Reis door ZO-Azië. Een aantal vragen

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
piepert
Reiziger
Contacteer:

Reis door ZO-Azië. Een aantal vragen

Bericht door piepert »

Hallo allemaal,

In februari wil ik graag beginnen aan mijn reis door ZO-Azië. Ik reis alleen, wat ik wel vaker heb gedaan, echter was dat altijd in Europa. Maar nu raak ik hier en daar wat in de knoei. Voornamelijk met het reizen van de ene locatie naar de andere locatie. Ik hoop dat jullie mij een duw in de goede richting kunnen geven, waar ik wel alle vertrouwen in heb. ;)

Ik wil beginnen in Singapore. Vanuit Singapore wil ik door naar Maleisië, het stuk wat boven Singapore ligt. Daar wil ik graag naar Malakka, Taman Negara, Camaron Highlands, Langkawi, Penang en natuurlijk Kuala Lumpur. Wat raden jullie aan? Via het vliegtuig naar Kuala Lumpur? Of via de grensovergang (Johor Bahru) met het openbaar vervoer (bus, volgens mij) naar Kuala Lumpur of eerst naar Malakka en dan door naar Kuala Lumpur?

Vanuit Maleisië wil ik door naar Thailand. In Thailand wil ik naar het eiland Ko Phi Phi Don. Wat is nu wijsheid om daar te komen? Via Krabi en / of Phuket dacht ik zelf zo. Maar wat is het makkelijkst / leukst om daar te komen? Ik heb wel al goedkope vliegtickets gevonden vanuit Kuala Lumpur en Ipoh, maar verder niet echt iets…
Verder is Thailand natuurlijk het land bij uitstek om je duikdiploma te halen. Ik lees overal dat Ko Tao wordt aangeraden. Maar aangezien ik eerst in Krabi / Phuket kom, kan ik dan ook daar mijn duikdiploma halen? Of raden jullie wat anders aan?

Uiteraard wil ik in Thailand ook naar Bangkok, Chiang Mai en alles wat bij die twee plaatsen in de buurt ligt. Maar ik zou ook graag een klein uitstapje willen maken naar Old Bagan in Myanmar. Dat lijkt me machtig mooi. Volgens mij kan ik in Bangkok het makkelijkst het visum regelen en daarheen vliegen. Maar omdat ik ook nog de andere kant op wil (Phnom Penh, Cambodja), vraag ik me af wat nou het handigst is? Eerst het rondje Thailand afmaken, eindigen in Bangkok, door naar Old Bagan (vervolgens naar Yangon?) en dan naar Phnom Penh? En in Bangkok regel ik dan visum voor Myanmar en Cambodja? Of toch beter het anders aanpakken?

De enige twee redenen dat ik eigenlijk Cambodja wil aandoen, heeft te maken met Angkor Wat en de Killing Fields. Ik las een mooie boottocht vanuit Battambang naar Siem Reap, dus ik denk dat ik die pak. Voor de rest heb ik (no) geen plannen in Cambodja.

Na Cambodja wil ik Vietnam aandoen. Ik neem aan dat ik in Phnom Penh een visum voor Vietnam kan regelen?

Groetjes, Jordy

ps: ik zoek nog een reisgenoot voor heel de reis of delen ervan :)
*O* *O* *O*
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Re: Reis door ZO-Azië. Een aantal vragen

Bericht door lisette-van-beek »

Mooie reis heb je in het vooruitzicht!

- Als je de kaart erbij pakt ligt melakka dichter bij singapore dus is dat het meest logisch. Met de bus duurt dat zo'n 3,5 uur. Melakka - Kuala Lumpur duurt vervolgens zo'n 2 uur.

- Je zegt dat je naar het noorden van maleisie wilt reizen dus om daarna weer terug naar Kuala Lumpur te gaan om vervolgens naar Phuket te vliegen is echt achterhaald. Via o.a. Penang kan je met met een (prive)bus naar Thailand en ben je binnen een dag in bijv Phuket. Vanuit daar kan je met bus en boot naar Koh Phi Phi of Krabi! Op Koh Phi PHi heb je ook veel mogelijkheden om te duiken, dus je brevet halen kan daar prima. Wellicht is Koh Tao qua brevet wat goedkoper? Dat weet ik niet uit mijn hoofd.

- In Phnom Penh kan je inderdaad een visum voor Vietnam regelen.

Ik ben benieuwd hoeveel tijd je hebt uitgetrokken voor deze reis? Reisgenoten ontmoet je waarschijnlijk ter plekke wel. Daar zou ik me niet zo druk om maken.

Succes met de voorbereidingen.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ook ik vraag me af hoeveel tijd je hebt, dat bepaald ook het advies dat we je kunnen geven. Vanaf Singapore naar KL vliegen is echt onzin. Via Melakka reizen is handig. Afhankelijk van de tijd van het jaar is de perhentians misschien leuker dan langkawi. Je kunt vanaf Krabi ook prima je duikbrevet halen. Prijzen zijn aan deze kant van thailand alleen wat hoger dan aan de andere kant. Wederom is het afhankelijk van de tijd van het jaar welke kant van thailand het mooiste is voor zowel stranden als duiken. Check ff de reisinfo voor exacte informatie.

Als je na cambodja nog naar vietnam wil dan zou ik voordat je naar cambodja gaat naar Myanmar gaan. Cambodja visum kan je prima aan de grens regelen.

Voor een reisgenoot zou je eventueel een oproepje in het reisgenoten forum kunnen plaatsen maar ook ter plekke kom je genoeg leuke mensen tegen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
piepert
Reiziger
Contacteer:

Bericht door piepert »

Als eerste bedankt voor de antwoorden!

Wat betreft tijd heb ik het zo in gedachten:
- Singapore ± 2 / 3 dagen
- Maleisië ± 2 weken
- Thailand ± 5 weken
- Myanmar ± 3 dagen --> mits het alleen bij Old Bagan blijft
- Cambodja ± 1 week
- Vietnam ± 2 weken
Dus rond de 11 weken. Maar ik wil me hier niet al te vast aan binden.. Qua tijd ben ik verder erg flexibel. Heb thuis totaal geen verplichtingen, dus kan gaan en staan waar ik wil.

Maar oké, ik ga dus met de bus vanuit Singapore eerst naar Melakka en dan vanuit daar door naar Kuala Lumpur. Hetzelfde geldt voor als ik dan naar Thailand ga. Ik had gelezen, dat wanneer je over land Thailand binnenkomt, je visum dan maar 15 dagen geldig is. Als ik tegen die tijd bij de grensovergang ben, kan ik dan gelijk een visum voor langere tijd aanvragen of moet ik tussendoor langs een bureautje om het te verlengen?
*O* *O* *O*
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Kijkend naar je planning zijn er een paar dingen die ik niet logisch vind:

- 3 dagen Bagan is mogelijk voor Bagan alleen, maar je moet ook van en naar Bagan reizen. Je zult moeten vliegen naar Mandalay of Yangon, en dan is het nog een uur of 6 reizen om in Bagan te komen. Je bent dan heel erg lang onderweg! Ik zou meer plekken bezoeken, Myanmar is geweldig.

- twee weken is veel te weinig voor heel Vietnam. Als je 2 weken wilt gaan, zul je moeten kiezen tussen het noorden of zuiden.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
piepert
Reiziger
Contacteer:

Bericht door piepert »

Oké thanks Jenny! Ik neem jou tips mee. Ga me eens verdiepen in Myanmar en beter in Vietnam!
*O* *O* *O*
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Zou idd meer tijd inplannen voor myanmar, anders ook zonde eigenlijk van de vliegtickets (wel een top plan om Old Bagan sowieso in te willen vullen. Vond het persoonlijker mooier/leuker dan Angkor.)

Verder is 1 week cambodja opzich genoeg voor de hoogtepunten (zelf 10 dagen geweest, waarvan 4 op koh Rong geluierd. Weet niet hoeveel eilandjes je in je trip wil inplannen maar dit is een aanrader. verschillende reizigers ontmoet die heel erg baalde door de verhalen dat ze er niet waren geweest)

2 weken vietnam is verder idd te kort. je zult dan idd of zuid of noord alleen zien.

Mijn advies. skip eigenlijk minimaal 1 land. en plak de tijd die je wint bij Myanmar. De wereld zal niet weglopen, Myanmar gaat daar in tegen wel heel erg veranderen de komende jaren.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
piepert
Reiziger
Contacteer:

Bericht door piepert »

In plaats van een land te skippen, kan ik natuurlijk ook een aantal extra weken eraan toe voegen. Dus ipv 2 weken Vietnam maak ik er 4 weken van.
Wat betreft Myanmar; ik moet me daar nog even verder goed in verdiepen, maar zoals ik het snel heb gelezen is het zeker de moeite waard om er langer dan 3 dagen te blijven!

Dan nog even over het visum voor Thailand. Ik kom Thailand via land binnen. Dan krijg ik dus een visum voor 15 dagen, wat voor mij te weinig is. Het dubbele heb ik zeker nodig, maar ik lees dat je hem voor een x bedrag met 7 dagen kan verlengen. Dan kom ik dus nog steeds dagen te kort. Kan ik dan bij de grens gelijk een visum voor 30 dagen regelen en die eventueel verlengen met 7 dagen of is het dan wijzer om het visum alvast in Nederland te regelen?
*O* *O* *O*
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door goedkoopvliegenclub »

Wat Maleisië betreft, die afstanden zijn zo klein dat je geen vliegtuig nodig hebt. Maleisië wegen zijn op Europees niveau en de bussen ook. Ik heb heel veel aan toegevoegde site gehad. http://www.journeymalaysia.com/ptasingmelaka.htm . Wel van te voren de tijden checken op site van de busonderneming
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
Torra
Reisexpert

Bericht door Torra »

Waarom koop je niet hier in NL een visum voor 60 dagen. Ben je in één keer klaar.
En als je het zeker wil weten, mail dan (in het Engels) je situatie en de vraag wat mogelijk is naar de ambassade in Amsterdam of het consulaat in den Haag.
De website van de laatste is duidelijker vind ik.
Denk wel aan de geldigheidsduur van het visum en van je paspoort bij aanvragen van een visum in NL.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

piepert schreef:In plaats van een land te skippen, kan ik natuurlijk ook een aantal extra weken eraan toe voegen. Dus ipv 2 weken Vietnam maak ik er 4 weken van.
Wat betreft Myanmar; ik moet me daar nog even verder goed in verdiepen, maar zoals ik het snel heb gelezen is het zeker de moeite waard om er langer dan 3 dagen te blijven!

Dan nog even over het visum voor Thailand. Ik kom Thailand via land binnen. Dan krijg ik dus een visum voor 15 dagen, wat voor mij te weinig is. Het dubbele heb ik zeker nodig, maar ik lees dat je hem voor een x bedrag met 7 dagen kan verlengen. Dan kom ik dus nog steeds dagen te kort. Kan ik dan bij de grens gelijk een visum voor 30 dagen regelen en die eventueel verlengen met 7 dagen of is het dan wijzer om het visum alvast in Nederland te regelen?
Bij de grens kun je geen visum krijgen.

Vooraf visum kopen in Nederland is waarschijnlijk het makkelijkste, moet je wel even kort uitleggen waarom je geen vliegticket naar buiten Thailand hebt.

Je kunt ook een gok nemen en wachten, sinds een ruime week krijgen enkele landen, waaronder bijvoorbeeld Duitsland, ipv 15 dagen 30 dagen visumvri9je entree. je hebt best kans dat tegen de tijd dat je hier bent ook Nederlanders 30 dagen visumvrij krijgen aan een landgrens (maar misschien o0ok niet).
piepert
Reiziger
Contacteer:

Bericht door piepert »

Hoi Allemaal,

heel erg bedankt voor de tips!

Ik regel het visum voor Thailand van te voren in Amsterdam. Ben daar regelmatig, dus dat is voor mij het makkelijkst.
Dat er binnenkort misschien wat veranderd aan de grens, daar ga ik niet op gokken. Liever de zekerheid van 60 dagen dan dat ik daar zit te hannesen.

Inmiddels ben ik er over uit dat ik ook Myanmar wil bezoeken. De verhalen die ik heb gelezen over Myanmar spraken me erg aan! Naast Old Bagan ga ik nog een aantal andere locaties af, onder andere Mandalay en Yangon.

Ik kom vanuit Krabi (met wat dingetjes tussendoor) uiteindelijk aan in Bangkok. Vanuit Bangkok ben ik van plan om te vliegen naar Myanmar. Maar in Thailand wil ik ook nog graag naar Chiang Mai en alles wat daar in de buurt ligt. Wat is nu handig? Tussendoor naar Myanmar en dan weer terug naar Thailand en het rondje afmaken of eerst Thailand afmaken en dan naar Myanmar?
Één ding is zeker: na de twee landen (Myanmar en Thailand) wil ik nog door naar Cambodja en Vietnam. Dus met dat gegeven in het achterhoofd zit ik een beetje te puzzelen...
*O* *O* *O*
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

probeer inle lake (als de tijd het toelaat) ook mee te pakken. Erg mooi vond ik dat persoonlijk.

Zie dat er bij air asia vluchten vanuit yangon tegenwoordig ook naar Siem reap gaan op vrijdag zaterdag en zondag. wel een beetje aan de prijs maar ook weer niet super super duur.
Dus wat je dan zou kunnen doen is eerst naar chiang mai, terug naar bangkok. Vliegen op Mandalay en terugvliegen vanuit Yangon rechtstreeks naar cambodja (scheelt je weer een hoop bustijd)
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
piepert
Reiziger
Contacteer:

Bericht door piepert »

Inle Lake staat zeker op de planning ;)

Ik zat ook al te kijken bij Air Asia, maar ik kon geen vlucht vinden (2de week van april) die beschikbaar is. En de vluchten die wel beschikbaar zijn zitten allemaal rond de 100 euro voor een enkeltje. Ik overweeg daarom om de heenweg met een bus te doen en met het vliegtuig naar Cambodja of Vietnam. Kan met Air Asia beide, zag ik.
Als ik met de bus heen ga, zit ik eraan te denken om de grensovergang Mae Sot / Myawaddy te pakken.

Grote voordeel is dat ik het niet nu hoef te beslissen maar pas in Thailand beslis!
*O* *O* *O*
Torra
Reisexpert

Bericht door Torra »

Als je naar Mae Sot gaat, probeer dan ook naar Umphang te gaan. Waterval en trekking zijn aan te bevelen. Wij sliepen in Picturebook guesthouse in Mae Sot. Heel apart en dan steun je ook vluchtelingen uit Myanmar. Het staat daar bekend als PB.

In Myanmar is in Piyndaya een trekking te doen naar een klooster. Is minder toeristisch dan de bekende trekking naar Inle Lake.
Ook Hsipaw en de treinrit van daar naar Piyn Oo Lwin zijn echt top.
Plaats reactie