Digitale compact camera of spiegelreflex?
-
- Reisexpert
Re: Gezocht: Compact camera
RM, ik vond destijds de Olympus Tough ook nog wel een leuke optie, maar vond de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Misschien jij wel?
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl
De Nikon AW110, Zelf heb ik de oudere versie, ik vind hem helemaal geweldig, kan een stootje hebben. Is snel, ziet er niet uit als een tough camera, maar kan wel onder water, tegen de vrieskou en er kan weinig kapot aan.
Ik heb de mijne tijdens wintersport gebruikt, geeft geen kik, is meerdere malen gevallen in de sneeuw (ja ik viel zelf ook..) maar ook tijdens steden trips doet die het goed. De camera past mooi in mijn broek zak & de accu gaat lang mee.
http://www.camerashop.nl/product/297298 ... black.html
Ik heb de mijne tijdens wintersport gebruikt, geeft geen kik, is meerdere malen gevallen in de sneeuw (ja ik viel zelf ook..) maar ook tijdens steden trips doet die het goed. De camera past mooi in mijn broek zak & de accu gaat lang mee.
http://www.camerashop.nl/product/297298 ... black.html
We zijn uiteindelijk voor de Canon PowerShot sx280 hs gegaan. Als het goed is wordt hij vandaag bezorgd. Ik ben benieuwd! 

..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Veel plezier ermee!
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen! Waarom voor de 280 gekozen ipv de 270? Ik zit zelf nog heel erg aan de 270 te denken!
Ik heb onlangs de Canon PowerShot sx280 hs aangeschaft. De camera voldoet eigenlijk aan al mijn punten; compact, past makkelijk in de broekzak, maakt prima foto's ook met maximale zoom, ligt prettig in de hand, de functies zijn prima en als extra's GPS en WIFI. En voor de prijs vind ik het eigenlijk top! De prijs is: €229,-. Deze maand is er dan die cashback actie, dus €30,- korting.
Heb wel lang zitten twijfelen tussen deze Canon en de Sony cyber shot dsc wx300, aangezien ze beide veel gelijkenissen hebben. Maar mijn positieve ervaringen met Canon en een aantal meningen van andere waren voor mij doorslaggevend.
Heb wel lang zitten twijfelen tussen deze Canon en de Sony cyber shot dsc wx300, aangezien ze beide veel gelijkenissen hebben. Maar mijn positieve ervaringen met Canon en een aantal meningen van andere waren voor mij doorslaggevend.

- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Gebruik jij die extra's als wifi en GPS ook, heb op een vorige canon de gps snel uitgezet omdat de batterijen heel snel leeg gingen erdoor?
We hebben ook de 280 gekozen vanwege dezelfde redenen die piepert noemt. Deze camera was en is gewoon precies wat we zoeken. Wifi en GPS zullen we waarschijnlijk niet snel gebruiken. Omdat ik eigenlijk een grote voorkeur heb voor een zwarte camera is het de 280 geworden. De 270 is er, voor zover ik heb kunnen vinden, alleen maar in het blauw en grijs verkrijgbaar.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Groot, klein, middel? (DSLR, systeem, compact)
Dit is misschien wel een van de meest gestelde vragen, maar ik ga toch een beroep doen op advies van jullie.
Ik heb al jaren een Canon EOS 40D. Voor ik naar een jaar naar Australië vertrok heb ik lang zitten tobben of ik hem zou meenemen vanwege het gewicht. Uiteindelijk besloten dat ik hem meenam, en ook m'n kleine compactcamera. Uiteindelijk heb ik die tweede amper gebruikt. Wel heb ik de meeste tijd dat lompe ding vervloekt. Ik vind het niks om hem de hele dag om je nek te laten hangen (want zwaar en je ziet er toch wel heel erg uit als een tourist haha), maar vond 't ook een gedoe om 't ding steeds in en uit m'n tas te halen. Ik was altijd wel met fotografie bezig, maar het neemt wel iets af. Toch vind ik het wel belangrijk om mooie foto's te maken.
Enfin, heel verhaal, the point is: ik overweeg iets nieuws aan te schaffen, en ik zit een beetje te stoeien met wat ik wil. Zat eerst aan een systeemcamera te denken maar die zijn nog best prijzig en ik weet niet hoe ver je komt met een kitlens. Een fatsoenlijke compactcamera is een optie (die ik had ligt op sterven), maar ik wil qua kwaliteit (en snelheid) niet teveel in leveren tov spiegelreflex, zeker omdat ik ook wel in donkere situaties (zoals concerten) foto's wil maken. Nu zag ik de Canon 100D voorbij komen, de nieuwe mini spiegelreflex van Canon. Dat kan een uitkomst zijn; dan kan ik mijn oude lenzen blijven gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn jullie tips? Toch een spiegelreflex of toch niet? (Budget is medium, afhankelijk van wat het wordt. €500 voor een compactcamera is teveel maar voor een systeemcamera te overwegen).

Enfin, heel verhaal, the point is: ik overweeg iets nieuws aan te schaffen, en ik zit een beetje te stoeien met wat ik wil. Zat eerst aan een systeemcamera te denken maar die zijn nog best prijzig en ik weet niet hoe ver je komt met een kitlens. Een fatsoenlijke compactcamera is een optie (die ik had ligt op sterven), maar ik wil qua kwaliteit (en snelheid) niet teveel in leveren tov spiegelreflex, zeker omdat ik ook wel in donkere situaties (zoals concerten) foto's wil maken. Nu zag ik de Canon 100D voorbij komen, de nieuwe mini spiegelreflex van Canon. Dat kan een uitkomst zijn; dan kan ik mijn oude lenzen blijven gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn jullie tips? Toch een spiegelreflex of toch niet? (Budget is medium, afhankelijk van wat het wordt. €500 voor een compactcamera is teveel maar voor een systeemcamera te overwegen).
Re: Groot, klein, middel? (DSLR, systeem, compact)
Als je een 40D gewend bent, zou ik niet overstappen naar een 100D. Qua gewicht boek je niet veel winst, de 100D is nog steeds vrij zwaar. Wel ga je er qua snelheid en lichtgevoeligheid op achteruit.
Voor een compactcamera geldt min of meer hetzelfde.
Ik zou voor een systeemcamera gaan. Ik heb naast m'n canon 70D een Olympus e-pl3. Deze heb ik gekocht als onderwatercamera, maar hij doet het ook prima bovenwater
De standaard kitlens is een 14-42mm lens. Met een cropfactor van 2 komt dit neer op een 28-84mm lens (kleinbeeldequivalent). Canon heeft een cropfactor van 1,5, de 18-55mm kitlens is dus 27-82mm kleinbeeldequivalent. Die lenzen zijn dus ongeveer gelijk.
Wil je meer, dan heeft Olympus een mft 14-150mm lens. Maar daar hangt weer een prijsje aan...
Op marktplaats kun je goede tweedehands systeemcamera's kopen. Is dat misschien een optie?
(Ik heb goede ervaring met de Olympus e-pl3, maar je hebt ook de Sony nexus, canon M en Nikon 1.)
Voor een compactcamera geldt min of meer hetzelfde.
Ik zou voor een systeemcamera gaan. Ik heb naast m'n canon 70D een Olympus e-pl3. Deze heb ik gekocht als onderwatercamera, maar hij doet het ook prima bovenwater

