Interrail trip Europa

Wil jij meer weten over hoe je kunt Interrailen in Europa of hoe je gemakkelijk met de trein rond kunt reizen, dan is dit forum voor jou. Lees alles vragen en antwoorden van anderen door en deel ook zeker je eigen tips.
Sjaak
Wereldreiziger
Contacteer:

Interrail Europa

Bericht door Sjaak »

Hallo,

Wie kan mij info/ervaringen verstrekken over de interrail?

Het is niet duur en je kunt door heel europa reizen...

Tips zijn welkom.

BVD!
Groet,

Sjaak
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik vond het destijds (weet niet hoe het nu is) wel redelijk duur. Zeker als je door verschillende zones wilde. Zo was het plan om bijvoorbeeld van Nederland naar Italie naar Spanje en zo weer terug te reizen. Hiermee doorkruis je als ik het goed heb minimaal 3 zones waardoor het treinkaartje enkele honderden euros kost. Een vliegtickt naar alle bestemmingen en van daar uit lokaal reizen leek ons goedkoper!?
Sjaak
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Sjaak »

385 euro voor heel europa en het ticket is een maand geldig.
persoonlijk vind ik dat niet duur. Daar kun je met de auto niet voor rijden.

ik vind alleen dat de site www.interrail.nl zeer weinig en beperkte info verstrekt....

Hopelijk kan iemand mij verder op weg helpen.

bvd.
Groet,

Sjaak
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

is het niet zo dat het interrail tarief alleen voor "niet europeanen" is
En dat voor Europeanen een ander en duurder tarief geldt??

dat was volgens mij een aantal jaar geleden de reden waarom heel nederland in 1 keer stopte met interrailen.

"vroeger" ging iedereen interrailen. Nu heb ik er al in tijden niemand meer over gehoord.
Ben benieuwd wat je vind Sjaak! maar voor 385 euro kan je ook zeker 4 goedkope vluchten krijgen ( incl tax)
Maar de trein is wel leuker!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

oh, en ken je de flexipas van de Eurolines bussen???
das ook leuk een niet zo duur!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Ik begin mijn reis volgende maand in Europa, en heb vandaag een interrail ticket besteld voor 10 dagen reizen binnen 22 dagen..

Omdat de tarieven en voorwaarden gunstig zijn veranderd, zal ik ze even op een rijtje zetten:

25 jaar of jonger:
5 dagen reizen binnen 10 dagen: 159 euro
10 dagen binnen 22 dagen: 239
22 dagen aangeengesloten: 309
1 maand aaneengesloten: 399

26 jaar of ouder:
5 dagen reizen binnen 10 dagen: 249 euro
10 dagen binnen 22 dagen: 359
22 dagen aangeengesloten: 469
1 maand aaneengesloten: 599

De interrail passen zijn alleen te koop voor Europeanen, en zijn geldig in heel europa, behalve in je eigen land (maar krijg je 50% korting op de retour treinreis naar de grens).

Deze prijzen zijn alleen geldig in de 2e klas.

Dit zijn de toeslagen (overgenomen van treinreiswinkel.nl):

Frankrijk
Thalys Nederland – Parijs € 13 (bep. beschikbaarheid)
TGV meestal € 3 (bep. beschikbaarheid)

Spanje
Talgo, Arco, Altaris € 6,50 AVE € 10
Elipsos ruststoel € 39,50

Portugal
IC-treinen juni-sept € 2,50, AP-treinen juni -sep ca. € 6

Duitsland
ICE-toeslagen inbegrepen,
ook IC/EC-treinen zonder toeslag

Zwitserland en Oostenrijk
Geen toeslagen, behalve CIStreinen naar Italië, € 5

Italië
Eurostartreinen € 20
IC-treinen met reserveringsplicht € 5
IC-treinen zonder reserveringsplicht gratis

Griekenland
IC-treinen € 3 - € 18

Roemenië
IC-treinen binnenlands ca. € 3,60

Hongarije, Polen, Tsjechië, Slowakije en Kroatië
IC-treinen ± € 4

Denemarken
IC/EC-treinen ± € 3,

Zweden
IC-treinen € 3
X2000 € 7

Noorwegen
geen toeslagen
zitplaatsreservering € 4

Finland
IC-treinen ± € 3

Groot-Brittannië
Geen toeslagen,
Eurostar € 75

boot Italie-Griekenland vv
op basis van dekpassage, hut bespreken kan alleen aan boord, toeslag terplekke betalen (let op: dit kost je een reisdag van je interrail pas, en je betaalt ook nog ongeveer 30 euro aan toeslagen!)
KiKy_ff

Bericht door KiKy_ff »

Heej

Ik ga 1 maand onbeperkt reizen met interrail.
Ik vind alleen ook dat er op de site te weinig informatie staat.

