Nepal - retraite, trekkings en reistijd

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
Poohh

Nepal - retraite, trekkings en reistijd

Bericht door Poohh »

Dag allen,

Net als zovelen wil ik voor langere tijd op reis. Het wordt voor mij de eerste keer om lange tijd in m'n eentje rond te reizen, en ik vind het dan ook superspannend en doodeng tegelijkertijd. Ik heb al het een en ander gelezen o.a. hier op het forum, maar wil toch nog wat vragen stellen. Hopelijk kunnen ervaringsdeskundigen me specifiekere info geven dan ik tot dusver heb gevonden.

Alright, mijn plan-in-progress:
Omdat ik erg van bergen houd, staat Nepal hoog op mijn verlanglijstje. Ik had in mijn hoofd om half april richting Kathmandu af te reizen. Daar wil ik de vallei te verkennen, en ook een periode een meditatie/yoga retraite doen. Heeft iemand tips, goede ervaringen, indicatie kosten?
Vervolgens wil ik gaan hiken in de Himalaya. Welke trekkingen ik precies wil doen, ben ik nog niet uit, maar ik wil zo'n 5 a 6 weken uittrekken voor Nepal, dus er is ruimte om wat te ondernemen. Na Nepal wil ik richting Bangkok om van daaruit door Zuidoost Azië te reizen. Hopelijk nog voor 3, misschien 4 maanden, afhankelijk van mijn budget.

Ik lees vaak dat mei nog tot 'beste reistijd' wordt gerekend, maar hier op het forum las ik dat je in april nog net goed zit. In mei begint de regen. Hoe moet ik dit zien in relatie tot het hiken? Wat is aan te raden? Omdat ik nog niets geboekt heb, kan ik nog ruim schuiven met mijn reis: ik zou ook een paar maanden later kunnen vertrekken, eerst door ZOA te reizen en in het najaar door kunnen gaan naar Nepal. Liever niet natuurlijk, ik wil niet meer uitstellen en zsm weg. Maar, ik wil ook graag een prachtige reiservaring, dus gezond verstand gebruiken makes sense.

Verder betekent het in de zomer reizen dat ik in ZOA in het regenseizoen zit. Ik weet niet goed wat ik me hierbij voor moet stellen. Enerzijds lees ik dat je bijvoorbeeld moesson-overstromingen hebt in Cambodja en je dit misschien beter kunt vermijden, anderzijds wordt beweerd dat het reizen in het regenseizoen ook grote voordelen heeft: minder toerisme en de natuur is prachtig. Wie kan mij meer duidelijkheid verschaffen? Voor het idee: vanuit Bangkok zal ik Cambodja, Vietnam en wellicht Laos aandoen. Heel misschien verandert dit, omdat ik nog moet onderzoeken of ik via via vrijwilligerswerk kan doen Indonesië, wat de route anders maakt (maar mijn reisavontuur wel langer :P ).

Ik kijk uit naar jullie reacties!
Monkeys17

Re: Nepal - retraite, trekkings en reistijd

Bericht door Monkeys17 »

Hee,

ik ga in april en mei ook voor het eerst alleen op reis, idd spannend maar ook wel eng. Ik ga beginnen in Beijing reis met wat stops naar Chengdu en ga proberen via Tibet naar Nepal te reizen. Mijn planning is om rond 29 april in Nepal aan te komen waar ik tot ongeveer 4 juni de tijd heb.
Ik wil graag een wat langere trekking doen (liefst niet al te toeristisch voor zover dat kan).
Misschien kunnen we wat ideeën uitwisselen? Ik vond qua trekking zelf lower dolpo heel gaaf, al wat contact gehad met organisaties maar je heb eigenlijk 2 mensen nodig. Ik denk dat ik hier bedenk welke trekking ik wil doen en daar kijk of het te regelen is, ik heb gelezen dat dit goed kan dus ben benieuwd. Ik zou het met trekken wel leuk vinden om in elk geval met nog iemand te zijn ipv alleen een gids.
Ik wilde ook naar wat national park maar kan behalve over chitwan weinig vinden, heb jij nog ideeën of tips? Al een yoga locatie gevonden? Klinkt goed! raften staat ook op mijn verlanglijstje!
Ik ben benieuwd naar je plannen, hoe meer ik lees hoe meer zin ik krijg!