Wil je meer, dan heeft Olympus een mft 14-150mm lens. Maar daar hangt weer een prijsje aan...
Op marktplaats kun je goede tweedehands systeemcamera's kopen. Is dat misschien een optie?
(Ik heb goede ervaring met de Olympus e-pl3, maar je hebt ook de Sony nexus, canon M en Nikon 1.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ik heb een Sony Nex 5 met 16-50 pancake lens op het oog. Ik ben net weg geweest om er een te bekijken, maar het menu lijkt me niet handig. Ik vind het jammer dat er geen wieltje bovenop zit waarmee je 'm snel in een andere stand kan zetten (M/A/S/P/auto). Ik ben er nog niet uit. De Panasonic Lumix LF1 schijnt ook een prima compactcamera, wel een veel kleinere sensor en waarschijnlijk mindere kwaliteit, maar de Consumentenbond geeft ze hetzelfde cijfer. Hmm....
-
Grappig dat ik deze discussie tegen kom, ik heb in een soort zelfde situatie gezeten. Ik ben van plan eind mei een half jaar te backpacken in Azië en kon hiervoor een grote, dikke, zware spiegelreflex van mijn pa meenemen. Alleen zag ik het niet zitten om met zo'n apparaat overal naar toe te sleuren daarom ben ik op onderzoek gegaan naar een compact alternatief.
Uiteindelijk kwam uit dit onderzoek de Sony Nex 5t, die eveneens aansluit op jouw budget. Nu een aantal dagen in het bezit van de Sony heb ik hier geen spijt van. Hij is heerlijk compact, in het begin wennen aan de besturing, en dat er geen optical view opzit. Maar ben hier aardig snel aangewend. Op youtube staan genoeg instructiefilmpjes hoe het optimale uit deze camera te halen is.
De sony nex heeft een sensor die vergelijkbaar is met een sensor van een spiegelreflex en wordt eveneens veel gebruikt voor filmopnames (film-opleidingen), vanwege zijn gebruiksgemak en prima videokwaliteit, blijkt dat de beelden veelal beter zijn dan die van verschillende spiegelreflexen.
Het switchen tussen settings M/S/A/P gaat naar mijn inziens makkelijk door het wieltje te gebruiken naast het touchscreen.
Ik heb hem nog niet gebruikt tijdens mijn backpackreis, dus kan niet volledig oordelen maar het is naar mijn inziens een geschikte fijne camera voor zowel beginnende fotografen als de ervaren. Specifieke informatie kan je altijd vragen over de Nex 5t
Uiteindelijk kwam uit dit onderzoek de Sony Nex 5t, die eveneens aansluit op jouw budget. Nu een aantal dagen in het bezit van de Sony heb ik hier geen spijt van. Hij is heerlijk compact, in het begin wennen aan de besturing, en dat er geen optical view opzit. Maar ben hier aardig snel aangewend. Op youtube staan genoeg instructiefilmpjes hoe het optimale uit deze camera te halen is.
De sony nex heeft een sensor die vergelijkbaar is met een sensor van een spiegelreflex en wordt eveneens veel gebruikt voor filmopnames (film-opleidingen), vanwege zijn gebruiksgemak en prima videokwaliteit, blijkt dat de beelden veelal beter zijn dan die van verschillende spiegelreflexen.
Het switchen tussen settings M/S/A/P gaat naar mijn inziens makkelijk door het wieltje te gebruiken naast het touchscreen.
Ik heb hem nog niet gebruikt tijdens mijn backpackreis, dus kan niet volledig oordelen maar het is naar mijn inziens een geschikte fijne camera voor zowel beginnende fotografen als de ervaren. Specifieke informatie kan je altijd vragen over de Nex 5t
Toen ik besloot om een half jaar te backpacken in Azië zat ik ook te twijfelen of ik mijn DSLR moest meenemen. Dat ding met een lens erop is met ruim 1,5kg best zwaar. Na een dag shooten in Nederland was ik al kapot. Maar ik zou ook op reis gaan om mooie foto's te maken.
Uiteindelijk 2ehands een Olympus OM-D systeemcamera gekocht met 3 mooie lenzen. Ik ben nu al ruim 2 maanden op reis en deze camera zit dagelijks in mijn rugzak zonder dat ik er last van hebt.
Denk wel aan dat de instapmodellen systeemcamera's soms wat omslachtig zijn om te bedienen. Daarvoor heb ik gekozen om wel voor een high-end camera te gaan maar deze dan 2ehands te kopen. Zo blij ermee, verwacht mijn Canon 5DII eigenlijk niet meer te gebruiken.
Zie mijn reisfoto's hier: http://www.flickr.com/photos/essychan/
Uiteindelijk 2ehands een Olympus OM-D systeemcamera gekocht met 3 mooie lenzen. Ik ben nu al ruim 2 maanden op reis en deze camera zit dagelijks in mijn rugzak zonder dat ik er last van hebt.
Denk wel aan dat de instapmodellen systeemcamera's soms wat omslachtig zijn om te bedienen. Daarvoor heb ik gekozen om wel voor een high-end camera te gaan maar deze dan 2ehands te kopen. Zo blij ermee, verwacht mijn Canon 5DII eigenlijk niet meer te gebruiken.
Zie mijn reisfoto's hier: http://www.flickr.com/photos/essychan/
Bedankt voor de reacties, en wat een ontzettend mooie foto's Essy! Ik heb uiteindelijk toch de Sony Nex 5n met 16-50mm lens (tweedehands) gekocht. De prijs was goed en het feit dat ie met deze lens best compact is vond ik een groot voordeel. Het menu is inderdaad anders. Ik moet nog gaan zien hoe dat gaat in de praktijk maar ik denk dat dat wel went. (Zo niet, dan gaat ie gewoon weer op Marktplaats
)

nieuwe camera
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, maar wat is er veel keuze. Gewicht is voor mij belangrijk en daarom kies ik voor een compact camera. Ga je dan voor kwaliteit/grote sensor of voor zoom/kleinere sensor resp. de sony cybershot rx100 of de nikon coolpix s9900? In eerste instantie koos ik voor de rx 100. Maar vervolgens begon ik te twijfelen, want binnenkort ga ik naar Sri Lanka en zal daar ook een op safari gaan op zoek naar o.a. olifanten, dan is zoom/de s9900 misschien wel leuk. Ik fotografeer voornamelijk op reis, tot op heden geen zoom camera gehad. Zoom heb ik alleen gemist in Costa Rica voor dieren die wat verder weg waren. Afgelopen winter ben ik gestart met een beginnerscursus fotografie en komend najaar ga ik verder met het tweede deel. De cursus leider adviseert de rx100 onder het mom 'in 95% van de gevallen gebruik je je zoom niet, in die andere 5% heb je nog tekort aan de zoom van je zoom camera'. Wat is jullie ervaring in de praktijk, hoe vaak maak je gebruik van de zoom? En heeft iemand advies; sony rx100 of nikon s9900? Hier de vergelijking die ik vond:
http://snapsort.com/compare/Nikon-Coolp ... -DSC-RX100
Alvast bedankt!
http://snapsort.com/compare/Nikon-Coolp ... -DSC-RX100
Alvast bedankt!