Interrail trip Europa

Wil jij meer weten over hoe je kunt Interrailen in Europa of hoe je gemakkelijk met de trein rond kunt reizen, dan is dit forum voor jou. Lees alles vragen en antwoorden van anderen door en deel ook zeker je eigen tips.
FHFS

Re: Interrail trip Europa juli 2014

Bericht door FHFS »

Goed punt inderdaad.
Maar daarom ben ik juist benieuwd welke steden van deze lijst echt de moeite waard zijn en welke je ook wel kan overslaan.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ben bijna naar geen enkele stad geweest op het lijstje, maar waarvan ik wel geweest ben ik kan ik zeggen dat Praag en München erg de moeite waard zijn.
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Kosten exclusief de interrailkaart schat ik rond de € 50 per persoon per nacht als je het allemaal goedkoop houdt en niet (duur) uitgaat. Zou best kunnen dat je t met minder kan, maar aangezien jullie veel reizen (supplementen voor treinen, kaartjes voor ander OV, etc.) en ook wat duurdere steden aandoen, zou ik voor gemiddeld over de hele reis op € 50 pp pd rekenen.

Van wat je na Rome noemt zijn mijn favorieten Krakau, Praag en Boedapest.

Zou jullie verder aanraden om een tijdje te ontspannen tussendoor aan de Kroatische kust en Bosnië in te gaan voor de variatie. Variatie is namelijk wel belangrijk bij zo'n trip, want veel van de steden die je noemt na Rome beginnen wel op elkaar te lijken op den duur (steeds maar weer old town, met een centraal plein, de katholieke/orthodoxe kerken, een paar parken, overal ongeveer dezelfde architectuur, al dan niet met een kasteel/fort op een heuvel en een rivier).

Verder gaf je al aan niet veel te willen plannen: goed zo, dan kan je altijd ergens blijven plakken en van andere reizigers horen wat leuk is.
FHFS

Bericht door FHFS »

Brasov bedankt voor je reactie.

Oke dus de must sees aanbevolen zijn dus krakau, budapest, praag en munchen.
We wilden inderdaad waarschijnlijk ook even een tijdje ergens bij de kust blijven hangen.
De kroatische kust hebben we al eens aan gedaan tijdens een vakantie in kroatie, dus zal niet veel nieuws zijn.
De tip van variatie is wel goede, eens kijken waar we die gaan toepassen

Wat is de mening van steden als Nice en Milaan?
Beter om daar doorheen te reizen of juist wel meenemen.
Sommige steden heb ik namelijk ook opgenomen in de reis zodat we daar de bezienswaardige spoortrajecten (volgens interrail) mee kunnen pakken.

Omdat we ook een stukje Griekenland mee willen nemen dacht ik aan thessaloniki, iemand daar ervaringen?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Zelf vind ik Warschau ook interessant maar aangezien je tussen Budapest en Krakow prima kan reizen (nachttrein), komt je niet langs Warschau en is het misschien onhandig om daar nog heen te gaan. Zeker gezien de tijd die je hebt en de steden die je wilt aandoen.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Let even goed op of de treinverbindingen naar Griekenland allemaal weer open zijn. Een aantal jaar geleden zijn alle internationale treinverbindingen gestopt en vanaf komend zomer gaat 1 en ander weer open dus houd dat even in de gaten!

Verder is interrail een fantastische manier van reizen, ik ben van Nederland naar Munchen, Salzburg, Budapest, Sofia, Varna, Veliko Tarnovo, Istanbul, Athene, Olympia, Thessaloniki, Skopje, Ohrid, Skopje en weer terug naar Nederland gegaan..

Probeer zoveel mogelijk via nachttreinen te reizen dat scheelt weer kosten in Hostels.

Als je de mogelijkheid hebt van Split naar Mostar te reizen en daarvandaan de trein naar Sarajevo dan is dat ook zeer zeker de moeite waard. Mostar-Sarajevo was voor mij een bijzondere treinreis in oude treinstellen (dit kan inmiddels wel vernieuwd zijn) Sarajevo vond ik daarnaast veel interessanter dan Zagreb!

Daarnaast moet je vooral rekening houden met heeel veel vertraging in de balkanlanden. Het onderhoud aan de sporen ligt erg achter en met de warmte mogen de treinen soms maar heel lang reizen. Op het stuk Skopje - Belgrado had ik al 6 uur en 3 kwartier vertraging en dat scheen vrij normaal te zijn ;) Ik vond het daarom fijn om mijn route als een soort leidraad te zien, ik had als doel om istanbul te bereiken en onderweg zijn er bestemmingen bij gekomen en afgevallen...een afwisseling tussen steden en kleinere plaatsen vond ik erg prettig..

Have fun!
DanielleKathinka
Vakantieganger

Bericht door DanielleKathinka »

Over de steden in Italië, Milaan vond ik erg tegen vallen. Rome was echt geweldig, Florence vond ik ook fantastisch. Maar ik zou Milaan overslaan, aangezien je al zoveel steden doet.
bobdewitte

Interrail trip Europa

Bericht door bobdewitte »

Hallo,
Ik en een vriend willen aankomende zomer een trip door Europa gaan maken (met de trein). We zijn van plan om ongeveer een maand weg te gaan. Onze route ziet er tot nu toe zo uit:
Amsterdam - Parijs - (Mont blanc) - Venetie - Zagreb - split(+eilanden) - Sarajevo - Belgrado - Sofia - Budapest - (krakau) - praag - Berlijn - Amsterdam.
We denken er ook nog aan om een deel van Griekenland mee te pakken. We weten ook niet of dit te veel of te weinig is, daarom zouden we graag wat tips willen krijgen. Wat is wel/niet leuk? Moeten we dingen schrappen of juist toevoegen aan onze reis (zoals Athene bijv)? Hoe kunnen we het beste hostels boeken, welke sites etc. Hoe werkt het met treinen reserveren; heeft iemand al ervaring met de interrailpass. Kortom, we zouden het fijn vinden om zoveel mogelijk reisverhalen/tips aan te horen. Alles is welkom!

Met vriendelijke reisgroet,
Bob
Erik
Site Admin

Re: Interrail trip Europa

Bericht door Erik »

@lisaruigrok mag ik je ook hier even taggen? Ik hoop dat jij wat meer goede tips hebt aangezien je in een aantal van deze steden geweest met met interrail.
mdekker
Vakantieganger

Bericht door mdekker »

Hey,

Leuke trip! Zelf heb ik afgelopen zomer 7 weken door Italie en de Balkan gebackpackt. Een gedeelte ook met de interrail. Mijn ervaring is dat in de Balkan zelf vrij weinig treinen rijden. Bussen zijn vaak sneller en goedkoper. Ook gaan vanuit de sommige grotere steden vanuit diverse hostels taxibusjes deze droppen je dan bij je volgende hostel. Erg makkelijk! Zelf ben ik naar de Balkan met een interrail ticket gegaan (via Italie) en de terugweg met een interrail gedaan (twee tickets dus 5 reisdagen in 15 dagen). Daartussen losse tickets, bussen of liften.

Voor wat betreft de reis zelf is geheel afhankelijk hoeveel tijd je hebt. Het zijn aardig wat plaatsen en aardige afstanden wat je af zult moeten leggen. Athene zou ik afraden aangezien dit echt van de route afligt. Als je al naar Griekenland wilt raad ik Thessaloniki aan helemaal in het noorden.
Parijs-Venetie is een behoorlijke afstand ik zou Milaan er tussen door pakken al is het alleen maar om een dagje je benen te strekken. Zagreb is leuk voor een dagje (niet echt bijzonder) je kan wel een dagtrip naar de plitvice meren doen vanuit daar. Aanrader!
Ik raad Mostar aan in Bosnie. Redelijk mooi centrum best veel backpackers echt een top tijd gehad daar.
Het stukje Belgrado-Sofia-Budapest is heel veel reizen voor een stad als Sofia. Het is een op zich een leuke stad maar om er zover voor om te rijden zou ik afraden.
Krakau zou ik zeker aanraden echt een top stad!
Als je echt de tijd heb raad ik aan om verder naar het zuiden te gaan Montenegro, Albanie, Kosovo, Macedonie allemaal top landen met mooie natuur, gave steden en leuke feestjes.

Hostels boekte ik altijd de dag ervoor via hostelworld. Je kan ook zonder boeking een hostel zoeken in de stad zelf maar ik had geen zin om 1 uur of meer te lopen zoeken naar een hostel.
Trein reserveren kan op de dag zelf wel op tijd weggaan dan er kan een rij staan. Als je meer in het westen bent zou ik een dag eerder reserveren omdat die treinen sneller vol zijn. Reserveren kan op het station zelf.

Algemene tips:
Doe zoveel mogelijk een free walking tours. Binnen 2 a 3 uur op tip basis door de stad lopen met veel tips en tricks van de stad door een local.
En in bijna alle steden zijn pubcrawls (kroegentochten) leuke manier om het nachtleven te ondergaan en andere backpackers te leren kennen.

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

Matthijs
bobdewitte

Bericht door bobdewitte »

Beste Matthijs,

Dank voor je reactie, er staan erg nuttige tips in!
Sofia is inderdaad helemaal niet handig zien wij nu ook, ligt nogal uit de route. Ook Mostar is een goede toevoeging, ligt mooi op de weg van Split naar Sarajevo! Zijn die free walking tours en de pubcrwals makkelijk te vinden in elke stad?
Bedankt voor alle tips! Er zijn er natuurlijk nog altijd meer welkom!

Groeten,
Bob
mdekker
Vakantieganger

Bericht door mdekker »

Geen probleem.
De free walking tours starten altijd vanaf een centraal punt in de stad, de pubcrawls starten meestal vanuit een kroeg. Bijna in elke hostel liggen wel folders met de exacte locatie en starttijd van alle twee. En anders gewoon vragen aan degene die in het hostel werkt meestal weten zij het wel. Als laatste hulpmiddel is er altijd nog google.

Matthijs
Plaats reactie