgens bij Ho Chi Minh stad een vlucht te maken naar Phuket. Hier willen we ongeveer twee weken blijven rond kerst en oud&nieuw op de eilanden Koh Phangan en Koh Samui. Heeft iemand nog tips voor mooie (overnachtings)locaties en leuke feestjes? Vanuit Phuket vliegen we weer naar Ho Chi Minh stad om vanuit daar Vietnam verder te ontdekken (Can Tho, etc).

Na Vietnam willen we graag naar Cambodja. Bij de grens van Prek Chak willen we Cambodja binnenkomen. Hier zijn we van plan sowieso Phnom Phen en Siem Reap te bezoeken. Zijn er nog andere plaatsen die je gezien moet hebben?

Vanuit Cambodja gaan we weer naar Thailand, we weten alleen nog niet zo goed waar we daar de grens over willen steken. We zitten te denken aan de grens bij Cha Yeam - Hat Lek, of bij Chong Jom - O Smach. Heeft iemand ervaring bij deze grensovergangen, en zo ja, wat is aan te raden?

Weer in Thailand willen we het liefst een paar dagen eindigen aan het strand, voordat we naar Bangkok gaan om weer terug naar Nederland te vliegen. Heeft iemand tips voor mooie stranden dichtbij Bangkok?

Verder nog een vraagje; is het slim om iets van een dunne slaapzak/lakenzak mee te nemen, of is dat niet nodig? We zijn van plan in hostels/couchsurfing te overnachten.

We hebben er al heel erg veel zin in, en we hopen dat jullie veel tips voor ons hebben :D We vinden het namelijk wel een beetje spannend ;)

Alvast bedankt!

Groetjes
Wies & Katja
Kir87
Reiziger

Re: Vragen over reis naar Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja

Bericht door Kir87 »

Hi Wies en Katja,
Voor het eerste deel van jullie reis heb ik geen tips, want ik ben helaas niet in Laos en Cambodja geweest.. Wel in Thailand en Cambodja.
Wij zijn in Cambodja van PP naar Koh Kong gegaan, ligt heel dicht bij de grens met Thailand.. Daar een paar dagen gebleven en scooter gehuurd, super mooie waterval gezien en naar het strand geweest. Vanaf hier kun je ook naar Koh Kong Island.

Vanaf Koh Kong ben je met tuktuk binnen no time bij de grens met Thailand. Wij betaalden een paar dollar om hier te komen. De grens is klein en was super relaxed. Een heel groot verschil met bijvoorbeeld de grensovergang bij Poipet. Binnen een paar minuten stonden wij in Thailand. Visum voor 60 dagen Thailand hebben wij geregeld in PP.
Eenmaal in Thailand stonden er minivans die naar Trat gaan. Ook dit kostte weer niets, maar je moet wel wachten tot de minivan vol zit, eerder vertrekt ie niet. Wij hebben ongeveer 2 uur gewacht. Je hebt ondertussen wel genoeg mogelijkheden om wat te eten, te pinnen en er zijn een paar winkeltjes.

Van trat kun je verder Thailand in. Opties voor strand dichtbij Bangkok zijn Ko Chang en de eilanden daar omheen, Ko Mak enz. Of Ko Samet (boot bij Ban phe). Uiteraard heb je ook nog Pattaya, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de eilanden.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan :)
Febr'15 - Keulen
Maart'15 - Gdansk, Polen
Mei'15 - Roadtrip de Balkan (Macedonie, Albanie, Kosovo)
Juli'15 - Londen
Okt5 - Barcelona
Reisverhalen en tips nu online --> http://www.travelaar.nl (Veel info over Azië & Europa)
Kir87
Reiziger

Bericht door Kir87 »

Ooww.. wat betreft de lakenzak, wij hebben beide een meegehad, maar vrijwel niet gebruikt. Op een paar plekken na. Ik vond hetwel een fijn idee om m bij me te hebben maar is naar mijn idee dus niet noodzakelijk.
Nogmaals, ik weet niet hoe het zit in Laos en Cambodja..
Febr'15 - Keulen
Maart'15 - Gdansk, Polen
Juli'15 - Londen
Okt5 - Barcelona
Reisverhalen en tips nu online --> http://www.travelaar.nl (Veel info over Azië & Europa)
KatjaWies

Bericht door KatjaWies »

Hoi Kir87,

Bedankt voor je reactie! Die grensovergang bij Koh Kong klinkt goed. Ook bedankt voor de tips van de eilanden bij Bangkok in de buurt! Hier hebben we wat aan :)

Zijn jullie ook in Siem Reap geweest? Was dat de moeite waard? En heb je misschien ook nog een tip voor een leuk hostel in Bangkok? :)

Groetjes,
Wies & Katja
Kir87
Reiziger

Bericht door Kir87 »

Fijn! :) Graag gedaan..
Siem Reap zijn wij ook geweest.. Angkor is zeker de moeite waard! Iedereen zegt hier at anders over, maar wij hebben een ticket gedaan voor 1 dag en vonden dat genoeg.. zijn met tuktuk langs allerlei tempels gegaan.. anderen doen 3 dagen of zelfs langer. Voor jezelf ff inschatten dus :)
Siem Reap zelf vonden wij niets aan.. ontzettend toeristisch, maarja als je naar angkor wilt is dat toch echt de beste optie.. wij hadden wel een leuke slaapplek trouwens.. Bunlinda Hostel, bij een familie thuis. Prima kamers met eigen badkamer, dicht bij de night market en een zwembad! Wij betaalden volgens mij 12 dollar per nachtvoor een tweepersoonskamer. Goedkopere opties zijn er zeker ook in Siem Reap.

In Bangkok hebben wij de eerste keer (toen we vanuit NL kwamen) geslapen in New Joe's Guesthouse.. Achter Kao san road, dus we hoorden savond wel steeds muziek enz, maar prima om de buurt wat te verkennen. Betaalden 350 baht per nacht voor 2persoonskamer met eigen badlamer en super klein soort van balkonnetje..
Benedem is er een soort van tuin met een bar waar je wat kunt eten en drinken.
De tweede keer waren we er maar een nacht. We kwamen met de nachtbus vanuit Chiang mai en volgende dag trein naar het zuiden, dus toen hebben we een guesthouse gepakt bij het treinstation.. dit was een stuk duurder..

Dit alles was in sept/okt 2013..
Febr'15 - Keulen
Maart'15 - Gdansk, Polen
Juli'15 - Londen
Okt5 - Barcelona
sannie23
Reisexpert

Bericht door sannie23 »

Hoi Wies en Katja, *O* *O*

Ik ben vanuit Thailand met de slowboat naar Laos gegaan.
Er gaan ook fastboats die levensgevaarlijk zijn. Dus de slowboat is een prima optie.
Je zit 2 dagen op de boot naar Luang Prabang (wat echt een super relaxte plaats is) en je overnacht in Pak Bang.
De natuur langs de Mekong is adembenemend mooi. Dus zeker geen straf die 2 dagen op de boot.

Vanuit Chiang Mai of Chiang Rai kun je met de bus naar de grensplaats Chiang Khong (Thailand) en je steekt met een boot over om in de grensplaats Huay Xai (Laos) te komen en vanuit daar op de slowboot te stappen.

Zelf heb ik een auto met chauffeur gehuurd (bij VIP travel and service in Chiang Rai- vraag naar Jimmy) http://www.viptravelandservice.com/ die ons naar de grensplaats heeft gebracht en gelijk in 1 dag incl lunch de omgeving heeft laten zien. Vond het zeer de moeite waard. Je gaat dan naar de witte tempel (Wat Rong Khun), Naar een dorpje van de Aka Stammen, naar Mae Sai (grensplaats met Myanmar) hier mag je dan de grens over en krijg je voor 10 dollar een tijdelijk paspoort. Leuk om even de markt over te lopen in Myanmar, door naar een apentempel, het drielandenpunt (golden triangel), het opiummuseum, en dan het laatste stuk door naar de grensplaats Chiang Khong en we werden netjes afgezet bij een superleuke overnachtingsplek met de naam Boomhouse Bungalows langs de Mekongrivier.
Wat deze rit kost kan ik niet meer terugvinden maar het was niet duur weet ik nog. Moet je Viptours Chiang Rai oven googelen
En je hebt een priveauto en alle ruimte om te stoppen waar je wilt.

(zie ook het reisinformatieverhaal op deze site https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/th ... 14481.html voor meer informatie)

In Chiang Khong zijn genoeg hotelletjes en restaurantjes waar je een dag van te voren kaartjes voor de slowboat kunt kopen incl lunchpakket. En de benodigde grenspapieren voor je kunnen regelen. Dit kun je beter vooraf regelen omdat het anders bij de grens waar het erg druk kan zijn heel lang gaat duren. Wij hebben het laten regelen door het restaurant tegenover ons hotel. Die heeft ons ook met de tuk tuk naar de grens gebracht.

Luang Prabang is echt een plaats om een paar dagen te blijven. De avondmarkt is een must.
In in Laos kun je heerlijke belegde baquettes kopen. Met dank aan de Fransen.

En nog even over de lakenzak. Ik gebruik hem elke vakantie meerdere malen. Zou niet meer zonder weggaan.
Ik heb een lichtgewicht van zijde. is iets duurder maar supersnel droog en heel prettig om onder of op te liggen.

Ik hoop dat jullie wat aan de informatie hebben en alvast een super mooie vakantie.

Ben in alle landen die jullie willen bezoeken geweest en ik vond ze allemaal geweldig!

Groetjes Sandra *O*
sannie23
Reisexpert

Bericht door sannie23 »

Ik zie net op de site http://www.viptravelandservice.com/ dat je ook vanuit Chiang Rai direct een transfer naar Chiang Khong en bootticket kan kopen.
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Pak Bang heeft trouwens ook happy pizza's, als je van de boot af komt naar links gaan (omhoog) en dan aan de linkerkant is een eettent. ;)

Verder zou ik genoeg dollars meenemen voor de grensovergangen.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

De echte gibbon experience is niet in Chiang Mai maar in Laos. In chiang mai is alleen een na-aap flight of the gibbon. Check even de reisinformatie op deze site voor een verslag van de gibbon experience. Super gaaf maar wel prijzig.

Je vliegt naar phuket voor de eilanden? Je kunt ook van vietnam naar Cambodja. De eilanden daar voor de kunst Koh Rong zijn een stuk mooier dan alles wat ik in Thailand gezien heb. Maar (nog) geen fullmoonparty ofzo.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
sannie23
Reisexpert

Bericht door sannie23 »

Geld pinnen in Laos:

Ik weet niet of dit inmiddels veranderd is, maar met mijn Rabobankpas kon niet overal in Laos pinnen. (in 2010)
Eigenlijk alleen maar in de hoofdstad Vientiane. Dit wist ik gelukkig van te voren.
De bankpas van ING van mijn man deed het wel.
Als je de Rabobank hier over informeert zijn ze niet bekent met dit probleem.
Heb reizigers meegemaakt die niet genoeg dollars of euro's in contanten mee hadden en dus doodleuk weer terug naar Thailand moesten. Ik heb altijd in contanten ca 300 dollars mee, voor noodgevallen.

Dus altijd genoeg contanten meenemen is geen overbodige luxe. :Y
sannie23
Reisexpert

Bericht door sannie23 »

KatjaWies schreef:Hoi Kir87,

Zijn jullie ook in Siem Reap geweest? Was dat de moeite waard?
In Siem Reap ben ik in 2002 geweest. Was toen een uitgestorven stadje, maar is wat ik heb begrepen nu heel toeristich.
Maar je komt hier voor Angkor Wat.
Persoonlijk vind ik het, het meest indrukwekkende tempelcomplex dat die ik gezien heb.
Vroeg in de ochtend is het er nog lekker rustig bij de Angkor Wat tempel.
De Bayontempel (met de vele gezichten)en de Ta prohm tempel (met de begroeide wortels) zijn zeker een must.
De zonsondergang kun je het beste zien van boven op de Phnom Bakheng tempel. Wel een pittige klim eerst naar boven maar je hebt hier een schitterend uitzicht over de Angkor Wat tempel en je ziet in de verte het Ton Le Sap meer liggen.
Dit alles hebben we in 1 dag gedaan op ons gemakkie.

Met een tuk tuk kun je in een dag de high lights bezoeken. Wij betaalde toen een toegangsprijs van 25 dollar voor 1 dag.
Wij hadden er ook een gids bij genomen. pffff wat was dat vermoeiend zeg. Deze man sprak zo slecht engels en bleef maar ratelen. hahaha. Dus als je besluit een gids te nemen, zorg dat hij /zij goed engels spreekt.

Groetjes Sandra
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Je hoeft de slowboat niet van te voren te regelen als je vroeg genoeg aankomt, maar als die optie er is zou ik het zeker doen. Je moet waarschijnlijk ook een tijdje moet wachten op je visa on arrival voor Laos, dus kom zeker niet te laat!

Als je een visum voor thailand hebt gekocht is een uitreisbewijs sowieso niet nodig. Als je gebruik wilt maken van de gratis visumvrije entree is het wél nodig, en dat moet een vliegticket zijn.

Je zegt naar Phuket te willen vliegen voor Koh Phangan/Samui. Weet wel dat Phuket niet echt in de buurt ligt, aangezien de eilanden die jij noemt juist aan de andere kust liggen (is verder geen probleem, maar ik dacht ik meld het even). Met oud en nieuw is er altijd een groot feest op het Haad Rin strand Koh Phangan, waar maandelijks de wereldberoemde full moon party gehouden wordt.

Wat betreft een lakenzak: ik heb het zes maanden lang uitgehouden zonder lakenzak, dus het is niet perse nodig.

Mocht je meer specifieke vragen hebben dan hoor ik het wel, ik heb zelf door alle landen gereisd die jij noemt dus ik kan je zeker op weg helpen!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
KatjaWies

Bericht door KatjaWies »

Bedankt voor jullie super nuttige reacties en tips allemaal!

We hebben nu gevonden waar de echte Gibbon Experience is, inderdaad heel erg gaaf! En van het plan om tussendoor naar Phuket te vliegen hebben we ondertussen afgezien, we willen nu vanuit Zuid-Vietnam gewoon door via Cambodja naar Bangkok en vanuit daar doorreizen naar Zuid-Thailand. Dan eindigen we bij de eilanden en vliegen we terug naar Nederland vanaf Phuket.

Meer tips voor bepaalde plekken die we gezien moeten hebben zijn natuurlijk altijd welkom!
Arie79

Bericht door Arie79 »

KatjaWies schreef:Bedankt voor jullie super nuttige reacties en tips allemaal!

We hebben nu gevonden waar de echte Gibbon Experience is, inderdaad heel erg gaaf! En van het plan om tussendoor naar Phuket te vliegen hebben we ondertussen afgezien, we willen nu vanuit Zuid-Vietnam gewoon door via Cambodja naar Bangkok en vanuit daar doorreizen naar Zuid-Thailand. Dan eindigen we bij de eilanden en vliegen we terug naar Nederland vanaf Phuket.

Meer tips voor bepaalde plekken die we gezien moeten hebben zijn natuurlijk altijd welkom!
Hoi,

Ik heb dit voorjaar ook de gibbon xp gedaan, vlak over de grens bij Chiangh Kong/ HuayXay, en als ik zo vrij mag zijn om je een adviesje te geven: bespaar je het geld. Ik dacht ook dat het super zou zijn, maar het viel me echt zwaar tegen als je het afzet tegen de forse prijs. Ik betaalde volgens mij 250 euro voor 3 dgn/2 nachten. Voor dat geld hebben we precies 1x een glimp opgevangen van een paar gibbons, een kilometer ver. Aan zo'n zip line van boomhut naar boomhut slingeren is best grappig, maar na drie keer heb je dat ook wel gezien... Eten was bar slecht en veel te weinig.. Meningen verschillen natuurlijk, maar wij zaten met zn 8en in een treehouse, en we dachten er allemaal hetzelfde over: het was superleuk en gezellig met elkaar, maar het was het geld zeker niet waard!
Plaats reactie