Thailand, Myanmar, Cambodja en Laos in 100 dagen!

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Joch3m3

Thailand, Myanmar, Cambodja en Laos in 100 dagen!

Bericht door Joch3m3 »

Hallo Allen,

Ik ben Jochem, 22 jaar en vertrek op 21 mei richting Bangkok om 105 dagen later terug te keren naar Nederland. Het wordt voor mij de eerste keer dat ik ga backpacken en ik ga dit voor een groot deel alleen doen. Ik ben van plan om in die 15 weken door Thailand, Myanmar, Laos en Cambodja te gaan reizen. In deze periode zal mijn vriendin voor 2,5 week(20 juni - 4 juli) met mij meereizen en een goede vriend komt 5 weken "langs"(1 juli - 5 augustus). Ondanks dat ik mij al goed heb ingelezen en veel dingen heb uitgezocht heb ik toch nog een aantal onduidelijkheden waar ik graag de mening van de "experts" over hoor, jullie dus ;)

Als ik mijn reis in grote lijnen moet omschrijven, dan bestaat hij eigenlijk uit de onderstaande vier delen:

22 mei - 19 juni
Op 22 mei zal ik aankomen in Bangkok en ik moet er voor zorgen dat ik 19 juni in Mandalay ben aangezien mijn vriendin dan daar aankomt. In deze 28 dagen ben ik van plan om het Noorden van Thailand te gaan ontdekken. Ondanks dat dit het begin is van mijn reis, is dit juist het gebied waar ik nog het minste "research" naar heb gedaan. Alle tips zijn dus welkom!

20 juni - 4 juli
Op 20 juni komt mijn vriendin aan in Mandalay en vervolgens vertrekt zij op 4 juli weer vanuit Bangkok. Wij zijn van plan om samen door Myanmar te reizen en hebben daarvoor een eerste opzet voor een reisschema gemaakt. Deze is hieronder te vinden:

20 juni: Mandalay
21 juni: Mandalay
22 juni: Mandalay - Kalaw
23 juni: 1e dag tocht Kalaw naar Nyuangshwe(Inle Lake)
24 juni: 2e dag tocht Kalaw naar Nyuangshwe(Inle Lake)
25 juni: 3e dag tocht Kalaw naar Nyuangshwe(Inle Lake)
26 juni Nyangshwe
27 juni: Nyangshwe - Bagan
28 juni: Bagan
29 juni: Bagan
30 juni: Bagan - Yangon
1 juli: Yangon
2 juli: Yangon - Bangkok
3 juli: Bangkok
4 juli: Bangkok (Op deze dag vertrekt mijn vriendin weer richting Nederland)

Zijn er mensen die al eens door Myanmar hebben gereisd die op- of aanmerkingen hebben over bovenstaand reisschema? Het is ziet er vrij druk uit en ondanks dat we veel willen zien, willen we ook niet te gehaast moeten reizen. Zijn er wellicht plekken die wij te ruim hebben ingeschat? Of zou het misschien praktischer zijn om in Yangon te beginnen en in Mandalay te eindigen?

4 juli - 5 augustus
In deze periode reis ik samen met een goede vriend. Hij komt 1 juli aan in Bangkok en dus zullen we de eerste dagen met zijn drieën Bangkok verkennen. Als mijn vriendin op 4 juli vertrekt dan willen wij twee verder reizen. Eerst richting Cambodja om vervolgens omhoog te reizen naar Laos. Wij hebben wel al een aantal bestemmingen genoteerd die wij willen aandoen maar van een reisschema is nog geen sprake.

De plekken die wij willen aandoen hebben wij onderverdeeld in drie categorieën: 1. De "must-see" plekken, 2. De interessante plekken die de moeite waard zijn, 3. De plekken die we mee willen pakken als dat zo uitkomt. Hieronder heb ik ze per land staan:

Cambodja:
1: Phnom Penh, Kratié, Siem Reap
2: Sihanoukville, Kampot
3: Battambang

Laos:
1: Luang Prabang, Vientiane.
2: Si Pahn Don, Ban Houayxay, Vang Vieng
3: Champassak, Pakse, Muang Sing.