Want kan je nou gewoon in elke trein stappen die je maar wilt of wordt er wel van je verwacht dat je toeslagen betaald?

verder heb ik er wel heel veel zin in :D

Groetjes,,

KIKI
Simon
Reiziger

Bericht door Simon »

KiKy_ff schreef:Heej

Ik ga 1 maand onbeperkt reizen met interrail.
Ik vind alleen ook dat er op de site te weinig informatie staat.

Want kan je nou gewoon in elke trein stappen die je maar wilt of wordt er wel van je verwacht dat je toeslagen betaald?

verder heb ik er wel heel veel zin in :D

Groetjes,,

KIKI
Vroeger hing het van de trein af waar je mee ging reizen. Over het algemeen zijn de normale treinen (normale stoptrein/normale sneltrein) bij de prijs inbegrepen. Maar als je een snellere verbinding wilt, een slaapplaats etcetc dan moet je gaan bij betalen. Ik heb toendertijd een Thomas Cook timetable meegenomen en daar stond volgens mij in welke treinen een toeslag hadden en welke niet.
jacqje

interrail europa

Bericht door jacqje »

Hallo allemaal,
Samen met mijn vriend wil ik deze zomer 5 weken door europa gaan reizen.
Ik als nieuweling hier heb echt geen idee waar ik dan allemaal rekening mee moet houden...
Wij hebben al best wat dingetjes opgezocht, maar hebben ook nog een hoop vragen.
Nu hoop ik dat jullie ons daar een beetje mee kunnen helpen. O-)

Wij willen graag de volgende reis maken....
(er kunnen nog veranderingen in komen maar dit is wat bij globaal willen gaan doen.)
- Londen
- Parijs
- Normandië
- Geneve
- Milaan
- Rome
- Venetië
- Insburck
- Berlijn
Dan willen wij op elke plek gemiddeld 2 dagen verblijven....

Nu hebben wij een paar vragen...
Wij willen goedkoop reizen... Is het slim om een tent mee te nemen, of je loop je alleen onnodig te sjouwen?
Hoeveel geld ben je ongeveer kwijt aan 5 weken reizen?
Hoe is jullie ervaring met de interrail tickets? Moet je vaak toeslagen betalen?
Is deze route te doen in 5 weken?
Hoever van te voren moet je hostels/campings reserveren?
Zijn er dingen waarvan jullie echt zeggen die moet je zien?
Wat moeten wij verder nog echt weten voordat we gaan?
Dat waren onze grootste vragen denk ik (maar alle informatie is welkom!!)
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: interrail europa

Bericht door Globeskater »

Ik heb een maand met een interrail ticket door Europa gereisd.. Ik vond het echt ideaal je kan in een reserveringsvrije trein gewoon instappen en geen gedoe met kaartjes kopen.. wel moet je even uitzoeken of je moet reserveren of niet.. moet je reserveren dan is het op station een reservering kopen voor de trein die je wil.. dat zijn voornamelijk de toeslagen die je betaald.. ook met een nachttrein betaal je bijvoorbeeld de reservering voor het bed maar verder geen trein ticket.. let er wel op dat op bepaalde Thalys treinen er maar een aantal interrail plekken per trein zijn.

Nadeel is wel dat jullie 5 weken gaan en een interrail pas een maand geldig is. je zou er dan voor kunnen kiezen om daarnaast nog een kaart van een paar reisdagen in een bepaalde periode te boeken..

Ik zou reistechnisch denk ik Parijs en Normandie omruilen dus vanuit Londen naar Normandie en dan naar Parijs en dan door met de rest..

Waar je ook op zou kunnen letten is om de grote steden een beetje af te wisselen met wat kleinere plaatsen of wat natuur.. dit kan door ergens heen te reizen maar ook als dagtripjes.. het kan namelijk zijn dat je na een X aantal steden zoiets hebt van niet weer een kerk, niet weer dit of dat.. ik merkte namelijk dat ik op een gegeven moment cultuurmoe was en nu ik een betere balans heb tussen steden en eens een dag fietsen oid in een landelijke omgeving ik veel meer kan genieten van de reis.

