Net als zovelen wil ik voor langere tijd op reis. Het wordt voor mij de eerste keer om lange tijd in m'n eentje rond te reizen, en ik vind het dan ook superspannend en doodeng tegelijkertijd. Ik heb al het een en ander gelezen o.a. hier op het forum, maar wil toch nog wat vragen stellen. Hopelijk kunnen ervaringsdeskundigen me specifiekere info geven dan ik tot dusver heb gevonden.
Alright, mijn plan-in-progress:
Omdat ik erg van bergen houd, staat Nepal hoog op mijn verlanglijstje. Ik had in mijn hoofd om half april richting Kathmandu af te reizen. Daar wil ik de vallei te verkennen, en ook een periode een meditatie/yoga retraite doen. Heeft iemand tips, goede ervaringen, indicatie kosten?
Vervolgens wil ik gaan hiken in de Himalaya. Welke trekkingen ik precies wil doen, ben ik nog niet uit, maar ik wil zo'n 5 a 6 weken uittrekken voor Nepal, dus er is ruimte om wat te ondernemen. Na Nepal wil ik richting Bangkok om van daaruit door Zuidoost Azië te reizen. Hopelijk nog voor 3, misschien 4 maanden, afhankelijk van mijn budget.
Ik lees vaak dat mei nog tot 'beste reistijd' wordt gerekend, maar hier op het forum las ik dat je in april nog net goed zit. In mei begint de regen. Hoe moet ik dit zien in relatie tot het hiken? Wat is aan te raden? Omdat ik nog niets geboekt heb, kan ik nog ruim schuiven met mijn reis: ik zou ook een paar maanden later kunnen vertrekken, eerst door ZOA te reizen en in het najaar door kunnen gaan naar Nepal. Liever niet natuurlijk, ik wil niet meer uitstellen en zsm weg. Maar, ik wil ook graag een prachtige reiservaring, dus gezond verstand gebruiken makes sense.
Verder betekent het in de zomer reizen dat ik in ZOA in het regenseizoen zit. Ik weet niet goed wat ik me hierbij voor moet stellen. Enerzijds lees ik dat je bijvoorbeeld moesson-overstromingen hebt in Cambodja en je dit misschien beter kunt vermijden, anderzijds wordt beweerd dat het reizen in het regenseizoen ook grote voordelen heeft: minder toerisme en de natuur is prachtig. Wie kan mij meer duidelijkheid verschaffen? Voor het idee: vanuit Bangkok zal ik Cambodja, Vietnam en wellicht Laos aandoen. Heel misschien verandert dit, omdat ik nog moet onderzoeken of ik via via vrijwilligerswerk kan doen Indonesië, wat de route anders maakt (maar mijn reisavontuur wel langer

Ik kijk uit naar jullie reacties!