to lariam or not to laiam that's the question
Re: to lariam or not to laiam that's the question
Wat op zich wellicht ook nog wel interessant is, of je iemand bent die vaak gestoken wordt. Mij moeten ze niet heel erg hebben........maar garanties heb je nooit. Lariam werkt volgens mij "85%" ofzo. Betekent dit dat als je 20 keer gestoken bent, 3 prikken mogelijk Malaria zijn?
Nee. Gelukkig draagt niet iedere mug de malaria parasiet met zich mee, de kans op besmetting is dus vele malen kleiner. (Ik weet niet hoe hoog dat percentage is, dit zal ook afhangen van het gebied wat je bezoekt.)ErikB schreef:Wat op zich wellicht ook nog wel interessant is, of je iemand bent die vaak gestoken wordt. Mij moeten ze niet heel erg hebben........maar garanties heb je nooit. Lariam werkt volgens mij "85%" ofzo. Betekent dit dat als je 20 keer gestoken bent, 3 prikken mogelijk Malaria zijn?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ja, tuurlijk. Maar het blijft zo dat die middelen geen van allen 100% helpen. Misschien is het wel zo dat van de 1000 muggen er 30 malaria hebben ofzo. Als je nu 1000 keer gestoken bent, heb je bij 30 muggen kans op malaria. Daarvan tackelt Lariam 85% ofzo..... Stel dat het zo zit dan heb je per muggenprik zonder Lariam 3% kans op malaria, en 3%*0,15 = 0,45% kans op malaria met Lariam. Ik gok trouwens maar wat hoor....
Hoeveel % kans heb je dan op malaria als je geen pillen slikt?
Reduceer dit dan nog eens met het gemiddelde aantal muggensteken dat je per dag op loopt, en dit over een relatief korte termijn dat je in een risico gebied bent. En reduceer dit nog eens met alle andere voorzorgen die je neemt om niet gestoken te worden. En hou dan ook nog eens rekening met het feit dat malaria te behandelen is.
Tja ... dan moet je écht pech hebben, wil jij net die ene zijn die de malariajackpot wint.
De laatste paar jaar behoorde ik niet tot deze groep. Lucky me! >:) (het geluk is met de dwazen zeggen ze wel eens)

Reduceer dit dan nog eens met het gemiddelde aantal muggensteken dat je per dag op loopt, en dit over een relatief korte termijn dat je in een risico gebied bent. En reduceer dit nog eens met alle andere voorzorgen die je neemt om niet gestoken te worden. En hou dan ook nog eens rekening met het feit dat malaria te behandelen is.
Tja ... dan moet je écht pech hebben, wil jij net die ene zijn die de malariajackpot wint.
De laatste paar jaar behoorde ik niet tot deze groep. Lucky me! >:) (het geluk is met de dwazen zeggen ze wel eens)
Tsja, dat weet ik dus niet......het enige dat ik weet is dat die 85% minder kans door Lariam ongeveer klopt (schijnt het). Maar het kan misschien ook wel 20% om 20%*0,15 (1-.85)= 3% zijn.......
Die 20% lijkt me nogal extreem hoor (dan zouden hele landen nu wel uitgeroeid moeten zijn
). Hangt natuurlijk ook weer van het gebied af.
Die 20% lijkt me nogal extreem hoor (dan zouden hele landen nu wel uitgeroeid moeten zijn

- bolletjeom
- Reisexpert
Ik heb dus mogen aanschouwen hoe het is om wel de jackpot te winnen!!!
Mijn oom had alle voorzorgsmaatregelen genomen en dus ook de tabletten genomen. 4 maanden na terugkomst uit Kenia moest hij met spoed naar het ziekenhuis. Ik was 12 en mijn nichtjes ook.
2 weken lang heeft hij op de intensive care gelegen en iedere dag was het weer de vraag of hij de volgende ging halen.
Mensen zeiden toen....zie je wel! die preventiemiddelen zijn zinloos.
Weet je wat de arts zei??? zonder die medicatie was ie ter plekke binnen 2 dagen overleden. door de preventiemiddelen is het 4 maanden onderdrukt geweest en kan hij nu de beste zorg in een nederlands ziekenhuis krijgen!
Hij heeft het overleefd....maar mijn famillie linched me als ik knoei met malaria
Mijn oom had alle voorzorgsmaatregelen genomen en dus ook de tabletten genomen. 4 maanden na terugkomst uit Kenia moest hij met spoed naar het ziekenhuis. Ik was 12 en mijn nichtjes ook.
2 weken lang heeft hij op de intensive care gelegen en iedere dag was het weer de vraag of hij de volgende ging halen.
Mensen zeiden toen....zie je wel! die preventiemiddelen zijn zinloos.
Weet je wat de arts zei??? zonder die medicatie was ie ter plekke binnen 2 dagen overleden. door de preventiemiddelen is het 4 maanden onderdrukt geweest en kan hij nu de beste zorg in een nederlands ziekenhuis krijgen!
Hij heeft het overleefd....maar mijn famillie linched me als ik knoei met malaria
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Heb jij enig idee hoe het met die kansberekening zit? In Afrika zou ik het trouwens ook zeker doen hoor! In Rurrenabaque (randje jungle Bolivia) heb ik het ook gedaan. In sommige andere gebieden (Mancora, Noord Peru) weer niet. Er zit ook nog eens een enorm verschil in de soorten malaria he. De ene is een zware griep, van de andere kun je binnen 2 dagen dood zijn...... Mijn gevoel zegt dat de meest heftige soorten in Afrika zitten.
Soms rommelt die GGD ook maar wat met onduidelijke kaartjes. Zelf nadenken helpt ook. In de jungle, met stilstaand zoetwater moet je enorm oppassen. Boven de 1500/2000 meter weer niet, maar dat snappen ze soms niet bij de GGD (die vage kaartjes he). En dat Mancora aan een oceaan ligt met zout water, daar waren ze ook nog niet opgekomen
Soms rommelt die GGD ook maar wat met onduidelijke kaartjes. Zelf nadenken helpt ook. In de jungle, met stilstaand zoetwater moet je enorm oppassen. Boven de 1500/2000 meter weer niet, maar dat snappen ze soms niet bij de GGD (die vage kaartjes he). En dat Mancora aan een oceaan ligt met zout water, daar waren ze ook nog niet opgekomen

- bolletjeom
- Reisexpert
daar heb je een punt Erikb! De ggd wist mij te vertellen dat we het niet nodig hadden tijdens onze 3 weekse vrijwilligerswerk in noord thailand maar wel in heel laos.... dat vrijwiligerproject lag amper 20 kilometer van de grens met Laos
Hoe weten die muggen dat ze de grens niet over mogen???
Hoe weten die muggen dat ze de grens niet over mogen???
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl