4 weken Vietnam op de scooter: Uitrusting en scooter kopen??

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
travelthailand

4 weken Vietnam op de scooter: Uitrusting en scooter kopen??

Bericht door travelthailand »

Beste medereizigers,

Samen met een goede vriend van me ben ik van plan in de maand augustus een maandje Vietnam door te reizen op een scooter. Binnen 4 weken willen we van Hanoi naar Ho Chi Minh, en gezien het feit dat ik totaal geen ervaring heb met deze landen probeer ik het maar via deze weg.

Heeft iemand tips wat betreft de reisuitrusting en waar en hoe ik het beste voor welke prijs een goede scooter/motor kan kopen (In Hanoi)??

Ik heb begrepen dat de maand augustus in het regenseizoen valt, dus een regenjas en poncho zijn noodzaak.
Maar verder is het ook vrij warm deze maand, dus ik twijfel een beetje wat ik allemaal mee zou kunnen nemen.. Ik ga er vanuit dat ik minimaal eens per week een wasje ergens kan draaien.

- Zullen sneakers voldoen of wat zwaardere stappers (zoals bergschoenen)?
- Een lange broek, twee korte broek en een zwembroek genoeg?
- 5 onderbroeken, 5 paar sokken, 1 handdoek en slippers?
- Paar t-shirts, truien en regenjas?
- Zelf leek het me handig om m'n iPad mee te nemen, samen met iPhone. of lijkt jullie dit niet handig? Neem aan dat er in
hostels vaak Wifi is?
- Is een klamboe genoodzaakt, of fungeert goede muggenspray? (volgens mij is dit een DEET spray)
- Hoe denken jullie over een reisverzekering?
- Wereldstekkers nodig?

Wat betreft de scooter/motor:
- Enig idee op waar 'betrouwbare' scooters te koop zijn?
- Aan welke prijs moet ik denken?

Excuus voor alle vragen, maar ik hoop ontzettend dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Alvast bedankt!!

Mvg,
Bastiaan
GinoT
Wereldreiziger

Re: 4 weken Vietnam op de scooter: Uitrusting en scooter kop

Bericht door GinoT »

Saigon of Hanoi zijn de beste steden om een motor te kopen. Vaak zie je bij hostels motors die worden aangeboden of kun je de medewerker van de hostel om informatie vragen. Daarnaast zijn er nog organisaties waar je een motor kunt aanschaffen. Voor een redelijke motor betaal je gauw 400,- USD. Dan heb je een redelijk goede. Ga niet voor de goedkopere omdat je dan het risico loopt dat er meer kapot gaat gedurende je trip. Ik weet ze niet precies meer, maar je kunt ze makkelijk vinden op het internet. Wel zou ik je adviseren wat kleine reserve onderdelen bij je te hebben e.g. bougies. Met name op de lange(re) afstanden komt je dit van pas. Mocht je een motor willen kopen, probeer dit dan te doen met iemand die al motor heeft gereden in Vietnam i.e. iemand met ervaring/die de trip al heeft gemaakt. Zorg er ook voor dat je een goede helm koopt en geen Vietnamese helm. Vietnamese helmen zien hetzelfde er uit als wat de soldaten in WO I droegen. Niet veilig dus!

Betreft de kleding zal ik maar 1 trui of vest meenemen. Mocht het koud zijn. Een regenjas zal je altijd wel goed van pas komen. Hoe lichter je reist, hoe beter. Zo zie ik het zelf. Een klamboe kan nodig zijn, maar door heel ZOA heb ik niet met een klamboe gereisd. Tenzij je echt van plan bent buiten te gaan overnachten. Wereldstekkers zijn niet nodig in Vietnam. Wel zou ik bij aankomst direct een Vietnamese SIM kaart aanschaffen. Een smartphone al helemaal makkelijk zijn i.v.m. GPS.

Betreft de verzekering. Ga na of je zorgverzekering de risico's dekt. Zo niet, kijkt of er iets aanvullende is. Officieel mag je in Vietnam (tenzij het veranderd is) niet met een motor rijden, tenzij je een Vietnamees motorrijbewijs hebt. Zorg dat je een internationaal rijbewijs hebt. Deze kun je zo afhalen bij de ANWB en zijn een jaar geldig. Kosten bedragen rond de 15,- Euro. In ieder geval, mocht er wat gebeuren dan loop je het risico dat je niet verzekerd bent. Nu ben ik genoeg reizigers tegen gekomen (met rijbewijs en zonder rijbewijs) die van Noord naar Zuid, of vice versa, reisden. Los daarvan, het is een ervaring op zich! Een goed begin/voorbereiding is het halve werk. Natuurlijk is het altijd handig om een reis- en annuleringsverzekering te hebben.

Ik heb een paar sites toegevoegd waar informatie te vinden is die ik toentertijd gebruikt heb. Waarvan 1 van deze site.

https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vi ... 19392.html

https://www.lonelyplanet.com/thorntree/ ... in-vietnam

http://travel-drunk.com/2011/02/backpac ... n-vietnam/

Succes en heel veel plezier! :)
Arie79

Bericht door Arie79 »

Ik had binnen een halve dag een bike gescoord voor 250 usd, via Travelswop. Natuurlijk ff checken of alles het doet voor je iets koopt, maar maak je geen zorgen over reparaties. Als je een Honda Win koopt kun je letterlijk in elk dorpje en gehuchtje wel een vriendelijke Vietnamees vinden die voor een appel en een ei je fietsie kan repareren. Ik heb nooit meer dan een paar euro betaald voor een half uurtje sleutelen, en onderdelen voor de Honda zijn ook overal aanwezig en goedkoop!

iPadje en iPhone nemen weinig plek in, en waren voor mij onmisbaar voor mn routeplanning en verdere reisplannen. Zeker icm een lokaal sim-kaartje. Opwaarderen kan ook echt overal, en 3G dekking is zelfs beter dan in NL.

Wereldstekkers heb je niet nodig maar een goeie reisverzekering natuurlijk wel! Bedenk overigens goed waar je aan begint: een WA-verzekering is niet mogelijk om af te sluiten, dus deelnemen aan het verkeer is geheel op eigen risico. En geloof me: het is een gekkenhuis!! Mijn advies: mijdt zoveel mogelijk de AH1 en rijd zoveel mogelijk door het binnenland. Is ook 100x zo mooi...!!! (HCM trail)

Veel plezier in elk geval, ik zou het zo weer doen, was een top ervaring! :)
travelthailand

Bericht door travelthailand »

Allebei ontzettend bedankt dat jullie de tijd en moeite nemen om te helpen, naar mijn idee heb ik nu wel genoeg info om aan deze reis te beginnen.
Thanks!
Plaats reactie