Van Hanoi naar Saigon op de scooter/motor
Van Hanoi naar Saigon op de scooter/motor
hallo,
ik ga deze zomer reizen door vietnam van noord naar zuid en vroeg me af of het mogelijk is om bijv. in Hue een scooter te huren en vervolgens naar saigon te kunnen rijden en daar hem terug te kunnen brengen. of adviseren jullie een scooter/motor te kopen. handig om te weten ik heb geen motor rijbewijs maar kan wel schakelen dus qua rijden geeft dit geen problemen maar is dit handig om te doen hoor het graag. verder zou ik graag willen weten waar ik het best een scooter/motor kan kopen
alvast bedankt.
ik ga deze zomer reizen door vietnam van noord naar zuid en vroeg me af of het mogelijk is om bijv. in Hue een scooter te huren en vervolgens naar saigon te kunnen rijden en daar hem terug te kunnen brengen. of adviseren jullie een scooter/motor te kopen. handig om te weten ik heb geen motor rijbewijs maar kan wel schakelen dus qua rijden geeft dit geen problemen maar is dit handig om te doen hoor het graag. verder zou ik graag willen weten waar ik het best een scooter/motor kan kopen
alvast bedankt.
Re: Van Hanoi naar Saigon op de scooter/motor
Er is pas een artikel geplaatst over het rijden van een motorvoertuig in Vietnam. Heb je dat gezien?
Als je rijdt zonder geldig rijbewijs heb je bij een politiecontrole weinig te vrezen. Soms betaal je wat smeergeld. Ben je daarentegen (zijdelings) betrokken bij een ongeval, dan ben je de Sjaak. Je bent niet verzekerd, en álle kosten (plus wat extra's) worden meestal op de buitenlander verhaald. Ook als je niet schuldig bent... Ik heb dat risico nooit willen nemen.
Wat betreft huren in noord en terugbrengen in zuid (of andersom): dat zou nog wel eens heel prijzig kunnen zijn. Kopen is wellicht een betere optie.
Als je rijdt zonder geldig rijbewijs heb je bij een politiecontrole weinig te vrezen. Soms betaal je wat smeergeld. Ben je daarentegen (zijdelings) betrokken bij een ongeval, dan ben je de Sjaak. Je bent niet verzekerd, en álle kosten (plus wat extra's) worden meestal op de buitenlander verhaald. Ook als je niet schuldig bent... Ik heb dat risico nooit willen nemen.
Wat betreft huren in noord en terugbrengen in zuid (of andersom): dat zou nog wel eens heel prijzig kunnen zijn. Kopen is wellicht een betere optie.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Het gaat om dit artikel: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vi ... 19392.html
beide bedankt voor je reactie. ik had het artikel al gelezen maar toch bedankt voor de link. in principe ben ik eigenlijk wel van plan om te reizen met motor/scooter. is het ook mogelijk om een scooter te kopen of is dat niet verstandig ivm de lange afstand, ik hoor het graag.
Hier even een citaatje van http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... en/vietnam
"Verkeerssituatie
De verkeersomstandigheden in Vietnam zijn chaotisch en gevaarlijk. Verkeersongevallen in het algemeen en brommer- en busongevallen in het bijzonder met dodelijke afloop of met blijvend letsel, komen veel voor. U dient als bestuurder van een motorvoertuig te beschikken over een Vietnamees rijbewijs, zelfs voor een brommer of kleine motor."
Illegaal op een motor of scooter door Vietnam rijden is dus niet verstandig. Er eentje kopen als je geen geldig Vietnamees rijbewijs hebt, is ook niet verstandig. Maar net zoals in Nederland en de meeste andere landen, kan het wel...
"Verkeerssituatie
De verkeersomstandigheden in Vietnam zijn chaotisch en gevaarlijk. Verkeersongevallen in het algemeen en brommer- en busongevallen in het bijzonder met dodelijke afloop of met blijvend letsel, komen veel voor. U dient als bestuurder van een motorvoertuig te beschikken over een Vietnamees rijbewijs, zelfs voor een brommer of kleine motor."
Illegaal op een motor of scooter door Vietnam rijden is dus niet verstandig. Er eentje kopen als je geen geldig Vietnamees rijbewijs hebt, is ook niet verstandig. Maar net zoals in Nederland en de meeste andere landen, kan het wel...
Nog even een linkje: http://www.howtodrivein.com/vietnam.php 

weet iemand ook toevallig of je een motor/scooter in hue kan kopen of moet het in hanoi?(reis van noord naar zuid)
Misschien heb je hier iets aan: http://www.hueadventures.com/index.php? ... Itemid=232 

bedankt Globetrot hier kan ik wat neem ga daar maar een kijkje nemen
Ik zelf had mijn brommer gekocht in Hanoi, zou niet weten of dit ook makkelijk mogenlijk is in Hue. Meeste backpackers die hun brommer willen verkopen reizen namelijk het hele stuk, en zullen niet zo snel hun brommer verkopen ergens in het midden. Maar misschien dat je bij een brommerzaak iets kunt regelen. Wel opletten dat je geen miskoop maakt en een brommer koopt met vele gebreken.
Verder zijn er in Hanoi shops die brommers verhuren, en die je dan kunt achterlaten weer in HCMC. Prijzen durf ik hiervan niet te zeggen. Al heb ik niemand meegemaakt die zijn brommer had gehuurd. Uiteindelijk zul je met kopen goedkoper uit zijn. (mits je brommer niet van ellende uit elkaar valt, maar dat is ook vooral gewoon opletten voordat je je brommer koopt.)
