China - de zijderoute

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
xxxflyerxxx
Contacteer:

China - de zijderoute

Bericht door xxxflyerxxx »

Hoi allemaal,

Mijn echtgenote en ik vertrekken eind augustus naar China met de Transmongolië express, eindhalte: Beijing (na drie weken treinreis).

We hebben ongeveer 2,5 maand om China te ontdekken. We willen van de eerste 4 weken gebruik maken om de Zijderoute te ontdekken, van Ürümqi tot Xi-An.

Hebben jullie tips over DO's and DONT's op dit traject?

Welke plaatsjes mogen we zeker niet missen?

Bedankt voor de tips :)
"Organize your life around your dreams... and watch them come true."

http://sangitaenfilip.aroundtheglobe.be
zaratoestra
Reisexpert

Re: China - de zijderoute

Bericht door zaratoestra »

hi,

Ik weet niet of er hier op het forum veel mensen zijn die die kant op geweest zijn. Ik ben mij nu aan het inlezen over Centraal Azie en de zijderoute in China.
Hieronder heb ik even mijn 'route' en bezienswaardigheden geplakt uit mijn 'voorbereidingswerkje'
Vanaf 3. Urumqi wordt het voor u interessant.

Route Deel 1: Van Kashgar → Turpan ( = Xinjiang provincie)
1. vanaf de Irkeshtam-pass of de Torugart-pass in Kirgizië naar Kashgar in China
2. Kashgar, beestenmarkt
Vanaf Kashgar verschillende uitstappen in de buurt: Yengisar, 1u30 / Yarkand, 3u / Karghilik, 4u
!!! Opties: 2 mogelijkheden.
A: vanaf Kashgar met de trein naar Urumqi ==> 24 h rijden
B: Verder reizen in het zuiden van de Taklaman woestijn en dan de doorsteek maken naar boven en zo naar Urumqi reizen.

3. Urumqi, transport hub (lijkt een vrij moderne stad te zijn, vnl. goed om transport te nemen naar turpan.)
=> 2u30 naar Turpan
4. Turpan, oase-stad en leuke uitstappen in de omgeving
==> 1 uur rijden naar Daheyan, treinstation (Turpan zelf heeft geen treinstation om verder te reizen, het stadje Daheyan op 1 uur rijden van Turpan echter wel)

Route Deel 2: Van Turpan naar Langmusi (= Gansu provincie)
1. Turpan (dichtste treinstation, Dahéyán, ligt 1u van Turpan
==> 8u treinen
2. Dunhuang, Mogao grotten + Crescent Moon Lake (6km van Dunhuang) De Mogao grotten zijn, volgens mensen die er al geweest zijn heel hard de moeite. Crescent moon lake maar een flauw, toeristisch iets op maatt van de Chinezen. Dus heel toeristisch 'ingericht'.
==> 4 a 5 uur treinen
3. Jiayuguan Fort, einde van de Chinese Muur (volgens mij is deze plek niet heel bijzonder, maar wel 'mytisch' om te zijn - einde van dat stuk van de Chinese muur.)
==> 4 a 5 uur treinen
4. Zhangyé, de kliftempels van Mati Si op 1u30' van Zhangyé
==> 7u treinen
5. Lanzhou (transport-hub naar de volgende bestemming) - Vanuit Lanzhou kan je 2 richtingen op verder richting tempels, grotten 'Chinees-deeltje' zeg maar ofwel richting Tibetaanse gebieden in China.
==> 4u30 treinen
6. Xiahe, het Labrang klooster - Tibetaans gebied
==> 4 uur treinen, via Hézuò naar Langmusi)
7. Langmusi --> tibetaans gebied
==> naar Tongren in de Qinqhai provincie: 4uur terug naar Xiahe + 5 u naar Tongren

Aanvulling route vanaf Lanzhou naar Oost-Gansu
terug de cultuur-route van tempels, grottempels,....
5a. Lanzhou (transport hub)
==> 11u treinen
5b. Pingliang, uitvalsbasis voor de Taoistische berg Kongtong Shan,2100 m, met zijn kloosters
==> 6u bussen
5c. Tianshui, op 45 km de Boeddhistische grotten van Maiji Shan – de hooiberg met zijn trappenstelsel om de grotten te bereiken (ook heel hard de moeite waard naar het schijnt.
==> 6 uur naar Lanzhou

Vanaf Lanzhou naar Xiahe en Langmusi

Ik heb verder ook per onderdeel dat hierboven beschreven staat een iets uitgebreidere versie. Ben er dus zelf nog niet geweest he.
zaratoestra
Reisexpert

Even nog op een rijtje zetten waar we wel waren. Als er vragen hierover zijn, of als ik je kan helpen met iets rond deze bestemmingen zal ik mijn best doen.
Peking - Datong met grotten (echter niet het hangende klooster gedaan) - Pingyao met zijn stadsomwallingen - Xian ( terracattoleger + moslimwijk + zeer mooie Shaanxi museum) - Chengdu (panda's, relaxen en vanaf hier naar Leshan Big Buddha)
!! MIx hostel in Chengdu is een toffe, mooie plek om te blijven. De eigenaar is een bron van info over China en dan vooral de provincies Sichuan, Yunnan en Tibetaanse gebieden.
Zonder hem had onze reis er niet uitgezien zoals we ze nu deden :-)

Emeishan, heilige berg - vanuit Chengdu naar Juizhaigou, de vallei van de 9 Tibetaanse dorpen (zeer mooi natuurpark), Huanglong NP (kalkafzettingsterrassen) - Songpan (Hui-Moslim, Chinees, Tibetaans dorp) (mooie wandelingen en trekkings in de omgeving mogelijk) - terug naar Chengdu
Vanuit Chengdu terug naar Danba, Tagong, Litang en vervolgens naar Shangri La. Zeer mooie natuur, mooie dorpen met Tibetaanse gemeenschap. Danba = prachtige dorpen en Suopo uitkijktorens
Tagong, prachtige wandelingen - ppaardrijden - klooster
Litang, Tibetaans klooster, luchtbegrafenis ( overledene wordt opgegeten door aasgieren) (voor meer info moet je maar even googlen)
Vervoer in deze streken is via minibusjes - particuliere 'taxi'. Verloopt niet altijd even vlot aangezien je moet wachten tot de bus vol is ofwel de volledige prijs betalen. Deze route is echt wel de moeite waard.
Shangri-La is vanaf boven dan een beetje de toegangspoort tot opnieuw Chinese gebieden. Zeer toeristisch uitgebuit - vooral gericht op Chinezen - maar goede plek om uit te rusten en verder te reizen.

Tiger leaping Gorge - kloof van de spinrgende tijger: mooie wandelingen en accommodatie onderweg in de kloof
Nadien vlogen wij omwille van gebrek aan tijd naar Guilin in het zuiden: vanuit hier Xingping (fietsen, wandelen, karstgebergte) en Yangshou. Yangshuo is zeer toeristisch, druk... maar zzer mooie wandelingen , fietstochten in de omgeving...
Vanaf hier kan je op enkele uurtjes naar de dragonbackbone rijstterassen. wij hadden hier geen tijd meer voor.
Zo naar Hong Kong

Wij waren 7 weken in China. Ik weet niet of je al in China geweest bent.
Enkele 'tips': aanvraag Chinees visum - niet vermelden dat je naar Tibetaanse gebieden gaat. Gewoon ruwweg enkele grotere steden opschrijven en tis in orde.
Voor Xinjiang provincie (zijderoute deel waar je over spreekt ) heb je naar het schijnt nog een permit nodig (misschien eens kijken op het thorn three forum van Lonely planet)

Tof dat jullie zo veel tijd uittrekken voor China. Wij gaan er volgend jaar ook terug naar toe. Is echt wel een prachtig, divers land.
Als je interesse hebt in mijn grotere stukjes over de zijde-route en andere streken moet je maar iets laten weten.
Gaan jullie ook naar Mongolie? Ik vermoed van wel. Neem ook maar je tijd daar als het mogelijk is. Is ook prachtig.

Groeten
zaratoestra
Reisexpert

Kann je iets met de info...
het lijkt wel of jullie nu van de aardbol verdwenen zijn :-(
xxxflyerxxx
Contacteer:

Ja natuurlijk, bedankt voor de reactie!

Mijn echtgenote en ik zitten nog volop in de administratieve mallemolen van visumaanvragen etc.

Op dit moment zijn we nog niet bezig met het in detail plannen van de reis.

Maar de info die ik van jou gekregen heb, is echt super nuttig. Het geeft ons meteen een aantal aanknopingspunten voor de route die wij in gedachte hebben.

Aangezien wij op 29 augustus vertrekken en ik nog tot midden juli moeten werken, zal ik pas vanaf dan meer concreet de informatie kunnen verwerken, nu staat het alvast in onze map "bezienswaardigheden".

Ik hou je op de hoogte van onze vorderingen :)

Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Wat betreft Xinjiang zou ik wel het nieuws even in de gaten houden.
Hoewel in een klein stadje zijn er onlangs toch weer 27 mensen omgebracht.

http://www.chinadaily.com.cn/china/2013 ... 667153.htm

Verder kan het rondom de Ramadan misschien ook wat onrustig zijn omdat niet iedereen mag gaan vasten.
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
zaratoestra
Reisexpert

xflyer, graag gedaan hoor. ik had die info toch op mijn pc staan. En ik moet hier geen knievallen of karmapunten voor maar gewoon een teken van leven dat je de info op zijn minst gelezen had was leuk geweest. :-)
Nog enkele weken werken en dan kan het allemaal beginnen he. Hoe lang wensen jullie nu weg te blijven??
xxxflyerxxx
Contacteer:

Eerst reizen we van België tot in Moskou, daar blijven we dan drie dagen en vervolgens reizen we door naar Mongolië. Daar zouden we dan +-10 dagen verblijven voor een 6-daagse jeeptocht en een 3-daagse trekken in een nationaal park. En dan sporen we door tot in Peking (het hele traject zal zo'n 3 weken duren).

Dan hebben we nog +- 5 maanden over voor China en India.

Zoals het er nu naar uitziet, zouden we zo'n 2,5 maand in China en 2,5 maand in India doorbrengen.

Maar dat kan natuurlijk nog variëren al naargelang welk land ons wel (of niet) bevalt.

zaratoestra
Reisexpert

Geen zin om langer in Mongolie te blijven?? 't is echt een prachtig land hoor.
Wat die 2.5 maand in China betreft zal je een double entry visum moeten aanvragen. 2 x 60 dagen.
xxxflyerxxx
Contacteer:

We wouden toch de focus leggen op India en China.

Aanvankelijk hadden we nog een pak andere landen in gedachten, maar dan werd het toch net iets te stresserend allemaal.

En met de activiteiten die we gepland hebben in Mongolië, denk ik wel dat we al een idee krijgen van de schoonheid van het land. Er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden :)

Ja we hebben een tussenstop gepland in Hong Kong om dan daar ons visum te verlengen.

zaratoestra
Reisexpert

Hoe was China? Hebben jullie een blog?
Steeffie

Bericht door Steeffie »

Het is inmiddels al een hele tijd geleden. Maar ik heb zo benoemd naar jullie tijd in Mongolie. En de trein reis.

Vertel vertel vertel *O*
Plaats reactie