Met de Mongolia express naar Thailand

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
Bjorn123
Reisexpert

Met de Mongolia express naar Thailand

Bericht door Bjorn123 »

Hallo allemaal,

Al lange tijd ben ik gefascineerd door overland reizen, niet alleen omdat je veel meer ziet en het een interessantere ervaring is dan vliegen, maar ook omdat het gewoon ernorm gaaf is om maar even per trein/bus naar de andere kant van de aardkloot te reizen 8)7

Nu wil ik, mocht ik tegen die tijd genoeg geld gespaard hebben, begin 2014 vanaf Amsterdam naar Thailand reizen, enkel met bus en trein. Amsterdam > Moscow > Beijing > Hanoi > Bangkok. Met natuurlijk de nodige tussen gelegen stops :) Ik ben van plan te reizen met de trein die stopt bij het Baikalmeer en in Mongolie.

Ik heb gelezen dat het bij Russische booking offices in Moskou het voordeligst is een kaarte te bemachtigen, maar dat je dan niet altijd weg kan wanneer je wilt. Aan hoe veel vertraging moet je dan ongeveer denken? Ik ben sowieso van plan even in Moskou te blijven uiteraard, maar hoef er niet 2 weken rond te hangen :P

Ook heb ik gelezen dat de leukste trein de gene met de Mongoolse handelaren is. Maar de uitleg over hoe deze te vinden is nogal vaag, iemand enig iedee?

Wat zouden de overige treintickets ongeveer kosten van Beijing totaan de grens van Vietnam?

Heb nog meer vragen maar een beetje haast, dus dat komt later wel. Al iemand tips of ervaring heeft zou ik dat graag horen :)

Bedankt
Kims
Reisexpert

Re: Met de Mongolia express naar Thailand

Bericht door Kims »

Hi,

Klinkt als een leuke trip, wij hebben iets vergelijkbaars gedaan 2 jaar geleden. Zeer goed te doen!

De kaartjes zijn het goedkoopst op het treinstation zelf en vrij makkelijk zelf te regelen. Via een agency of organisatie betaal je gemiddeld 25-35% meer dus dat kan aardig oplopen. Het voordeel van geregelde kaartjes is het gemak natuurlijk dat je zelf niets hoeft te regelen. Aan de andere kant beperkt het je vrijheid om langer/korter ergens te blijven of spontaan ergens heen te gaan mocht je dat willen.

Of je meteen mee kan of niet ligt aan de tijd wanneer je wil gaan reizen. Wij reisden vanaf eind augustus en hadden totaal geen problemen met het verkrijgen van kaartjes ter plekke. Maar midzomer of tijdens feestdagen kan het wel een probleem zijn. Je schrijft begin 2014 te willen gaan? Dan zal het meevallen, hou wel rekening met barkoude en zeer extreme omstandigheden!!! Het is slim om je kaartje bijvoorbeeld al bij aankomst op een plek te kopen als je van plan bent om er een paar dagen te blijven.

Je kunt geen rechtstreeks kaartje kopen van Moskou naar Beijing maar moet verschillende keren overstappen. Ik raad je aan om zeker een aantal keren te stoppen zodat je ook wat van de landen ziet ipv alleen maar in een trein te zitten zoals sommigen doen. Geloof me, een treincoupe is leuk maar na uren en dagen toch niet zo bijzonder...

Qua kosten is het moeilijk in te schatten omdat het er totaal aan ligt wanneer je reist, in welke klasse (1e, 2e of soms 3e), nacht- of dagtreinen, bussen erbij of niet, hoeveel stops etc etc. Je zou het per land kunnen bekijken bijv. op http://www.seat61.com

Persoonlijk zou ik iets later in het jaar vertrekken omdat je in midwinter zit in zowel Rusland, Mongolie en Noordelijk China, dan heb je het over temperaturen die ver onder het vriespunt vallen zoals -35 graden in Siberie en Mongolie. Helaas kun je dan bijvoorbeeld moeilijk of niet Olkhon Island bezoeken of iets meer van Mongolie zien dan het vervuilde Ulaanbataar...

Succes met de planning!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Met de trein heb ik geen ervaring. Maar wij waren wel 1 maand in Mongolie waar we een tour deden van 21 dagen. Het zou jammer zijn om enkel ulaan bataar te bekijken en van daaruit een tourtje van enkele dagen enkel naar het Terelj Nat. Park te boeken of zelfstandig te gaan. Mongolie is zoveel meer. En 't is super mooi.
Kortom: wat je ook doet, waar je ook gaat...'t zal fantastisch zijn. Maar neem je tijd om het te ontdekken.
Tip: de trein die vanuit UB rechtstreeks naar Peking rijdt is duurder dan de trein die vanuit UB (ulaan bataar) naar de Chinese grens rijdt via de grensplaats Zamyn Uud. Wij kwamen vanuit UB naar Zamyn Uud en zo per bus naar Peking.
Succes met plannen :-)
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Ik weet dat het niet de beste tijd is voor Siberie maar het is toch wel echt de tijd dat ik ongeveer weg wil gaan en kan. Maar aan de andere kant maakt het de beloning wel groter als je dan aankomt van het koude noorden naar de tropische stranden van zuidoost Azie.

Ik zou de trein ook op de terugweg kunnen nemen maar doe het het liefste op de heenweg. Ik heb onlangs 8000 km met de trein door India gereisd dus heb wel een beetje ervaring met treinen, alhoewel dit een hele andere trein is natuurlijk.

Ik heb even wat onderzoek gedaan, dit is wat het ongeveer zou moeten kosten om vanaf amsterdam naar Vietnam te reizen.

- Trein Amsterdam Moskou: 260 Euro
- Trein Moskou - Irkutsk - Ulaanbaatar - Beijing: 630 Euro
- Trein Beijig - Hanoi: 260 Euro
- Visa Rusland Mongolie en China: 235 Euro
- Vliegticket Bangkok - Amsterdam: 400 Euro

Totaal 1750. + nog zo'n 1000 Euro per maand aan levensonderhoud moet genoeg zijn.

Voor deze route zou ik toch wel minimaal 3 maanden de tijd willen nemen. Word nog spannend om te zien of ik dat bij elkaar kan sparen, het is een flink bedrag. Mocht het niet lukken zou het moeilijk zijn te kiezen. Dan maar korter weg, of toch maar vliegen. Of toch zonder stops in mongolie en rusland. Maar dat zou ook weer zonde zijn dan.

De tijd zal het leren :)
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Wellicht kan ik je enigszins helpen met het stuk van Beijing naar Hanoi. Welke stops heb je hier voor in gedachten?
De reis van Beijing naar het zuiden van China (Nanning) is een hele lang en onderweg zijn er tal van steden / andere plaatsen die echt de moeite van het bezoeken waard zijn.

In het zuiden zou ik de provincie Guangxi niet overslaan en Yangshuo bezoeken. Reis je langs het oosten dan zijn Shanghai, Huang Shan, Hangzhou de moeite waard.
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
Plaats reactie