Zijn dit inderdaad zo'n beetje de plekken die het meest interessant zijn? En wat zijn jullie aan- en afraders? En is het verstandiger/leuker om te beginnen in Cambodja en dan "omhoog" te reizen of eerst de doorsteek te maken naar Laos en vervolgens "afzakken" naar Cambodja?

6 augustus - 3 september
De laatste maand zal ik alleen reizen. Het kan zijn dat ik verder ga vanuit de plek waar ik met mijn maat was geëindigd maar als het beter uitkomt kan ik ook met hem mee terug reizen/vliegen naar Bangkok. Wat ik deze laatste maand ga doen weet ik écht nog niet. Ik heb dan al het meeste gezien van Thailand, Myanmar, Cambodja en Laos en terug gaan naar bepaalde plekken trekt mij niet echt. Mocht iemand een mooie tip hebben dan hoor ik dat dan ook heel erg graag!

Zoals jullie waarschijnlijk al hebben opgemerkt reis ik niet op de meest "logische" manier door Zuidoost-Azië. Dit komt onder andere doordat ik tot twee keer toe bezoek krijg. Waar ik overigens erg blij mee ben ;)
Ik zou willen vragen of jullie je licht over deze reis willen laten schijnen en alle tips, do's, don't, op- en aanmerkingen die je hebt met mij te delen!

Daarnaast heb ik nog een paar praktische vragen:
- Ik heb gelezen dat ik het visum voor Myanmar prima in Bangkok kan regelen. Heeft iemand hier ervaring mee en is dit inderdaad goed te doen?
- Raden jullie mij aan om echte bergschoenen mee te nemen of zijn stevige loopschoenen ook prima?
- Is het verstandig om een Creditcard aan te vragen of kan je je daar ook prima redden met een wereldpas van ING?

Gaandeweg dit topic zal ik vast nog met een hoop andere praktische vragen komen en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!

Ik hoop dat jullie de moeite willen nemen om met mij mee te denken en wil jullie daarvoor in ieder geval alvast bedanken!

Jochem
Sandervh
Reisexpert

Re: Thailand, Myanmar, Cambodja en Laos in 100 dagen!

Bericht door Sandervh »

20 juni: Mandalay
21 juni: Mandalay
22 juni: Mandalay - Kalaw
23 juni: 1e dag tocht Kalaw naar Nyuangshwe(Inle Lake)
24 juni: 2e dag tocht Kalaw naar Nyuangshwe(Inle Lake)
25 juni: 3e dag tocht Kalaw naar Nyuangshwe(Inle Lake)
26 juni Nyangshwe
27 juni: Nyangshwe - Bagan
28 juni: Bagan
29 juni: Bagan
30 juni: Bagan - Yangon < zelf in Yangon gecouchsurfed, just an idea
1 juli: Yangon
2 juli: Yangon - Bangkok
3 juli: Bangkok
4 juli: Bangkok (Op deze dag vertrekt mijn vriendin weer richting Nederland)

Zijn er mensen die al eens door Myanmar hebben gereisd die op- of aanmerkingen hebben over bovenstaand reisschema? Het is ziet er vrij druk uit en ondanks dat we veel willen zien, willen we ook niet te gehaast moeten reizen. Zijn er wellicht plekken die wij te ruim hebben ingeschat? Of zou het misschien praktischer zijn om in Yangon te beginnen en in Mandalay te eindigen?

Dagen die je op elke plek wilt verblijven ziet er goed uit. Zou er zo in je planning niks meer aan doen, ter plekke kun je altijd nog beslissen om snelller weg te gaan als je het idee hebt de plek gezien te hebben. Qua begin en eind punt maakt het niks uit waar je begint. bussen rijden allebei de kanten op.

