In februari wil ik graag beginnen aan mijn reis door ZO-Azië. Ik reis alleen, wat ik wel vaker heb gedaan, echter was dat altijd in Europa. Maar nu raak ik hier en daar wat in de knoei. Voornamelijk met het reizen van de ene locatie naar de andere locatie. Ik hoop dat jullie mij een duw in de goede richting kunnen geven, waar ik wel alle vertrouwen in heb.

Ik wil beginnen in Singapore. Vanuit Singapore wil ik door naar Maleisië, het stuk wat boven Singapore ligt. Daar wil ik graag naar Malakka, Taman Negara, Camaron Highlands, Langkawi, Penang en natuurlijk Kuala Lumpur. Wat raden jullie aan? Via het vliegtuig naar Kuala Lumpur? Of via de grensovergang (Johor Bahru) met het openbaar vervoer (bus, volgens mij) naar Kuala Lumpur of eerst naar Malakka en dan door naar Kuala Lumpur?
Vanuit Maleisië wil ik door naar Thailand. In Thailand wil ik naar het eiland Ko Phi Phi Don. Wat is nu wijsheid om daar te komen? Via Krabi en / of Phuket dacht ik zelf zo. Maar wat is het makkelijkst / leukst om daar te komen? Ik heb wel al goedkope vliegtickets gevonden vanuit Kuala Lumpur en Ipoh, maar verder niet echt iets…
Verder is Thailand natuurlijk het land bij uitstek om je duikdiploma te halen. Ik lees overal dat Ko Tao wordt aangeraden. Maar aangezien ik eerst in Krabi / Phuket kom, kan ik dan ook daar mijn duikdiploma halen? Of raden jullie wat anders aan?
Uiteraard wil ik in Thailand ook naar Bangkok, Chiang Mai en alles wat bij die twee plaatsen in de buurt ligt. Maar ik zou ook graag een klein uitstapje willen maken naar Old Bagan in Myanmar. Dat lijkt me machtig mooi. Volgens mij kan ik in Bangkok het makkelijkst het visum regelen en daarheen vliegen. Maar omdat ik ook nog de andere kant op wil (Phnom Penh, Cambodja), vraag ik me af wat nou het handigst is? Eerst het rondje Thailand afmaken, eindigen in Bangkok, door naar Old Bagan (vervolgens naar Yangon?) en dan naar Phnom Penh? En in Bangkok regel ik dan visum voor Myanmar en Cambodja? Of toch beter het anders aanpakken?
De enige twee redenen dat ik eigenlijk Cambodja wil aandoen, heeft te maken met Angkor Wat en de Killing Fields. Ik las een mooie boottocht vanuit Battambang naar Siem Reap, dus ik denk dat ik die pak. Voor de rest heb ik (no) geen plannen in Cambodja.
Na Cambodja wil ik Vietnam aandoen. Ik neem aan dat ik in Phnom Penh een visum voor Vietnam kan regelen?
Groetjes, Jordy
ps: ik zoek nog een reisgenoot voor heel de reis of delen ervan