Daypack aan backpack vastmaken

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Erik
Site Admin

Re: backpack&daypack icm 5 maanden reizen

Bericht door Erik »

De meeste mensen dragen de grote rugzak op de rug en de dagrugzak op de buik. Dit is de gemakkelijkste manier om beide tassen mee te nemen.

Had je dit artikel toevallig al gevonden? https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... si589.html Daar wordt je waarschijnlijk ook weer wat wijzer mee. Bijvoorbeeld voor welke grote.

Een raincover is geen must, maar wel handig om spullen droog te houden. Een flightbag vind ik wel een must om je rugzak af te kunnen sluiten en om zo veilig mogelijk je rugzak in het vliegtuig (en bussen) te vervoeren. Zo kan er namelijk niet gemakkelijk iets uitgehaald worden of ingestopt worden.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

op reisdagen dragen wij die gewoon altijd op onze buik voor verplaatsingen van accommodatie naar bus/trein. We steken er op de bus onze waardevolle spullen zoals laptopje, fototoestel en adaptors in.
Een daypack is een echte must. Je mag gerust investeren in een degelijke qua grote, luchttranspiratie (zo''n ruimte tussen je rugzak en je rug zodat je kan ventileren), stevigheid naar dragen toe, ....

Wij hadden een cover voor onze backpack , niet zozeer voor de regen maar wel tegen het vuil. je weet nooit waar die backpack in het bagageruim terecht komt. laat staan wanneer hij op het dak moet of in een laadbak van een vrachtwagen :-)
_sas_
Vakantieganger

Bericht door _sas_ »

Bedankt voor de reacties. Gewoon op de buik dus. Een goede tip om daar de waardevolle spullen te bewaren. En investeren in een flightcover zal ik ook zeker doen.

Ik had het artikel gevonden. Daar wordt voor mijn reis 60 tot 80 liter aanbevolen. 80 is volgens mij te veel voor een vrouw, dus ik moet maar eens naar winkels om te kijken wat er is. Ik neem snel te veel mee, dus een kleinere zou beter voor mij zijn. Aan de andere kant baal ik als ik ruimte te kort kom.

Deze tips komen in ieder geval al in mijn voorbereidingsboekje!
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Ik heb zelf een 60 liter backpack en ben nog nooit ruimte tekort gekomen. Neem ook wel eens een slaapzak mee maar nooit een tent. Daarnaast heb ik een daypack van 17 liter met rugventilatie en vak + opening en geleiders voor een camelbag. Die daypack draag ik dan op mn buik wanneer ik mn backpack ook meeneem.

Meer dan 60 liter is denk ik alleen handig wanneer je naar erg koude gebieden gaat en ook een tent en dikke slaapzak wil meenemen.
_sas_
Vakantieganger

Bericht door _sas_ »

ketting schreef:Ik heb zelf een 60 liter backpack en ben nog nooit ruimte tekort gekomen. Neem ook wel eens een slaapzak mee maar nooit een tent. Daarnaast heb ik een daypack van 17 liter met rugventilatie en vak + opening en geleiders voor een camelbag. Die daypack draag ik dan op mn buik wanneer ik mn backpack ook meeneem.

Meer dan 60 liter is denk ik alleen handig wanneer je naar erg koude gebieden gaat en ook een tent en dikke slaapzak wil meenemen.
bedankt! dat klinkt als de hoeveelheid die ik dus nodig heb, als ik de toelichting erbij ook lees.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Je gaat naar Zuid-oost azie, niet?
Dus alles is daar ter plekke te koop.
neem vooral niet teveel kledij mee. Enkele slipjes, voldoende kousen, enkele tshirts, een truitje, 2 broeken, en een kleedje of rok moeten zo ongeveer voldoende zijn.
Overal kan je heel goedkoop je was laten doen en een paar kousen of slipje uitwassen kan je desnoods zelf aan de pompbak.
Neem een voldoende uitgebreide reisapotheek mee, maar overdrijf hier ook niet mee. Als je echt ziek bent moet je misschien naar het ziekenhuis en daar kunnen ze jou helpen aangezien je dan naar een grotere stad zult moeten vliegen. Als je een een andere 'ziekje' hebt volstaan dafalgan, breedspectrum antibiatica, iets tegen diarree, iets tegen maagpijn,... zeker wel.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Antibiotica krijg je in NL niet zo maar mee, ook niet als je lang gaat reizen. In Azië is het echter zo te krijgen bij de apotheek, ook zonder recept.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
yoozd92

Gewicht daypack/backpack

Bericht door yoozd92 »

Beste reizigers!

Ik ga maandag voor 4,5 maand naar ZO-Azië.
Vandaag m'n backpack (65L) en daypack (handbagage) maar eens ingepakt.
Ik kom uit op 15kg voor mijn backpack, 1,5-2kg voor mijn daypack.

Is dit teveel om mee te sjouwen? Ik ben een jongen van 1,85m met een gewicht van ongeveer 81kg.
Ik kan me namelijk voorstellen dat er in de loop van de reis ook een paar souvenirs bijkomen..

Ik zou nog een kilo kunnen besparen door een Lonely Planet minder mee te nemen en mijn tweede setje schoenen eruit te gooien, maar dat zou ik jammer vinden.

Op hoeveel kilo (backpack/daypack) zitten jullie?

