Uitschrijven uit gemeentelijke administratie
- stevenl
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Zie dit bericht strengere controle op uitschrijven GBA
Zo 1-2-3 zou ik zeggen dat dit niet veel gevolgen heeft voor reizigers, aangezien die meestal belastingdienst en SVB etc. niet informeren/
Dit lijkt meer gericht op mensen die proberen van 2 walletjes te eten: wel Nederlandse uitkeringen/rechten, maar geen belastingen etc.
Maar zoals gebruikelijk zal dit ongetwijfeld enige onbedoelde bijwerkingen hebben.
Dit lijkt meer gericht op mensen die proberen van 2 walletjes te eten: wel Nederlandse uitkeringen/rechten, maar geen belastingen etc.
Maar zoals gebruikelijk zal dit ongetwijfeld enige onbedoelde bijwerkingen hebben.
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Zie dit bericht strengere controle op uitschrijven GBA
Ja maar er staat in het artikel wat Joho ook zegt dat mensen die gaan reizen ook vaak ingeschreven blijven. Ze willen iedereen dus gaan controleren. Hetzelfde dat als je ingeschreven blijft dat je nog steeds je 2 procent opbouwt voor AOW. Belastingdienst en GBA zijn aan elkaar gekoppeld dus de belastingdienst krijg sowieso een melding.
Wij hebben zelf alleen postadres voor onze bankrekening want belasting betallen we nu in NL.
Wij hebben zelf alleen postadres voor onze bankrekening want belasting betallen we nu in NL.
Uitschrijven bij gemeente met een leerplichtig kind
Beste heer/mevrouw,
In het kader van onze emigratie/wereldreis laten we ons uit het gemeenteregister schrijven met 1 van onze leerplichtige kinderen.
Zijn wij bij uitschrijving bij de gemeente verplicht een inschrijving van de toekomstige school te overleggen.
Of hebben wij bij uitschrijving niets meer te maken met onze leerplichtambtenaar en kunnen we naar hartelust gaan reizen?
U begrijpt dat wij ondanks een leerplan, positief advies van school en onze beste bedoelingen geen toestemming hebben gekregen om te vertrekken.
mvg,
Ralph Boers
In het kader van onze emigratie/wereldreis laten we ons uit het gemeenteregister schrijven met 1 van onze leerplichtige kinderen.
Zijn wij bij uitschrijving bij de gemeente verplicht een inschrijving van de toekomstige school te overleggen.
Of hebben wij bij uitschrijving niets meer te maken met onze leerplichtambtenaar en kunnen we naar hartelust gaan reizen?
U begrijpt dat wij ondanks een leerplan, positief advies van school en onze beste bedoelingen geen toestemming hebben gekregen om te vertrekken.
mvg,
Ralph Boers
Re: Uitschrijven bij gemeente met een leerplichtig kind
een aanvulling gevonden op bovenstaande vraag zie
http://www.mookenmiddelaar.nl/document. ... t=0&c=7623
versie 15, bijlage 1, paragraaf 7.
http://www.mookenmiddelaar.nl/document. ... t=0&c=7623
versie 15, bijlage 1, paragraaf 7.
Zit ook even mee te kijken, maar er lijken redelijke straffen op te staan. Heb je ook een pagina nummer van wat je bedoelt want ik kan bijlage 1 niet goed vinden.
Pas maar op, ze kunnen je zelfs bij de paspoortcontrole op Schiphol nog tegen houden. Onderschat de gevolgen niet, ik geloof dat er 50 euro boete per kind per dag voor staat en je kunt er zelfs een taakstraf of een gevangenisstraf op na houden. En dan heb je dus een strafblad!
Wat ik mij afvraag.. Gaan jullie daadwerkelijk emigreren of gaan jullie op wereldreis? Of eerst op wereldreis en je daarna ergens vestigen? Hoelang zijn jullie van plan om te reizen, oftewel hoelang zal jullie leerplichtige kind géén onderwijs genieten? Twee maanden? Een half jaar? Twee jaar? Ik hoop dat jullie bij het maken van een dergelijke beslissing overwegen wat het beste is voor jullie kind.
