Beste reistijd Midden Amerika – Zuid Amerika

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
nielsp

Beste reistijd Midden Amerika – Zuid Amerika

Bericht door nielsp »

Allereerst wat een fantastische site! :Y Begin Juli ga ik 1 jaar reizen naar Midden en Zuid Amerika. Nu ben ik begonnen met de grote “beste reistijd puzzel” want gewoon simpel van noord naar zuid reizen lijkt niet mogelijk! ;)
Natuurlijk begrijp ik dat zelfs per land de verschillen in klimaat soms groot kunnen zijn. Ik wil dus overkoepelend de best mogelijke reistijd plannen. Nu heb ik allereerst gekeken naar het droogseizoen en regenseizoen. Ik heb begrepen dat het grofweg gezegd erop neerkomt dat het regenseizoen in Zuid-Amerika loopt van november tot april (uitzondering van het noorden). En het regenseizoen in Midden-Amerika van mei tot oktober. Ook wil ik graag naar Zuid-Chili (Patagonie), hierbij ben ik gebonden aan de periode november tot februari. Naar aanleiding hiervan heb ik een plan gemaakt:

Juli: Colombia
Augustus: Ecuador
September: Peru
Oktober: Bolivia
November: Chili
December: Zuid-Chili
Januari: Panama
Februari: Costa Rica
Maart: Honduras
April: Guatemala/Belize
Mei: Mexico
Juni: Cuba

Nu heb ik aardig wat vragen in mijn hoofd;
- Is het verstandig om reisplan af te stemmen op droogseizoen/regenseizoen? Kan het regenseizoen het reizen heel negatief beïnvloeden? Zijn er mensen met ervaringen die bijvoorbeeld problemen hebben gehad met onbegaanbare wegen? Drukkende hitte… Veel meer last van muggen. Of waar moet ik nog meer aan denken?
- Er wordt wel ergens geroepen dat de natuur veel mooier is in het regenseizoen, dat betekent met een tropisch klimaat toch niet dat het in het droogseizoen niet mooi is (droog en dor)?
- Is Colombia en Ecuador goed te bereizen in Juli en Augustus (ivm hoogseizoen Europese en Amerikaanse toeristen?) Is het klimaat technisch ook goed te doen?
- Is Colombia een leuk/goed land om Spaans te leren? Mogelijk om in een gastgezin Spaans te leren? Is er een leuke studentenstad waar naast de lessen leuke salsa feestjes en excursies te doen zijn?
- Is het verstandig in Midden-Amerika in Januari te beginnen in Panama en dan naar het noorden te gaan of te beginnen in Mexico en dan in naar het zuiden?
- Wat zijn goede landen om te bezoeken in Mei en Juni? En hoe kan ik dat in mijn schema krijgen?

Om een beeld te krijgen wat ik allemaal wil gaan doen en ik van hou; natuur (hiking, trekkings, duiken), strand (zonnebaden, surfen), avontuur (rafting, mountainbiking, zip-lining), cultuur (architectuur, muziek, festivals, musea). Eigenlijk te veel dingen om rekening mee te houden! :P

Ik weet dat het klimaat een reis aardig kan maken of kraken. Ik sta open voor wijzigingen en ontvang graag advies over mijn reisschema! Sorry voor het uiteindelijke lange verhaal. :X Alle tips en adviezen over het geheel of over de afzonderlijke landen zijn meer dan welkom. Alvast bedankt!
HendrikHerman
Reiziger

Re: Beste reistijd Midden Amerika – Zuid Amerika

Bericht door HendrikHerman »

September is een heel geschikte maand om Peru te bezoeken. Dan is het nog steeds de droge tijd in het Andes gebergte, terwijl het toeristisch hoogseizoen op zijn eind loopt.
Dat in Peru de regentijd zo van november tot maart loopt geldt alleen in het Andes gebergte. Aan de kust is het dan de droge tijd, maar de rest van het jaar valt daar niet veel regen.
Het hele jaar door reizen er toeristen door Peru. Dat kan ook heel goed. Maar het komt wel voor dat in specifieke situaties men flink pech heeft en zware regenval de plannen in de war gooit of zelfs onmogelijk maakt. Maar dat zijn heel uitzonderlijke gevallen.
Ik zou niet direct aan Peru denken als het om een strandvakantie gaat.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik zou me niet te druk maken over de beste reistijd. Je kunt toch nooit overal goed zitten. Alleen argentinie maakt echt uit en daar heb je al rekening mee gehouden. Wij hebben zelf ook van feb-mei door midden amerika gereisd en dat ging prima. Je mist alleen nicaragua?? ben je daar al langer geweest, anders kan je budget technisch beter cr snel doorheen en dan naar nica. Plus het is een super leuk land.

Een maand per land klinkt trouwens als heel veel maar is het in zuid-amerika echt niet. Ben zelf bijvoorbeeld 6 weken in peru geweest. In Colombia wil je ook nog spaans leren toch? Ik zou aan het begin wat meer tijd plannen en dan landen als ecuador en bolivia maar een stukje doen. Heb je echt 2 maanden voor argentinie nodig. Midden-amerika is trouwens een stuk compacter en een maand honduras is wel veel.
Laatst gewijzigd door Erik op 20 mei 2014 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
nielsp

Bericht door nielsp »

Bedankt voor de reacties! Ik zat in dubio; het leek mij leuk om te beginnen in een land waar je leuk Spaans kan leren. Nu heb ik begrepen dat in Guatemala leuke steden zijn zoals Xela en Tikal. Maar in Midden-Amerika is het nu regenseizoen en dan zal ik het volgend half jaar Zuid-Amerika ook in het regenseizoen reizen... Ik denk dat het wel handig is om dit een te vermijden toch en dan in beide continenten in het droogseizoen te reizen?

Zijn er leuke plekken in Colombia waar je ook leuk Spaans kan leren? Of is het handig om daar een apart topic voor te openen? O-) Het liefst zit ik op een plek waar je leuk voor langere plek kan verblijven omdat ik waarschijnlijk 2 weken wil studeren. Ik reis in mijn eentje dus dan denk ik aan een gezellige studentenstad waar bijvoorbeeld wat leuke salsa feestjes worden georganiseerd en genoeg te zien is in de omgeving. Het lijkt me ook leuk om ergens 1 week in een gastgezin te zitten (eventueel Ecuador).

Nicaragua wil ik inderdaad ook heen! :? Ik dacht al hoe kan het dat al die landen in mijn planning passen! Ik hou er al rekening mee dat ik Cuba (en eventueel Mexico) niet ga halen.
Zuid-Chili en Argentinie heb ik inderdaad geen maand voor gepland. Dit is uitloop omdat dat ik een half jaar voor Zuid-Amerika en een half jaar voor Midden-Amerika heb staan.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Het enige dat mij opvalt is:

Waarom sla je in vredesnaam Nicaragua over! :N :? :%
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Oh ik zie dat je dat niet bewust hebt gedaan, gelukkig :D *O*
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Plaats reactie