Sandervh Geschreven door Sandervh. Foto door: Sandervh

Zien, voelen en ruiken

Als je dit artikel begint te lezen zul je je wel afvragen, waarom zou je op een brommer stappen in het chaotische verkeer van Vietnam terwijl er ook zeer goede busverbindingen zijn? Ten eerste zul je Vietnam voelen, ruiken en proeven. Waar normaal de bus doorstoomt over de kustweg naar de volgende toeristische plaats zul jij kunnen stoppen op elke plek waar je ook maar wilt. Of het nu gaat om die ene mooie foto te scoren in de bergen. Of je toch wel benieuwd bent wat dat straatstalletje voor "raar" voedsel verkoopt. Of dat je gewoon even je benen wilt strekken en een vriendelijke Vietnamees uit zijn huis komt, om te kijken wie er voor zijn deur staat en je binnen vraagt voor een kopje thee. Verder zul je een Vietnam zien wat alleen de mensen zien die het land bereizen op een brommer. Waar velen zeiden "Hoi an is de mooiste plek in Vietnam!" keken wijzelf een beetje verbaasd daarvan op. Tuurlijk Hoi An is een prachtige plek, maar verbleekt bij Ho Chi Minh West trail. Zijn er ook min-punten? Ja het is natuurlijk gevaarlijker om een brommer te berijden dan dat als je in een bus zit. Hoe gevaarlijk het wordt maak je vooral zelf uit door je eigen weggedrag. 

Waarschuwing over de risico's

Naar aanleiding van verschillende nieuwsitems willen we je zo goed mogelijk voorlichten, dit houd dus ook in dat je op de hoogte moet zijn van de mogelijke risico's om op deze manier Vietnam te gaan bereizen. Als buitenlander is het namelijk niet toegestaan om zonder Vietnamees motorrijbewijs op een brommer te rijden. Mocht je bij een ongeluk betrokken raken ook al kon jij hier weinig aan doen. Kun je in de cel belanden, omdat je reed zonder geldig rijbewijs. Let op dit geldt ook voor gehuurde scooters. Zo is er een Nederlander in gevangenis beland in Vietnam na ongeluk. Verder is de kans op een ongeluk natuurlijk altijd aanwezig. Hierbij ben je erg kwetsbaar op een brommer en is de kans op letsel vrij groot. En helaas ook de kans op overlijden is aanwezig. Ook hier is een Nederlander recentelijk omgekomen bij motorongeluk Vietnam. Omdat je dus feitelijk zonder rijbewijs rijdt zal je (reis)verzekering eventuele kosten naar alle waarschijnlijkheid niet dekken. De kosten voor een ziekenhuisopname kunnen hoog oplopen. 

Na het lezen van de risico's is het aan jou om de afweging te maken of je dit het waard lijkt. Deze keuze kunnen wij niet voor je maken. Mocht je voor en tegens willen lezen kijk even naar de reacties onderaan dit artikel.

Waar koop je een brommer

In Nederland zullen de type brommers van Vietnam niet als brommers worden bestempeld. In de praktijk legt niemand je een strobreed in de weg als met je brommer rijbewijs in Vietnam op een motor rijdt. De brommers die het meest geschikt zijn voor de trip zijn de 'Honda Win's'.  Dit komt erop neer dat er een hele hoop brommers zijn die op een Honda Win lijken, maar een echte zul je niet snel tegenkomen, aangezien de productie jaren geleden gestopt is. Over het algemeen rijdt je dus op een (veelal) Chinese of Vietnamese Honda Win-imitatie. Onderdelen zijn door het hele land te krijgen. Je kunt je brommer kopen bij een mechanic, die vooral in HCMC of Hanoi te vinden zijn (hier beginnen de meesten hun reis ook) of je brommer koopt hem van een andere backpacker. Meestal hebben ze hun bikes geparkeerd bij de backpackersplaatsen en staat er een advertentie op Craigslist. Ook zijn er verschillende groepen op facebook, zoals 'Vietnam backpacker sales' waarop brommers te koop worden gezet. Verblijf je in een hostel in Hanoi of HCMC? Dan zitten die over het algemeen vol met backpackers die net klaar zijn met hun reis en hun brommer willen verkopen. Dus maak je geen zorgen, het vinden van een brommer is zeker geen probleem. 

Maak eerst een proefrit voordat je overgaat tot een deal! En controleer een paar dingen . 

  • Als je erop rijdt: blijft de bike recht rijden of valt hij naar een kant als je hem met je handen loslaat?
  • Doen de lichten incl. knipperlichten en de claxon het?
  • Werken alle versnellingen naar behoren?
  • Controleer het profiel op de banden.
  • Controleer de remmen. 
  • Klopt het nummerbord nummer met het nummer op het blauwe eigenaarsbewijs?
  • Laat de eigenaar erop wegrijden zodat je kunt controleren hoe de wielen ten opzichte van elkaar staan. Sommige bikes hebben namelijk  wielen die bijna in een X positie staan ten opzichte van elkaar.

Mochten al deze punten redelijk door je test komen (natuurlijk zullen ze niet perfect zijn. Ze zijn per slot van rekening niet nieuw) kun je overgaan tot een koop. Normaal zou je voor een bike in goede staat  300$ neertellen. Zijn er wat gebreken dan kan de prijs zakken naar minder dan 250$. Voor een redelijk nieuwe brommer betaal je wat meer, tussen de 400-550 dollar. Wij betaalden bijvoorbeeld 430 dollar voor een Espero Detech van 5 maanden oud. Meer dan 550 dollar zou ik niet uitgeven, vooral omdat het nog moeilijk wordt om je brommer zonder te veel verlies door te verkopen na je trip. 

Het kan handig zijn om in je hostel of hotel rond te vragen of er iemand is die verstand heeft van motoren en die mee te vragen om naar de brommer te kijken. Vooral als je er zelf heel weinig van af weet kan dit later op de route een hoop leed besparen. 

 

Brommer huren

Wil je geen brommer kopen dan kan je in de meeste toeristische plaatsen in Vietnam ook een brommer of scooter huren voor een of enkele dagen. 

Navigeren

Aangezien de bewegwijzering in Vietnam de wensen over laat is het belangrijk om over goede navigatiemiddelen te beschikken. De eerste en die je ook het meest zal gebruiken is je smartphone. Mocht je er geen hebben zou ik bijna willen voorstellen om een goedkope aan te schaffen. Hoeft geen top-end model te zijn, zolang Google Maps er op kan draaien is het voldoende. Hierna heb je eigenlijk 2 keuze's of je gaat voor de offline map functie of online. Als je voor de offline map functie kiest zul je er rekening mee moeten houden dat je telkens je kaarten voor het aankomende stuk inlaad waar je naar toe zal rijden als je WIFI hebt. Om dit te vermijden kun je een sim kaartje kopen, let wel even bij het kopen erop dat je ermee kan internetten. Dit kaartje zal je niet meer gaan kosten dan 10€ en daarvoor kun je makkelijk dan een maand google maps kaarten laden, waarbij je ook nog Whatsapp en Facebook kan bekijken als je dat nodig acht. Het grote voordeel van de google maps app t.o.v. een ouderwetse wegenkaart is, dat je hierop altijd je huidige GPS positie ziet waar je je bevind, en je dus (als het verkeer het toelaat!) onder het rijden je telefoon uit je zak kan halen en kan zien hoever het nog is tot de volgende afslag. Dit zal je veel tijd winst opleveren. Aangezien je dus niet telkens stil hoeft te gaan staan en uit moet zoeken waar je nu precies bent op de kaart.

Een andere heel handige app is maps.me. Hier download je kaarten van je route op, waarna die opgeslagen worden op je mobiel. Hierdoor kan je offline op de kaarten zien waar je bent en heb je onderweg dus geen internet nodig. 

Verder is het wel aan te raden om ook hiernaast een gewone "ouderwetse" wegenkaart te kopen van Vietnam, je zult hem waarschijnlijk niet nodig hebben, maar elektronica kan het natuurlijk altijd begeven! 

Welke wegen zijn aanraders en welke mijd je liever

 In Vietnam zijn er eigenlijk 2 wegen die je goed moet kennen. De eerste is de QH1. Dit is de snelweg die van Hanoi naar Ho Chi minh loopt langs de kust. Echt een snelweg is het niet te noemen. Meer een tweebaansweg met een fietsstrook erlangs waar de scooters horen te rijden. Deze weg wil je eigenlijk koste wat het kost vermijden! Het  verkeer is waanzinnig daar, bussen die auto's inhalen en daarbij een keer hun lichten flitsen en hun claxon laten horen. Ben je niet op tijd aan de kant jammer voor jou. Nee dit is dus niet de weg die je wil berijden.

Welke weg je wel wil berijden is de Ho Chi Minh trail, deze weg loopt, net als de QH1, van Hanoi naar HCMC maar dan dicht tegen de grens. Doordat deze weg vooral door bergachtig gebied gaat, wordt hij veel minder bereden door vrachtwagens en bussen waardoor het rijden een stuk prettiger is. Een niet te missen stuk is waar de Ho chi minh trail zich opsplits in 2 wegen: de west en de oost route. Pak de west route hier. Hier zul je in 200 km welgeteld 2 dorpen tegen komen, geen verkeer, en bocht na bocht na bocht.

Een hoogtepunt op de weg is de Hai Van Pass, deze mag eigenlijk niet ontbreken als je van noord naar zuid rijdt of andersom. Deze prachtige pas loopt door de bergen en je zult onderweg een hoop andere motor- en brommerrijders tegenkomen. De pas ligt tussen Hoi An en Hué.

Wat kost het reizen van Vietnam met een brommer?

Kosten zijn uiteraard afhankelijk van de reiziger en de route. Het rondrijden op een brommer brengt over het algemeen meer reparatiekosten met zich mee dan je zou verwachten. Je moet er rekening mee houden dat je om de paar dagen langs de mechanic moet. Dit komt doordat de brommers niet van de beste kwaliteit zijn en er hier en daar wat gerepareerd zal moeten worden. Dit is niet erg omdat er overal langs de weg mechanics zitten en je er dus nooit ver vandaan zit. Maak je vooral geen zorgen als dit gebeurt, het overkomt alle anderen ook en het schept natuurlijk ook een band met lotgenoten;). Ook moet de olie veel vaker vervangen worden dan we gewend zijn. Eens in de 5 dagen wordt aangeraden. 

Ervaringen van een reiziger van de totale kosten voor een rit van van 3 weken:

Brandstof: 2.245.000VND = 82,95€
Reparaties: 2.770.000VND = 102,35€
Ferrie's:  80.000VND = 2,95€
Totaal: 5.095.000VND = 188.26€

De reiziger kon zijn bike daarna voor dezelfde prijs verkopen als dat hij hem gekocht had. Dit zal natuurlijk niet altijd het geval zijn. 

Wat staat je te wachten

In dit filmpje wat een reiziger van dit forum heeft gemaakt kun je zien wat je te wachten staat mocht je beslissen om op een brommer Vietnam te bereizen.