Even nog op een rijtje zetten waar we wel waren. Als er vragen hierover zijn, of als ik je kan helpen met iets rond deze bestemmingen zal ik mijn best doen.
Peking - Datong met grotten (echter niet het hangende klooster gedaan) - Pingyao met zijn stadsomwallingen - Xian ( terracattoleger + moslimwijk + zeer mooie Shaanxi museum) - Chengdu (panda's, relaxen en vanaf hier naar Leshan Big Buddha)
!! MIx hostel in Chengdu is een toffe, mooie plek om te blijven. De eigenaar is een bron van info over China en dan vooral de provincies Sichuan, Yunnan en Tibetaanse gebieden.
Zonder hem had onze reis er niet uitgezien zoals we ze nu deden
Emeishan, heilige berg - vanuit Chengdu naar Juizhaigou, de vallei van de 9 Tibetaanse dorpen (zeer mooi natuurpark), Huanglong NP (kalkafzettingsterrassen) - Songpan (Hui-Moslim, Chinees, Tibetaans dorp) (mooie wandelingen en trekkings in de omgeving mogelijk) - terug naar Chengdu
Vanuit Chengdu terug naar Danba, Tagong, Litang en vervolgens naar Shangri La. Zeer mooie natuur, mooie dorpen met Tibetaanse gemeenschap. Danba = prachtige dorpen en Suopo uitkijktorens
Tagong, prachtige wandelingen - ppaardrijden - klooster
Litang, Tibetaans klooster, luchtbegrafenis ( overledene wordt opgegeten door aasgieren) (voor meer info moet je maar even googlen)
Vervoer in deze streken is via minibusjes - particuliere 'taxi'. Verloopt niet altijd even vlot aangezien je moet wachten tot de bus vol is ofwel de volledige prijs betalen. Deze route is echt wel de moeite waard.
Shangri-La is vanaf boven dan een beetje de toegangspoort tot opnieuw Chinese gebieden. Zeer toeristisch uitgebuit - vooral gericht op Chinezen - maar goede plek om uit te rusten en verder te reizen.
Tiger leaping Gorge - kloof van de spinrgende tijger: mooie wandelingen en accommodatie onderweg in de kloof
Nadien vlogen wij omwille van gebrek aan tijd naar Guilin in het zuiden: vanuit hier Xingping (fietsen, wandelen, karstgebergte) en Yangshou. Yangshuo is zeer toeristisch, druk... maar zzer mooie wandelingen , fietstochten in de omgeving...
Vanaf hier kan je op enkele uurtjes naar de dragonbackbone rijstterassen. wij hadden hier geen tijd meer voor.
Zo naar Hong Kong
Wij waren 7 weken in China. Ik weet niet of je al in China geweest bent.
Enkele 'tips': aanvraag Chinees visum - niet vermelden dat je naar Tibetaanse gebieden gaat. Gewoon ruwweg enkele grotere steden opschrijven en tis in orde.
Voor Xinjiang provincie (zijderoute deel waar je over spreekt ) heb je naar het schijnt nog een permit nodig (misschien eens kijken op het thorn three forum van Lonely planet)
Tof dat jullie zo veel tijd uittrekken voor China. Wij gaan er volgend jaar ook terug naar toe. Is echt wel een prachtig, divers land.
Als je interesse hebt in mijn grotere stukjes over de zijde-route en andere streken moet je maar iets laten weten.
Gaan jullie ook naar Mongolie? Ik vermoed van wel. Neem ook maar je tijd daar als het mogelijk is. Is ook prachtig.
Groeten