Zodra een kind vijf jaar is, is het leerplichtig. Dat staat in de wet, ter bescherming van het kind. Meer of minder kunnen we daar niet van maken. Tenzij je zelf bevoegd bent om thuisonderwijs te geven, dan zou het misschien een ander verhaal kunnen worden. Ik denk trouwens dat het sowieso heel verstandig is om een inschrijving van de toekomstige school te bemachtigen, als dit al bekend is. De leerplichtambtenaar zal hiernaar vragen.
Misschien een interessant artikel:
http://www.leerplicht.net/antwoord-op-u ... d-mee.html
Wat ik mij afvraag.. Gaan jullie daadwerkelijk emigreren of gaan jullie op wereldreis? Of eerst op wereldreis en je daarna ergens vestigen? Hoelang zijn jullie van plan om te reizen, oftewel hoelang zal jullie leerplichtige kind géén onderwijs genieten? Twee maanden? Een half jaar? Twee jaar? Ik hoop dat jullie bij het maken van een dergelijke beslissing overwegen wat het beste is voor jullie kind.
Zodra een kind vijf jaar is, is het leerplichtig. Dat staat in de wet, ter bescherming van het kind. Meer of minder kunnen we daar niet van maken. Tenzij je zelf bevoegd bent om thuisonderwijs te geven, dan zou het misschien een ander verhaal kunnen worden. Ik denk trouwens dat het sowieso heel verstandig is om een inschrijving van de toekomstige school te bemachtigen, als dit al bekend is. De leerplichtambtenaar zal hiernaar vragen.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Onlangs las ik bij backpackgek een interview met een gezin dat op wereldreis is.
Dit is hun site: http://www.everycolor.nl/
Misschien dat zij wat kunnen vertellen?
Dit is hun site: http://www.everycolor.nl/
Misschien dat zij wat kunnen vertellen?
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com
2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
- stevenl
- Reisexpert
- Contacteer:
Dat staat zo in de wet en is dus van toepassing op mensen die in Nederland wonen. Maar als iemand is uitgeschreven uit Nederland is dat dus niet meer van toepassing.Reismeis schreef:Pas maar op, ze kunnen je zelfs bij de paspoortcontrole op Schiphol nog tegen houden. Onderschat de gevolgen niet, ik geloof dat er 50 euro boete per kind per dag voor staat en je kunt er zelfs een taakstraf of een gevangenisstraf op na houden. En dan heb je dus een strafblad!
Als je daadwerkelijk gaat emigreren en als je een inschrijving van de nieuwe school kunt overhandigen, zal de leerplichtambtenaar waarschijnlijk gewoon toestemming geven. Deze geeft nu echter geen toestemming, omdat er -als ik het goed heb begrepen- (eerst?) langdurig gereisd zal worden. Ook al staan ze niet meer ingeschreven in een Nederlandse gemeente, het lijkt mij sterk dat er dan ook geen controle meer is. Zeker nu de plannen bekend zijn bij de instanties.
De kortste klap is om in gesprek te gaan met de desbetreffende ambtenaar en samen tot een oplossing proberen te komen.
De kortste klap is om in gesprek te gaan met de desbetreffende ambtenaar en samen tot een oplossing proberen te komen.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Erik het staat op blz 28. paragraaf 7.1 absoluut verzuim.Erik schreef:Zit ook even mee te kijken, maar er lijken redelijke straffen op te staan. Heb je ook een pagina nummer van wat je bedoelt want ik kan bijlage 1 niet goed vinden.
mooi dar je mee kijkt
Gebeurd regelmatig veel ouders doen dit, blijkbaar zonder problemen. Er schijnen zelfs leerplichtambtenaren te zijn die het adviseren. Let wel op dat je ook geen recht hebt op kinderbijslag etc. Kijk eens op het forum van verrereizenmetkinderen daar zijn genoeg mensen die ervaring hiermee hebben.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Informeer eens bij de Wereldschool (www.wereldschool.nl). Zij hebben ervaring met mensen die reizen of voor langere tijd in het buitenland wonen met leerplichtige kinderen, van basisschool tot middelbare schoolleerlingen.
Uitschrijven uit burgerregister?
Ik las op de site van Joho dat, indien je langer dan 8 maanden in het buitenland bent, je jezelf moet uitschrijven uit het burgerregister. Nu was ik eerst van plan om 8,5 maand in het buitenland te blijven, maar ik ben van plan nu langer dan 11 maanden totaal in Australie te blijven.
