In oktober een maand naar Nepal, tips en adviezen gevraagd!

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
Karlijn
Contacteer:

In oktober een maand naar Nepal, tips en adviezen gevraagd!

Bericht door Karlijn »

Hoi allemaal,

Op 4 oktober vertrek ik met een nachtvlucht naar Kathmandu, waar ik 5 oktober aan zal komen. Ik zal een maand lang door Nepal reizen, volgens mij is dat qua tijd prima haalbaar! Ik heb een globale planning in mijn hoofd, ik wil immers wel zien wat ik wil zien in die maand dat ik er ben! Maar ik wel me wel flexibel opstellen en wil nergens aan vast zitten. Dat brengt me meteen op het volgende, ik wil zoals het er nu uit ziet deze plaatsen bezoeken: Kathmandu, Nagarkot, Dhulikhel, Chitwan, Pokhara, Lumbini. Is Bakthapur ook de moeite waard om te overnachten of is dit goed te doen als dagtocht vanuit Kathmandu? Of zijn er belangrijke plaatsen die ik nu vergeet waarvan je zegt, die moet je zien? En heeft iemand een tip voor een hostel in Kathmandu? Ik denk niet dat ik dan al in een dorm wil slapen, dus het mag gewoon een single kamer zijn. Mijn eerste hostel wil ik wel alvast boeken namelijk, omdat ik dan transfer vanuit het vliegveld kan regelen. Lijkt me wel handig na een lange reis!

Verder denk ik dat ik een voetsafari zou willen doen in Chitwan, lijkt me wel spannend. Of raden jullie iets anders aan? Ik ga er vanuit dat ik dat allemaal wel ter plekke kan boeken. Maar uit ervaring weet ik ook dat je soms talloze bureautjes hebt, dus als jullie nu al adviezen hebben, zijn ze meer dan welkom!! Verder wil ik een trekking maken van een dag of 4 á 5. Nu hoor ik hele goede verhalen over Jomsom, is iemand hier bekend mee? Boeken vanuit Kathmandu of beter vanuit Pokhara? Of wijst zich dit vanzelf als ik me eenmaal Nepal bevindt? Verder wil ik misschien een dag of 2 in een klooster, wellicht combinatie yoga en meditatie? Ik ben hier in NL niet actief mee bezig, maar lijkt me wel bijzonder om mee te maken! Vanuit waar is dit het leukst/ mooist/ meest bijzonder?

Oh ja, ik ben al eens geattendeerd op The Last Resort (http://www.thelastresort.com.np/). Dit lijkt me een plek waar ik ook wel heen wil! Lijkt me heerlijk om ook even tot rust te komen (zwembad, massage). En natuurlijk wil ik daar (als ik het echt durf, nu zeg ik met volle overtuiging dat ik het wil *O* ) een Canyon Swing maken. Lijkt me echt te gek!

Tot slot, ik ben een echte vrouw en ik hou dan ook zeker van shoppen! Iemand nog shoptips voor me? :-) En is het verschepen van spullen wellicht betaalbaar? Vanuit Zuid-Amerika vond ik dit nog best prijzig en heb ik dit ook niet gedaan. Maar wellicht kan dat vanuit hier wel! Als ik een mooi kunstwerk zie, zou ik namelijk best overwegen om dat aan te schaffen. En mooi dat ik dan wat kan bijdrage aan de inkomsten van iemand.

Ik wil een budget meenemen van 1000 euro. De één zegt dat dit ruim voldoende moet zijn, de ander zegt dat ik beter aan 1500 euro kan denken? Wat denken jullie? Een creditcard gaat sowieso mee voor noodgevallen! En ik weet dat The Last Resort ook vrij prijzig is, dus daar houd ik rekening mee. Maar als je het hebt over de ‘standaardactiviteiten’ als je in Nepal bent (trekking, safari bij Chitwan etc.), kun je dan met 1000 euro een eind rond komen? Ik hoef zeker niet in luxe hotels te slapen. Ik geef de voorkeur aan hostels waar ik ook andere reizigers tegen kom. Een beetje schoon vind ik wel fijn. Ik heb geen zin om weer vlooien in mijn slaapzak te krijgen (had ik vorige keer vanuit een ranzig bed, dit was erg vervelend, maar gelukkig wel aan het einde van de reis!).

