Natuurlijk begrijp ik dat zelfs per land de verschillen in klimaat soms groot kunnen zijn. Ik wil dus overkoepelend de best mogelijke reistijd plannen. Nu heb ik allereerst gekeken naar het droogseizoen en regenseizoen. Ik heb begrepen dat het grofweg gezegd erop neerkomt dat het regenseizoen in Zuid-Amerika loopt van november tot april (uitzondering van het noorden). En het regenseizoen in Midden-Amerika van mei tot oktober. Ook wil ik graag naar Zuid-Chili (Patagonie), hierbij ben ik gebonden aan de periode november tot februari. Naar aanleiding hiervan heb ik een plan gemaakt:
Juli: Colombia
Augustus: Ecuador
September: Peru
Oktober: Bolivia
November: Chili
December: Zuid-Chili
Januari: Panama
Februari: Costa Rica
Maart: Honduras
April: Guatemala/Belize
Mei: Mexico
Juni: Cuba
Nu heb ik aardig wat vragen in mijn hoofd;
- Is het verstandig om reisplan af te stemmen op droogseizoen/regenseizoen? Kan het regenseizoen het reizen heel negatief beïnvloeden? Zijn er mensen met ervaringen die bijvoorbeeld problemen hebben gehad met onbegaanbare wegen? Drukkende hitte… Veel meer last van muggen. Of waar moet ik nog meer aan denken?
- Er wordt wel ergens geroepen dat de natuur veel mooier is in het regenseizoen, dat betekent met een tropisch klimaat toch niet dat het in het droogseizoen niet mooi is (droog en dor)?
- Is Colombia en Ecuador goed te bereizen in Juli en Augustus (ivm hoogseizoen Europese en Amerikaanse toeristen?) Is het klimaat technisch ook goed te doen?
- Is Colombia een leuk/goed land om Spaans te leren? Mogelijk om in een gastgezin Spaans te leren? Is er een leuke studentenstad waar naast de lessen leuke salsa feestjes en excursies te doen zijn?
- Is het verstandig in Midden-Amerika in Januari te beginnen in Panama en dan naar het noorden te gaan of te beginnen in Mexico en dan in naar het zuiden?
- Wat zijn goede landen om te bezoeken in Mei en Juni? En hoe kan ik dat in mijn schema krijgen?
Om een beeld te krijgen wat ik allemaal wil gaan doen en ik van hou; natuur (hiking, trekkings, duiken), strand (zonnebaden, surfen), avontuur (rafting, mountainbiking, zip-lining), cultuur (architectuur, muziek, festivals, musea). Eigenlijk te veel dingen om rekening mee te houden!

Ik weet dat het klimaat een reis aardig kan maken of kraken. Ik sta open voor wijzigingen en ontvang graag advies over mijn reisschema! Sorry voor het uiteindelijke lange verhaal.