Of je kampeerspullen mee neemt ligt eigenlijk helemaal aan je zelf.. ik heb dit met openbaar vervoer reizen nooit gedaan en altijd in hostels geslapen.. Qua reserveren ligt er ook aan wat je wilt.. wil je dat je reis al vast ligt dan kan je van te voren boeken en heb je zeker plek... Ik doe dit echter niet omdat mijn ervaring is dat mijn reisplannen nog wel eens wijzigen.. afhankelijk van de plek boek ik of net een paar dagen vooruit of niet... kans is natuurlijk wel dat je 1e keus hostel vol kan zitten.
jacqje

Bericht door jacqje »

Bedankt voor je reactie!!! :)

Ik denk dat wij idd parijs en normandie maar omdraaien dan.
Ik dacht zelf eigenlijk dat de treinen met toeslag allemaal maar een beperkt aantal interail plekken had...
Maar als ik het zo bij je lees is dat niet het geval klopt dit?
Het probleem van de 5 weken hadden wij ook al bedacht...
Wij dachten de interail pas te laten starten als we uit londen weg zijn als we in parijs zijn bijv...
Kan je de maand van de Interrail laten starten wanneer je zelf wilt? en is dit dan 31 dagen?

Bedankt voor de tip er afwisseling in de houden.....
Ik denk inderdaad dat ik ook helemaal kriegel wordt van al die cultuur....
Daar gaan wij nog eens naar kijken!

Mijn vraag over het reserveren ging ook meer over een paar dagen van te voren reserveren!
Maar paar dagen van te voren reserveren is dus wel nodig...
Waar heb jij de hostels vandaan gehaald wat is een goede gids/ site???...
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Niet alle treinen hebben een beperkt aantal plekken voor het goedkope tarief, ik weet zeker dat dit vooral voor de thalys treinen geld. Verder heb je in landen als Italië een duurdere en een minder dure trein qua reservering, deze minder dure trein is dan wel wat langzamer.

De Interrail kan je zeker laten ingaan op de dag dat je zelf wil. Ik weet niet meer 100% maar volgens mij schrijf je zelf de eerste reisdatum erop en vanaf dan is die één maand aaneengesloten geldig dus denk dat het aan het aantal dagen in de maand ligt of dat 30 of 31 is..

Ik ben daar door reizen achter gekomen dat afwisseling gewoon lekkerder is, op mijn interrail heb ik toen bijv in Griekenland eens een dagje strand gedaan of later in Estland, Letland, Litouwen heb ik verschillende fietstochten en een kayaktrip gemaakt.. en door de afwisseling kan ik iig weer meer van alle cultuur in de steden genieten ;)

Ik reserveerde de trein meestal zo snel ik wist hoe lang ik ergens wilde blijven, nu weet ik niet in hoeverre er een verschil in populairiteit is in zuid oost europa waar ik gereisd heb of het gebied waar jullie reizen, voordeel is dat er redelijk wat treinen gaan in Europa. Alleen met nachttreinen is zsm boeken als je weet wanneer je die neemt zeker verstandig als je bijv een bed wilt hebben. Ik heb eigenlijk alleen in Griekenland in een niet reserveerbare trein een dag in de bistro gezeten en daar zaten er veel op de grond omdat er geen plek was..

Hostels boek ik meestal via hostelbookers.com, maar je hebt ook hostelworld en nog een aantal andere van die sites.. ook handig is om als je niet echt een hostel kan vinden even een kijkje te nemen op de hostelling international site omdat die soms daar wel ineens hostels hebben.

Nog even over jullie schema, ik ben er zelf nooit geweest maar heb van mensen gehoord dat ze Milaan niet zo'n heel geweldige stad vinden en snel gezien hebben, je zou ook kunnen kijken of je ipv Milaan aan de kust bij Cinque Terre eens een kijkje kan nemen of dat je wat meer Toscane ingaat!
jacqje

Bericht door jacqje »

Bedankt voor je reactie!!! hebben wij echt wel wat aan!!! :)

Is er ook iemand die wat meer weet over campings in europa.
bijv. hoe lang je van te voren moet reserveren of er veel campings op onze route zijn?
Of het handig is om met een tent te reizen enz....
FrankE

Re: Interrail Europa

Bericht door FrankE »

Voor de mensen die - ook al is het topic verouderd - nog aan het zoeken zijn naar een interrail in Europa: check http://www.interrailnet.com.
DanielleKathinka
Vakantieganger

Interrail Europa

Bericht door DanielleKathinka »

Hallo allemaal,

Nu ik al jullie reisplannen en verhalen lees heb ik toch besloten om mijn geplande reis hier te plaatsen voor hier en daar nog wat tips. Ik ga deze reis samen met mijn vriend maken, we hebben een budget van rond de 1.500 a 2.000 voor deze reis. Dit is voor alles, overnachtingen, dagbesteding, eten en drinken etc. Hier onder ons reisschema.

Dag 1. Reisdag vanuit Utrecht naar Berlijn. (In de ochtend vertrekken, reistijd ongeveer 6 uur)
Dag 2 - 5 Berlijn.
Dag 5. Reisdag vanuit Berlijn naar Bled. (Nachttrein, reistijd ongeveer 12 a 16 uur)
Dag 5 - 8 Bled.
Dag 8. Reisdag vanuit Bled naar Zagreb. (In de ochtend vertrekken, reistijd ongeveer 3 a 4 uur)
Dag 8 - 10 Zagreb
Dag 10. Reisdag vanuit Zagreb naar Pecs. (In de ochtend vertrekken, reistijd 6 uur)
Dag 10 - 12 Pecs.
Dag 12. Reisdag vanuit Pecs naar Boedapest. (Reistijd 3 uur, treinen rijden om de 2 uur)
Dag 12 - 16 Boedapest.
Dag 16. Reisdag vanuit Boedapest naar Bratislava. (Reistijd 3 uur, treinen rijden ook regelmatig)
Dag 16 - 18 Bratislava.
Dag 18. Reisdag vanuit Bratislava naar Praag. (Reistijd 4 uur, treinen rijden om de 2 uur)
Dag 18 - 21 Praag.
Dag 21. Reisdag vanuit Praag naar Utrecht. (Nachttrein of overdag, reistijd 12 uur)

Een paar opmerkingen/vragen:

- Wij hebben een interrailpas van 22 dagen dus kunnen wij ergens nog een dag aan plakken, maar hebben geen idee welke stad?

- Het paas weekend gaan wij hoogst waarschijnlijk 4 dagen naar Berlijn, we zijn dus op zoek naar een alternatief..

- De landen Polen, Oostenrijk en Zwitserland zijn we al zo vaak geweest dat we deze liever buiten deze reis houden, voor het geval deze voorgesteld worden. :)

- Daarnaast is het mijn vraag kunnen wij met ons budget deze reis maken? Zo niet, dan laten we Berlijn helemaal weg vallen en wordt de reis dus 5 dagen korter.

- Tips welke steden echt bezocht moeten worden op deze route, en welke steden eigenlijk helemaal niet de moeite waard zijn?

- Zijn de plitivice meren te bereiken vanuit Zagreb? Ik had begrepen dat er een bus reed, weet iemand dit toevallig?

- Wij hadden misschien ook het idee om Pecs te laten vallen en de nachttrein richting Boedapest te nemen, scheelt een overnachting en hebben wij nog 2 dagen te besteden in bijvoorbeeld. Boedapest of Praag? Of is Pecs echt wel de moeite waard?

- Bled willen wij bezoeken voor het meer, daarnaast heb ik al een paar keer de tip gehad dat je in Kroatie je eigen eilandje kan huren voor een paar nachten. Is dit de moeite waard/ iemand ervaring mee? Dit ligt erg uit onze route maar we overwegen het nog wel. Het is erg goedkoop 20 euro per nacht.. (Eigen huisje, prive strand en het vervoer met een bootje van de eigenaar kost 10 a 15 euro, staat op die site) Site zal ik later nog wel even plaatsen, ben hem even kwijt. :@

- Kan je Bratislava in een dag zien? Zo ja, kunnen wij dan gelijk doorreizen naar Praag? Reistijd zal dan op 7 uur komen op een dag..

- Als laatste onze reis zal plaatsen vinden in Juni/Juli, valt dit onder hoogseizoen al? Volgens mij Juli wel, Juni weet ik niet.. :N

- En alle tips zijn natuurlijk welkom! Qua overnachtingen, en bezienswaardigheden. :D

Een hele lijst aan vragen :@ , maar ik hoop dat jullie me nog wat wijzer kunnen maken.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie