Balkan Roadtrip

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Brasov
Wereldreiziger

Re: Tips landen voor 10 dagen rondtrekken Balkan

Bericht door Brasov »

Hoi reiziger,

Ik heb 2x 3 weken op de Balkan gereisd. Twee opties schieten mij te binnen bij een reis van 10 dagen in de zomer met veel afwisseling:

1) Kroatië & Bosnië: Kroatië alleen heeft eigenlijk alles al wat je noemt: leuke en mooie steden, schitterende natuur, lekkere stranden en mooie zeeën, en vele gezellige plekken om uit te gaan. Wel zijn veel plekken zeer drukbezocht door toeristen (uitgaan is er vaak hetzelfde als in de meeste Europese strandplaatsen) en is het er duur in vergelijking met de rest van de Balkan. Bosnië is echt geweldig. Weliswaar geen zee, maar de natuur is er schitterend (maar toch totaal anders dan Kroatië) en met Sarajevo vindt je er een unieke stad in Europa - zowel qua cultuur (kerken/moskeeën zij aan zij), als de ligging tussen de bergen, als het hele mooie centrum, als de geschiedenis (Balkanoorlog was hier wellicht het hevigst). Daarnaast is het uitgaan er ook heerlijk relaxed en veel goedkoper dan Kroatië. Toeristen niet in overvloed, maar je komt ze zeker tegen (sowieso in de hostels).

2) Roemenië: Een land dat ook alles te bieden heeft. Zowel mooie natuur als mooie steden, als lekkere stranden. Je valt er als westerse toerist wat meer op, maar ook hier zal je in alle beetje aardige steden toeristen tegenkomen, zeker in de hostels veel jonge backpackers. Omdat Roemenië wat off the beaten path ligt, kom je hier overigens de gekste reizigers tegen ^O^ Verder kom je ook gauw in contact met Roemeense studenten, echt hele aardige mensen. En de prijzen zijn er echt heel laag, dus als je weinig geld hebt is dit echt een geweldige optie. Het noorden van Roemenië (met o.a. mooie steden Brasov, Sibiu, Sighisoara) ligt wat hoger waardoor het er altijd wat koeler is. Dus daar kan je overdag ook gewoon veel doen in tegenstelling tot in het zuiden op het laagland waar het zo meer dan 40 graden kan zijn. Aan de kust is het meestal ook gewoon lekker warm maar niet snikheet.

Verder voldoet Bulgarije op zich ook aan al jullie vereisten om 10 dagen veel afwisseling te hebben. Maar in de zomer is het er in het binnenland in de meeste mooie steden ook +40 waardoor je er weinig kan doen. Roemenië combineren met een paar dagen Bulgarije kan natuurlijk ook nog ;)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Tips landen voor 10 dagen rondtrekken Balkan

Bericht door Tikva »

Ik ben toevallig in 2012 10 dagen door de balkan getrokken. Gewoon backpacken met het openbaar vervoer. Ik heb een rondje gedaan vanaf Sarajevo.

Sarajevo-Mostar (bosnie)-Dubrovnik (kroatie)-diverse plekken o.a. stranden in Montenegro en raften.

Check mijn website voor de reisverhalen, heb je nog vragen laat maar weten?
http://www.gezinopreis.nl/blog/2012-balkan/
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
arwin

Rondje balkan

Bericht door arwin »

Beste,

Deze zomer word onze eerste 'backpack' reis! Ik ga met me neef 3 weken door Bulgarije,Macedonië,Albanië,Montenegro en Kosovo. We willen echt het maximale uit deze reis halen. We willen graag de niet toeristische plekjes opzoeken, wat natuurparken en leuke dingen doen! We hebben alles een beetje uitgezocht en een route gemaakt. De route willen we wel flexibel houden, dus als we van de locals horen dat we echt iets moeten zien in de buurt passen we de route aan. We willen wel sowieso Skopje en Ohrid aan doen. Hebben jullie nog tips of aanmerkingen voor onze reis? We vliegen heen en terug van sofia, we maken gebruik van het lokale openbaar vervoer en hebben allebei een rugtas mee.

Groetjes,

Arwin

Afbeelding
Jenny
Reisexpert

Re: Rondje balkan

Bericht door Jenny »

Je wilt 10 plaatsen aandoen in 3 weken (ik tel Skopje en Sofia dus dubbel). Dat is ongeveer 2 nachten per stad. Ik vind dat veel te weinig!

Ik ben twee keer in Sofia geweest, en ik zou zeker 3-4 dagen uittrekken voor de stad. Misschien nog een dagje meer als je het Rila-klooster wilt bezoeken.

Kosovo en Macedonie ga ik in de meivakantie bezoeken. Hier trek ik 11 dagen voor uit. Niet heel ruim, maar ik heb niet meer tijd. Ik wil overnachten in Pelna, Pristina, Skopje en Ohrid.

Ik zou je aanraden minder plekken te bezoeken en een deel voor de volgende reis te bewaren
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Toevallig heb ik in 2012 een rondje Balkan gedaan in 10 dagen. Check ff mijn website voor een verslag. Wat jij allemaal wil doen is echt te veel hoor.

Leuke dingen doen ik zeg raften in Montenegro!
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Ben ook van plan van de zomer met een vriend door Macedonië en vooral Albanië te trekken (met misschien uitstapje naar Kosovo).

Ik zeg ook raften in Montenegro! ^O^

Je zal zoals Jenny al zei in 2 dagen niet alles kunnen zien in een stad, maar ik vind dat 2 dagen voor veel steden wel genoeg is om een leuke indruk te krijgen en de hoogtepunten te beleven (niet als je vanuit die stad ook nog uitstapjes in de omgeving wil maken). Ik heb zelf ook wel meegemaakt dat ik een stad(je) in 1 dag wel gezien had en weer verder ging 8)7

Wel zou ik, zeker omdat het jullie eerste keer backpacken is, goed vantevoren uitzoeken hoe je van stad naar stad komt. En wat de alternatieven zijn als iets niet rijdt ofzo. Krijg zelf het idee dat Albanië toch een stukje lastiger is qua OV dan bijv. Servië of Roemenië.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

@Brasov: twee nachten in een stad is zeker niet hetzelfde als twee dagen. En in de oorspronkelijke planning is er gemiddeld twee nachten de tijd...

Ook als je een reistijd hebt van 2-3 uur met de bus, ben je in de praktijk vaak (ruim) een halve dag kwijt. Inpakken, uitchecken, vervoer naar het bustation, daar ruim op tijd zijn want de bus gaat niet vaak, uitzoeken hoe laat en waar de bus gaat, kaartje kopen, rijden, (vertraging?), nieuw hostel zoeken, inchecken, uitpakken, enz.
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

@Jenny: Ja dat is waar, maar naar mijn mening is het in een groot deel van Europa goed te doen. Als je heel relaxed wil reizen moet je het niet doen natuurlijk, maar als je in beperkte tijd veel landen of steden wil bezoeken is het zo gek nog niet. Op mn eerste interrail heb ik in 3 weken tijd in 7 landen 11 steden bezocht en 4 dagtrips gemaakt. Moet daar wel bij zeggen dat er geen Albanië of Kosovo bij zat dus OV was best makkelijk en vooral directe bussen/treinen. Zou het nu niet meer doen maar voor een eerste interrail om Oost-Europa globaal te verkennen was het ideaal.
arwin

Bericht door arwin »

bedank voor de reacties. We hadden de reis al ingekort, maar nu gaan we nog minder steden inplannen en meer dingen op de bolle fooi doen.

Groetjes,

Arwin
BasMemmen

Informatie voor roadtrip Balkan/Griekeland

Bericht door BasMemmen »

Mijn vriendin en ik gaan over twee weken een 5-weekse roadtrip door de Balkan en Griekenland maken. Natuurlijk zijn we al volop bezig met de voorbereiding. Onze voorlopige bestemmingen zijn:

Oostenrijk (Wenen)
Slowakije
Slovenië
Kroatië
Bosnië
Servië
Macedonië
Bulgarije
Griekenland
Albanië
Montenegro

We zijn op zoek naar algemene tips voor het reizen met de auto door deze landen, het vinden van fijne/goedkope hotels/ guesthouses en leuke dingen om te zien en/of doen. Ik ben vooral op zoek naar de meer alternatieve zaken die je niet 123 in de gangbare reisinfo vindt.

Ieder advies is meer dan welkom!

Groetjes, Bas
Bijlagen
Roadtrip2.jpg
Roadtrip2.jpg (125.74 KiB) 1933 keer bekeken
Roadtrip1.jpg
Roadtrip1.jpg (141.24 KiB) 1933 keer bekeken
Kims
Reisexpert

Re: Informatie voor roadtrip Balkan/Griekeland

Bericht door Kims »

Wow, dat is een hele grote trip voor 5 weken. Ik heb een vergelijkbare trip gemaakt maar daar 2-3 maanden over gedaan en dat was nog te weinig tijd. Persoonlijk vind ik dat minder meer is, dan heb je de tijd om plekken echt te zien en de sfeer op te snuiven, flexible te zijn en een relaxte tijd te hebben, met deze planning zullen jullie veel landen zien en heel veel rijden maar weinig tijd hebben per plek.

Hou er rekening mee dat de rijtijd op een aantal plekken langer is dan Google maps aangeeft. Zo hebben Albanie en Griekenland een aantal zeer slechte wegen en kan het zijn dat je er aanzienlijk langer over doet. Albanie is een geweldig land om in te reizen, de mensen zijn ontzettend vriendelijk en het is er nog erg authentiek. Je kan je er zeker een week of 2 vermaken. Er zijn veel verschillende routes die je daar kan doen, maar hou rekening met die wegen! Het kan leuk zijn om op plekken wat langer te blijven om echt het gevoel te hebben dat je een land beter leert kennen.

De Kroatische kust is schitterend maar zal erg druk zijn. Het binnenland is ook erg mooi met schitterende wandelingen in de bergen. Idem voor Slovenie.

Veel plezier, ben benieuwd hoe het zal zijn!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Erik
Site Admin

Re: Informatie voor roadtrip Balkan/Griekeland

Bericht door Erik »

Volgens mij zou het te doen moeten zijn wanneer je in het begin Oostenrijk overslaat. Vrienden van ons zijn vier weten naar Griekenland gereden en hebben tussendoor ook hier en daar gestopt (maar niet zo veel als jullie). Wel denk ik dat je het grootste gedeelte van je vakantie/reis onderweg bent. Dat is dan natuurlijk jammer.
Majes

Roemenië - Bulgarije - Albanië - Montenegro - Servië

Bericht door Majes »

In september willen we (twee studentes van 25 jaar) gaan backpacken door Roemenie, Bulgarije, Albanie, Montenegro en Servie. We vliegen waarschijnlijk op Boekarest heen en vliegen vanaf Belgrado terug. De rest van de reis willen we met het openbaar vervoer gaan doen (trein, bus).

De steden die we waarschijnlijk willen gaan bezoeken zijn:
Roemenie: Boekarest - Brasov - Sighisoara - Cluj-Napoca - Sibiu
Bulgarije: Plovdiv - Varna - Sofia
Albanie: Tirana - Berat - Gjirokaster - Himare
Montenegro: Kotor
Servie: Belgrado

Heeft er iemand nog tips? En vooral eigenlijk tips met betrekking tot vervoer tussen deze steden.

Onze grootste vraag is eigenlijk of er iemand recent ervaring heeft met reizen met het openbaar vervoer tussen Sofia en Albanie? We kunnen er op internet namelijk weinig over vinden, dus jullie zouden ons enorm helpen!

Alvast bedankt!
Jenny
Reisexpert

Re: Roemenië - Bulgarije - Albanië - Montenegro - Servië

Bericht door Jenny »

Ik heb delen van de route met het OV afgelegd:
- in Bulgarije nam ik de bus (trein kan ook, maar bus is sneller)
- ik nam de nachttrein tussen Sofia en Belgrado (fijn!)
- in Albanië reisde ik vooral per minibus. Die rijdt frequent tussen Tirana en Berat/Gjirokaster.

Als je tijd over hebt, zou ik zeker ook Saranda in het zuiden van Albanië opnemen in je route. Butrint en Blue Eye wat daar vlak bij ligt is echt heel tof!

Bij deze meer info over reizen door Albanië: http://www.ikreis.net/p-699/reisinformatie-albanie
TimoT1808
Reiziger

Re: Roemenië - Bulgarije - Albanië - Montenegro - Servië

Bericht door TimoT1808 »

Gave plannen!

Ik kan helaas niet zoveel vertellen hierover. Ik zou denken dat je via Skopje moet gaan en ik denk dat het handig is als je een LP aanschaft van Albanië en Bulgarije.
Ik weet wel dat er treinen gaan van Belgrado naar Montenegro (dus vast ook wel naar Kotor).
Laat je ook wat achter op de site aan informatie als je terug bent 8-)? Ik wil namelijk ook nog eens deze kant op.
Plaats reactie