Verder over dat je mischien vanuit Hue naar onder wil rijden. Je weet toch wel dat je dan de mooiste weg die van hanoi richting HCMC ligt gaat missen. Namelijk dit stuk: http://goo.gl/maps/zxO0l
Verder zijn er in Hanoi shops die brommers verhuren, en die je dan kunt achterlaten weer in HCMC. Prijzen durf ik hiervan niet te zeggen. Al heb ik niemand meegemaakt die zijn brommer had gehuurd. Uiteindelijk zul je met kopen goedkoper uit zijn. (mits je brommer niet van ellende uit elkaar valt, maar dat is ook vooral gewoon opletten voordat je je brommer koopt.)
Verder over dat je mischien vanuit Hue naar onder wil rijden. Je weet toch wel dat je dan de mooiste weg die van hanoi richting HCMC ligt gaat missen. Namelijk dit stuk: http://goo.gl/maps/zxO0l
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
beste Sandervh ,
bedankt voor je informatie. je geeft in je reactie aan dat ik door in hue begin het mooiste stuk mist kan je me uitleggen waarom dat is want ik hoor van mensen(toen ik bij de ambassade van vietnam was) dat het stuk tussen hanoi en hue niet zo veel te zien als dat wel zo is hoor ik het graag, zodat ik mijn motor/scooter in hanoi zal kopen.
bedankt en groeten
bedankt voor je informatie. je geeft in je reactie aan dat ik door in hue begin het mooiste stuk mist kan je me uitleggen waarom dat is want ik hoor van mensen(toen ik bij de ambassade van vietnam was) dat het stuk tussen hanoi en hue niet zo veel te zien als dat wel zo is hoor ik het graag, zodat ik mijn motor/scooter in hanoi zal kopen.
bedankt en groeten
Hier hebben ze in grote lijnen gelijk in. Het eerste stuk wat je zult rijden is nog niet zo boeiend qua omgeving behalve de omgeving van Nimh bin dan.Quinten schreef:beste Sandervh ,
bedankt en groeten
Maar op een gegeven moment zal de Ho Chi Minh trail (de weg die je wilt berijden VERMIJD DE Q1!) zich opsplitsen in een westelijke en oostelijk route naar beneden. En hierbij is de West route gewoon waanzinnig. 200km aan bochtige bergweg waarbij je geen verkeer zult tegenkomen. Echt de mooiste en leukte weg die ik in vietnam heb bereden. Een idee van hoe je erheen zou kunnen rijden vanaf Hue is alsvolgt: http://goo.gl/maps/w0mrm waarbij je ook nog langs de Vinh moc tunnels kan.
ps heb je een smartphone? Dit moet ik nog bij het artikel toevoegen maar de beste manier om te navigeren is met behulp van google maps app. en een lokale sim kaart waarmee je kan internetten (zal je ong. 4 a 5€ kosten en genoeg voor een maand)
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Mocht je het interessant of nuttig vinden dit is de weg die ik heb gevolgd door heel Vietnam op mijn Honda Win
https://maps.google.nl/maps/ms?msid=200 ... ,33.815918
de rode lijn van Sapa naar Hanoi is een busrit terug met de bikes onderin het laadruim. Verder raad ik je ook aan om de weg te berijden die op mijn kaart gemankeerd is als lijn 17.
de rode lijn van Sapa naar Hanoi is een busrit terug met de bikes onderin het laadruim. Verder raad ik je ook aan om de weg te berijden die op mijn kaart gemankeerd is als lijn 17.
beste sander,Sandervh schreef:Mocht je het interessant of nuttig vinden dit is de weg die ik heb gevolgd door heel Vietnam op mijn Honda Win
je hebt met toch aan het twijfelen gezet om mijn tocht in hanoi te beginnen. mijn enige twijfel is tijd want ik heb ongeveer 3 weken de tijd om van hanoi naar saigon te reizen zou graag willen weten of dit genoeg is. verder ik willen weten hoe je aan slaap plekken komt bij dorpjes onderweg buiten de grote steden ik hoor het graag en de route die je stuurde lijkt me erg interessant.
3 weken zou net genoeg moeten zijn, de mensen waarvan ik de brommer had gekocht hadden het gedaan in 17 dagen. al is het aan de krappe kant als je het mij persoonlijk vraagt. Belangrijk is in ieder geval dan dat je niet te lang in plaatsen blijft hangen dan. 3,5 week zou je net iets meer ruimte geven waardoor je ook nog op je gemak de brommer weer kunt verkopen. Ook zal waarschijnlijk iets teveel van het goede zijn om ook helemaal naar Sapa te rijden. al wil je daar maar 1 dag blijven en rij je erheen en ga je terug met de bus/trein kost het je alsnog 3dagen en kom je op de 4de dag toch wel duf uit je nachtrit. Dus dat zou ik in ieder geval dan laten zeker met alleen "maar" 3 weken.
Verder is het vinden van slaapplaatsen niet moeilijk. je rijd een dorp binnen/langs en je ziet wel ergens een bord hangen met NHA NGHI erop. Dit betekend grofweg hotel/gheusthouse. Prijzen buiten de groten steden zullen rond de 200.000 dong(7.30€) voor een twin bedroom zijn. single weet ik niet aangezien ik heel de rit kamers gedeeld heb met de andere bikers waarmee ik optrok.
Verder is het vinden van slaapplaatsen niet moeilijk. je rijd een dorp binnen/langs en je ziet wel ergens een bord hangen met NHA NGHI erop. Dit betekend grofweg hotel/gheusthouse. Prijzen buiten de groten steden zullen rond de 200.000 dong(7.30€) voor een twin bedroom zijn. single weet ik niet aangezien ik heel de rit kamers gedeeld heb met de andere bikers waarmee ik optrok.