4 juli - 5 augustus
De plekken die wij willen aandoen hebben wij onderverdeeld in drie categorieën: 1. De "must-see" plekken, 2. De interessante plekken die de moeite waard zijn, 3. De plekken die we mee willen pakken als dat zo uitkomt. Hieronder heb ik ze per land staan:

Cambodja:
1: Phnom Penh, Kratié, Siem Reap, Koh Rong (voor de kust van Sihanoukville echte must go!)
2: Kampot
3: Battambang

Laos:
1: Luang Prabang, Vientiane <- Hoor van iedereen dat dit tegen valt, zelf niet eens heen geweest. misschien is de loop iets voor je begint in Tha khaek (staat hier wat over geschreven: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/la ... si433.html.
2: Si Pahn Don, Ban Houayxay, Vang Vieng
3: Champassak, Pakse, Muang Sing.

Trekking vanuit Luang Nam tha wil ik je ook adviseren.

Tips: Luister ter plekke naar andere reizigers voor leuke plaatsen. Je reisschema is hiervoor nog veel te open, kan wel dingen gaan noemen maar ligt misschien totaal straks niet op je route. Trouwens ga niet te veel plannen, je reisschema ontwikkeld zich wel daar in azie verder :)

Daarnaast heb ik nog een paar praktische vragen:
- Ik heb gelezen dat ik het visum voor Myanmar prima in Bangkok kan regelen. Heeft iemand hier ervaring mee en is dit inderdaad goed te doen?
Ja goed te regelen. Let wel op met het weekend dan zijn ze dicht. Kan in 1 dag, maar het is goedkoper als het over 3 werkdagen gaat (Voorbeeld: Maandag aanvraag - woensdag ophalen)
- Raden jullie mij aan om echte bergschoenen mee te nemen of zijn stevige loopschoenen ook prima?
Gewoon loopschoenen, zelf alles op sneakers en flip flops gedaan. Maar loopschoenen is dus meer als voldoende.
- Is het verstandig om een Creditcard aan te vragen of kan je je daar ook prima redden met een wereldpas van ING?
Zou ik wel doen, mijn rabo wereldpas deed het bijvoorbeeld niet in laos, waardoor ik gelukkig nog kon pinnen met men creditcard (master card van rabo) Creditcard is haast onmisbaar op reis.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Joch3m3

Bericht door Joch3m3 »

Bedankt voor je uitgebreide reactie Sander, daar heb ik zeker wat aan!

Ik ben het volledig met je eens dat je niet te veel van te voren moet plannen. In eerste instantie was ik van plan om vrijwel niets te plannen maar door de komst van mijn vriendin en vriend zit ik nu iets meer aan data gebonden waardoor een (globale) planning toch wel zo handig is. Wat Myanmar betreft zijn we dan denk ik wel zo'n beetje klaar. Koh Rong heb ik even opgezocht en toegevoegd aan het lijstje, bedankt voor deze tip!

Naar loopschoenen ga ik binnenkort op zoek en een Creditcard zal ik ook gaan regelen! Er zijn inmiddels alweer twee nieuwe vragen bijgekomen en misschien kan jij, of iemand anders, deze beantwoorden!

- Ik heb voor de gehele periode malariatabletten voorgeschreven gekregen en ontvangen. Is het inderdaad verstandig om dit de volledige 3,5 maand te slikken of alleen als ik in "high-risk" gebieden zit?

- Ik lees dat veel mensen een geïmpregneerde klamboe meenemen. Is dit inderdaad noodzakelijk of is het iets wat je gaandeweg je reis toch steeds minder gaat gebruiken omdat het onhandig is en zorgt het zodoende alleen maar voor extra bagage die je mee moet tillen?
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

- Ik heb voor de gehele periode malariatabletten voorgeschreven gekregen en ontvangen. Is het inderdaad verstandig om dit de volledige 3,5 maand te slikken of alleen als ik in "high-risk" gebieden zit?

