december januari?

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
RensHoomans
Vakantieganger

december januari?

Bericht door RensHoomans »

hee daar!

ik wil eigenlijk in december naar Australie vertrekken, omdat dat de beste mogelijkheid is voor mij ivm werk.
nu heb ik her en der al gelezen dat dan het natte seizoen begint. is het echt zo erg als ik lees? ik neem aan dat het per gebied zal schelen, maar ik wil dus richting de oostkust.. een aantal dagen regen maakt me echt niet uit, maar ik wil geen twee maanden regen hebben, want dan zal ik mijn plan moeten herzien..

ik hoop dat iemand dit mij in Jip en janneke taal kan uitleggen:)

Groetjes Rens
Kims
Reisexpert

Re: december januari?

Bericht door Kims »

Hi,

Australie is een gigantisch land met veel verschillende klimaten van tropen in het Noorden tot koele zeeklimaten in het Zuiden bijvoorbeeld in Tasmanie.

Het regenseizoen geldt alleen voor de tropen dus in principe de gebieden boven de Steenbokskeerkring. In dec/jan zou ik daar dan inderdaad niet gaan rondreizen want buiten de regen is het er superbenauwd, bloedje heet, zijn er dodelijke kwallen in de zee en is het het cyclonenseizoen... Zie: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 10786.html

Als je aan de Oostkust wilt zijn zou je bijv. van Brisbane naar Melbourne/Tasmanie/Adelaide kunnen reizen of iets dergelijks. In Brisbane zal het waarschijnlijk ook heet en benauwd zijn maar dat is voor even wel te doen.

Voor de rest van Australie is het zomer en dus hoogseizoen, dus de Zuidelijker gebieden. Het is dan ook de grote zomervakantie en dus megadruk overal, hou daar rekening mee! De vakantie loopt meestal van half december tot begin februari.

Hopelijk is het wat duidelijker voor je 8-)
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
RensHoomans
Vakantieganger

Super bedankt voor de snelle reactie, ik kan hier veel mee! Nu snap ik waarom er nog niet gereageerd is op mijn "maatje gezocht". Want ik lees al dat ik in een slechtere periode weg ga.. Nogmaals erg bedankt!

Groetjes Rens!!
RensHoomans
Vakantieganger

he,

ik ben nu een beetje aan het opzoeken waar ik allemaal heen wil in 6 tot 8 weken, en vroeg me af wat haalbaar is. zoals ik het nu denk te gaan doen is dus eind november in brisbane starten, en vanuit daar naar onderen te gaan richting Gold Coast, en dan naar Byron bay. van daar uit wil ik richting sydney gaan en vanuit sydney naar de Blue Mountains. de afstand van byron bay naar sydney is erg groot, en ik weet niet goed wat ik daar tussenin wil/kan gaan doen. vanuit sydney wil ik als dat mogelijk is, richting Canberra vliegen, en ik wil ook langs de great ocean road. zijn er daar ter plekke bustours of iets dergelijks te regelen? verder wil ik eigenlijk ook uluru zien, dat word dan ook een vlucht denk ik.

heeft iemand een idee of dit uberhaupt haalbaar is in, zeg 8 weken, en heeft iemand ideeen of tips voor wat ik tussen byron bay en sydney kan doen?

Groetjes!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hey,

Heb je al onder reisinformatie -> Australie gekeken voor meer info? Ook zijn er op dit forum aardig wat posts te vinden over de Oostkust etc.

Hoe wil je gaan reizen? Er zijn veel verschillende opties van eigen huurauto tot liften, openbaar vervoer, georganiseerde reizen etc. Wat wil je het liefst gaan doen? Heb je een ruim budget of redelijk krap? Wil je langer op bepaalde plekken blijven of heel veel zien?Dat soort vragen zijn belangrijk om te kijken of een route haalbaar is etc.