Alvast bedankt!
Metor
Wereldreiziger

Re: Gewicht daypack/backpack

Bericht door Metor »

Ik zit ook op 15kg maar reis ook voor langere tijd in koude gebieden. Qua daypack zit je op een prima gewicht. Qua backpack kan je volgens mij nog wel wat spullen thuis laten als je alleen naar ZO-Azie gaat.
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Ik (vrouw, 1.78m) ben dit jaar voor zes maanden Azië begonnen met 10,5 kg en eindig nu met 15 kg. Ik heb onderweg per land een nieuwe Lonely Planet gekocht en de vorige samen met souvenirs naar huis gestuurd. Wat er nu extra in zit, zijn souvenirs van de laatste twee maanden. Ik vind 15 kg persoonlijk niet zo comfortabel meer lopen.

Schoenen: je hebt echt alleen slippers/sandalen en eventueel iets om op te wandelen nodig (gympen). Je gaat geen Alpen beklimmen gok ik, dus laat die eventueel ingepakte bergschoenen thuis.
Kijk vooral ook kritisch naar je kleding. Heb je bijvoorbeeld echt 5 shirts en 3 broeken nodig? Of kun je met drie/twee af en ter plaatse af en toe iets vervangen?
En toiletartikelen? Die wegen doorgaans ook behoorlijk. Maar je bent een man, misschien scheelt dat al, haha. Ik zie soms meiden met enorme toilettassen zeulen...
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Hoeveel wil je met je tas gaan lopen?

Ik ben vrouw, 1,87, en heb de maffe gewoonte verslaafd te zijn aan duiken en fotograferen. Ik sleep daarom een duikuitrusting en aardig wat cameraspullen mee. Mijn backpack weegt daardoor 22-23 kg en mijn daypack 11 kg. 'Zware' kleren en schoenen doe ik aan.

Kan ik daar mee lopen? Wel een kwartiertje of zo, maar echt fijn is anders...

Ik zou me dus niet druk maken of je het kan dragen, dat lukt best. Neemt niet weg dat het goed is kritisch naar de inhoud van de tas te kijken.

Ik neem zelf voor een reis van 6 weken ongeveer 4-5 kg aan kleren en toiletspullen mee (uit nood geboren door eerder genoemde duik- en fotospullen :)). Voor 4 maanden heb je niet heel veel meer nodig, want kleren kun je wassen en toiletspullen zijn ook in Azië te koop.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Ik zit qua backpack rond de 10-11 kilo voor warme bestemmingen, en c.a 2 kilo voor een daypack. Vind 15 kilo wel veel maar is zeker voor een gezonde jongen goed te dragen hoor. Hoe vaak/lang heb je dat ding nu werkelijk op je rug? Verder natuurlijk niet meer meenemen dan nodig. Voor hoeveel dagen heb je kleding bij je? Ik vind voor een week kleding voldoende, wassen moet je toch.
yoozd92

Bericht door yoozd92 »

Bedankt voor jullie reacties en tips.

Heel veel wil ik niet met de tas lopen. Daarom neem ik ook een daypack mee, die zal ik meer gebruiken. Maar wanneer het lastig is om jezelf met het OV te verplaatsen, zal ik 'm zeker gebruiken.

Ik heb voor een week kleding bij me. En idd, dat extra setje schoenen gaan eruit. Nu alleen luchtige wandelschoenen en slippers. Verder nog even kritisch naar m'n kleding en toiletartikelen gekeken. Verder kleine andere dingen (vitaminepillen vond ik toch niet zo nodig, een mini tandpasta en scheerschuim ipv een grote fles, etc.).

Zit nu op een backpack van 13,5kg en daypack van 1,5kg. Ik heb dan geen voedsel/water meegerekend. Vooral dat laatste zal ik ook wel eens bij me hebben.
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Voor drie stuivers brengt iedere riksjarijder, bromtaxi, bus enz. je naar een plaats van bestemming. Alas je daar gebruik van maakt dan doet het gewicht er niet zoveel toe. Ben je een backpacker bent die elk dubbeltje driemaal moet omdraaien, tja dan wordt het sjouwen en in dat geval zou ik het op 10 kilo houden. Is ons tot nu toe prima gelukt. Zijn door Vietnam gefietst; fiets plus bagage 20 kg.
Dennis1982
Vakantieganger

Wat mee te nemen ? en wat voor daypack ?

Bericht door Dennis1982 »

Beste Reisexperts,

Ik heb even wat vragen voor wat betreft mee te nemen spullen voor mijn aanstaande reis naar Indonesië, Maleisië en Singapore:

Ik leen van iemand een baltoro 65 gregory backpack wat op zich al best wel een monster van een rugzak is. Maar eigenlijk heb ik ook nog een daypack nodig. Kan ik dan het beste een kleine opvouwbare rugtas aanschaffen die eventueel in de backpack kan proppen of kan ik beter altijd met twee tassen gaan zeulen ? dit laatste lijkt me namelijk niet zo heel erg comfortabel. Het lijkt me wel handig om een klein daypack te hebben die ik dan bijvoorbeeld bij het vliegveld uit mijn backpack vandaan kan halen. Aan de andere kant moet hij ook wel groot genoeg zijn om een dagtocht in de jungle mee te kunnen maken.

En is het verstandig de volgende dingen mee te nemen ?

lakenzak ?
slaapzak ?
reis klamboe ?
Plaats reactie