Groetjes Tanja
Poohh

Bericht door Poohh »

Hi Tanja,

Wat tof dat je ook alleen die kant op gaat! En starten in Beijing.... Dat lijkt me een hele toffe ervaring!

Ik heb eigenlijk besloten om mijn reis om te gooien omdat ik toch overal lees dat mei echt geen goede maand is voor trekkingen in de Himalaya. Ik vertrek nu ietsje later (mei) en begin mij reis in Thailand en omstreken. Plan is om okt-nov in Nepal door te brengen. Jammer dat we elkaar mislopen...eventueel een trekking samen was erg leuk geweest! Ben je al wat verder met je plannen? Ik ben benieuwd naar je ideeën!

grtz Paulien
1patrick8
Vakantieganger

Bericht door 1patrick8 »

Hoi Paulien,

Ik ben in nov/dec in Nepal geweest, echt wat een mooi land. De stad Katmandu is erg smerig maar daar wen je al snel aan.
Graag zou ik jou het Hotel "Hotel Silver Home" aanraden. IK heb hier mijn gehele tijd verbleven als ik niet op tocht was. Zij hebben een eigen reisbureau en erg goed en vriendelijk.
Als je echt van Bergen houd zou ik jou de EBC (Everest Base Camp) aanraden, het is wel enrom zwaar MAAR mooi!! het duurt zo'n 16 dagen. Het is wel prijzig.
- Permits en overig 5000 Nepalese Roepies* foto's moet je in de stad maken 150 NR
- Ticket naar Lukla Enkeltje $165,-
- Porter (als je het wilt, hij draagt je tas) $20,- per dag
- eten en drinken 2000 NR per dag. (Maar bezuinig niet op eten, je hebt het nodig.)
- Dan het aanschaffen van je spullen, zoals thermofles, loopstokken *echt nemen*, handschoenen ect ect.
1000 NR is € 7,50 (of $10,-)

Wil je valleien zien, dan is de LangTang Vally trek echt super mooi. Van de dicht bossen tot maan landschap en sneeuw. Dit is al een stuk goedkoper. Deze duurt 6 a 8 dagen.

In maart tot juni 2013 ben ik naar Thailand, Cambodja en Laos geweest!
Van deze 3 landen vond ik Cambodja echt de mooiste, vriendelijkste en goed te bereizen.
In juni heb ik niet veel regen had, dus ligt er aan wanneer je in cambodja komt.
Als je naar dit land gaat is een Must see de Angkor tempels, Killing fields en de S21 museum.
Ook het eiland Ko rong is echt fantastisch.

Laos is wat minder vriendelijk (vond ik) maar de natuur is er prachtig. Als je hier heen gaat (vanuit Cambodja) is 4000 islands echt mooi. Dan kun je ook naar Luang Prabang, echt een "chill" stadje. en naar de hoofdstad Vientiane voor een dag of 2.

Thailand, alles is voor de tourist. Maar ook mooi.
Aanraders:
- Chang Mai -> vanuit daar naar Pai
- Bangkok
- Koh Phangan (fullmoon party's)
- Koh Tao (voor je duikbrufet, reserveer bij Buddha view, dat is incl kamer en evt NL instructeurs)
Koh Pipi.

China ga ik volgend jaar heen, dan graag info van jou :)

Hopelijk heb ik je wat verder geholpen!

Succes en enjoy (Lenley Planet is echt een must have)

Groetjes! Patrick (1patrick8)
Plaats reactie