Hierbij kan ik alleen mijn persoonlijke antwoord geven. De een zegt nee joh is niet nodig, de ander zegt wel slikken malaria is erger dan de bijwerkingen.
Mijn antwoord: Voor mijn reis had ik ook malaria tabletten mee (malarone). Deze heb ik in totaal 4 dagen geslikt. Kwam erachter in Laos dat eigenlijk niemand het gebruikte en hoorde ook van niemand dat iemand malaria had opgelopen (wel een paar x gehoord dat iemand denque had gehad). Tuurlijk blijft de kans op malaria aanwezig, maar dit is ook met anti-malaria middelen (geeft geen 100% bescherming). Wel goed smeren met anti muggen middelen met minimaal 30% a 40% DEET!!!! boven de 50% is trouwens overkill. Verder had ik wel een "noodpakket" malarone bij mocht ik ziekte verschijnselen krijgen die leken op malaria.

- Ik lees dat veel mensen een geïmpregneerde klamboe meenemen. Is dit inderdaad noodzakelijk of is het iets wat je gaandeweg je reis toch steeds minder gaat gebruiken omdat het onhandig is en zorgt het zodoende alleen maar voor extra bagage die je mee moet tillen?

Niet meenemen! nergens voor nodig, overal zijn wel klamboe's aanwezig. Enigste waarvoor je er misschien wel 1tje mee kan nemen is om daar weg te geven, bijv aan een "arm" gezin die geen geld hebben om er zelf eentje te kunnen kopen. Maak je ze waarschijnlijk heeeel blij mee en hebben ze ook nog wat aan.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Vietnam voor je laatste maand of zuid Thailand met stukjes Maleisië. In cambodia zet koh rong ook maar bovenaan je mustsee lijstje.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Joch3m3

Bericht door Joch3m3 »

Wederom bedankt voor je reactie Sander!

De malariatabletten gaan in ieder geval mee en ik zal ze, zeker in het begin, trouw gaan slikken. Mocht ik er na een tijdje hetzelfde over denken als jij of heel erg last hebben van de bijwerkingen, dan kan ik altijd nog stoppen ;)

De geïmpregneerde klamboe is inmiddels van het lijstje geschrapt! Ik probeer zo min mogelijk "overbodige" spullen mee te nemen want dan zal mij een hoop sjouwen schelen. Hoe zit het met een lakenzak? Is dit wel handig om mee te nemen of gebruik je deze in de praktijk ook amper?

Ik zit nu ook nog met een vraagje over mijn backpack. Ik ben zojuist bij twee outdoor winkels geweest en ben daar op een mooie backpack gestuit voor een mooie prijs. Nu is hij er alleen in twee varianten en weet ik momenteel niet zo goed hoe groot mijn backpack ongeveer moet zijn. Wat raden jullie aan voor mijn reis? Een 60L backpack met een 20L daypack of een 80L backpack met een 20L daypack. Het fijne aan deze backpack is dat er een travelhoes bijzit en dat de daypack op de rug van de backpack kan worden vastgezet.

@ Tikva: Ook jij bedankt voor je reactie! Hoe ik de laatste maand ga invullen ga ik denk ik ter plekke beslissen. Jouw suggesties neem ik daarbij zeker mee ;) Koh Rong staat inmiddels op het lijstje dus ben van plan die plek aan te doen!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Een 80+20L is echt veel te groot! Zelf reis ik altijd met een 55+10L, en daar kan ik ook een jaar mee op reis (zelfs als er een winterjas en dikke kleren in moeten). Gewoon een beetje efficient pakken, je kan ter plekke altijd de was (laten) doen.

Ik neem zelf altijd een lakenzak mee, en ik gebruik hem zeer regelmatig. Soms zijn er geen lakens alleen een deken (kriebel). Soms zijn de lakens te kort (of ik te lang) of gewoon viezig.... Dan lig ik liever in mijn eigen vuil!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie