Hoi Wies en Katja,
Ik ben vanuit Thailand met de slowboat naar Laos gegaan.
Er gaan ook fastboats die levensgevaarlijk zijn. Dus de slowboat is een prima optie.
Je zit 2 dagen op de boot naar Luang Prabang (wat echt een super relaxte plaats is) en je overnacht in Pak Bang.
De natuur langs de Mekong is adembenemend mooi. Dus zeker geen straf die 2 dagen op de boot.
Vanuit Chiang Mai of Chiang Rai kun je met de bus naar de grensplaats Chiang Khong (Thailand) en je steekt met een boot over om in de grensplaats Huay Xai (Laos) te komen en vanuit daar op de slowboot te stappen.
Zelf heb ik een auto met chauffeur gehuurd (bij VIP travel and service in Chiang Rai- vraag naar Jimmy)
http://www.viptravelandservice.com/ die ons naar de grensplaats heeft gebracht en gelijk in 1 dag incl lunch de omgeving heeft laten zien. Vond het zeer de moeite waard. Je gaat dan naar de witte tempel (Wat Rong Khun), Naar een dorpje van de Aka Stammen, naar Mae Sai (grensplaats met Myanmar) hier mag je dan de grens over en krijg je voor 10 dollar een tijdelijk paspoort. Leuk om even de markt over te lopen in Myanmar, door naar een apentempel, het drielandenpunt (golden triangel), het opiummuseum, en dan het laatste stuk door naar de grensplaats Chiang Khong en we werden netjes afgezet bij een superleuke overnachtingsplek met de naam Boomhouse Bungalows langs de Mekongrivier.
Wat deze rit kost kan ik niet meer terugvinden maar het was niet duur weet ik nog. Moet je Viptours Chiang Rai oven googelen
En je hebt een priveauto en alle ruimte om te stoppen waar je wilt.
(zie ook het reisinformatieverhaal op deze site
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/th ... 14481.html voor meer informatie)
In Chiang Khong zijn genoeg hotelletjes en restaurantjes waar je een dag van te voren kaartjes voor de slowboat kunt kopen incl lunchpakket. En de benodigde grenspapieren voor je kunnen regelen. Dit kun je beter vooraf regelen omdat het anders bij de grens waar het erg druk kan zijn heel lang gaat duren. Wij hebben het laten regelen door het restaurant tegenover ons hotel. Die heeft ons ook met de tuk tuk naar de grens gebracht.
Luang Prabang is echt een plaats om een paar dagen te blijven. De avondmarkt is een must.
In in Laos kun je heerlijke belegde baquettes kopen. Met dank aan de Fransen.
En nog even over de lakenzak. Ik gebruik hem elke vakantie meerdere malen. Zou niet meer zonder weggaan.
Ik heb een lichtgewicht van zijde. is iets duurder maar supersnel droog en heel prettig om onder of op te liggen.
Ik hoop dat jullie wat aan de informatie hebben en alvast een super mooie vakantie.
Ben in alle landen die jullie willen bezoeken geweest en ik vond ze allemaal geweldig!
Groetjes Sandra