maand Nicaragua: route en vragen

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

maand Nicaragua: route en vragen

Bericht door lisette-van-beek »

Hoi iedereen!

Binnenkort vlieg ik naar Nicaragua waar ik samen met mijn vriend een maand ga backpacken. Mijn budget zonder ticket is 35 euro per persoon per dag, maar ik weet zeker dat we hier (ruim) onder zullen blijven. Ik heb al vluchtig een route opgesteld en wil daar graag jullie mening over! Ik ben niet zo van de planningen, maar omdat de tijd redelijk beperkt is en ik rekening moet houden met een boot die niet elke dag vaart moet ik me helaas toch een beetje aan de planning houden.

De planning ziet er als volgt uit:

wo 29-01: aankomst om 20.30 in Managua, gelijk door naar Léon (waarschijnlijk pickup van hostel, anders zelf een taxi regelen)
do 30-01: Leon -> bijv stad bekijken
vr 31-01: Leon -> bijv Isla Juan Venado
za 01-02: Leon -> bijv vulcano boarding
zo 02-02: ochtendbus naar Granada -> bijv stad bekijken
ma 03-02: granada -> bijv islas, stad bekijken
di 04-02: granada/masaya (wat is leuker?) -> bijv laguna de apoyo
wo 05-02: granada/masaya -> bijv vulkaan masaya
do 06-02: in de ochtend via rivas en san jorge naar ometepe
vr 07-02: ometepe
za 08-02: ometepe
zo 09-02: ometepe
ma 10-02: om 18:00 Boot naar San Carlos (rio san juan) (boot gaat alleen op do&ma)
di 11-02: Rio San Juan
wo 12-02: Rio San Juan
Do 13-02 Rio San Juan
Vr 14-02 Rio San Juan
Za 15-02 Rio San Juan
Zo 16-02 Rio San Juan
Ma 17-02 Rio San Juan
Di 18-02: vanuit San Carlos avond/nachtbus naar Managua (vliegen vanaf san carlos en SJN (Greytown) kan alleen op do en zo)
Wo 19-02: aankomst in managua (ochtend), middagvlucht naar Big Corn, boot naar Little corn
Do 20-02: Little Corn Island
Vr 21-02 Little Corn Island
Za 22-02 Little Corn Island
Zo 23-02 Little Corn Island
Ma 24-02 Little Corn Island
Di 25-02 Little Corn Island
Wo 26-02 Little Corn Island
Do 27-02 Boot Little Corn – Big Corn, Vlucht Big Corn - Managua, vlucht naar Amsterdam om 15:20 uur. (kan dit? O-) 8)7 )

- Ik ben van plan alleen het eerste hostel te boeken. Is het makkelijk om ter plekke accommodatie te vinden? Ook op Little Corn?
- Ik zit te twijfelen om wat tijd in Little Corn om te ruilen voor tijd in Pearl Lagoon/Pearl Keys. Is dit een aanrader?
- Heeft iemand tips/aanbevelingen voor het reizen door de Rio San Juan? Ik heb het gevoel dat niet veel reizigers deze regio bezoeken maar het lijkt mij heel gaaf. Klopt dit? Het lijkt me leuk om in ieder geval de jungle in te gaan bij Indio Maiz, maar verder heb ik geen idee nog.
- Ik lees overal wisselende tijden over de duur van de busreis tussen San Carlos en Managua. Klopt het dat de rit ongeveer 8 uur duurt?
- Is er eventueel nog tijd om naar de Somoto Canyon te gaan?

Meer vragen zullen vast wel komen. Maar voor nu is dit wel even genoeg :)
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: maand Nicaragua: route en vragen

Bericht door Tikva »

Met het laatste stuk kan ik je niet helpen want dit deel van Nicaragua zelf niet gezien.
Het eerste stukje is op zich prima. Ik zou zelf Masaya kiezen eerder dan de islas. Maar dan wel halverweg de dag die kant uitgaan (heb je nog ochtend in Granada) en einde van de dag een tour doen bij de vulkaan en daarna dus in Masaya blijven slapen. Als je dat niet wil en je wilt ook geen souveniers kopen (wat in masaya super kan) dan hoef je ook niet naar Masaya te gaan. Laguna Apoyo is mooi en relaxt maar ook hier is het wel fijn een nachtje te blijven slapen en er dan dus twee dagen te besteden. Moet ook wel mooi weer zijn.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Het lijkt me inderdaad leuk om in Masaya of Laguna de Apoyo te verblijven, maar heb ik daar genoeg tijd voor? Masaya vulkaan + Markt is te doen als dagtrip vanuit Granada? Zelfde geldt voor Laguna + san juan de oriente + Catarina mirador? Ik heb nu 11,5 dagen voor Leon/granada en omgeving/ometepe. Het is voor mijn gevoel zo weinig.,. of lijkt dat maar zo?

Ik zit er aan te denken om toch Leon ná rio san juan of na Little Corn te doen. Dan heb ik dus 12 dagen voor granada + omgeving + ometepe, in plaats van ook nog eens Leon erbij. Nadeel is dat ik dan leon later moet doen wat betekent, dat ik sowieso 3 dagen van rio san juan en/of Little Corn moet afhalen...

bah ik baal van het feit dat de boot naar San Carlos alleen op ma en do vaart. Vluchten managua - rio san juan gaan helaas ook maar 2 keer per week. de enige optie is nog om na ometepe terug naar Managua te gaan, en vanuit daar met de bus naar San Carlos. Dan zit ik niet aan een dag vast dus ben ik flexibeler, maar verlies ik wel weer een dagdeel (neem ik aan) aan reizen.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Je hebt misschien geen tijd om in beide te blijven slapen. Ik denk dat Masaya als dagtrip niet zo makkelijk en leuk is. De vulkaan is echt vooral de moeite waard in de avond als het donker is.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Een tripje naar Masaya vulkaan en markt is zeer makkelijk vanuit Granada te regelen. Je vertrekt halverwege de middag naar de markt en daarna naar de vulkaan, daar kom je aan als het nog licht is en daarna wordt het vanzelf donker. Neem een zaklamp mee, dat is wat makkelijker klimmen.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik ben wel overdag naar de Masaya vulkaan geweest. Het is een hele grote krater en het hangt er af van het weer wat je precies te zien krijgt. Ik was er in het regenseizoen dus dan heb je veel meer damp van de regen die in de vulkaan valt en zie je niet heel erg veel. In februari wanneer jij gaat heb je daar geen last van (denk ik).

Voor ons was het goedkoper om een hele dag een taxi te huren dan met een tour mee te gaan. Met de taxi hebben wij gedurende een hele dag verschillende dingen bekeken waaronder de vulkaan. Ik ga echt proberen z.s.m. het Granada artikel online te zetten waar het grotendeels allemaal in staat. Heb ook je topic nog even doorgestuurd, zodat je aanvullende antwoorden en adviezen krijgt.
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Wij zouden naar Masaya gaan, maar hebben dat uiteindelijk overgeslagen omdat er buiten de vulkaan en de souvenirmarkt niet veel te doen zou zijn. Ik zou het dus gewoon in een dagtripje doen, is super makkelijk te regelen vanuit Granada. Of inderdaad een taxi voor de dag huren (kost ongeveer 30 dollar voor een dag) en daarmee vanuit Granada Volcan Masaya, Katarina lookout, Laguna de Apoyo en Los Pueblos Blancos bezoeken.
Verder kom je qua planning volgens mij best goed uit, het lijkt mij niet te kort.
Vulcano boarding vanuit León: zeker doen! Ik vond BigFoot hostel een aanrader, zij hebben het ook uitgevonden en ontwikkeld.
Vanuit León kun je ook ipv Isla Juan Venado naar de Telica Vulkaan, daar kun je 's avonds rode lava zien. Je kunt er ook een overnight campingtrip doen. Hebben wij niet gedaan maar wel mensen tegengekomen die het wel gedaan hebben en die hadden mooie foto's!

Rio San Juan ben ik niet geweest. Wel op Little Corn Island. Je hebt er nu zeven hele dagen voor staan, dat lijkt mij wat lang. Er is echt niks anders te doen dan luieren, duiken en snorkelen. Als je dat een week volhoudt prima natuurlijk, maar anders zou ik daar misschien wat af halen. Je vlucht om 15.20 in Managua halen zou in theorie moeten lukken als je de vroege ochtendvlucht vanaf Big Corn neemt, maar ik zou in elk geval een dag eerder de boot naar Big Corn Island nemen, zodat je zeker niet je vlucht vanaf daar mist (al schijnen vliegtuig en boot wel op elkaar aan te sluiten). Op Big Corn kun je prima overnachten in La Princesa de la Isla (uit mn hoofd), een heerlijk hotelletje aan het strand waar je goed kunt relaxen en heerlijk kunt eten. En de volgende dag hoef je dan niet zo vroeg op omdat je maar vijf minuten van het vliegveld af zit.

Mogelijk kun je dan ipv af te sluiten op Little Corn, nog op het eind naar Esteli gaan (vanuit Managua een paar uurtjes in de bus) en dan vanuit daar de Somoto Canyon bezoeken. Pearl Keys ben ik niet geweest dus ik weet niet of dat een aanrader is.

Alvast veel plezier, Nicaragua is een geweldig land!

Groetjes Anne
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Ik zou ook korter op de Corn eilanden blijven. Voor het missen van het vliegtuig van Big Corn naar Managua hoef je je geen zorgen te maken. Het vliegtuig wacht gewoon op de boot vanaf Little Corn. Voor ons westerlingen onvoorstelbaar, maar het is echt waar. Wij hebben Big Corn dus overgeslagen.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Het is in de meeste gevallen inderdaad vaak niet nodig om een tussenstop op Big Corn te maken, maar wel iets waar je rekening mee moet houden. Toen wij er waren werden b.v op de heenreis niet alle bagage meegenomen, omdat anders het vliegtuig te zwaar zou zijn. De bagage zou dan de volgende dag worden nagebracht. Wanneer je dus terug vliegt (om vervolgens naar huis te vliegen) en je hebt geen speling meer in je dagen dan kan dan dus erg vervelend zijn. Ook worden er bij te weinig passagiers vluchten geannuleerd vlak voor vertrek. Je kunt vanaf Little Corn niet de ochtendvlucht halen (voor de extra marge) dus dan kun je er voor kiezen om ook Big Corn te bekijken. Uiteraard is het maar net wat je wilt (wij wilde ook het verschil zien tussen Big Corn en Little Corn).
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bedankt voor de info iedereen! Het lijkt me inderdaad verstandig om wat meer speling te hebben aan het einde i.v.m. de vluchten. Misschien dat ik Na little Corn door ga naar Leon, daar nog 3 dagen spendeer en de reis afsluit met volcano boarding en mijn laatste dag in de ochtend vanuit Leon richting Managua ga om de vlucht naar Amsterdam te halen. Ik hoef niet persee naar Big corn dus om daar een 'nutteloze' dag te besteden vind ik zonde :)

Misschien dat we wat korter op little corn verblijven dan. Al hebben we het ook 8 dagen volgehouden op de perhentians (maleisie) waar ook niet heel veel te doen was. Is little corn vergelijkbaar?

Wanneer en waar kan ik het beste mijn ticket naar/van little corn boeken? Via internet wil ik liever niet, want daar kan het alleen met credit card en die heb ik niet. Zijn er bureautjes in bijv Granada waar je het kan doen?
En hoe zit dat dan met de bagage? het is dus mogelijk dat we een dag in Managua moeten wachten op onze bagage vanuit little corn?

Reisagenda '15:
Danielle385

Bericht door Danielle385 »

Ik sluit me aan bij het minder lang op Little Corn blijven. Zelf ben ik vier dagen geweest en vond het toen wel weer mooi geweest. Ik had overigens wel de ochtendvlucht vanaf Little Corn, dat was echt geen probleem. Hoe dat met de bagage zit weet ik niet, bij ons ging het allemaal prima en kwam mijn bagage keurig in Managua aan. Ze zijn wel erg streng aan het maximale gewicht, let daar op.

Tickets kun je inderdaad kopen in Granada (oa Tierra Tours), maar volgens mij kun je ze ook op het vliegveld kopen. Je zou dat dan meteen bij aankomst in Nicaragua kunnen regelen.

Wat betreft Masaya, als je besluit te gaan ga dan vooral ook naar de 'nieuwe' markt. Wel iets minder mooi dan de souvenirmarkt, maar veel leuker. Alle locals gaan hier ook naartoe dus er is veel meer te koop, plus dat ze dezelfde souvenirs verkopen voor veel minder geld. De moeite waard!
Lanslots

Bericht door Lanslots »

Ik it nu al ongeveer zes weken in nicaragua. Je planning lijkt me leuk. Wat ik ook zeker zou aanraden in leon, is de telica vulkaan. Echt prachtig! ook de trekking naar de momotombo is ook een echte aanrader. Granada is ook echt een prachtige stad en leuk om iets langer te blijven. Wat ik ook ongelooflijk mooi vond hier, ws het natuurreservaat niet ver Esteli. Miraflor! geen toeristen en back to basic! geniet van je reis, want het is een prachtig land. Boek niet teveel op voorhand, dan mis je het spontane. Alles gaat zeer makkelijk en vlot en accomedatie is er overal in alle maten en gewichten. grtjs
Sole
Reiziger

Bericht door Sole »

Hola,

Leuk dat je binnenkort naar Nicaragua gaat! Je planning ziet er goed uit en ik hoop dat ik je kan helpen met wat aanvullende tips:

Betreft Río San Juan: niet te lang in San Carlos blijven is niet zo interessant, wel El Castillo en Islas Solentiname. Vanaf El Castillo kun je o.a. gidsen regelen voor Indio Maíz. Gaaf dat je daar heengaat! De bootreis Ometepe-San Carlos (12 uur) is echt geen pretje en heel erg oncomfortabel. Als je wilt slapen, neem dan een zelf een hangmat mee. De busreis San Carlos - Managua duurt zo'n 6 uur, maar je komt aan op Mercado Mayoreo en dan moet je nog naar het vliegveld met de taxi. Het wordt altijd afgeraden om 's avonds/ 's nachts te reizen in Midden-Amerika, zowel in bussen als taxi's, dus ik zou gewoon overdag de bus nemen en in Managua overnachten. Op dinsdagen gaat er ook 1 bus vanuit San Carlos naar Granada, dus dan kun je in Granada overnachten en de volgende ochtend met een taxi naar het vliegveld voor je ochtendvlucht naar de Corn Islands.

Als je een week Corn Islands uittrekt zou ik beide eilanden aanraden. Persoonlijk vind ik dat Little Corn wel 'paradijselijker' is, maar omdat het zo klein is, ben je als snel uitgekeken en heb je het wel gezien, daarnaast is het ook vrij toeristisch. Big Corn Island is veel authentieker, minder toeristisch en kon ik erg waarderen. Als je er dan toch een week bent, dan is het echt een aanrader om je PADI duikbrevet te halen. Erg goedkoop en het is een super goede en mooie locatie! Er zijn genoeg accommodaties op de Corn Islands, ook op Little Corn. Zie hier voor meer info over de Corn Islands: http://www.bigcornisland.com/

Als je graag Laguna de Perlas en de Cayos Perlas wilt bezoeken, dan moet je gezien je planning een keuze maken tussen Río San Juan óf Laguna de Perlas. Het kost namelijk veel reistijd om bij Laguna de Perlas en Cayos Perlas te komen, het is onmogelijk om een of twee dagen Corn Islands in te wisselen voor Laguna de Perlas. Mocht je naar deze prachtige regio willen, dan moet je hier ook zeker een week voor uittrekken. Met de bus van Managua naar El Rama, van hier met de boot naar Bluefields en dan met de boot naar Laguna de Perlas. Hier ben je dan echt in de Caribbean tussen de Creolen en de Garifunas, etc. en je kunt boottochten maken naar hun dorpjes aan de Laguna en natuurlijk naar de Pearl Keys :) Zowel Río San Juan en Laguna de Perlas zijn vrij onontdekt en beide kosten veel reistijd, het wordt dus kiezen tussen deze twee.

Vanuit Granada kun je heel makkelijk uitstapjes maken naar bijv. Masaya en Laguna de Apoyo. Ik zou als ik jou was 1 dag uittrekken voor Masaya waarin je de vulkaan (zowel overdag als 's nachts de moeite waard) en markt bezoekt en 1 dag voor Laguna de Apoyo in combinatie met Catarina en eventueel San Juan de Oriente.

Mocht je tijd willen schrappen in Río San Juan en/of de Corn Islands, dan kun je ook eventueel het noorden van Nicaragua bezoeken, bijv. Canyon Somoto. Als tip: regelmatig organiseren verschillende touroperators voor een goedkope prijs (rond $25pp) een complete, verzorgde dagtour van Managua of Granada naar Somoto Canyon incl. tocht en gids en eten, etc. Op deze manier kun je veel reistijd besparen en Somoto Canyon bezoeken.

Saludos,
Sole
MarkvB

Bericht door MarkvB »

Hoi Lisette,

Ik ben van maart tot juni 2013 in Nicaragua geweest en ook ik vond het daar fantastisch!

Ik sluit me bij Sole aan: in San Carlos is niet heel veel te beleven, maar vooral El Castillo is erg leuk! Vanuit daar is het ook mogelijk om een tripje naar Indio Maiz te boeken. Wij hebben een 2-daagse tour daarheen gedaan en heb een nachtje in de jungle geslapen (hangmat spannen tussen 2 bomen, touw erboven met een zeil er overheen en slapen maar), wat ik een erg gave ervaring vond! Onze gids, Juan, kan ik je ook zeker aanraden: een super-kerel! Hij woont in El Castillo, als je met je rug naar de boten staat rechtsaf en dan na zo'n 100-150m staat zijn huis aan de linkerkant. Volgens mij hangt er een bordje met de trips die hij aanbiedt aan z'n huis.
Het is ons uiteindelijk gelukt om in San Juan del Norte zelf een bootje te regelen die ons naar Bluefields bracht. Dit moet je echter wel ter plekke regelen en is vrij prijzig. Wij (we waren toen met z'n 4-en) hadden het geluk dat er nog 4 andere reizigers waren die ook mee wilden. Het was iets van 60 dollar per persoon voor een 3,5 uur durende en zeer oncomfortabele boottrip. Oncomfortabel, want we hadden allemaal 2-3 dagen een pijnlijke kont van het stuiteren over de golven. Ik vond het wel een fantastische ervaring en het levert je een mooi verhaal op voor als je terug bent! ;-)

Vanuit Bluefields ben ik eerst naar Pearl Lagoon geweest. Erg mooi daar! Maar gezien de tijd die je hebt, weet ik niet of ik het je zou aanraden. Wij hebben daar uiteindelijk een week gezeten, omdat de boten richting Orinoco en terug naar Bluefields steeds al vol zaten. Ik denk echter dat het wel moet lukken om een boot te pakken als je maar op tijd in de haven bent. Vanuit Pearl Lagoon hebben wij vanuit de Queen Lobster een dagtripje geregeld naar de Pearl Keys. Erg mooie eilandjes, bounty eilanden zoals bounty eilanden zoals bounty eilanden ooit bedoeld zijn!

Ik ben 10 dagen op Little Corn geweest, maar ik ben dan ook duik-leip! Verder is daar niet veel te beleven. Het duiken daar is erg mooi! Mocht je minder met duiken hebben, kan ik je ook zeker de Somoto Canyon aanraden! Van Leon naar Esteli is het zo'n 3-4 uur met de bus, de Somoto Canyon ben je ook wel een dag mee bezig en vervolgens weer terug naar Leon. Het neemt dus wel wat tijd in beslag.

Op Ometepe heb ik de Maderas beklommen, ik vond het zeer de moeite waard. Ik zat er in het droge seizoen en toen waren er veel groepen die de vulkaan zonder gids beklommen. Ondanks dat dat verboden is en aan alle kanten wordt afgeraden, kreeg ik het idee dat het inderdaad zonder gids ook prima te doen is. Wij hadden de vulkaan echter wel met een gids beklommen en voor ons was dat ook wel een meerwaarde. Hij vertelde namelijk erg veel over de legendes en geschiedenis van het eiland, over de politiek in Nicaragua en nam de tijd om dieren te spotten. Wij vonden deze gids heel toevallig in een eettentje in Playa Santa Domingo (het laatste tentje op het strand aan de linkerkant, komend vanaf Maderas).

Heel veel plezier in Nicaragua, maar dat zal best goed komen! :-)

groeten Mark
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Waauw super bedankt voor de uitgebreide info! Heel fijn wat extra info over Rio San Juan, veel reizigers slaan dat gebied over en juist daarom lijkt het me zo gaaf.

ik heb mn padi al en ben zeker van plan om een dag te duiken op Little Corn!

Ik hou ervan om zo min mogelijk van te voren te plannen, maar zijn er überhaupt dingen die ik wél van te voren moet plannen? Dan hoor ik dat graag!

Ik neem de jullie info even in me op, wellicht kom ik deze week met meer vragen want over 3,5 week is het al zover :D

Groetjes!

Reisagenda '15:
Plaats reactie