Verder zei een Nepalees tegen mij (waar ik in NL eens mee af heb gesproken) dat ik van te voren al mijn overnachtingen vast moet leggen. Nu dacht hij alleen wel dat ik in hotels wil overnachten van 20 á 30 euro per nacht. Het kan goedkoper heb ik al gezien en dit was ook wel mijn plan. Het is echter wel hoogseizoen... Ik bedacht me zelf dat ik een paar dagen van te voren wellicht wel weet wanneer ik door ga reizen naar een volgende plek, wellicht kan ik dan via internet een hostel boeken? Als ik nu alles al vast leg, is de vrijheid van het reizen niet meer echt aan de orde. Wat denken jullie?

Ik realiseer het me, ik heb een hoop vragen, maar ik word er ook zo enthousiast van! Ik tel de weken af en de tijd gaat nu best snel! Nog 2 weken werken en dan ben ik alvast een weekje vrij, daarna nog 7 weken werken en dan: GAAN! Enfin, ik ben super benieuwd naar jullie reacties, tips en adviezen! Alvast ontzettend bedankt!

Groetjes Karlijn
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: In oktober een maand naar Nepal, tips en adviezen gevraa

Bericht door Tikva »

Een maand is voldoende tijd. Bakthapur kan gewoon als dagtrip.
Je hoeft echt niet van te voren een hostel te boeken kan ter plekke prima. Ik heb in Nepal weinig dorms gezien hoor een een/tweepersoonskamers in een guesthouse kan je goedkoop genoeg krijgen.
Souveniers shoppen kan zeker, vooral in kathmandu. Wij hebben wel wat verstuurd maar dat was toen alweer vanuit india dus weet niet wat je in nederland kwijt bent,

Zeker een trekking doen, echt de moeite waard. Ik heb geen ervaring met de jomsen trip.
Wat betreft budget 1000 euro is 30 euro per dag dit was in 2007 (toen ik er was) maar wij hebben geen dure dingen gedaan zoals the last resort.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Karlijn schreef:Tot slot, ik ben een echte vrouw en ik hou dan ook zeker van shoppen!
Denk dat ik dan geen echte vrouw ben... :?
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Karlijn
Contacteer:

Bericht door Karlijn »

Dank voor de tips!!! Is meer een uitdrukking van die vrouw he... :-)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Karlijn schreef:Is meer een uitdrukking van die vrouw he... :-)
;)
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
1patrick8
Vakantieganger

Bericht door 1patrick8 »

Hej,
Hoe en wat doe jij qua kleren? Ik denk dat ik ook naar Nepal ga deze winter maar ik weet niet of je hier de kleren moet kopen of gewoon daar.. Ik wil de base camp van de mount everest gaan doen.
verder iemand tips daarvan?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Begin eens met het lezen van dit artikel:

https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ne ... 12976.html

Staan ook tips in over kleding. Zoals gezegd goede schoenen zijn een must, de rest kan je eventueel ter plekke kopen of huren. Daar is natuurlijk goedkoper maar heb je veel zin om een hele uitrusting bij elkaar te shoppen en telkens te onderhandelen. Sommige dingen zoals een microfleece zijn ook voor andere reizen handig en zou ik zelf dus gewoon in Nederland kopen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
fokke

Bericht door fokke »

Als je kan.... de 10 daagse trektocht rondje annapurna doen (dus over de pas). Dan kan je de andere trektochten wel laten zitten. Elke dag nieuwe vergezichten en de enige waarbij je ook in Alpine gebied komt in Annapurna region (je loopt op max 5400m tussen de 7 en, 8000-ers) echt super.
Hoeft geen sportvrouw te zijn, maar basisconditie zeker wel vereist.

verder als gezegd:
Baktaphur in dagtocht vanaf KTM.
Chitwan Safari ligt eraan wanneer je er zit. Ben niet zo op de hoogte van Oktober, maar vast wel goed.
Phokara is erg leuk, ook leuk om een parapent sprong te doen vanaf daar.

Nepal is super, whatever je doet... erg gaaf. Veel plezier.
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

De Ghorepani circle is een populaire en leuke trek van 4 á 5 dagen in de omgeving van Pokhara. Relatief eenvoudig doordat je niet erg hoog gaat (max 3400 meter). Toch heb je mooi zicht op veel van de hoge toppen van de Annapurna.
Plaats reactie