Succes ermee!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
RensHoomans
Vakantieganger

He! Ik verwacht tot maximaal 5000 euro aan de reis uit te kunnen geven, en daar moet ik nog een ticket van kopen.. Verder twijfel ik,ik denk dat ik via het openbaar vervoer wel makkelijker mensen leer kennen, of ik kan misschien daar een motor kopen.. Verder wil ik wel rustig kunnen genieten van de plekken waar ik kom. Dus niet zo van; fotootje gemaakt en weer doorgaan. Ik heb nog niet veel op het forum gelezen verder, ik kan de weg niet zo goed vinden hier;) ik ben nu aant werk maar zal van het weekend wat beter rondlezen hier op het forum. Gr
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Mensen leren kennen gaat echt heel gemakkelijk in Australië. Op elke camping en ik elk hostel is dat geen enkel probleem. De route Brisbane-Adelaide is prima te doen in acht weken. Een tour (of vlucht) op en neer naar Uluru en omgeving is dan ook goed te doen.
Of Canberra interessant genoeg is om naar toe te vliegen, betwijfel ik. Ik vond het niet een heel interessante stad (ik vond de meeste steden overigens niet bijster interessant. Voor mooie, oude steden kun je toch beter in Europa reizen;-). De route over de Australische alpen of juist langs de kust naar Melbourne is zeker wel de moeite waard.
Naar vrijwel alle een beetje interessante plekken is wel een georganiseerde tour van meerdere dagen te boeken. Dat gaat meestal erg makkelijk. Vaak goed te regelen in een hostel. Dus of je nu met eigen vervoer gaat of met het ov of een combinatie daarvan: het is allemaal geen probleem.
Ik denk dat het goed is te bedenken hoe je wilt gaat reizen aan de hand daarvan zouden wij hier op het forum je mogelijk verder van tips kunnen voorzien.
RensHoomans
Vakantieganger

dankjewel voor de reactie,,

Ik heb al een iets beter beeld van hoe ik het wil gaan doen, ik denk dat ik 3 dagen hostel boek in Brisbane, waar ik aankom, en van daaruit naar beneden. Ik wil ter plaatse een Kilometre pass voor de Greyhound bus aanschaffen denk ik, maar ik weet nog niet hoeveel kms ik moet pakken, 3000 of 4000. Daarvoor moet ik eerst mijn route wat helderder in beeld hebben. Verder hoef ik ook niet persé naar canberra, ik zou zo niet kunnen zeggen wat ik daar wil zien, het is meer zo dat ik dacht dat dat wel een leuke tussenstop zou zijn op de route richting de great ocean road.. Ik kan me trouwens niets voorstellen over het wel of niet tegenkomen van andere reizigers/backpackers, uiteraard lees je er veel over hier, maar 't is toch iets wat je moet ondervinden denk ik zo.. ik weet wel'hoe vaker ik hier op het forum kom, hoe meer zin ik in de reis krijg. Ik denk dat ik komende week een paspoort aan ga vragen, en de week daarop misschien de vlucht ga boeken

Groetjes!!
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Als je een km-pas koopt, zou ik altijd minder km's kopen dan dat je geplande route lang is. De kans is namelijk best groot dat je stukken van de route met een tour zult doen; bijvoorbeeld de GOR en ook naar Uluru kun je met een tour doen. Handig om eerst even te kijken of je dat eventueel wilt en daarop je km pas op af te stemmen.
Het ontmoeten van andere reizigers gaat ongeveer zo: in hostels is vrijwel altijd een gezamenlijke keuken aanwezig. Daar scharrel je wat potten en pannen bij elkaar om te gaan koken. Vervolgens ga je met je maaltje (meestal pasta;-) naar de 'eetruimte' Hier staan meerdere tafels. Sommige zijn leeg, aan anderen zitten 1 of 2 mensen. Vraag of je bij mensen aan tafel kunt gaan zitten. Nu volgen er drie vragen in soms wisselende volgorde: waar kom je vandaan, waar ga je heen en waar ben je al geweest. En oh ja: hoe heet je. Vervolgens komt de rest vanzelf.
En natuurlijk zul je ook wel eens alleen zijn, andere mensen niet leuk vinden of wat dan ook. Maar mensen ontmoeten gaat echt vrij snel.
Veel plezier met de voorbereidingen!
Plaats reactie