Ik had bij de 8,5 maand er niet aan gedacht en wellicht dat je voor die halve maand de slapende honden niet wakker moet maken, maar ik las het toevallig op de site van DUO dat de overheid en instanties verwachten dat je je uitschrijft. Aangezien ik wederom een aanvraag indien voor een OV-vergoeding in het buitenland met uitwonende beurs, verwacht ik dat er ergens toch een belletje gaat rinkelen. Zijn er reizigers die hier mee te maken hebben gehad? Hebben jullie je uitgeschreven?
In mijn geval wist ik later pas dat ik echt lang weg zou blijven, terwijl verwacht wordt dat je 5 dagen voor vertrek dit doorgeeft. Wat zitten hier voor consequenties aan vast als ik mij alsnog uitschrijf? Mij lijkt het een enorm gedoe om niets, omdat ik sowieso niet gebruik maak als student, zonder kinderen, zonder woning, van alle opgenoemde diensten; "geen recht meer op zaken als bijstand, huursubsidie, kinderbijslag, ANW e.d." Heeft het voor de rest nog consequenties voor uitbetalingen van DUO?
Alvast bedankt!
Ik had bij de 8,5 maand er niet aan gedacht en wellicht dat je voor die halve maand de slapende honden niet wakker moet maken, maar ik las het toevallig op de site van DUO dat de overheid en instanties verwachten dat je je uitschrijft. Aangezien ik wederom een aanvraag indien voor een OV-vergoeding in het buitenland met uitwonende beurs, verwacht ik dat er ergens toch een belletje gaat rinkelen. Zijn er reizigers die hier mee te maken hebben gehad? Hebben jullie je uitgeschreven?
In mijn geval wist ik later pas dat ik echt lang weg zou blijven, terwijl verwacht wordt dat je 5 dagen voor vertrek dit doorgeeft. Wat zitten hier voor consequenties aan vast als ik mij alsnog uitschrijf? Mij lijkt het een enorm gedoe om niets, omdat ik sowieso niet gebruik maak als student, zonder kinderen, zonder woning, van alle opgenoemde diensten; "geen recht meer op zaken als bijstand, huursubsidie, kinderbijslag, ANW e.d." Heeft het voor de rest nog consequenties voor uitbetalingen van DUO?
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Erik op 04 feb 2014 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast
Reden: Bericht aangepast
Re: Uitschrijven uit burgerregister?
Als je ingeschreven staat moet je een Nederlandse zorgverzekering hebben en krijg je zorgpremie, ben je niet ingeschreven dan moet je een (duurdere) reisverzekering nemen die ook zorgkosten volledig dekt.
Het is aannemelijk dat het DUO checkt bij de GBA of je inderdaad 11 maanden weg bent. Wat de consequenties zijn is moeilijk te zeggen. Je zou een boete kunnen krijgen, maar of ze dat ook echt doen??
Het is aannemelijk dat het DUO checkt bij de GBA of je inderdaad 11 maanden weg bent. Wat de consequenties zijn is moeilijk te zeggen. Je zou een boete kunnen krijgen, maar of ze dat ook echt doen??
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Re: Uitschrijven uit burgerregister?
For Whom May Concern:
Gemeente gebeld, uitschrijven is verplicht en instanties wisselen gegevens uit.
Zojuist contact gehad met DUO. Zij betalen studiefinanciering en OV vergoeding uit. OV vergoeding geldt voor studenten die na hun internationale studie of stage gaan rondreizen. Eis is dat je ingeschreven bent bij een Nederlandse opleiding (die aan de kwalificaties voldoet).
Mocht je geen instanties benaderen voor financiële steun of ander zins dan zal je minder kans hebben dat ze door hebben dat je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft, zonder te zijn uitgeschreven.
Gemeente gebeld, uitschrijven is verplicht en instanties wisselen gegevens uit.
Zojuist contact gehad met DUO. Zij betalen studiefinanciering en OV vergoeding uit. OV vergoeding geldt voor studenten die na hun internationale studie of stage gaan rondreizen. Eis is dat je ingeschreven bent bij een Nederlandse opleiding (die aan de kwalificaties voldoet).
Mocht je geen instanties benaderen voor financiële steun of ander zins dan zal je minder kans hebben dat ze door hebben dat je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft, zonder te zijn uitgeschreven.